A pozitív forma mögötti képteret sokszor negatív térnek nevezzük, de egy összetett fotó vagy illusztráció esetében többféleképpen is értelmezhetjük, hogy mi számít formának, és mi tartozik a háttérbe. A negatív tér nem mindig üres, és nem is minden műalkotás esetén fontos a formát és a negatív teret elválasztó határvonal. Ha többet szeretnél tudni a negatív tér fogalmáról és használatáról, akkor a blogban összefoglaltuk, mit is takar a negatív tér a grafikai tervezés területén általánosságban.
Negatív tér a logókban
A logók esetében legtöbbször az egyik szín jelöli a formát, a másik pedig a hátteret, a tervező pedig olyan ügyesen alakítja ki a forma körvonalát, hogy a háttérben máshogyan is értelmezhető formákat fedezzünk fel. A Pittsburghi állatkert részletgazdag fa alakzata néhány véletlenszerűnek tűnő lehulló levéllel balról egy gorilla, jobbról pedig egy oroszlán képét rajzolja ki. A Yoga Australia logóban a főalak végtagjai Ausztrália alakját fogják közre. Ezekben a példákban a forma fekete, a háttér pedig pedig világos.
Szigorú értelemben véve azonban a Circus of Magazines logója nem ezen az elven működik. itt ugyanis a fekete-fehér sávok együttesen alkotják a cirkuszi sátrat, és maga ez a csíkos alakzat van úgy kialakítva, hogy fellapozott magazinként is értelmezhető. Tehát nem arról van szó, hogy a fekete részek alkotják az egyik jelentést, a fehérek pedig a másikat. Az ilyen kétértelmű ábrázolások inkább a többjelentésű szavakra hasonlítanak.
Negatív terek a betűkben
Ha ki akarod használnia negatív tér erejét, akkor érdemes a tipográfiai logók átalakításával kezdeni. Gyakori altípusa a negatív teres logóknak, amikor egy betű üres részét alakítjuk értelmezhető formává. Az Elefont esetében az E betűt, a Sync logó esetében az S-t formáljuk az üzenetnek megfelelően. Minden olyan karakter, aminek hasa, vagy félig bezárt üres területei vannak, alkalmas a negatív térrel való játékra.
Ezen a tablón további negatív teres logó példákat mutatunk, amelyek egyetlen karaktert kombinálnak valamilyen szimbólummal. Ahhoz, hogy a betű felismerhető maradjon, nagyon kell figyelni a forma és az üres tér arányaira, a vonalvastagságokra, és fel kell tudni mérni, mi az a legkisebb stilizált forma, amiből a rejtett szimbólum felismerhető lesz.
Negatív terek a feliratokban
De nem csak egyetlen karakterben gondolkodhatunk, hanem a teljes felirat egésze is sok lehetőséget kínálhat, mint azt alul a CRISP szóba rejtett kanál esetében is láthatod. Minden egyes szókép teljesen egyedi lehetőségeket rejt magába, az egyik ötlet nem vihető át egy másik szó esetében. Híres példa feliratba rejtett szimbólumra, a FedEx logója, ahol az E és az X között egy mozgást megjelenítő nyilat fedezhetünk fel.
Színek használata a negatív teres logókban
A negatív teres logók nem esetében sem kell lemondani a színek használatáról. Gyakoriak az egyetlen színt alkalmazó flat megoldások, de ahogy az NBC logó vagy a Lion Bird logójának példája is mutatja, több szín használata esetén is kirajzolódik a forma, és mellette a negatív tér. Ebben a blokkban is van egy kakukk tojás, ami két jelentést hordoz ugyan, de nem a negatív tér rajzolja ki a második jelentéstartalmat 🙂
Nem kell mindenáron törekedni a negatív terek kihasználására, nekem néha kicsit erőltetett az összhatás, például a Kölner Zoo logó vagy az Eagle Mountain Capital logó esetében.
Egy módszer a negatív teres logók tervezéséhez
Az alábbi példákon két szimbólum összeolvasztásával alakultak ki a negatív teres logók. Ez már haladó szint, nagyon tudatos látásmód kell ahhoz, hogy megtaláld ezeket a lehetőségeket egy konkrét projekt során. Segíthet az a módszer, ha mind-map struktúrában felvázolod azoknak a szimbólumoknak az elnevezéseit, amelyekkel az adott márka üzeneteket, értékeket meg lehet fogalmazni. Ha a szavak szinonimákkal és asszociációkkal együtt a papíron vannak, akkor skicceld mellé a lehetséges formákat, stilizált változatokat akár több variációban is. Így lesz egy nagy tablód a különböző formákból, amelyen könnyebb észrevenni a kínálkozó lehetőségeket.
Mikor érdemes kihasználni a negatív tereket egy logóban?
Persze le lehet csapni egy ilyen ötletre pusztán azért, mert szembejön veled tervezés közben. De azért nem minden termék és célközönség fogja értékelni. Vannak olyan szituációk, ahol az egyértelműség nagyon fontos, és nem feltétlenül elvárás a márkától, hogy nagyon szellemes, vagy okos benyomást keltsen. A negatív teres logók aktivitást igényelnek, játékra hívják a szemlélőt. Előfordulhat, hogy észre sem veszik majd, vagy erőltetettnek hat az iparágban megszokott megoldásokhoz képest. Az sem lehet szempont, hogy mindenáron valamilyen „viccet”, kettős jelentést csempésszünk egy logóba, hiszen ezer más szempontnak kell megfelelni, és nem biztos, hogy a márkaüzenetet erőteljesebben hordozza egy erőltetett negatív teres forma.
Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy egy ilyen megoldásért milyen más árat kell fizetni. Az alábbi tablón például a rendkívül szellemes Black Cat felirat logóként több hordozó felületen is kihívást jelentene szerintem. Gyakori, hogy az ilyen negatív logós válogatásokban kihívás jellegű projekteket találsz, amivel egy grafikus vagy logótervező a saját szellemességét illusztrálja, de nem kerül ki az adott logó a különböző felületekre, nem mérettetik meg egy konkrét célközönség előtt. Gyakorlásnak érdemes akár Shibu PG designer gyakorlatát is követned, ahol két véletlenszerű fogalmat próbál meg összeházasítani egyetlen grafikában. Ezt a legtöbb esetben negatív terek kihasználásával sikerül megvalósítania. Nézd meg a szellemes Shibu Pg logókat ebben a blogbejegyzésben.
Inspirálódj a további szellemes példákkal
Daniel Carlmatz Instagram oldalán sok szellemes feliratot találsz, amelyek egy része a negatív tereket használja ki mesteri módon.
A @pratikto_design Instagram oldalán is izgalmas példákat találtam a negatív tér kihasználására. Különösen érdekes, hogy az alkotói folyamatba is bepillantást nyerhetsz, sok esetben ugyanazt az ötletet több változatban is megvalósítja a tervező.