Robot vagy hivatás

Kocsis Kata képe


Sokan gondolják, hogy egy munkahely kizárólag a stressz és a konfliktusok forrása lehet, pedig ez korántsem törvényszerű. Sikeresen megoldott feladatokat, önbecsülést és a személyiség kiteljesedését is jelenthetné a munka.

Egyre több ember szeretne izgalmas, örömteli munkát végezni. A minőségi életet már nem csak a márkás órák és a jó éttermek jelentik, hanem a kreatív, kihívásokat jelentő feladatok is. Az igény, hogy a munka területén is ki tudjunk bontakozni jól érezhető, mégis keveseknek sikerül tartósan fenntartani az elégedettség állapotát.

Nem pályát, hanem iskolát választunk

Amikor egy mai fiatal az életéről dönt, senki nem vizsgálja, hogy habitusa, a tanuláson kívüli képességei alkalmassá teszik-e a választott pályára. Pedig ma már köztudott, hogy a szakmai siker csak kisebb részben múlik a szó szoros értelmében vett szaktudáson. Az iskolát elhagyó diákok életpályáját követő vizsgálatok rámutattak, hogy nem a jegyek, hanem bizonyos kompetenciák számítottak abban, ki hogy boldogult, hova jutott az életben. Ráadásul az esetek nagy részében nem szembesülnek vele a diákok, milyen konkrét feladatokat kell majd végezniük egy átlagos munkanap során. Nagyon ritka a képzésbe illesztett szakmai gyakorlat. Általában a szülő, a pedagógus és a gyerek is inkább egy jó nevű iskolát és nem életpályát választ.

A jó választás sem életre szóló garancia

Aki szerencsésen elkerüli a pályaválasztás buktatóit, annak is számtalan kihívással kell szembenéznie a karrierje során. Egy évtized alatt teljes szakmák tűnnek el a süllyesztőben, ugyanakkor új képességeket igénylő foglalkozások keletkeznek a semmiből. Magyarországon az elmúlt negyven évben lezajlott egy rendszerváltás, csatlakoztunk az Európai Unióhoz és megtapasztalhattunk egy gazdasági világválságot. Mind a három folyamat alapjaiban új helyzetet eredményezett többek között a munkaerőpiacon is.

„Aki a mai, felgyorsult világban egy egész életen át töretlenül felfelé ívelő karrierről álmodik, az nagyot fog csalódni. Közelebb áll a valósághoz, ha egy megtorpanásokkal, parkoló pályákkal és váratlan fordulatokkal tarkított utat képzelünk magunk elé” – mondja Joó Zsuzsanna, karrier-tanácsadó. „Ahhoz, hogy bevegyük a kanyarokat, nélkülözhetetlen a tanulási képesség megőrzése, mert életünk végéig szükségünk lesz rá. Az állandó változásokat azonban nem szabad fenyegetésként felfogni, hiszen ezek mindig lehetőségeket is hordoznak magukban. A töréspontok esélyt adnak arra, hogy a különböző életszakaszokban felmerülő igényeinkhez igazítsuk a pályánkat” – figyelmeztet a karrier-tanácsadó.

A gyerekvállalás után például már senki nem lesz ugyanaz az ember, megváltozik az érték-rend, a fontossági sorrend. A pályánk végén is számíthatunk egy olyan évtizedre, amikor már nem tudunk ugyanúgy teljesíteni. Kevésbé fájdalmasak ezek a változások, ha tudatosan készülünk rájuk, nem az elmúlt korszak veszteségeire koncentrálunk, hanem az újjal érkező pozitívumokra.

Mit kell tudni magamról: kompetencia és értékrend

Azok lesznek képesek megalapozott döntéseket hozni a karrierjük kérdéseiben, akik kellő önismerettel rendelkeznek. „A hozzám fordulóknak mindenképpen egy kompetencia felmérést ajánlok első lépésként” – mondja Joó Zsuzsanna. „Fel kell térképezni, hogy mik azok a képességek, és mik azok a korlátok, amiket majd figyelembe kell venni a tovább lépés tervezésekor. Nincsenek jó és rossz tulajdonságok. Vannak olyan helyzetek, amelyek például egy befelé forduló karakternek, mások pedig egy kifelé fordulónak előnyösebbek. Nagyon sok probléma, küzdelem és kudarc forrása lehet, ha a kompetenciáink, személyiségjegyeink nem illenek a munkakörünkhöz. Csak ezek ismeretében tudunk valóban elérhető célokat kitűzni magunk elé. Az önismereti munka azonban itt nem ér véget. Azt is fontos tisztázni, hogy milyen értékrend mentén szeretnénk szervezni az életünket. Akinél a család áll az első helyen, hiába vannak remek vezetői képességei, szinte biztos, hogy egy sok utazással járó vezetői állás nem fogja boldoggá tenni.”

Kompetenciák

Minden munkakörben fontos:
írásbeli, szóbeli kommunikációs készség,
együttműködésre való készség,
kreativitás,
érdekérvényesítő képesség,
monotónia tűrés,
terhelhetőség, stb.

Néhány munkakörben kiemelten fontos:
manuális képességek,
esztétikai érzék,
humorérzék,
empátia, stb.

Problémák és vágyak helyett: célok

Érdemes egy külső segítőt bevonni annak a feltérképezésébe, hogy miért is érzi valaki magát rosszul egy élethelyzetben, egy munkahelyi szituációban. „Nem biztos, hogy az a valódi probléma, ami az első pillanatban megfogalmazódik. Sokan külső elvárásoknak akarnak megfelel-ni, és maguk előtt sem merik felvállalni a saját vágyaikat” – osztja meg tapasztalatait szakértőnk.

Számtalan olyan probléma adódhat, amelyet saját hiányosságainknak, rossz beidegződéseknek köszönhetünk. Állandóan nyitottnak kell lenni a kritikára, a megújulásra. Könyvek, tanfolyamok és szakemberek hada segíthet körülhatárolni, mit csinálunk rosszul és hogyan csinál-hatnánk jobban. Sokan nem tudják az érdekeiket határozottan, ugyanakkor mások szempontjait figyelembe véve érvényesíteni. Másoknak egy hatékonyabb kommunikációs stratégia el-sajátítása segíthet. Ha fel tudunk mutatni néhány konkrét okot, ami az elégedetlenségünk hát-terében áll, az sokat segíthet a reális célok kitűzésében és az elérésükhöz vezető út lépésekre bontásában.

A fejlődés és a kihívások öröme

Egy széleskörű amerikai felmérés arra a meglepő eredményre jutott, hogy azok az emberek, akik a képességeik, tehetségük nagyobb részét használhatták a munkájuk során, sokkal boldogabbnak vallották magukat. Aki a képességei alatti feladatokat kapott, az unalomra, érdektelenségre panaszkodott, míg a túl nagy elvárások és kihívások stresszként csapódtak le. Az is ezekből a kutatásokból vált nyilvánvalóvá, hogy hosszútávon ugyanazok a feladatok már nem okoznak ugyanakkora örömet, nem jelentenek kihívást. A fejlődés érzete az egyik legnagyobb örömforrás.

A képességeknek éppen megfelelő, izgalmas feladatok nem hullnak maguktól az ölünkbe. Már amikor munkahelyet választunk, érdemes szem előtt tartani a hosszabb távú fejlődési lehetőségeket is, az aktuális feladatok mellett. Idejében észre kell venni az elfásulás, a kiégés jeleit. Bizonyos időközönként még akkor is érdemes új feladatokat kérni, ha ehhez új dolgokat kell tanulni, vagy eddig nem használt képességeinket kell mozgósítani. A befektetett energia ugyanis sokszorosan megtérül.

Egy kezdő divattervező álmai

Madar Anett a Modart Művészeti és Divatiskola divattervező szakán végzett. Fel sem merült, hogy olyan biztonságérzetet adó, polgári foglalkozást válasszon, amibe ne férne bele az alkotás. Soha nem úgy tekintett a munkára, mint egy pénzkereseti lehetőségre, hanem mint az önkiteljesítés egyik lehetséges formájára. Húsz év múlva egy saját márka tervezőjeként, önálló vállalkozását szeretné vezetni. Anyagi függetlenség, és alkotói szabadság, önjutalmazó feladatok és állandó fejlődés, amit Anett a hivatásától kapni szeretne. „Nem hiszem, hogy szakmailag valaha hátra dőlhetek” - mondja. „A divat iránti igények a világgal együtt változnak, és nekem ezekre kell majd reagálnom, mint divattervező. Állandó megújulásra és tanulásra leszek kényszerítve.”

Én akarom nevelni a gyerekeimet

Somogyi Emese, közgazdász, sikeres pénzügyi és számviteli tanácsadó. Európai szinten egyedülálló szaktudására nemzetközi projektekben is igényt tartanának, ő azonban nem vállal ezen a területen új megmérettetést. „Sok aspektusát szerettem ennek a munkának, nem volt igazán hiányérzetem” – mondja. „A gyerekeim születése után azonban alapjaiban változott meg az értékrendem. Sokat gondolkodtam azon, hogyan kéne úgy folytatnom az életem, hogy a magam ura legyek és ne bébiszitterek neveljék a gyerekeimet.

Ebben az útkereső időszakban egy Reiki tanfolyamra is beiratkoztam, és ez nem várt hatással lett az életemre. Annyira megfogott, amit tapasztaltam, hogy hamarosan Reiki oktatói képesítést is szereztem. Amikor egy ismerősöm felajánlotta, hogy biztosít egy üzlethelyiséget a sajátja mellett, ahol elkezdhetek Reiki kezeléseket folytatni, nagy izgalommal belevágtam. Ahogy saját klienseim lettek, ahogy a tanfolyamaim megteltek, úgy oszlottak el a kétségeim is. A siker meggyőzött, és hamarosan megnyitottuk egy kineziológus kollégámmal együtt saját szalonunkat, a Test-Lélek-Harmónia Központot. Én nem egyszerűen szakmát változtattam, hanem életmódot, életszemléletet is.”

Nem várom meg, amíg unatkozni kezdek

Herneczki Katalin tanárként és programtervezőként indult el az informatikusi szamárlétrán a SZÁMALK-ban. A gyerekek érkezése után munkahelye nagy átalakulás előtt állt. Mivel a GYES alatt gazdasági és vállalatirányítási ismereteket is tanult, megbízták a vállalatfejlesztési projekt vezetésével. „Nem azon keseregtem, hogy a 7 év alatt mennyire elavult a szaktudásom, hanem vettem egy nagy levegőt és új típusú feladatot kértem. Egész pályám során mindig abba az irányba mozdultam, ahol valami újat lehet megtanulni. Amikor elértem egy nyugvópontra, ahol már a rutinfeladatok következtek, akkor valahogy mindig megtaláltak az új lehetőségek. Így lettem felső vezető, majd stratégiai tanácsadó és innen már csak egy lépés volt, hogy coachként is kipróbáljam magam, majd a KPMG-BME Executive Coach Akadé-miáján ezt taníthassam. Mindig volt bátorságom az új feladatokhoz és mindig kész voltam a tanulásra” – mondja.

Ide fordulhatsz, ha hasonló kérdések foglalkoztatnak:

Pályaválasztási tanácsadó intézetek elérhetőségei: palyanet.hu
Joó Zsuzsa karrier-tanácsadó: www.karriertanacsado.hu
Business Coach Kft.: http://www.businesscoach.hu/

A cikk a Nők Lapja Évszakokban jelent meg

Új hozzászólás

CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
         __     __   __      ___    _____    ____ 
_ __ \ \ / / / /_ / _ \ | ____| / ___|
| '_ \ \ \ / / | '_ \ | | | | | _| | |
| | | | \ V / | (_) | | |_| | | |___ | |___
|_| |_| \_/ \___/ \__\_\ |_____| \____|
Enter the code depicted in ASCII art style.

Kocsis Kata

programtervező matematikus, webdesign oktató
Kocsis Kata, programtervező matematikus, webdesign oktató

Életem legfantasztikusabb döntése volt a sok kompromisszummal terhelt alkalmazotti lét feladása. Nagyon büszke vagyok négy éve alapított saját cégünkre, ami az én szememben életforma, hivatás, közösség és gyönyörű célok együttese. A Kreatív Webdesign Tanfolyamok nem egyszerűen online tanfolyami termékek a számomra. A szaktudáson, a tapasztalaton túl olyan értékeket is szeretnék közvetíteni, amelyek a mai társadalomban hiánycikknek számítanak. A vizuális kultúra és igényesség fejlesztése, a művészet és az alkotás becsempészése a hétköznapokba, az együttműködésben rejlő erő megtapasztalása azoknak a hallgatóknak is nagyon sokat adhat, akikből végül nem is lesz webdesigner.

Melyik témák érdekelnek a legjobban?

* kötelező mezők



Ezek a témák érdekelnek

Go to top