Az online marketing ma már kikerülhetetlen minden kisvállalkozás számára. Ha kételkedsz ebben a kijelentésben, nézd meg Szűcs Dóra írását a 2020-as online marketingezési szokásokról, rengeteg érdekes és friss online marketing statisztikát találsz a témáról. A piacon egyrészt szabadúszó online marketing kivitelezőként is érvényesülhetsz, de még biztosabb egy pályakezdő számára, ha először egy marketing ügynökségnél helyezkedik el. Itt a munkafolyamatokra láthatsz egy működő példát, és nem neked kell az ügyfeleket levadásznod.
Ha be szeretnél kerülni egy marketing ügynökséghez, akár alkalmazottként, akár külsős csapattagként, nem árt tudnod, hogyan is működik egy marketing ügynökség.
Mi zajlik egy marketing ügynök kulisszái mögött?
Ügyfelek szerzése: ez egy online marketing ügynökségnek nem probléma, hiszen csak akkor tudja ügyfeleit kiszolgálni maradéktalanul, ha a saját szolgáltatásainak eladásában is profi. Mi legtöbbször interneten keresztül értékesítünk, de számos ügyfél jön már személyes ajánlásokból, vagy egy-egy szakmai előadás megtartása után. Nagyobb ügynökségeknél Sales csapat és ügyfélszolgálat működik a fenti feladatok ellátására.
A beérkezett árajánlatkérések, megbízások egy része standard árlista alapján beárazható. Ezek az árajánlatok könnyen elkészülnek. Érkeznek azonban olyan megbízások, ahol nem ennyire egyszerű a helyzet. Nálunk ez esetben az ügyféltől egy brief kitöltését vagy egy személyes megbeszélést kérünk, ezek után tudunk neki pontos árat adni. Tipikusan ilyen projektek a weboldalak készítése illetve Facebook feladatok. Vannak ugyan csomagáraink, de nem minden cégre lehet ráhúzni ugyanazt a sablont. Az árak elfogadása után szerződést kötünk, illetve alacsonyabb összegnél megrendelőlap kerül kitöltésre.
Az online marketing ügynökségeknél különböző képzettségű szakemberek dolgoznak: szövegíró, grafikus, webfejlesztő-programozó, keresőoptimalizálással foglalkozó szakember, Social Media menedzser, hogy csak a legalapvetőbbeket említsem, de lehet bővíteni a kört, és az egyes szakterületeken belül is vannak specialisták. Az egyes projekteknél ezek a szakemberek részben vagy teljesen összedolgoznak. Az is gyakran előfordul, hogy egyes tevékenységeket teljesen kiszerveznek, vagy túl sok munka esetén az extra munkát szervezik ki részlegesen. Legtöbbször ugyanazzal a külsős “freelancerrel” dolgoznak, hiszen nagyon nehéz kiváló szakembert találni.
Hogyan zajlik egy weboldal készítési projekt?
Egy weboldal készítési munka alapvetően a következő lépésekből áll.
- miután kielemeztük az ügyfél által adott brief-et, meghatározva a weboldal céljait, akkor legtöbbször a projekt a keresőoptimalizálási szakértő munkájával kezdődik. Ő határozza meg a legfontosabb kulcsszavakat, hogy azután a weboldal ne csak úgy legyen, hanem meg is találják az ügyfelek.
- A szövegírók pedig a kapott útmutatások alapján marketing és SEO szempontoknak megfeleltetve megírják a szövegeket.
- A grafikus ekkor lép a színre, olyan stílusú és elrendezésű weboldal dizájnt tervez, ami megfelel a célcsoportnak, a szövegeknek és a lehető legjobban szolgálja az eladást.
- A dizájn után a webfejlesztéssel és programozással foglalkozó kollégák elkészítik az oldalt.
- Változtatások természetesen már a folyamatok közben lehetnek az ügyfél kérésére.
- A projekt sikeres befejezése után jön a számlázás. Jó ha van az ügynökségnek egy adminisztratív kollégája is. 🙂
Mikor alkalmaznak külsősöket?
Ha a kapacitást meghaladja a beérkező projektek száma, vagy olyan megrendelés érkezik, amikor az adott szaktudással nem rendelkezik egyik munkatárs sem, az ügynökségnek két választása van.
- vagy kitolja a határidőt – és ezzel azt kockáztatja, hogy elveszíti az ügyfelet –
- vagy pedig kiszervezi a feladatokat. De hol találhat megfelelő külsős szakembert?
A legtöbb ügynökséghez folyamatosan érkeznek be az önéletrajzi pályázatok. A mi esetünkben, amikor szükségünk van új szakemberre, mi legtöbbször innen válogatunk. A másik opciónk, hogy a megfelelő Facebook csoportokban adunk fel keresést.
Az online marketing ügynökségek – így mi is – szoros kapcsolatot ápolunk külsős szakemberekkel. Előnyös az ügynökségnek: hiszen nem veszít ügyfelet, így hosszútávon képes megtartani és kiszolgálni vevőit. A feladatok pedig minőségi romlás nélkül elkészülnek. Nem kell plusz kollégát felvenni, ami komoly költséget jelentene az ügynökségnek és nem feltétlenül lenne a kapacitása 100%-ig kihasználva.
Előnyös a külsős szakembernek is, hiszen viszonylag rendszeresen érkezik megrendelés ugyanattól az ügynökségtől. Megismeri az ügynökség igényeit és hosszútávon jó kapcsolatot tud kiépíteni vele. Referenciaként sem utolsó egy-egy ügynökség feladataiból részesülni.
- A kreativitást és a minőségi munkát az ügynökségek értékelik. 🙂 Hajrá!
Az online marketing piac szerencsére folyamatosan bővül. Kiváló szakemberekre folyamatosan szükség van. Ne felejtsd el, hogy kreativitásod akkor lesz hasznos az ügynökségek számára, ha cselekvéssel is párosul.
Szerző: Göczö Ágnes
a MarketingJam munkatársa