Attól, hogy megmutatod a barátaidnak a frissen elkészült honlapot és megosztod az ismerőseid között, a célközönséged még nem fog rád találni. El kell érni, hogy a Google indexelje a weboldaladat, te meg képes legyél arra, hogy láthasd a weboldalon fellépő esetleges hibákat, illetve a látogatóid viselkedését az oldalon. Jó tartalommarketing rendszert csak ezeknek a visszajelzéseknek az ismeretében leszel képes felépíteni.

Mi az a Google Analytics?

A Google Analytics egy olyan ingyenes eszköz (csak az igazán nagy weboldalak számára válik/válhat fizetőssé) amelynek a segítségével képes vagy nyomon követni, hogy mikor, honnan érkeztek látogatók a weboldaladra, illetve ott milyen (al)oldalakat néztek meg és ez mennyi ideig tartott. Ez az eszköz a látogatók egyedi beazonosítására nem alkalmas, csupán arra való, hogy trendeket figyelj meg, tisztában legyél a népszerű oldalakkal vagy tudatában legyél annak, ha valamilyen nagy fellendülés vagy éppen visszaesés tapasztalható az oldaladon.

Regisztráció a Google Analytics-en

A https://www.google.com/analytics/ oldalon a „Fiók létrehozása” gombra kattintva kezdhetjük meg a regisztrációt. Meg kell adni az oldal nevét, URL-jét (figyelve arra, hogy http:// vagy már https:// előtaggal működik az oldal), illetve nagyon érdemes beállítani a helyes időzónát, a későbbi félreértések elkerülése érdekében.

A Követőazonosító lekérése gomb megnyomása után megkapjuk a követőkódot:

Követőkód elhelyezése a WordPress weboldalon

A kód birtokában nyissuk meg a WordPress weboldalunk admin felületét. A Megjelenés menüponton belül, válasszuk a Szerkesztő almenüt. Kapni fogunk egy hasonló figyelmeztetés mint ez.

Tudni kell, hogy ez a felület nem a céltalan kattintgatások színtere. Itt egy rossz mozdulattal végzetes hibát tudunk elkövetni a saját oldalunk ellen. Fontos, hogy itt mindig csak akkor hajtsunk végre módosításokat, ha teljesen biztosak vagyunk a dolgunkban. A követőkód elhelyezése nem lesz túl bonyolult feladat, de fontos, hogy nagy körültekintéssel járjunk el.

A sablonfájlok között a jobb oldalon keressük meg a header.php fájlt és nyissuk meg. Ez után a kódban keressük meg a lezáró

</head>  

részt, ami elé kell rakni majd a kódot.

Illesszük be ctrl c-vel és ctrl v-vel a követőkódot, majd mentsük a módosításokat.

Ez után menjünk az Analytics főoldalára vagy a valós idejű nézetre és közben egy új lapon menjünk fel a weboldalunkra is. Ha minden sikerült, akkor látni fogod, hogy felment egy felhasználó a weboldaladra (Te). Ismerkedj a felülettel, mert rengeteg hasznos információt tudhatsz majd meg belőle a látogatóidról.

Többek között, hogy mely földrajzi régióból, milyen napszakban érkeznek a legtöbben? Mennyi ideig böngészik az oldalakat, és milyen eszközt használtak ehhez? Milyen a visszafordulások aránya egy adott időszakban? Keresésből, hirdetésekről, vagy éppen a közösségi média felől érkeznek a látogatók? mely oldalak a legnépszerűbbek, és hányan kattintottak az egyes oldalakra?

Bonyolultabb viselkedési mintázatok is leolvashatóak, és konverziós céloldalak is beállíthatóak a Google Analytics segítségével. Korlátozott keretek között, de arról is képet lehet kapni, hogy mely keresőszavak vezették az oldalakra a felhasználókat. Feltérképezheted a legnépszerűbb oldalakat éppúgy, mint a forgalmon kívül rekedt, pókhálós részeket.

A Google Analytics rendkívül bonyolult eszköz, időt kell hagyni a megismerésére. Ha angolul olvasol, akkor lényegesen több hiteles Google Analytics oktató anyaghoz férhetsz hozzá.

Mi az a Webmester eszközök?

Ezt egy kicsit még bonyolultabb 1-2 mondatban összefoglalni, mint az Analytics-et, de röviden annyit lehet mondani, hogy itt is a honlap látogatottságáról fogsz információkat kapni, illetve arról, hogy az adott téma iránt érdeklődők milyen arányban kattintottak a weboldaladra. Ha a webhelyeden a Google szemében hiba van, esetleg olyan linkeket indexelt be a Google, ami már nem él és 404-es hibaüzenetet kap a látogató, azt is itt tudod leellenőrizni. Az az egy biztos, hogy a webmester eszközök használata mindenki számára elengedhetetlen, már a legelejétől, hiszen itt tudjuk majd a Google számára elküldeni az oldalunk webhelytérképét (sitemap). 

Webhely regisztráció

Webhelyed regisztrációjához írd be a Google keresőbe, hogy „webmester eszközök” és kattints az első találatra. Jelenleg Search Console-nak hívják ezt az ingyenes, a Google által biztosított online marketing eszközt, a régi neve Webmester eszközök volt. Ha bejelentkezel a Google fiókodba, akkor lesz elérhető a „Webhely hozzáadása / Add a property” gomb.

Írd be a weboldalad címét ügyelve a http:// vagy éppen https:// előtagra. Valójában minden elérhető változatot érdemes regisztrálni a www-vel kezdődőeket és az a-nélkülieket, az SSL kapcsolaton át elérhető változatot és a normál változatot is. Ezután választhatunk, hogyan szeretnénk igazolni a webhely tulajdon-jogát. Bármilyen módszert is választasz, adminisztrációs joggal kell rendelkezned a WordPress oldalon, illetve file-feltöltési jogosultsággal a tárhelyen.

Fájl le és feltöltése

Ebben az esetben letölthetsz egy fájlt, amit FTP elérés segítségével az adott domain könyvtárába töltesz fel. Ez után az ellenőrzés gombra kell kattintani, és ha minden jól ment, akkor el lesz fogadva a jogosultságod.

Aszinkron követési kód feltöltése

Ez jobban hasonlít az Analytics-es módszerhez, illetve ha nem tudod, hogyan kell használni az FTP elérést, akkor ezzel hamarabb eredményes leszel. Rákattintasz az „Aszinkron követési kód” szócskára, amit egy új oldalon feldob neked a Webmester eszközök. Kimásolod a kódot, és a weblapod admin felületén a megjelenés/szerkesztő menüpont alatt ismét megkeresed a header.php fájlt. Viszont most a nyitó head részt kell megkeresni, ami így néz ki 

<head>  

Ha megvan ez az apró rész a kódból, akkor egy Enter lenyomása után illeszd be ctrl v-vel a kapott kódot és mentsd a módosításokat. Ez esetben is az Ellenőrzés gombra kell kattintanod és amennyiben minden jól ment, megkapod a webhelyhez tartozó jogosultságot. Így már csak egy lépés választ el attól, hogy a Webmester eszközökbe feltölthesd oldalad webhelytérképét.

Mire jó a sitemap?

A sitemap egy olyan segédlet a Google számára, amely nagyban megkönnyíti és meggyorsítja az indexelési folyamatot, így a látogatók könnyebben és gyorsabban találnak majd a weboldaladra. Ez egy olyan xml formátumú file, ami tartalmazza a webhelyhez tartozó weboldalak listáját. Minden oldal URL-je megtalálható benne, azaz azok a karaktersorozatok, amelyek a böngésző címsorában jelennek meg az adott weboldal betöltésekor.

Ha ezeket a lépéseket mind megteszed, akkor se számíts nagy látogató rohamra a legelején, de maradjunk annyiban, hogy megvolt az „alapkő letétel”, a Google már végre tudja, hogy ide „házat akarsz építeni”. Valójában a sitemap nélkül is beindexeli az oldalakat, de minden szakmai blog javasolja a sitemap létrehozását és bejelentését a Google Webmester Eszközök megfelelő helyén. Tapasztalatom szerint a beküldés meggyorsítja az indexelési folyamatot.

Ehhez érdemes egy bővítményt telepíteni, név szerint az All In One SEO Pack-ot. Ez a plugin sok más szempontból is majdhogynem alapkövetelmény egy WordPress weboldal készítésekor és ebben az esetben is egy nagyon fontos funkcióval segíti a munkánkat.

Keressük meg a bővítmények között ezt a plugint, telepítsük, majd kapcsoljuk be. Ezután a bal oldali menüben fogjuk őt megtalálni. A webhelytérkép funkció nincs az alapbeállítások között, így azt külön aktiválni kell a képen látható módon.

Tehát a Funkciókezelőben kell aktiválni az XML webhelytérképek funkciót. Ez után kattintsunk a bal oldalon megjelenő XML webhelytérkép menüpontra és állítsuk be, hogy milyen gyakran szeretnénk kérni a frissítését. Javaslom, hogy válasszuk a hetente történő frissítést, majd tekerjünk a lap aljára és mentsük a módosításokat.

A lap tetején nézzük meg a létrehozott webhelytérképet, a „Tekintsd meg a webhelytérképedet” linkre kattintva. Ezt kell majd beküldeni a Google-nek egy nagyon egyszerű módon.

Fel kell keresni a Webmestereszközöket és a Feltérképezés / Crawl menüpontban a Webhelytérképek / Sitemaps menüpontot kell választani. A jobb felső sarokban lesz egy nagy piros gomb: webhelytérkép hozzáadása/tesztelése. Ide kell beírni az URL-ünkben található sitemap.xml utótagot. A küldés gombra kattintva, már el is küldtük a webhelytérképet a Google-nek, várni kell pár napot, mire beindexeli az oldalt és már figyelhetjük is az Analyticsben a látogatók viselkedését, akik a Google keresőben találtak a weboldalra.

Ha érdekel, hogy a WordPress mely bővítményekkel lesz keresőbarát, akkor nézd meg ezt a WordPress SEO bővítmények összeállítást is.