Az életünk szinte minden területén szembe találkozunk ezekkel a csak betűket tartalmazó logókkal: vásárlás, divat, étkezés, szépségipar, műszaki cikkek és még sorolhatnánk. Kivételt talán az autómárkák képeznek, ott ritkábban találkozunk a tisztán tipográfiai megoldásokkal, hiszen sokszor egy-egy kisebb figuratív logó is megjelenik a feliratok mellett.
A logók esetében a betűk szerepe kettős: egyrészt információt szolgáltatnak –leolvassuk a márkanevet- másrészt design elemként is jelen van. Logó tervezéskor törekszünk az érzelmi hatások kiváltására: a betűk formájával, apró részleteivel, talpakkal, színekkel, akár színátmenetekkel igyekszünk hatni az adott márka potenciális vevőire.
A Disney betűtípusa
Ha designer szemmel tekintjük a logót, akkor fontos információ lehet, hogy a Waltograph DaFont betűtípusról beszélünk. Ha kipróbáljuk a betűtípust, sajnos hamar rájövünk, hogy magyar szöveget nem tudunk vele készíteni, hiszen az alapvető teszten elvérzik:
Egyébként elismerés illeti a betűtípus fejlesztőjét a cuki egérfej alkalmazása miatt az unalmas téglalap helyett az ű, ú betűk helyén.
Ez tulajdonképpen egy kézírásos kategóriába tartozó fonttípus. Nézd meg a kézírásos betűtípusok tipikus használatáról szóló blogbejegyzésben, hogy milyen jelentés tartalmat kötünk ezekhez a fonttípusokhoz. Jó választás, ha gyerekeknek szóló, egyedi, és művészi márkáról van szó.
A logó és a cég történelme 1923-ra nyúlik vissza, ekkor alakult a Walt Disney Company. A logóban ekkor a rajzfilmrendező teljes neve belekerült, melyet természetesen ő maga készített. A logó több ízben is ráncfelvarráson esett át, 1985-ben bekerült a logóba egy kastély képe, ami Csipkerózsika és Hamupipőke kastélyát idézi.
A kastély embléma megmaradt, bár 2006-ban jelentős tatarozáson esett át. A logó történetével foglalkozó oldal szerint a hivatalos logó nem tisztán tipográfiai, hiszen a kastély képe továbbra is szerepel benne. A Disney magyar nyelvű weboldalán azonban már csak a tisztán tipográfiai logó látható. Ez az oka annak, hogy ebbe az összeállításba bekerült.
Netflix
Maradjunk még mindig a televíziózásnál. Ha meguntuk a rajzfilmeket elég csak kapcsolót ragadnunk és máris feltűnik előttünk a piros íves felirat. Rövidke várakozás után meg is kezdhetjük barangolásunkat a filmek világába Netflix-el.
A cég esetén kezdetben nem volt egyértelmű a tiszta piros és a tisztán tipográfiai logó. Ki emlékszik már, hogy 1997-ben egy lila filmtekercs kígyózott a Netflix felirat mellett? Senki. Viszont ma már a Gotham Bold és a Gotham Bold betűtípusokra támaszkodó felirat „Netflix piros” színe mindenki számára egyértelmű.
Érdekes megfigyelni, hogy a logó fejlesztői hogyan játszanak a színárnyalatokkal, árnyékolásokkal egy betűn belül. Pont ez az a logó, ahol tisztán igazolódik a kevesebb több elv: csak egyetlen, betű: N. Egy kis árnyékolás jobb oldalon, egy leheletnyi ívelés a font alján. Ennyi éppen elég az új brandnél 2016-tól.
IBM
Nem megyünk messze a televíziótól, elektronikai termékeknél maradunk, ha az IBM-re gondolunk. A három betű jelentése: International Business Machines.
Ez a felirat korábban egy földgömb alakjában meg is jelent a cég logójában és 1924-1946-ig volt érvényben. Az IBM története viszonylag régre, 1889-re nyúlik vissza. Ekkor a cég elnevezése International Time Recording Company volt. Mai szemmel nézve a cég elnevezése és a földgömbös logó is mosolyt csal az arcunkra.
Ha ma szeretnél réginek látszó feliratokat, retró hatású logókat tervezni, akkor sok retró fonttípusból is válogathatsz.
A cég logója a földgömb szerű képződmény eltűnése óta nem sokat változott. 1946-ban bejött a kék szín a logóba, de a talpas betűk formája és színe nem sokat változott azóta.
A műszaki kötődésű logók esetében gyakori választás a tiszta tipográfiai logó típus, de számtalan más területről is találhatunk ismert példákat.
VISA
Leggyakrabban a bankkártyás fizetéseink alkalmával találkozunk az amerikai multinacionális pénzügyi szolgáltató vállalat tisztán tipográfiai logójával. A logó betűtípusa a Myriad betűtípuson alapszik, amely egy talpatlan font család tagja. A Google fonts keresőjében rákeresve erre a betűtípusra láthatjuk, hogy igen népes betűcsalád a Myriad, és 35 eurótól mi is vásárolhatunk magunknak belőle.
A logó nagyszerűségét természetesen a formázott V betű adja. Sokan túlgondolják a logókészítést, ábrát, grafikát, keretet, miegymást gondolnak a logóba; a Visa példája is mutatja: elég csak egy pici változtatás és a logó működik. Persze azt tudni kell, hogy hova tegyük azt a pici változtatást, hogy ki is tűnjön a logó, de ne legyen giccses. Ennek a logónak érdekessége még a színátmenet.
A w3schools oldalon a Gradient menüpontnál találjuk azt a lehetőséget, ahol színátmeneteket tudunk megfigyelni, a Visa esetében ez így néz ki.
A színátmenet sem, és a logó formája, illetve a tipográfiai jellege sem volt mindig azonos. A cég 1958-ban még az BankAmericard Service Corporation nevet viselte, amihez kék-fehér-narancs színű zászlót idéző logó társult a BankAmericard felirattal. 1976-ban vette fel a Visa nevet a cég, onnantól van jelen ez a négy betű a logóban. Ha végigtekintünk a cég logó változatait felvonultató ábrán láthatjuk, hogy egyre inkább egyszerűsödött a logó. A névváltoztatással már csak négy betű maradt, a színek lecserélődtek, majd 2006-tól már a zászló is lekerült a logóról és 2014-től már csak egy szín, illetve a leheletnyi színátmenet.
FEDEX
Sok esetben használjuk Visa kártyánkat internetes vásárlásra, meglehet, hogy a megrendelésünket a Fedex szállítja ki. Mióta webdesign-al foglalkozom, sokszor rajtakapom magamat, hogy a marketinggel kapcsolatos dolgokat már nem fogyasztói szemmel nézem, hanem a dizájnra figyelek első sorban. Ha az én házam előtt állna meg a Fedex autója a neten rendelt csomagommal, rögtön mosolyt csalna az arcomra: Háhh, ez egy tipográfiai logó a kocsin.
Első ránézésre azt hinnénk, hogy mi ezen a nagy dolog, a legegyszerűbb betűtípus kisbetű nagybetű kombinációja, ilyet én is csinálok 5 perc alatt. Viszont ez nem egészen így van.
A Fedex logó tervezője úgy tűnik kedveli a fontokat, mert ebben a logóban nem egy betűtípus van, hanem kettő: Futura Bold és Univers67. Keverednek a logóban a kis és nagybetűk, illetve betűköz nincsen. Stílusosan játszik a színekkel a tervező, szembetűnik az átgondolt színválasztás. Ha magunk elé képzeljük a másodlagos színeket, akkor láthatjuk a lila és a narancs színt, amik a Fedex logóban megtalálhatók.
A cég logójában kezdetben a teljes név szerepelt (Federal Express), 1994-ben vezették be a FedEx rövidítést, ezzel együtt a logó teljes átalakítása megtörtént. Nem volt hosszú életű ez a változat, 3 év múlva újragondolták, és azóta használja a cég a fentebb ismertetett logót. A legutolsó logó dizájn kiállta az idő próbáját, sikeresen működik, nem kellett a kétezres években sem hozzányúlni, tehát időtálló is egyben.
Desigual
Most egy újabb területre kalauzollak benneteket a logók világában, és itt egy picit el is időzünk. A divat, a ruhák izgalmas világa bőven tartogat nekünk érdekességeket. Személyes nagy kedvencemet venném előre a sorban, kezdjük a Desigual-al. 1984-ben Spanyolországban úgy gondolta Thomas Meyer divattervező, hogy szakít az elvárásokkal és alkot valami merőben újat. A Desigual híres a “patchwork” mintáiról, valamint az intenzív graffiti motívumairól. Az intenzív színek és a minták keszekusza kavalkádja kifejezi a vásárló kreativitását és önbizalmát.
Az eredeti logó maga is tükrözi a cég mondanivalóját. A fordított S betű a logóban és az egymásra cseppentett festék pöttyök összessége tükrözi a márka megszokottól eltérő, lendületes, és merész stílusát. Viszont ha kiragadjuk a betűket és csak a fontot vizsgáljuk meg, azt állapíthatjuk meg, hogy azokban semmi különleges nincs, Helvetia Neue betűtípussal íródott. Ebben az esetben tehát a környezet és a „tálalás” teszi egyedivé a logót. A Myfonts.com oldalán ki is próbálhatjuk ezt a fonttípust.
A jelenleg használt logóban a színes vízfesték foltok eltűntek. A kétezres években a céget már megismerték annyira az emberek, hogy a színekre már nincs is szükség a logóban, az egyszerű betűk a fordított S-el már hordozzák azt az információt magukban, amit a cég vezetői el kívántak érni. A logó fekete fehérben is megállja a helyét.
Elég szokatlan volt, mert az „s” karakterjel hátul elöl látható. Egyébként az „s” -eken kívül a tervezés elég egyszerűnek és hagyományosnak tűnt. Azonban gyakran merész színű fröccsenésekre helyezték, ami hozzáadta a szükséges fiatalos és lázadó szellemet.
2019 júliusában Guillem Gallego, a márka marketing vezérigazgatója úgy látta jónak, hogy a logó megváltoztatásával ki kell fejeznie a cégnek az ellenérzését az emberek megkülönböztetése ellen, ezért egységesíteni kell a betűket. Ennek eredményeként született meg a logó, amit csak visszapillantó tükörből lehet elolvasni. A Tűzoltóság esetében van értelmes magyarázata a tükörírásnak, itt viszont már túl erőltetésnek érzem. Az érzéseimmel nem vagyok egyedül, az eladási adatok is sajnos azt mutatják, hogy ez az új elrendezésű logó nem nyerte el maradéktalanul az emberek tetszését.
H&M
A divat világából választottam a H&M logóját. A vállalat 1947-ben jött létre Västerås városában, Svédországban, Erling Persson vezetésével, Hennes néven. Kezdetben csak női ruhákat forgalmaztak, ahogy az elnevezés svéd fordítása is utal erre. 1968-ban Persson megszerzett egy Mauritz Widforrs nevű vadászati ruházatot értékesítő vállalatot, mely teljesen beleolvadt a régi vállalatába és így lett a cég neve Hennes & Mauritz, azaz H&M.
A cég első logója tehát még abból az időből való, amikor a márkanevet Hennes-nek hívták. A kissé ferdén, kézírásos betűkkel írt logó sötét háttérrel és világos betűkkel jelent meg. A logóba egy rejtett pszichológiai kódot csempésztek: az optimista életszemléletű emberek esetén figyelhető meg, hogy az írásképük ferdén emelkedik jobbról balra haladva. A logót a nagyobb méretű első és utolsó betűkkel kívánták hangsúlyozni. A monokróm betűk széleit sötétebbre színezték, ezzel 3D hatást igyekeztek elérni. Engem sikerült becsapniuk: amikor először ránéztem a logóra, azt hittem, hogy egy régi retró fényreklámot fotóztak le, de miután alaposabban szemügyre vettem, akkor tűnt csak fel ez a grafikai trükk.
Az 1968-as névváltozás a logóba is bekerült: a két, hagyományos talpatlan font típussal írott név feliratot középen a szabálytalan keres keretbe foglalt „H&M” monogram választotta el. A kereten belüli betűk ugyanolyan stílust mutatnak, mint az előző változat „Hennes” felirata, de kontúrjait megtisztították és módosították. Ez a logó néhány hónapig élt csak, mivel ugyanebben az évben a márkanév „H&M” névre rövidült.
1968-ban egyszerűsödött a logó: csak a monogramok maradtak meg immár keret nélkül élénkpiros színben. A vastag, kézzel írott nagy H és M betűk közé jóval kisebb karakterként egy & jel került. A logó egyszerű betűi barátságossá tették azt, míg az élénk színpaletta a márka szenvedélyét, stílusát és erejét tükrözte, amelynek célja, hogy az egész világon a fiatalok számára a legdivatosabb termékeket kínálja megfizethető áron.
1999-ben ismét változtattak a logón, bár ez inkább csak finomítás volt: a betűk színét sötétebbé tették, a betűk kontúrját egyenesebbé tették. Szinte alig vehető észre a változás, mégis a logó megjelenése korszerűbb, fiatalosabb lett. A cég logója sok bírálatot kap, mivel sokan úgy tartják, hogy a többi ruházati márkához képest a H&M logója túl egyszerű, a többi logó kidolgozottsága mellett szinte elvész. Mégis nagy népszerűségnek örvend, főleg a fiatalok körében, mert a logóra pillantva egyértelműen tudjuk azt azonosítani a vállalattal.
A logóban szereplő betűtípushoz legközelebb talán a Dom Diagonal áll, amely Peter Dombrezian által tervezett és a Linotype által kiadott ecset szkript betűtípus. Itt érhető el.
Nivea
A vásárlók bizalmára épített és azt töretlenül élvező szépségápolási márka a Nivea. Ha logókról van szó, akkor a Nivea a krémek Coca Colája. Jártam már úgy a drogériában bolyongva, hogy testápolót akartam venni, de idő szűkében voltam, nem volt időm cimkéket olvasgatni, bogarászni, egyszerűen csak leemeltem a polcról a kék alapon fehér feliratút, mert bíztam benne, hogy ez biztos jó választás lesz, mert már anyukám is ezt kente a kezemre, ha kifújta a szél.
A logó történelmének szinte csak egy fejezete van, főleg, ha a betűk típusát tekintjük. Az 1949-ben megalkotott széles betűkből álló felirat gyakorlatilag nem változott -csupán az eredetileg fekete feliratból kék alapon fehér lett. A háttér kezdetben szögletes volt, kevés fémes 3D hatással (2004), majd 2011-ben kapta a kör alakú hátteret, ami azóta is érvényben van.
A kissé hosszúkás vonalak és a háromszög alakú élek teszik az egész világon azonnal felismerhetővé ezt a tipográfiai logót. A betűkészlet, amelyet a Nivea vizuális identitásához használ, az Eagle Bold a Fontmeme oldal szerint.
A Nivea egy olyan logó, ami nap mint nem szembe jöhet velünk az utcán plakáton vagy a drogériákban a polcokon. Gyors pillantás után tudjuk az üzenetet, amit a cég közvetít: évtizedek óta megbízhatnak bennem, hozom a megszokott magas minőséget. De milyen érzéseket vált ki belőlünk egy olyan tipográfiai logó, amit a világon szintén több millióan ismernek, de nálunk az átlagember mégsem találkozik vele nap mint nap.
The New York Times
Ha rápillantunk a The New York Times logójára, akkor mi jut eszünkbe elsőre? (Azon túl, hogy nem tudjuk elolvasni…?) Nekem az volt az első gondolatom, hogy ez a cirádás és a modern világunkban már-már túlzó fonttípus egy régi, értékes dolgot takar.
A karakterek különlegességén az ok, amiért ebbe a válogatásba bekerült ez a tipográfiai logó, az, hogy szinte ugyanúgy néz ki, mint több mint 150 évvel ezelőtt, amikor az újságot létrehozták. Az újság első száma 1851-ben jelent meg, akkoriban még New York Daily Times néven szerepelt. Hat év múlva a “Daily” szó kikerült az újság elnevezéséből, 1967-ben pedig a kötőjel került ki a”New York” feliratból.
A New York Times logó legújabb verzióját Edward Benguiat, az Egyesült Államok egyik legismertebb tervezője készítette, jó néhány betűkészlet (Souvenir, Tiffany, Korinna) és logó (Reader’s Digest, Sports Illustrated ) felhasználásával.
Ha szeretnénk ilyen betűtípussal dolgozni, akkor a Fontspace oldalán találjuk a Chomsky betűtípust , melynek alkotója Fredrick Brennan melyet le is tölthetünk magunknak ingyen.
Letöltöttem, kipróbáltam, használható. Ami egy picit nekem nem tetszik, hogy az ékezetes betűtípusoknál a pontok sokkal vastagabbak, mint a vesszők, ezzel az összkép nem teljes. De angol szövegnél jól működő betűtípus.
NASA
Ha már New Yorkban jártunk, maradjunk egy picit az Amerikai kontinensen. A Tipográfiai logók válogatásába beveszek egy olyat most, aminek a jelenlegi formája nem tisztán fontokból áll, viszont a története során találkozhattunk vele csak tipográfiai megjelenésében is.
A NASA logója 1959-ből származik, amikor a Nemzeti Repüléstanácsadó Bizottság (NACA) átalakult az űrhajózást és a repüléstechnikát egyaránt előmozdító ügynökséggé – a Nemzeti Repüléstechnikai és Űrügyi Hivatallá (NASA). Legelső megjelenésében a NASA logó pecsét szerű volt, ennél a logó típusnál a gömb egy bolygót képvisel, a csillagok az űrt, a gömb körüli íves vonalak a repülést reprezentálják
1961-ben a logó James Modarelli tervei szerint változott és színesedett , és megjelent a fehér N-A-S-A felirat a logóban. 1974-ben a Nemzeti Művészeti Alapítvány szövetségi grafikai fejlesztési programjának részeként a NASA Richard Danne-t és Bruce Blackburn-t bízta meg egy modernebb logó megtervezésével. Ez az a logó változat, ami miatt a NASA szerepel ebben az összeállításban. 1992-ben ezt a változatot visszavonták, de 2020-ban másodlagos logóként szerepel ez a változat a NASA-nál.
Találunk az interneten olyan betűtípust, amely ezt a futurisztikus és modern világot mi magunk is használhatjuk, melyet a NASA közvetít a “féreg” gúnynévvel ellátott logójával. A font neve Nasalization Font, letölthető innen
Science Museum
Habár nem híres logó, mégis érdekesnek találom ezt a fajta játékosságot, ami a londoni Science Museum tipográfiai logójában jelenik meg. Ezt a vizuális identitást 1997-ben kapta meg a múzeum csoport, melyet a North Design hozott létre.
A betűk egyre csökkenő szélessége mellett élénk színátmenetek jelennek meg a logóban, amelyek felkeltik az ember érdeklődését a tudományos múzeum iránt. A csoport minden múzeumának logói ugyanazt a betű családot és elrendezést használják, illetve ugyanez az elrendezés jelenik meg a kiadványaiktól kezdve a múzeumi munkatársak póló feliratáig mindenhol. A felirat saját betűtípussal rendelkezik, SMG sans elnevezéssel itt találjuk a különböző szélességű betűket a thin-től a fat-ig.
Igyekeztem színessé tenni a bemutatót a tipográfiai logókról és több féle irányból megközelíteni a logó tervezők munkáját, de volna még itt egy logó, amiről a cikk írásának kezdete óta nem tudom levenni a szememet. Láthattunk nagyon frappáns, egyszerű, de nagyon kifejező logókat, amik szinte vezették a szemet.
Think
Utolsó példánk nem egy ismert céghez kötődik, de aki egyszer látta, az nem tudja kiverni a fejéből: THINK. Ez egy Brooklyni székhelyű épitészeti cég, ahol kreatív építészeti projektekkel foglalkoznak. A játék a negatív térrel és a betűk egymásba olvasztásával egyedi és formabontó egységet hoz létre ebben a logóban, noha itt betűtípusokat nem lehet megállapítani. Mégsem marad hiányérzet az emberben, hiszen a logó szellemessége maximálisan leköti a figyelmünket.
Ha tetszenek a szellemes, üres tereket használó logók, élvezni fogod a vicces logók összeállításunkat is.
Olvasható fonttípusok a logókban
A tipográfiai logók esetében nem feltétlenül kell erős és karakteres fonttípusokkal dolgozni. A jellegtelennek tűnő, kicsit unalmas fonttípusokat is lehet alapnak választani, ahogyan azt számtalan nagy nevű márka tette. A feliratok apró vektorgrafikai korrekciója, egy-egy vonal, a betűk távolsága, vagy a színek alkalmazása karakteresen különböző logókat eredményez még akkor is, ha a Helvetica betűtípussal dolgozunk. Az alábbi példák a Logobucket Chicago Instagram bejegyzéséből származnak.
Design.Neked
Szerző: Szabó Andrea
„Műszaki, tudományos pályán eltöltött 20 év után kezdtem bele a WEBARTERY Webdesigner képzésébe. A tanfolyamon készült munkáimat a kreatív alkotó kedvem kiteljesedésének érzem, élvezem hogy a fejlődésem folyamatos, új terek nyílnak meg előttem. A kreativitásomat nem csak a képi világban szeretem használni, hanem a tartalom szerkesztésben is. A munkáimról az elérhetőségeimen tájékozódhatsz, ha úgy érzed tudnánk együtt dolgozni, keress meg.”