A honlapkészítés összetett feladat

Kocsis Kata képe


A honlap mögött álló szakértők csapata



A kisebb cégek marketing céljainak, a családi vállalkozások igényeinek azok a honlapok is megfelelnek, amelyeket valamilyen ismert tartalomkezelő rendszer segítségével építenek fel. Nem véletlenül népszerű a Drupal vagy a Wordpress, hiszen a kisvállalkozásoknak, vagy a szabadúszóknak hasonlóak az igényeik, így egy testre szabható, dobozos megoldás is tökéletes lehet. Manapság az egyik népszerű honlapfejlesztési modell a content managment rendszerekre épül. Egyetlen ember tervezi meg, és készíti el a honlapot, amely nem igényel egyedi programozói munkát, és a legtöbbször valamelyik előre gyártott sablon design elemeire támaszkodik. Azaz valójában a logón kívül nincsenek valóban egyedi webdesign elemek. A tartalmat a leggyakrabban a megrendelő szolgáltatja, ami nem a legideálisabb, akár marketing szövegről, akár a képanyagról van szó. Ebben a helyzetben nehezen értelmezhető a projektvezető, az adatbázis szakértő, vagy a webgrafikus fogalma, hiszen inkább egyfajta one-man-show-ra redukálódik a honlapkészítés folyamata.

Egy nagyobb lélegzetvételű, komolyabb portál mögött azonban akár 5-8 fős stáb is állhat. Ha bonyolultabb a szolgáltatásrendszer, nagy mennyiségű a tartalom, fontos a több nyelvűség, egyedi arculati igények merülnek fel, vagy összetett jogosultságrendszerrel kell ellátni a honlapot, akkor már meg lehet fontolni több szakember együttműködését is. Az egyedi fejlesztést igénylő informatikai rendszerek készítése pedig külön szabályszerűségekkel rendelkezik.

Egy vevőcsalogató, jó konverziót elérő, megnyerő arculattal rendelkező honlap mögött az alábbi szakterületeknek kellene együttműködniük a honlap bonyolultságától függően. Egy részük az egyedi fejlesztéshez kapcsolódik, bizonyos feladatokat pedig a megrendelő is magára vállalhat. A szereposztás változó, de a feladatok adottak. A kérdés csak az, te melyikben leszel profi, melyiket tudod közepesen ellátni, és mihez kell külső segítséget kérned.

Feladatok és szerepkörök a honlapkészítés során

Projektvezető

Tartja az ügyféllel a kapcsolatot és kezeli a konfliktusokat. Már a szerződés feltételeinek meghatározásában is kulcsfontosságú szerepe van. A fejlesztés során pedig igyekszik betartani a szerződésben foglaltakat, beleértve a határidőket is. Meghatározza a projekten belüli munkastílust és sok esetben ő válogatja meg a részt vevő munkatársakat is. Ő felel azért, hogy anyagi szempontból nyereséges legyen a projekt. Az nem mindig igaz, hogy jogi értelemben is ő a felelős, hiszen akármelyik szereplőhöz tartozó cég lehet a megrendelővel szerződő cég.

Rendszerszervező, rendszertervező

A teljes informatikai rendszer tervezését végzi. Meghatározza és formálisan ledokumentálja, milyen működési funkciókat fog a portál ellátni. Megtervezi a használat során felmerülő szerepköröket és a folyamatokat. Ez még nem a képernyőképeket jelenti, semmi köze a honlap vizuális megjelenéséhez. Fontos tudnia, hogy milyen más informatikai rendszerekkel fog összekapcsolódni a honlap, például statisztikai adatokat dog kapni, amelyeket meg kell jeleníteni. Az online marketing rendszert is ismernie kell, hiszen az számtalan ponton módosíthatja a honlap működését.

UX designer

A felhasználói élmény szempontjából segíti a tervezési folyamatot. Ha meg szeretnél ismerkedni a felhasználói élmény fogalmával, kezdheted a UX óriáskerék blogbejegyzésnél. Részletezi, milyen összetevőkből épül fel a felhasználói élmény, és képet ad arról, milyen bonyolult is egy UX szakértő tevékenysége. A lényeg az, hogy a UX designer felül vizsgálja, amit a rendszertervező és a webdesigner kitalál, és megpróbálja külső szemlélőként, lejátszani az összes lehetséges módot, ahogyan a felhasználó a honlappal találkozni fog. Lehetőség szerint teszteli is a különböző verziókat.


Webfejlesztő

Egyedi fejlesztésnél a kódolás titokzatos feladatát végzi. Talán ez a terület a legnehezebben elsajátítható autodidakta módszerekkel, de a mai internetes eszközökkel és bárki számára elérhető szakmai fórumokkal ez sem lehetetlen. Leggyakrabban PHP vagy Java fejlesztők dolgoznak a webes területeken.

Adatbázis szakértő

Egészen bonyolult esetekben még arra is szükség lehet, hogy a portált kiszolgáló adatbázis tervezéséhez külön szakértelemre legyen szükség. Az ilyen rendszereket azonban már nem is igazán szerencsés honlapnak nevezni, hiszen sokkal közelebb állnak egy webes technológiában megírt informatikai rendszerhez. Ha szeretnétek egy ilyen bonyolultabb példát élőben is látni, böngésszetek egy kicsit az Eurostat honlapján.

Front end programozó

Nem az adatbázis felőli részen programoz, hanem a webdesigner-rel van szorosabb kapcsolatban. HTML, JS, CSS guru, akinek sok köze van ahhoz, hogyan fognak kinézni a weboldalak. Ezek a feladatok sokszor képzettebb webdesignereknél is landolhatnak. Nézd meg, hányféleképpen nevezhetik angolul a front-end programozót.


CMS programozó

Előfordul, hogy a Wordpress vagy a Drupal rendszer nem tud valamilyen egyedi igényt kiszolgálni. Ilyenkor fog színre lépni az ezekre a rendszerekre szakosodott programozó. Kiegészíti, vagy módosítja a standard tartalomkezelő rendszereket, hogy az elképzelt működés megvalósulhasson, és ne kelljen teljesen egyedi fejlesztésbe belefogni. Egy bonyolultabb webshop, vagy e-learning rendszer építése közben az ember már sokszor felszisszen, mert egyre többször ütközik bele a CMS-ek korlátaiba.

Site builder

Valamilyen content managment rendszer segítségével szinte bármilyen működést elő tud állítani. Saját tapasztalatom szerint a honlap igények 95%-a lefedhető az ismert CMS rendszerek moduljaival. Egyáltalán nem mindegy, hogy valaki összedobott két egyszerű Wordpress honlapot saját célra, vagy elmerül a mélyben és webshopokat, jogosultságrendszerrel rendelkező portálokat, nagyobb tartalomrendszereket is épít ügyfelek számára. Óriási lehet a tudásbeli különbség.

Webdesigner

Megtervezi az oldalak és a portál részletes szerkezetét. A weboldalak blokkjainak elrendezéséért, az oldalak felépítéséért felel. Leszállítja azokat a grafikai alkatrészeteket, amire szükség van az adott stílus megvalósításához. Magyarországon valamiért a honlap egyéb tervezési feladatait is sokszor a webdesigner végzi.


Arculattervező

Az adott márka vizuális megjelenítéséért felel. A logó, a céges boríték, a Facebook oldal fejléce és a weboldal is az arculat részét képezi. Sokszor kell a weboldalnak már meglévő arculathoz illeszkednie, ami nem is olyan egyszerű feladat. Egy prospektusnak ugyanis adottak a méretei, azonban a responsive tervezés meg tudja cincálni az idegeket. Hiába ütős valami a desktop képernyőn, mobilon is kényelmesnek és gyorsnak kell lennie. Az arculati elemeknek pedig nem is marad olyan sok hely mondjuk 8 x 12cm-en.

Webgrafikus

Az oldalt alkotó bonyolultabb grafikai elemeket rajzolja meg vektorgrafikai eszközökkel. Az illusztráció alapú honlapoknál szokott a webdesignertől elválni ez a szerepkör. Mivel rengeteg a Wordpress sablonra épülő honlap, ma már egy átlagos kisvállalkozás ritkán rendel egyedi menüpontokat vagy gombokat, inkább a sablon átdefiniálásában gondolkodnak. Amit végezhet a front-end programozó, a webdesigner vagy éppen a site-builder is.

Online marketing szakértő

A weboldal marketing értékéért felel. Felügyeli a kampányokat, meghatározza a hirdetések érkezési oldalait. Meghatározza, milyen kapcsolódási pontjai legyenek a honlapnak a közösségi oldalakkal. Ez ma már egyáltalán nem csak a Facebookot jelenti. Lehet, hogy ért a keresőoptimalizáláshoz is, de a tartalomrendszerek fejlesztéséhez, a marketing-szövegíráshoz biztosan. Profi módon tudja értelmezni a Google Analytics vagy a Facebook hirdetési statisztikákat.


SEO szakértő

A keresőoptimalizálásért felel, azaz, hogy a weboldal az idők folyamán egyre jobb helyezéseket érjen el a találati listákban. Mivel manapság a releváns tartalom az egyetlen módja, hogy egy találati lista élére kerülj, gyakorlatilag felváltotta a tartalommarketing szakértő. Egyedi esetekben lehet indokolt egy külön SEO szakértő, vagy a honlap újratervezési projektekben, ahol félteni kell az eddig kialakult helyezéseket.

Szövegíró

Megírja a híreket, a blogbejegyzéseket. Működteti a közösségi oldalakat és felügyeli azok kapcsolatát a honlappal. Sokszor gyakorlott újságíró, aki nem jön zavarba a marketing szövegek, hirdetések megfogalmazásától sem. Egyre többen ismerik fel, hogy se a főnök, se a titkárnője nem tud hónapokon keresztül izgalmas tartalmat generálni az alaptevékenysége mellett. Arról nem is beszélve, hogy több célközönségnek többféle hangnemben kellene a tartalmakat nagy mennyiségben legyártani.

Fotós

Ha hangsúlyos a képanyag a honlapon, akkor érdemes profi fotóst megbízni a képek elkészítésével. Portréfotók, épületek, képeken megjeleníthető referenciák, termék fotók a leggyakoribbak, de a rendezvények képanyaga is sokszor a honlapon köt ki. Az elegáns, modern honlapok két díszítő eszközt alkalmaznak. a képeket és a fontokat. Ha ez a két faktor nem kiváló minőségű, akkor nem modern és letisztult, hanem sablonos és unalmas lesz a honlap.


Nem teljesen tiszta, hogy webdesignerként mit várnak el tőled. Van, ahol a teljes rendszer tervét, a képernyőképeket, a képanyagot, a hirdetések képanyagát, az ikonokat és a felhasználói felület elemeit is beleértik a feladatkörbe. Vitatott lehet, hogy a front-end programozói részt is elvállalod-e, vagy hogy a honlapot alkotó képanyag elkészítésében mekkora szerepet vállalsz. Jobb a projektek elején pontosan tisztázni, hogy aki webdesignert keres, az pontosan mire is gondol.

1Te és a megrendelő

Szabadúszóként az egyik megoldás az szokott lenni, hogy megtanulsz minden olyan feladatot elvégezni, amely egy CMS rendszer összerakásához szükséges. Azaz, aki a website-ot Wordpress-ben vagy Drupal-ban elkészíti, az megtanulja a sablonok átdefiniálását, az ingyenes, vagy olcsó stock vektorok átalakítását, hogy a honlap teljes vizuális kialakítása egy kézben maradjon. Egyszerűbb tárgyfotózásokat is bevállalsz, és megcsinálod Photoshop-ban a slide-képeket is.

Ilyenkor tulajdonképpen nincs probléma, hiszen a one-man-show előnye éppen az, hogy a megrendelőnek egyetlen emberrel kell kommunikálnia, a szakembernek (azaz neked) pedig nem kell a többi szakterülettel egyezkednie. Kezdetben ez a helyzet ideális, hiszen gyakorlatot, magabiztosságot, ügyfeleket szerezhetsz, kialakíthatod a saját munkastílusod. Tisztában leszel vele, milyen nehézségi szintűek az egyes rész feladatok, és segít a specializációban.

Ez a modell azonban valamilyen szinten korlátozni fog szabadúszóként. Hiszen egyszerre csak egy projekten tudsz dolgozni, és a projekt minden munkaórája nálad landol. Hosszabb ideig tart egy honlap elkészítése, és azokat a feladatokat is megnyered, amelyeket nem annyira szeretsz, vagy amiben nem vagy annyira tehetséges. Ráadásul a saját marketing rendszered kialakítását a projekt munka mellett kell megvalósítanod.

2Szakértői csapatban

Amiben tehetséges vagy, azon a területen érdemes elmélyülni, a többin pedig a "jó" színvonalon maradni. Ahol csak közepes eredményeket tudsz elérni, ott érdemes lesz a későbbiekben valaki másra bízni a feladatokat. A második szakaszban már olyan projektek is horogra akadnak, amelyeket eredetileg nem te vállaltál be. Más készítette az igényfelmérést, más tartja a kapcsolatot az ügyféllel, és a munkastílust, a dokumentáció módját is más határozza meg. Fokozatosan leszel alkalmas az együttműködésre és a csapat munkára.

Akármelyik modellben is kezdesz dolgozni a legfontosabb az, hogy tisztában legyél a tudásszinteddel, az erősségeiddel, de a korlátaiddal is. Az önismeret az a védőpajzs, ami a szabadúszókat a leghatékonyabban védi a kudarctól.

És hogy mennyire zavarba hozza az embereket a webdesigner, vagy a webgrafikus kifejezés azt ebből a karikatúra sorozatból is érzékelheted :) Pici angol tudással is megérthető, mit gondol a nagymamád, a húgod, a nagybátyád, stb., amikor bejelented, hogy webdesignerként fogsz dolgozni.



Új hozzászólás

CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
  _   ____    ____         __  __  _ 
| | | _ \ | ___| ____ \ \/ / (_)
| | | |_) | |___ \ |_ / \ / | |
| | | _ < ___) | / / / \ | |
|_| |_| \_\ |____/ /___| /_/\_\ |_|
Enter the code depicted in ASCII art style.

Kocsis Kata

programtervező matematikus, webdesign oktató
Kocsis Kata, programtervező matematikus, webdesign oktató

Életem legfantasztikusabb döntése volt a sok kompromisszummal terhelt alkalmazotti lét feladása. Nagyon büszke vagyok négy éve alapított saját cégünkre, ami az én szememben életforma, hivatás, közösség és gyönyörű célok együttese. A Kreatív Webdesign Tanfolyamok nem egyszerűen online tanfolyami termékek a számomra. A szaktudáson, a tapasztalaton túl olyan értékeket is szeretnék közvetíteni, amelyek a mai társadalomban hiánycikknek számítanak. A vizuális kultúra és igényesség fejlesztése, a művészet és az alkotás becsempészése a hétköznapokba, az együttműködésben rejlő erő megtapasztalása azoknak a hallgatóknak is nagyon sokat adhat, akikből végül nem is lesz webdesigner.

Melyik témák érdekelnek a legjobban?

* kötelező mezők



Ezek a témák érdekelnek

Kicsi a bors csomag - Honlaptervezés kisvállalkozásoknak

Az akció keretében a Webdesign Workshop modul mellé a Kicsi a bors honlaptervezés csomag részeként megkapod ajándékba a Felhasználói élmény tervezés modul teljes anyagát. Egyetlen modul árával megegyező összegért 6 havi tudásanyagot kapsz, ha augusztus 31-ig rendelsz.

A kisvállalkozások igényeire szabva

ÁR: 48.260 Ft + áfa

Minden gyakorlati feladat a saját honlapodra vonatkozik.

Tovább a részletekre ->

Go to top