Nem csak azt tudhatod meg a blogbejegyzésből, hogyan képezz egyértelmű és releváns hashtageket a tartalmaidhoz, de megmutatjuk azt a technikát is, amivel felgyorsíthatod a növekedést, és megsokszorozhatod a követőid számát. A profi hashtag használathoz stratégiai tervezés, konkurencia kutatás és előre gyártott hashtag felhők is tartoznak. Ha mindent meg akarsz tudni a hashtagegkről, akkor jó helyen jársz. Készítettünk egy egyedülállóan hasznos
letölthető infografikát, ami segít a konkrét hashtag stratégia kidolgozásában.

A hashtag egy kettőskereszttel ellátott címke, amit akár mondaton belül is elhelyezhetünk. A hashtag a 2010-es években terjedt el a közösségi médiában, miután Chris Messina 2007-ben kitalálta az alapötletet, és ezzel megváltoztatta a közösségi média világát. Nem véletlen, hogy a twitteren kezdték először alkalmazni, hiszen ott a korlátos hosszúságú csiripelések miatt a hashtagek segítségével oldották meg a címkézést.

A hashtag jelentése és használata

Mi az a # hashtag (ejtsd: hesteg)?

A technológia lényege, hogy a posztokban bármilyen szó elé odabiggyeszthető a kettőskereszt (#) karakter, amelynek hashtag (ejtsd: „hesteg”) a neve. Azok a kifejezések, amelyeket így jelölsz például az Instagramon, kattinthatóvá válnak, és úgy működnek, mint a WordPress oldalak esetében a címkék. Bár talán az Instagramon terjedt el leginkább a használata, több más közösségi platform is alkalmas a hashtag-ek olvasására, így a Pinterest, a Tumblr, a Twitter, sőt, még a Facebook is.

A hashtag egyfajta címkeként használható

A hashtag segítségével tulajdonképpen kategorizálhatod a posztjaidat. A címkék segítenek a követőknek beazonosítani az adott témakört. A szövegbe ágyazva egyfajta vizuális horgonyként működhetnek, azonnal megakad a szemünk a hashtageken, és sokkal gyorsabban fel tudjuk mérni, miről szól a poszt. Sokkal gyakoribb azonban, hogy a posztok szövegétől elkülönítve, egy tömbben gyűjtjük össze a hashtageket.

Hogyan készíts hashtag-et?

Bármilyen folyó szövegben kitehető a kettőskereszt egy szó elé, de fontos tudni, hogy

  1.   A szóköz jelenti a címke végét. Azaz a két szóból álló kifejezéseket egybe kell írni, vagy nagy-betűvel is ki lehet emelni a szavak első betűjét. A #logotervezes és a #LogoTervezes ugyanazt a címkét fogja jelenteni.
  2.   Az ékezetes betűket viszont megkülönböztetjük, a #Logótervezés és a #Logótervezés két különböző hashtagek, címkét eredményeznek.
  3.   Kerüld a különleges karaktereket, hiszen ezekre „!?*%&@” kicsi valószínűséggel keresnek majd az emberek.
  4.   Számokat is használhatsz #szulinap40 vagy #go2shopping, de itt is érdemes feltérképezni, milyen hashtag használati szokások vannak az adott területen.

A hashtag-ek használatában mindig vannak gyorsan terjedő divathullámok is. Például az Instagram-on a teljes mondatok egybeírása, vagy éppen az érzelmek kifejezése is gyakori. #buszkeanyavagyok #sosemenjbusszalhaesikaho

A hashtag alapján megtalálnak az érdeklődők

Ha ugyanis rákattintasz egy ilyen hashtag-gel ellátott címkére, akkor eléred az összes olyan posztot, amelyben ez a bizonyos hashtag kifejezés megtalálható. Azonban egy ilyen hashtag listában a posztok különféle szerzőktől származnak. A népszerű, általánosabb kifejezések mögött több millió poszt is lehet, a #fashionblog esetében 27.7 millió posztot találtam.

Nem csak fiókokat, hanem hashtageket is lehet követni. Azaz tulajdonképpen külön Instagram fiókként működnek, amelyeknek meg van a maga követőtábora. Ha te használod mondjuk az #őszidivat hastaget egy posztban, akkor minden olyan embert elérhetsz, aki követi ezt a hastaget akkor is, ha a te fiókodat még nem kezdte el követni, és ez óriási lehetőség a növekedésre, az ismertté válásra. Az alábbi posztok a #webartery címkéhez tartoznak, és egyáltalán nem mindegyik tőlünk származik.

A Webartery hashtag posztjai az Instagramon

A hashtag-eknek a fenti működés miatt a címkézésen kívül van egy másik fontos szerepük is. Hozzájárulnak, hogy minél szélesebb körben népszerűvé válhasson egy bejegyzés, hiszen a hashtag-gel ellátott címkék között keresni is lehet. Úgy is fel lehet fogni, hogy minden egyes hashtag mögött van egy oldal, amin az összes olyan poszt elérhető, amelyik használta ezt a hashtaget.

Ezért nem elég, ha pusztán logikai kategorizálásra használod a hashtag-et, és az adott poszt témaköreit, illetve kapcsolódó fogalmait jelölöd meg így. A hashtag-ek megválasztásánál hasonló gondolatmenetet kell követni, mint a keresőszavak megállapításakor. Ha nagy forgalomra törekszel, akkor ismerned kell a célközönséged leggyakrabban keresett kifejezéseit, azaz a témába vágó népszerű hashtag-eket.

Amikor elkezded a kifejezést beírni a kettőskereszt mögé, az Instagram rendszere kiírja, hogy nagyságrendileg hány poszt jelölte meg ugyanezt a hashtaget. Minél nagyobb ez a szám, annál nagyobb a verseny az érdeklődők figyelméért. Csak a lista elején szereplő posztoknak van arra esélyük, hogy a keresés alapján új követőket nyerjenek.

Keresés hashtag alapján

Ahogyan a keresőoptimalizálás során is kerülni kell a túl általános kulcsszavakat, úgy a hashtagek esetében is jobb stratégia a kicsit konkrétabb kifejezések használata. #webdesign helyett #webdesigntippek, #ajandek helyett #bogreajandekba vagy #bögreajándék.

Hashtag kereső alkalmazások

Érdekes módon nem ugyanazok a legnépszerűbb hashtagek,amelyeket egy sima keresőoptimalizálási kulcsszókereső eszköz relevánsnak ítélne. Ezért külön hashtag kutató eszközöket fejleszettek egy adott terület hashtagainek feltérképezésre. A Hashtagify például különválasztja a Twitter és az Instagram hashtag javaslatokat. Sajnos az ingyenes verzió csak 10 kapcsolódó találatot ad, és az Instagram hashtag vizsgálathoz is tovább kell lépned. Van ingyenes próba verzió, és ha célirányosan kutatsz, akkor ez alatt az idő alatt meg is találhatod a legfontosabb releváns hashtageket a témádhoz.

Hashtag kereső eszközök

Átláthatóbb és kényelmesebb a Keyword tool felülete. Egyrészt kiválaszthatod a magyar nyelvet, másrészt az ingyenes verzión belül megmutatja, hogy az egyes közösségi média platformokon melyik hashtag hány posztban szerepel, azaz mennyire népszerű. Arra vigyázz, hogy ha váltasz a platform füleken, akkor újra ki kell választanod a nyelvet is.

Hashtag kereső online eszköz

Brand mention hashtag tracker nevő eszköze sajnos az ingyenes verzióban semmilyen hasznos információt nem tud nyújtani, különösen a magyar nyelvű kutatás esetén, de az egyik legösszetettebb hashtag statisztikákra számíthatsz, ha előfizetsz rá.

Hashtag kereső online eszköz

Ebben a részletes összehasonlító írásban további hasznos hashtag-kereső eszközöket találsz.

A hashtag-ekkel saját nyelvet alakíthatsz ki egy márkafiókban

Van azonban egy másik út is, amikor a saját márkádhoz szeretnél valamilyen eredeti kifejezést kapcsolni. A Webartery Instagram oldalán például az utcán és az utazások során fotózott szellemes, vagy éppen elrettentő logókat a #logolive hashtag-gel látjuk el, ami utal arra, hogy a logó élő környezetben, utcai szituációban látható. Természetesen egy márka fiókban érdemes a márkaneveket is hashtag-elni, de az előbbihez hasonló sorozatokat is megjelelölhetsz a hashtag-gel. A termékek és termékcsaládok neve, szlogenek, kampányok vagy éppen partnerek is köthetőek hashtagek segítségével a posztokhoz.

Hashtag használat a Webartery Instagram oldalán - hallgatói munkák

Hogyan használd a közösségi médiában a hestegeket?

Mindegyik platformon megnöveli az eléréseket és hosszú távon magasabb eléréseket tesz lehetővé. A Youtube és az Instagram esetében különösen nagy a jelentősége a használatuknak. Megoszlanak az iparági vélemények az egyes platformokon az ideális hashtag mennyiségről, ezért érdemes konkrétan kipróbálni, és összehasonlítani az eredményeket. Az én tapasztalatom szerint például az Instagram esetében 10-15 hashtag az ideális, míg a Facebookon 2-3 fölé nem szabad menni.

Hashtag használat a Facebookon

Érdekes kérdés, hogy a többi platformmal ellentétben miért nem lett annyira népszerű a hashtagezés a Facebookon. Mindenesetre az iparági blogbejegyzések egyértelműen azt javasolják, hogy 2-3 hashatgnél többet ne használj egy Facebook posztban, ha nagyobb elérés a célod. A csoportokban, a Facebook oldalakon és a hozzászólásokban is használhatsz hashtag kifejezéseket, és kereshetsz is a hashtagek alapján. itt is minden hashtag kifejezés kattintható, és egy külön url tartozik hozzá. Olyan, mintha feliratkoznál az adott topicra a Facebookon belül. A Socialbaker Facebook hashtag használatról szóló írása azt javasolja, hogy akár utólag is adj hashtageket a sikeresebb posztjaidhoz, mert megnöveled a láthatóságát.

Hashtag használat a Twitteren

Mivel itt korlátos az üzenetek terjedelme, sok esetben a szövegen belül jelennek meg a hashtagek. Az Instagrammal ellentétben itt bármelyik csiripelésben szerepelhetnek linkek, így a hashtag után gyakran egy linket is beszúrnak a tweet üzenetekbe.

Hashtag használat a Youtube-on

Teljesen ugyanúgy működik a hashtag ezen a platformon is, akár a videó címében, a cím felett vagy leírásában szerepeltetheted a hashtageket. A leírásban szereplő első 3 hashtag megjelenik majd a videó címénél is. A címben és a leírásban szereplő hashtagek linkként jelennek meg, de csak akkor tudsz megjeleníteni egy hashtaget a videó címe felett, ha a cím nem tartalmaz egyet sem. Hármas szerepet tölt be minden egyes hashtag:

  • jelzi a Youtube számára, hogy milyen témában készült a tartalom,
  • a hashtag alapú keresésekben megjelenik az adott tartalom,
  • és más videókból is hozhat látogatókat, ahol ugyanezt a hashtaget használták.

Hogyan használd profi módon a hashtag-eket az Instagramon?

Az alábbi négy lépésből álló hashtag stratégia garantáltan megnöveli az elérést, és több érdeklődőt fog szállítani az Instagram profilodba, mint amit eddig megszoktál. De az igazán nagy eredményekhez folyamatosan vissza kell ellenőrizni, hogy melyik hashtagek hozták a legjobb számokat. A stratégia működéséhez az is elengedhetetlen, hogy profi, tudatos Instagram kommunikációs stratégiád és terved legyen olyan poszt kategóriákkal, amelyekhez rendszeresen tudsz jó minőségű, egyedi tartalmat biztosítani. Ha fel akarod gyorsítani a munkát, akkor nézd meg hogyan kell profi módon Instagram caruseleket készíteni a Photoshop segítségével.

Találd meg a legmegfelelőbb hashtageket

Előzetes kutatás nélkül használni egy hashtaget óriási hiba, ugyanis bizonyos hashtageket büntet az Instagram, és ezek közül jó néhányról soha nem találnád ki, hogy éppen letiltás alatt van. Itt van egy friss lista a 2020-as banned hashtag-ekről. Ha véletlenül használtad őket, akkor jobb utólag is eltávolítani őket a posztokból. Ez az ingyenes eszköz pedig azt ígéri, hogy az éppen aktuális tiltott hashtageket kiszűri és listázza a fiókodban. Fontos megérteni, hogy nem fogod tudni kitalálni, melyik hashtag a tiltott. Egyrészt mert néhánynak bizonyos, általad nem ismert nyelven is van jelentése, más részük pedig önmagában nem sértő, csak mondjuk a szexipar kapcsolt hozzá tömegesen posztokat

Érdemes minden egyes hashtaget leellenőrizni oly módon, hogy beírod az Instagram keresőjébe a használni kívánt hashtaget és rá is kattintasz, hogy megnézd, milyen oldal van mögötte. Ha az adott hastag éppen tiltott, akkor egy ilyen üzenetet fogsz kapni, és csak néhány posztot jelenít meg az oldal.

tiltott, bűntetett Hashtagek megkeresése

A hashtag mögött releváns kifejezéseket érdemes használni. Bármennyire magától értetődőnek is hangzik, sokan elcsábulnak egy nagy népszerűségnek örvendő hashtag láttán. Ha például egy terméket Szlovákiában is szeretnél forgalmazni, akkor a #slovakia hashtag első pillantásra jó választásnak tűnik, de nem az. Egyrészt csaknem 8 millió poszt tartozik hozzá, másrészt ezekben semmilyen közös vonás nincs. Vonzónak tűnhetnek a celebek által használt hashtagek is, de ha nincs kapcsolódási pont, akkor az érdeklődők csalódottak lesznek.

Az alábbi hashtag típusok mindegyik csoportjához keress a márkára vonatkoztatható, releváns hashtageket. Több száz potenciális jelöltnek kell felkerülnie a kiindulási listádra.

a) Témához kapcsolódó releváns kifejezések

Az iparágat, a témakört érdemes megjelölni, mert ezzel lehet tulajdonképpen a téma iránt érdeklődő közönséget megtalálni.

#személyesmárka #branding #szabadúszás #környezetvédelem #arcápolás

b) Termékek, szolgáltatások

Ide kerüljenek fel a konkrét termékhez, a márka által nyújtott szolgáltatáshoz kapcsolódó kifejezések. Jó kiindulási pont lehet, hogy a márka weboldalát milyen kulcsszavakra keresőoptimalizálták. A kapcsolódó releváns kifejezések, témakörök, a problémák és a márka által nyújtott megoldások elnevezései is hasznosak lehetnek. Ehhez az iparági márka fiókokat, de akár a közvetlen konkurenciát is lehet tanulmányozni. Érdemes a sikeresebb posztokat elemezni.

#személyesmárkamentor #kartonbútorok #naturkozmetikum #svédmasszázs #webjogiügyek

Hashtag használat a Webartery Instagram oldalán - egy szellemes logó és egy hallgatói honlap

c) Szűkíts időben és térben

Eseményekhez, ünnepekhez is kapcsolhatsz Instgaram posztokat, és ezek az aktualitások is kerüljenek be a hashtag listába. Ha a vállalkozás, vagy a szolgáltatás helyszínekhez kötődik, mindenképpen szerepeljen a városhoz köthető hashtag is a sorban.

#freelancerchristmas #maracujacreamchristmas #szabadúszóhalloween #brandingdebrecen #freelancerclubSzeged

d) Saját márkanevek, rövidítések

A saját márkaneved, a termékek fantázia nevei, a szlogenek, vagy a reklámokban használt jelmondatok mind szerepeltethetőek hashtages formában is. Ezek lehetnek vágykeltőek, az érzelmekre hatóak is akár.

Heshtegek használata a Webartery Instagram oldalán - Két webdesigner hallgatói honlap bemutatása

f) Kapcsolódási pontok, személyek

Más kapcsolódó Instagram fiókokat vagy éppen hashtageket is megjelölhetsz, de a munkatársak, vagy iparági celebek megnevezése is elképzelhető.

#KocsisKata #PéterÉvi #justcreative

Több változatot is használhatsz szókiegészítésekkel, ragokkal

Ha már van egy alap listád, akkor az Instagram poszt rögzítése során az adott hashtag begépelésekor még rengeteg hasonlóan kezdődő kifejezést fog ajánlani az Instagram, innen lehet ötleteket meríteni a különböző változatokhoz.

#freelancer #freelancing #freelancemodell #freelancedesigner #freelancelife #freelancerlife #freelancework #freelancerlifestyle

Használd például az ingyenes Tagsfinder alkalmazást releváns hashtagek keresésére, bár a magyar kifejezésekhez a külső eszközök nem mindig fognak tudni értelmes kiegészítéseket tenni.

A legjobb technika, ha az adott iparág nemzetközi és magyar képviselőit, ismert márkafiókjait elemzed, és az ő hashtagjeik közül szemezgetsz. Természetesen ugyanúgy, ahogy a honlapkészítéshez is nélkülözhetetlen a konkurenciakutatással, itt sem kerülhető meg. 3-5 közvetlen konkurens fiókjait és posztjait kell átnézned, és a lehetséges hashtageket a fenti csoportosításban kijegyzetelned.

Érdemes egy nagy táblázatban összegyűjteni az így kiválasztott hashtageket, ahol az adott hashtaghez tartozó posztok nagyságrendi számát is berögzíted.

A legnépszerűbb hashtagek – inkább kerüld őket

Minden idők legnépszerűbb hashtag listája folyamatosan változik, és nagy a kísértés, hogy használjuk őket a profilunkban, azonban ha túl sok posztnál jelennek meg, az azt jelenti, hogy a mi posztunk el fog veszni a többi millió poszt sűrűjében. Tulajdonképpen a #love és a #happy és a #followme használata szinte felesleges, annyira nagy a verseny az ennyire népszerű hashtagek körében.Ebben a gyűjteményben témakörönként, iparágankéntis megtaláljátok a legnépszerűbb hashtageket.

A legnépszerűbb hashtagek

1. #love
2. #instagood
3. #photooftheday
4. #fashion
5. #beautiful
6. #happy
7. #cute
8. #tbt
9. #like4like
10. #followme
11. #picoftheday
12. #follow
13. #me
14. #selfie
15. #summer
16. #art
17. #instadaily
18. #friends
19. #repost
20. #nature
21. #girl
22. #fun
23. #style
24. #smile
25. #food

26. #instalike
27. #likeforlike
28. #family
29. #travel
30. #fitness
31. #igers
32. #tagsforlikes
33. #follow4follow
34. #nofilter
35. #life
36. #beauty
37. #amazing
38. #instamood
39. #instagram
40. #photography
41. #vscocam
42. #sun
43. #photo
44. #music
45. #beach
46. #followforfollow
47. #bestoftheday
48. #sky
49. #ootd
50. #sunset
51. #dog
52. #vsco
53. #l4l
54. #makeup
55. #f4f
56. #foodporn
57. #hair
58. #pretty
59. #swag
60. #cat
61. #model
62. #motivation
63. #girls
64. #baby
65. #party
66. #cool
67. #lol
68. #gym
69. #design
70. #instapic
71. #funny
72. #healthy
73. #night
74. #tflers
75. #yummy
76. #flowers
77. #lifestyle
78. #hot
79. #instafood
80. #wedding
81. #fit
82. #handmade
83. #black
84. #pink
85. #일상
86. #blue
87. #work
88. #workout
89. #blackandwhite
90. #drawing
91. #inspiration
92. #home
93. #holiday
94. #christmas
95. #nyc
96. #london
97. #sea
98. #instacool
99. #goodmorning
100. #iphoneonly

Olyan szempontból mindenképp érdekes ez a lista, hogy a világon mi foglalkoztatja a leginkább az embereket. Azonban ha egy olyan hashtaget használsz, amit 300 millió posztban jelöltek meg, akkor a te posztod a hashtagre kattintva 300 millió poszt között lesz elrejtve. képzeld el, hogy a képed egy 300 millió képet kiállító múzeumba kerül, mennyi az esély, hogy egy átlagos látogatómegtalálja?

Párosítsd a hashtageket az Instagram posztokhoz

Egyáltalán nem jó technika minden egyes poszthoz ugyanazt a hashtag-felhőt bemásolni, mert ezt spam-nek tekinti az Instagram algoritmusa. Sokkal biztosabb módszer, ha minden egyes poszt-típushoz készítesz néhány másolható hashtag készletet. Minden egyes ilyen készletben a fenti csoportokból kiválasztott konkrétabb és általánosabb kifejezéseket keverve kell használni.

Nálunk például az egyik poszttípus a hallgatói logótervek bemutatása. Nem minden esetben ugyanazokat a hashtageket használjuk még ebben az esetben sem. Variáljuk, hogy a márkanevek közül a #webartery vagy a tanfolyam elnevezése kerüljön bele, hogy a szolgáltatás megnevezése #webdesignertanfolyam vagy #webdesignerképzéslegyen, és a logótervezés témakört is ezerféleképpen lehet leírni. Amikor a poszt egy webdesign inspirációt mutat be, akkor természetesen a témakörhöz tartozó releváns kifejezések e szerint alakulnak. A táblázat második fülére ezeknek a másolható hashtag-készleteknek kell felkerülniük mégpedig poszttípusonként 3-5 változatnak.

Ha kifogytál a posztötletekből, a blogban találsz néhány Instagram poszt tippet kisvállalkozások számára.

Minden poszthoz használj 10-15 hashtaget

A számok magukért beszélnek. 12-15%-kal megnöveli a reakciók számát a hashtagek használata. Bár a rendszer 30 hashtag használatát engedélyezi maximálisan, mérhető, hogy kb. 15 hashtag után már nem nő az interakciók szám a posztoknál. A fenti csoportok közül mindig értelemszerűen válassz hashtageket, hiszen a hely megjelelölése, vagy az időszak nem mindig fontos, ahogyan partnerek sem feltétlenül kapcsolódnak az adott poszthoz. Fontosabb, hogy relevánsak legyenek a hashtagek, mint hogy szolgai módon kitöltsd a 15 lehetséges helyet.

A poszt alján kevésbé zavaró ez a hashtag blokk, és sokan pár üres sort is hagynak a lényegi tartalom és a címkézés között. Bevett technika, hogy az első hozzászólásba kerülnek a hashtagek, ez a rendszer szempontjából egyenértékű azzal, mintha a poszt szövegében szerepelnének, a felhasználók viszont sokkal kevésbé szembesülnek velük.

Ellenőrizd vissza, hogy melyik hashtagek voltak sikeresek

Minden egyes poszt alján találsz egy Elemzések megtekintése lehetőséget. Rákoppintás után lefelé görgetve a Megjelenések résznél látod, hogy hányan érkeztek a poszthoz a keresés alapján. Ez az, amit a jó hashtageknek köszönhetsz. Ha különösen jó eredmény született, akkor jelöld meg a táblázatban, és ragaszkodj az adott hashtag-felhőhöz, de ha senki nem találta meg a posztot, akkor mindenképpen változtass a hashtagek összetételén. Én most a Facebook Creator Studiójában mutatom meg, hogy néz ki ez a statisztika egy poszt esetében.

Hashtag statisztika a Creator Studioban

Kinyomtatható Instagram hashtag stratégia kisvállalkozásoknak

Töltsd le, nyomtasd ki ötletadónak, használd inspirációs forrásnak a saját kutatásodhoz. Ha a gyakorlatban is napi szinten használod a hashtageket, a növekedés látványos lesz, és sokkal több követőhöz jut el a mondanivalód.

Hashtag stratégia összefoglalva infografika