Ne hagyd magad félresöpörni

Kocsis Kata képe


Sokaknak gondot okoz, ha ellent kell mondani a főnöknek, ha fizetésemelést kell kérni, vagy reagálni kell egy nagyhangú kolléga igazságtalan kritikájára. Az a kommunikációs technika, amivel többször kerülünk ki nyertesen az ilyen helyzetekből elsajátítható.

Egy munkahelyen, ahol a produktivitást díjazzák, a hatékonyság pedig követelmény természetes, hogy feléled a versenyszellem. Számtalan dologért folyhat a harc: a pozíció megtartásáért, az előrejutásért, izgalmas, kihívást jelentő feladatokért, néha pedig csak egy jobb ülőhelyért az irodában. Mindenki szeretné elérni, hogy tiszteljék, hogy a véleményét meghallgassák, hogy az érdekeit, az akaratát érvényesíteni tudja. Az irányítás érzése nagyon fontos a mentális egészség szempontjából. Aki ismétlődően minden helyzetben alulmarad, azt a tehetetlenség-érzet, a tartós frusztráció akár meg is betegítheti.

Hogyan mondjam el neked…?

Sokaknak az élet minden területén gondot okoz az érdekérvényesítés. Állandó feszültségként vagy éppen áthatolhatatlan akadályként élnek meg egy fizetésemelést, de nem merik elmondani a véleményüket egy megbeszélésen sem. Mivel ez a képesség jól fejleszthető, aki észre-veszi, hogy sok helyzetből vesztesen jön ki, annak érdemes külső segítséget kérnie.

„Léteznek olyan tréningjeink, amelyek kifejezetten az önérvényesítésben nyújtanak segítséget” – mondja Komócsin Laura, coach, a Business Coach Kft ügyvezetője. „Első lépésként tudatosítani kell, hogy milyen gyakoriak, és milyen jellegűek azok a helyzetek, amelyekben valaki alulmarad. Ebben nagy segítséget nyújthat egy két-három hétig vezetett napló, amiből levonhatók az első következtetések. Bizonyos személyekhez köthetőek a vereségek, bizonyos szituációk bénítanak le, vagy általánosságban nehéz az önérvényesítés. Ezeknek az összefüggéseknek az ismeretében lehet meghatározni a követendő stratégiákat. A kényesnek ítélt szituációkat helyzetgyakorlatokkal lehet kevésbé félelmetessé tenni, és a coach a problémás mondanivaló megfelelő megfogalmazásában is segít.”

Kritikus pont, amikor a valóságban is alkalmazni kell az új magatartásformát, mert ehhez el kell hagyni a komfortzónánkat, és szembe kell nézni a környezet reakciójával is. Mivel eddig mást szoktak meg tőlünk, mást várnak, eleinte akár ellenállást is kiválthat a megváltozott viselkedés. „Érdemes ezért fokozatosan, kis lépésekben változtatni. A coach abban is segít, hogy az első negatív visszajelzések ne érjék váratlanul, és ne bizonytalanítsák el azt, aki eleve ilyen problémákkal küzdött” – mondja szakértőnk. „Vannak, akiknek az jelenti a megoldást, hogy egyetlen szerepkörben veszik fel a határozottabb érdekérvényesítő magatartást, míg például a magánéletben maradnak alárendelődő, simulékony anyák, vagy feleségek.”

Gyógypedagógus vagy ügyvezető

„Gyógypedagógusként elkezdtem egy vállalkozást” – kezdi Tóth Zsuzsa a Bárányfelhő Fejlesztő Gyermekközpont vezetője. „Az én szakmámban nélkülözhetetlen a szociális érzékenység, az empátia. Alkatilag érzékeny vagyok a másik emberre, és ezt az érzékenységet nem csak azért nem szeretném elveszíteni, mert szükséges a szakmámhoz, hanem mert emberileg is értékesnek tartom. Csakhogy azzal a kommunikációs stílussal, ami eddig a sajátom volt, bizonyos helyzetekben nem boldogultam. Egy saját vállalkozásban, cégvezetőként nem helyezhettem minden esetben mások érzéseit a saját, illetve a cég érdekei elé. Nagyon nehéz volt azt a helyzetet kezelnem, hogy a szakmailag teljesen egyenrangúnak tartott munkatársaimmal szemben a cég érdekeit mégis nekem kellett képviselnem.

Olyan feszültséget keltett bennem a feladatok kiadása vagy a nyári időbeosztásunk megbeszélése, hogy elhatároztam, külső segítséget fogok igénybe venni. Egy 3-4 hónapig tartó coaching folyamat során végigvettük azokat a helyzeteket, amik nehézséget okoznak. A leg-fontosabb az volt, hogy megértettem, nem kell érzelmeket belevinnem abba, ha a cég érdekeit képviselem. A munkatársaimnak is elemi érdeke, hogy a cég és vele a munkahelyünk hosszú távon fennmaradjon, és ezért mindenkinek felelősséget és áldozatokat kell vállalnia. A helyzetgyakorlatok során átvettük azokat a konkrét megfogalmazásokat, amelyekkel ezt feléjük is képviselni tudom, anélkül hogy valamiféle bűnbánó magyarázkodásnak hatna. Úgy érzem, sikerült kialakítanom egyfajta egyensúlyt. Figyelembe veszem a többiek szempontjait, de már nem bármi áron. Annak ellenére, hogy minden kérdéses pontban sikerül meggyőznöm a többieket, ezek a helyzetek még most sem teljesen feszültségmentesek. Mindennapos tanulást jelent a számomra, hogy cégvezetői szerepkörben a habitusomtól eltérően működjek.”

Érdekérvényesítő módszerek

Agresszív: úgy szerez érvényt az akaratának, hogy nem törődik a többiek érzéseivel, szem-pontjaival.
Asszertív: az önérvényesítés során mások érdekeit is figyelembe veszi. Szándékait világosan, de nem erőszakosan kommunikálja.
Manipulatív: akaratát nem fejezi ki világosan. Burkoltan próbálja meg a környezetét rávezet-ni, mit is szeretne.
Passzív: meg sem próbálja érvényesíteni az akaratát, behódol.

Hogyan győzz meg másokat?

1. Válaszd ki a legfontosabb problémákat. Egyszerre csak egy dolog lerendezésére vállalkozz!

2. Játszd le fejben a szituációt. Mit veszíthetsz? Fogalmazd meg pontosan, mit szeretnél, mivel lennél elégedett, készülj fel érvekkel a leszerelési kísérletekre.

3. Ne minősítsd a másik fél szempontjait, véleményét, próbálj inkább érvelni!

4. Ne veszítsd el a fejed akkor sem, ha partnered heves érzelmi reakcióval válaszol, maradj higgadt!

5. Azt is érdemes végig gondolni előre, milyen kompromisszumokra lennél hajlandó, illetve mihez kezdesz, ha mégsem sikerül elérned a célod.

Amit a köznyelv fúrásnak nevez

Vannak olyan emberek, akikkel szemben mindenki nehezebben érvényesül, bármilyen legyen is a lelki alkata. Ezek azok a munkatársaink, akik az akaratukat határozottan, néha kifejezetten erőszakosan fejezik ki, és sokszor meg sem hallják a másik fél szempontjait. A sikereiket látványosan tálalják, hozzáértésüket hangosan hirdetik. Képesek akár szabotálni is a munkát, hogy saját nélkülözhetetlenségüket megmutassák. Ha valami nem az elképzeléseik szerint alakul, kimutatják nemtetszésüket, haragjukat, emiatt a többiek gyakran kerülik a velük való konfliktusokat. Rendkívül kritikusak, szinte vadásznak mások hibáira.

„Bármilyen hihetetlen, aki ennyire görcsösen törekszik a dominanciára, általában nagyon bizonytalan. Saját kompetenciájában, képességeiben nem bízik maradéktalanul, ezért érzi szükségesnek, hogy mások hibáit állandóan reflektorfénybe állítsa - mondja Komócsin Laura. „Ezt a magatartásformát a válság, a bizonytalanság, a leépítések, vagy egy kiélezett versenyhelyzet csak erősíti, ezért is érdemes felvértezni magunkat ellene. Ha megértjük mi van a háttérben, mi mozgatja az ilyen típusú kollégát, könnyebben fel tudunk lépni vele szemben. Fontos, hogy ne személyes sértésnek tekintsük a viselkedését, kicsit távolabbról szemléljük a helyzetet.”

Hogyan védekezz a fúrás ellen? – Komócsin Laura, coach tanácsai

1. Ha már felvetett egy problémát, talált egy hibát, kényszerítsd rá, hogy legyen konstruktívabb. Próbáld bevonni a lehetséges megoldásba. Ezzel érzékelteted, hogy egy csapatként dolgoztok a problémák elhárításán.

2. Ha konkrétan téged támad, ismerd el a saját felelősséged (ha van). Köszönd meg neki a kritikát, hiszen így végső soron téged segít a fejlődésben.

3. Tartsd a kompetencia területén belül! Csak azokra a megbeszélésekre hívd el, ahol fel-tétlenül szükséges a jelenléte. Udvariasan szakítsd félbe, ha elkalandozik a tárgytól.

4. Kommunikálj írásban! Ha olyan erőszakos a stílusa, hogy szóban nem lehet mellette érvényesülni, add írásba az ellenvéleményed, és továbbítsd az érintett kollégáknak.

5. Keress társakat! Biztos lehetsz benne, hogy másoknak ugyanúgy problémát okoz a viselkedése. Többen hatékonyabban tudtok fellépni ellene.

Csodaszerek nincsenek

Vannak olyan helyzetek, amelyekben még az is bizonytalanná válhat, akinek egyébként nincsenek önérvényesítési problémái. Különösen kényes terepen mozog az, aki a főnökével szemben szeretne fellépni. „Vannak olyan cégek, ahol egyenesen elvárás az agresszív vezetői magatartás, és a beosztottaktól is inkább alkalmazkodó készséget, várnak kreativitás és önállóság helyett. Nagyon fontos, hogy felismerjük, ilyenkor hiába is alkalmaznánk az itt ismerte-tett technikákat, nem fogunk célt érni, ilyenkor érdemes inkább munkahelyet váltani” – figyelmeztet a coach.
Az a magatartásforma, amely segít a saját érdekeinket mások számára elfogadhatóan képviselni, megtanulható.

Különösen fontos lehet ez egy munkahelyen, ahol kiélezett a verseny-helyzet. Saját határaink még az olyan kollégáktól is megvédhetők, akik ellentmondást nem tűrő stílusukkal, esetleg rosszindulatukkal szereztek hírnevet. Nem csak agresszivitással érhető el, hogy elfogadják az elképzeléseinket, és nem a hangerő a döntő abban, hogy vélemény-formálóvá váljunk. A harc elkerülhetetlen az önérvényesítés során, de a csatáinkat és a fegyvernemet megválaszthatjuk.

Ahol részletesebben olvashatsz erről:
Sue Bishop: Asszertivitás

A cikk a Nők Lapja Évszakokban jelent meg

Új hozzászólás

CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
          _   _       _  __  __  _____    ____ 
_ __ | | | | | | \ \/ / | ____| / ___|
| '_ \ | |_| | _ | | \ / | _| | |
| |_) | | _ | | |_| | / \ | |___ | |___
| .__/ |_| |_| \___/ /_/\_\ |_____| \____|
|_|
Enter the code depicted in ASCII art style.

Kocsis Kata

programtervező matematikus, webdesign oktató
Kocsis Kata, programtervező matematikus, webdesign oktató

Életem legfantasztikusabb döntése volt a sok kompromisszummal terhelt alkalmazotti lét feladása. Nagyon büszke vagyok négy éve alapított saját cégünkre, ami az én szememben életforma, hivatás, közösség és gyönyörű célok együttese. A Kreatív Webdesign Tanfolyamok nem egyszerűen online tanfolyami termékek a számomra. A szaktudáson, a tapasztalaton túl olyan értékeket is szeretnék közvetíteni, amelyek a mai társadalomban hiánycikknek számítanak. A vizuális kultúra és igényesség fejlesztése, a művészet és az alkotás becsempészése a hétköznapokba, az együttműködésben rejlő erő megtapasztalása azoknak a hallgatóknak is nagyon sokat adhat, akikből végül nem is lesz webdesigner.

Melyik témák érdekelnek a legjobban?

* kötelező mezők



Ezek a témák érdekelnek

Go to top