Inspiráció és kreatív alkotói folyamat

Inspiráció és kreativitás

Hihetetlenül népszerűek az inspirációs oldalak. Órákig lehet nézegetni a Behance alkotóinak fantasztikusan kidolgozott munkáit. Napokig lehet bolyongani a Pinterest képei között, ahol a világ minden tájáról összehordott logók, portréfotók, csomagolások, hirdetések és DIY tippek békésen megférnek egymás mellett. Ott vannak a divat és lakberendezési oldalak, a webdesign siker-listák, és "best of" válogatások.

Az inspiráció szárnyakat adhat



Ha nem vigyázol, gyorsan mérgezés-szerű tüneteket produkálhatsz, mert könnyű túlterhelni magad vizuális ingerekkel. Én azt a módszert alkalmazom, hogy projekt feladat előtt célirányosan soha nem gyűjtök inspirációt. Mert akkor valószínűleg nem tudnék elszakadni valamelyik díjnyertes koncepciótól. Ráadásul kicsit le is hangolnak a világ-színvonalú projektek, hiszen az én kisvállalkozó ügyfelemnek biztosan kisebb lesz a büdzséje.

Kezdetben teljesen normális a késztetés, hogy látsz egy izgalmas alkotást, és te is szeretnél egy ugyanilyen típusút készíteni. A nagy festők tanítványai is másolással kezdték. Azonban az igazi öröm forrás mégis az lesz, ha valami egyedit alkotsz, ami csak rád jellemző. Ami a saját asszociációdból merít, a saját ízlésed, személyiséged lenyomatát őrzi. Szigorúan csak végszükség esetén - projekthatáridő közeledtével, alkotói válságban, pánikszerű lélektani állapotokban - jöhet a célirányos inspiráció.

Utánozz, de ne másolj

Mutatok egy olyan módszert, amivel rengeteg feladatot tudsz kitűzni magad elé. Bármilyen inspiráló alkotást felhasználhatsz kiindulási alapként. Az ilyen csodálatot ébresztő munkákat érdemes mindig nagyító alatt vizsgálni. Az is lehet egy feladat, hogy megpróbálod kitalálni, pontosan hogyan készülhetett Photoshopban vagy Illustrator-ban, és megpróbálod valamilyen technikával te is ugyanezt a hatást létrehozni. De ez szigorúan csak gyakorlás. Itt például a BMW logó előállítását követheted nyomon 13 lépésben.

Sokkal izgalmasabb azonban elemzéssel megfejteni az ilyen kiemelkedő kreatív munkák titkát. Négy szempontot szoktam figyelembe venni az elemzés során:

1 Színek, paletta

2 Képi elemek stílusa

3 Elrendezés

4 Használt fontok stílusa

A másolás inkább a technikai képességeidet fejleszti, azonban, ha a fenti elemzés szempontjai alapján kitalálsz egy gyökeresen eltérő másik feladatot, akkor a grafikai tervezési készségeid csiszolódnak. Tegyük fel, hogy találsz a Pinterest-en egy izgalmas szórólapot. A fenti négy szempont szerint elemzed, és egy másik szórólapot készítesz, amelyen lecseréled a fonttípusokat, a képi elemeket és persze a szórólap szövegét. Mindig azt cseréled le, amiben jó vagy. Tehát, ha jó a színérzéked, akkor teljesen más palettával dolgozol. Ha jó a stílusérzéked, megcsinálod az egészet egy másik stílusban. Ha gondjaid vannak a képi elemek elrendezésével, akkor megtartod az eredeti alkotás koncepcióját.

Ezzel a módszerrel finoman hangolhatod, hogy mennyi kreativitást adsz a kiindulási munkához. Ha minden szempontot megtartasz, csak lecseréled az elemeket, az majdhogynem másolás. Ha egy teljesen más színekben pompázó, más stílusú és elrendezésű munka lesz a végeredmény, akkor tényleg tekintheted pusztán inspirációnak az eredetit. Az alábbiakban néhány példán megmutatom, hogy néz ki ez a gyakorlatban.

A Tuna fonttípus bemutatkozó "névjegykártyája"

A kiindulási alapunk a Tuna fonttípus képi megjelenítése. Ezzel a kis grafikai anyaggal szerepel a fonttípus a különböző eladási oldalakon.

Tetszőleges kiindulási anyag



1 Első körben ugyanezzel a palettával dolgozom, de meg szeretném cserélni a színeket. Önmagában ez nem hozott működőképes verziót, hiszen a sötét kék háttér előtt az élénk rózsaszín betűk teljes mértékben olvashatatlanok voltak. Pont annyit finomítottam rajtuk, hogy a hatás ugyanaz maradjon. A fonttípusokhoz hasonlóakat választottam. Igyekeztem a talpas-talpatlan karaktereket megőrizni, illetve a betű méret és vastagság is az eredetihez hasonló. A blending mode-os hatást és a háttér színátmenetét, textúráját is követtem. Nem törekedtem a szolgai másolásra, csak a hasonló karakter megőrzésére.

Első verzió



2 A kiindulási verzió karakteresebb, és jobban érvényesül a grafika miatt a blending mode hatás (azaz, hogy a felirat mögött átlátszik a fehér felirat és a színes háttér). A talpas fontok pedig nem is illenek annyira az online témához. Kipróbálok egy olyan vékonyabb fonttípust, ami a logó vonalvastagságához jobban illik és megnövelem a grafikát, de akkor az elrendezésen is igazítanom kell.

Második verzió



3 Megpróbálom az arculati színeket alkalmazni, ami kicsit unalmasabb, mint az eredeti, viszont a témát jobban szolgálja.

Harmadik verzió



És végül egy kis szabad kísérletezés.

Negyedik verzió



Ötödik verzió



Hatodik verzió



Hetedik verzió



Nyolcadik verzió



Kilencedik verzió



Rengeteget lehet abból tanulni, hogy melyik verzió lesz használhatatlan, és melyik átlagon felüli. A fenti esetben nekem nem tetszett, ha nagyítottam a fehér KATA feliraton, szétesett tőle az egész. Ezeket a verziókat ki sem raktam. Jobban tetszettek a kéttónusú háttérképek az átmenetes háttereknél, és a vastag betűtípusok a vékonyabbaknál. A színeknél nem találtam meg a nekem tetsző, az eredetit idéző, kicsit világító színösszeállítást.

Kezdőként az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy ne tévedj el a lehetőségek rengetegében. Annyiféle kombináció, verzió és variáció lehetséges, hogy az ember hirtelen nem is tudja, melyeket valósítsa meg. Amikor meg legyártasz egy tucatot, akkor képtelen vagy megállapítani, melyik jó és melyik használhatatlan. Ilyenkor dobod be valamilyen alkotói közösségben véleményezésre, és ha szerencséd van, kialakul egységes vélemény, és megszavazzák valamelyiket győztesnek. Ez a gyakorlat a változatok kezelésében is segíteni fog.

Ha tetszett a játék, készíts ugyanezeken az alapokon a Tuna kiindulási képe alapján egy névjegykártyát Kelen Márk szabadúszó fotósnak. Használj tetszőleges email címet, weboldal címet és telefonszámot.

Share this post

Hozzászólások (1)

  • anon

    Velem gyakran előfordul, hogy nézegetek valamit, és hónapok múlva megint ugyanazt a képet jelölöm be a pinterest-en. Aztán két hónappal később tervezek valamit, ami baromira hasonlít erre a régi inspirációra, de én nem is tudok róla. Ezért szerintem nagyon kell vigyázni ezzel az "állandóan mások megoldásait sasolom" gyakorlattal.

    ápr 10, 2017

Leave a comment

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
9 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.