Álmodj nagyot, és valósítsd meg! - fiatal startup cégek világhódító útja

Kocsis Kata képe


Kifogásgyártásban verhetetlenek vagyunk. Nem elég eredeti az ötlet, válság van, nincsenek beruházások, a versenytársak jobbak, kapcsolatok nélkül nem megy. Pedig ha a híres magyar kreativitást a megvalósításra fordítanánk és nem törődnénk a lehetséges buktatókkal, talán több olyan világméretű üzleti siker születhetne, mint a Prezi.

Az induló vállalkozások legtöbbje egy család megélhetését szeretné kitermelni valamilyen módon. Kis célokat tűz maga elé, biztos megoldásokat keres, nem tér le a kitaposott útról. Vannak azonban a friss cégek vezetői között olyanok is, akik már a kezdet kezdetén nagyban gondolkodnak, nemzetközi piacokat céloznak meg, nem törődve a negatív hangokkal.

A startup-okat egyrészt a nagyívű célok különböztetik meg egy átlagos vállalkozástól, másrészt mindig van valamilyen újítás, ötlet a termékek, szolgáltatások mögött. Az eredetiség sokszor a szemléletmódban érhető tetten, míg másokat nem is annyira az innovatív termék, mint inkább a jó üzleti érzék visz sikerre. A már termékkel, szolgáltatással rendelkező kis cégek olyan befektetőket, kockázati tőkéseket keresnek, akiket meg tudnak győzni a koncepció működőképességéről.

Üzletépítés a XXI. században

A cégépítés hagyományos modelljét egyre inkább felülírja a változásokra gyorsan reagálni tudó startup üzleti modell. A lehető leggyorsabban el kell készíteni azt az alapterméket, amelyet a lehető legrövidebb idő alatt piacra lehet dobni. Ezzel a megoldással a gyakorlatban lehet tesztelni, mekkora a kereslet a kínált termék iránt, és a gyorsan megkapható fogyasztói visszajelzések alapján lehet a termékfejlesztési irányokat meghatározni.

Az olyan technológia-intenzív területeken, mint az informatika, vagy a zöldtechnológia nincs értelme a hagyományos értelemben vett üzleti tervnek, hiszen sokszor olyan forradalmi újításokról van szó, amelyek hatása megjósolhatatlan. A legbiztosabb megoldás, ha a terméket gyorsan piacra dobják, és elemzik a fogyasztók (és a versenytársak) reakcióit.

A megvalósításig kevesen jutnak el

Az InsiderBlog.hu a magyar startup közösség egyik meghatározó hírforrása, találkozási pontja. A blog főszerkesztője, Halaska Gábor a legtöbb magyar startup céget közelről ismeri.

„Magyarországon erősen él az a tévhit, hogy egy fantasztikus ötlet már elég ahhoz, hogy egy cég befektetőket találjon” - mondja Halaska Gábor. „Valójában csak az fog külső forrásokhoz jutni, akinek már létező terméke van, bizonyíthatóan rendelkezik piaccal, és megtalálta azokat a szakembereket, akikkel együtt tud dolgozni. A startup közösség nagy segítséget jelenthet az induló vállalkozásoknak, hogy az ötlettől a megvalósításig vezető út gördülékenyebb legyen. Ha sikerül áthidalni ezt a szakadékot, akkor a befektetőket már nem is olyan nehéz megtalálni.”

Sok időt és energiát felemészt, amíg az ötletből prototípus, majd termék lesz. A környezet sem mindig támogató, de legtöbbször a belső korlátok legyőzése, a hiányzó képességek kifejlesztése a legnehezebb. „Tapasztalatom szerint a magyar cégeknek nincs elég önbizalmuk. Nehezen hiszik el, hogy valamit ügyesebben, gyorsabban, hatékonyabban tudnak megcsinálni, mint a külföldiek” - mondja Halaska Gábor.

„Gyakran okoz nehézséget a partnerek meggyőzése is. Több évnyi munka válhat semmivé pusztán azért, mert a prezentációk nem kellően felépítettek. Két perc alatt, vagy éppen egy oldalnyi szöveggel kell meggyőzni a többieket a jövőbeli sikerről, és az ilyen típusú kommunikációban nincs nagy tapasztalatuk az induló cégvezetőknek.”
El lehet vérezni azon is, ha nem kellően átgondolt, félkész termék kerül piacra. A modern felhasználóknak, ügyfeleknek, fogyasztóknak nem lehet csalódást okozni. Minden ígéretet be kell tartani, mert az interneten villámgyorsan terjednek a rossz hírek.

Mi a világsiker titka?

Aki igazán nagyot mer álmodni, nem is elégszik meg a hazai piaccal. Létezik ugyanis 600-700 millió könnyen elérhető, fiatal, nagyvárosi internet-felhasználó, akik homogén piacot alkotnak. Angolul jól beszélnek, nyitottak a technológiai újdonságokra, és éjjel-nappal a hálón lógnak valamilyen mobil eszközzel. Ha egy cégnek sikerül ennek a rétegnek a figyelmét megragadni, trendet teremteni a körükben, akkor óriási lehetőségek nyílnak meg előtte.

„A hosszú távú sikernek van egy szinte láthatatlan összetevője is” - mondja Halaska Gábor. „Mivel egy ekkora cég kiépítéséhez sokféle szaktudást, készséget kell folyamatosan egymás mellett dolgoztatni, a együttműködésre való képesség, a kooperáció döntő faktor lehet. Meg kell találni azokat a társakat, akik profik a maguk területén, motiváltak, hisznek a sikerben, és a sajátjuknak érzik a céget. Az ötletgazdának számtalan ponton át kell engednie az irányítást másoknak, akár a kívülről érkező befektetőknek is.”

„Sokan úgy tekintenek a külső tőke bevonására, mintha ez lenne a végcél, pedig a neheze csak ezután kezdődik” - mondja Halaska Gábor. „A bevont pénzt ugyanis úgy kell elkölteni, hogy az befektetés legyen. A kölcsönadott pénz 30-40%-át kell évente költségként kitermelni. Nem véletlen, hogy a technológiai szakértelem mellett minden világsiker mögött profi cégvezetők és nagyon jó üzletemberek állnak.”

Kultúra, közösség, kooperáció

Vállalkozni lényegesen könnyebb azokban az országokban, ahol a társadalom számára a sikeres vállalkozó pozitív figura, és nem a terepjárós, adó-optimalizáló, feketén dolgoztató, ügyeskedő alak szinonimája. Nem véletlen, hogy új szó született a saját céget építő, fiatal vállalkozók megkülönböztetésére: ők az entrepreneur-k. Képzettek, mobilak, céltudatosak, nyitottak, együttműködőek.

„A vállalkozószellem és az ötletek megvalósításának képessége akkor is óriási előny, ha végül nem alapítunk céget” - vallja Pistyur Vera, a Budapest Bridge nonprofit szervezet munkatársa.

A Budapest Bridge alapítója az a három cég, amely mára világhírűvé vált. A prezi, a LogMeIn és a Ustream kezdettől fogva világpiaci jelenlétre törekedett, egymástól függetlenül érték el nemzetközi viszonylatban is hatalmasnak számító sikereiket. A szervezetet azért hozták létre, mert fontosnak tartják, hogy minél szélesebb körben ismertté válhasson az a magatartásmód, szemlélet, mentalitás, ami őket sikerre vitte.
„Nagyon fontos, hogy mindenki megismerje ezeket a sikertörténeteket” - mondja Pistyur Vera. „Állami támogatás nélkül, kapcsolatok nélkül, kitartó munkával és egy kis szerencsével el lehet indulni egy Margit körúti bérlakásból is. A recesszió közepén, olyan céget lehet építeni, amiről a New York Times is ír. Sokszor, sokféle csatornán kell elismételni ezt az üzenetet ahhoz, hogy megváltozzon a magyar mentalitás, hogy beivódjon a köztudatba, nem csak kifogások léteznek, az akadályok pedig legyőzhetők.”

Prezi, Ustream, Logmein - Három világsiker már nem lehet a véletlen műve

Prezi
A nagyítható prezentációkészítő eszköz alapötlete 2001-ben született meg Somlai-Fischer Ádám építészhallgató fejében, a prototípus 2008-ban készült el Halácsy Péter és Árvai Péter fejlesztéseként. Az áttörés 2009-re datálható, amikor nemzetközi befektetők 1,5 millió dollárral szálltak be a termékfejlesztés és a San Francisco-i iroda megnyitásának költségeibe. A Prezi ismertsége ettől a pillanattól kezdve megállíthatatlan volt. A cég értéke becslések szerint mára meghaladja a 100 millió dollárt, felhasználóinak száma 2013-ban átlépte a húszmilliót.

Ustream
Hét éve indult a Ustream.tv, ami lehetővé teszi, hogy pár perc alatt bárki saját online tévésugárzást hozzon létre, méghozzá ingyen. Az ingyenes verzióban reklámok kapnak helyet, de van a cégek számára fizetős, emelt szintű szolgáltatási csomagra is lehetőség. Eleinte elsősorban az Afganisztánban és Irakban harcoló amerikai katonák használták, hiszen lényegesen megkönnyítette a kapcsolattartást a családjukkal. Ma már világszerte ismert, 240 főt foglalkoztat többek között San Francisco-ban, Tokióban és Budapesten.

LogeMeIn
A távoli elérést biztosító szoftvert 2003-ban kezdte el árulni a neten fejlesztője, Anka Márton. Michael K. Simon amerikai mérnök közgazdász vette rá, hogy költöztessék a céget Boston közelébe, ami valószínűleg szükséges lépés volt ahhoz, hogy 2009 júniusában a cég sikeresen mehessen az amerikai technológiai tőzsdére. A cég 2011-ben 119 millió dolláros árbevételt produkált, és közel 6 milliós adózott eredményt ért el.

Áttörés előtt - Mammuthworks

Négy hódmezővásárhelyi fiatal egy különleges modellautó gyárat álmodott a délalföldre. Ebben a sok pénzt megmozgató technikai sportágban szeretnének meghatározó szereplővé válni. A hagyományos modellautók mozgásával, teljesítményével nem voltak elégedettek, így először egy garázsban próbáltak összeállítani egy nagyobb, stabilabb, nehezebb változatot. Az első próbálkozások tapasztalai alapján készült el az a prototípus, amelynek már komoly sikere volt az interneten közzétett bemutató videó alapján. Kiss Attila, a modellek tervezője egyedülállónak tartja a komplett fedélzeti elektronikával ellátott járgányt, a pozitív visszajelzések pedig megsokszorozták az energiáikat. Két és fél éve fektetik bele minden idejüket a hobbinak induló, egyre komolyabbá váló projektbe. Az építést, a próbafutamokat állandóan publikálni kell, és a termék fejlesztése mellett versenyekre, kiállításokra is időt kell szakítani, hogy minél szélesebb körben megismerjék őket.

„A legnagyobb problémánk az, hogy a végső terméket nem tudjuk külső befektető segítsége nélkül kialakítani” - mondja Kiss Attila. „Hiába volnának már a prototípus alapján megrendeléseink, egy kompromisszummentes modell létrehozásához sok pénzre lenne szükség. Az InsiderBlog-on keresztül gyorsan bekerültünk a magyar startup-vérkeringésbe, de itthon eddig nem sikerült befektetőt találnunk.”

A modell autózás iránti szenvedély valószínűleg egy életen át elkíséri a fiúkat, de hogy meddig bírják főállás mellett folytatni a fejlesztést, az kérdéses. Egyelőre hisznek a megvalósulásban, annál is inkább, mivel meghívást kaptak a 2014 januárjában Dubaiban megtartott BigBoysToys kiállításra, ami nagy kiugrási lehetőséget jelent. Egyetlen befektető elég lehet ahhoz, hogy az alföldi modellautó gyár ne csak délibáb maradjon.

Új hozzászólás

CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
  ____    _____   ___            ____         
| _ \ |__ / ( _ ) __ __ / ___| ___
| |_) | / / / _ \ \ \ / / \___ \ / __|
| _ < / /_ | (_) | \ V / ___) | | (__
|_| \_\ /____| \___/ \_/ |____/ \___|
Enter the code depicted in ASCII art style.

Kocsis Kata

programtervező matematikus, webdesign oktató
Kocsis Kata, programtervező matematikus, webdesign oktató

Életem legfantasztikusabb döntése volt a sok kompromisszummal terhelt alkalmazotti lét feladása. Nagyon büszke vagyok négy éve alapított saját cégünkre, ami az én szememben életforma, hivatás, közösség és gyönyörű célok együttese.

A Kreatív Webdesign Tanfolyamok nem egyszerűen online tanfolyami termékek a számomra. A szaktudáson, a tapasztalaton túl olyan értékeket is szeretnék közvetíteni, amelyek a mai társadalomban hiánycikknek számítanak. A vizuális kultúra és igényesség fejlesztése, a művészet és az alkotás becsempészése a hétköznapokba, az együttműködésben rejlő erő megtapasztalása azoknak a hallgatóknak is nagyon sokat adhat, akikből végül nem is lesz webdesigner.

Melyik témák érdekelnek a legjobban?

* kötelező mezők



Ezek a témák érdekelnek

Go to top