A Photoshoppal bármilyen világot létrehozhatunk: a legszebb utópiát és a legfélelmetesebb disztópiát is. Ebben a posztban láthatjuk, hogyan lehet megteremteni a posztapokaliptikus hangulatot. Egy átfogó képet olvashattok arról, milyen szempontokat érdemes megfontolni, ha hasonló composite képet szeretnétek létrehozni.
A képek kiválasztása és perspektívába helyezése, a “váz” létrehozása
Egy városi környezetben a képek kiválasztásánál a legfontosabb, hogy az internetről összegyűjtött képek hasonló perspektívából legyenek fotózva. Ha a nézőpontunk fejmagasságban van, olyan lovasképet kell választanunk, ahol a lóra szemből nézünk, azaz a ló nyaka-szügye van szemmagasságban, az útra viszont kicsit felülről látunk rá, akárcsak az úton fekvő szemétre. Ennek megfelelő képeket kell összeválogatnunk. Például egy ilyen képbe nem rakhatunk be békaperspektívából fotózott tárgyakat, vagy csak sok munkával lehet valamit alakítani rajtuk. Az is előfordul, hogy nekünk kell hozzárajzolni, kiegészíteni.
A lerombolt, kitört ablaküvegű épületek kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy az épületek lehetőleg oldalról legyenek fotózva, és ezeknek a fotózási szöge minél inkább hasonítson arra a szögre, amiből az eredeti utcaképen (tehát a háttéren) lévő épületek voltak fotózva. A Photoshopban dönthetjük, torzíthatjuk, perspektívába rakhatjuk ezeket a fotókat, és ha az épület eleve oldalról volt fotózva, sokkal könnyebb aztán beilleszteni a környezetbe, mint például egy szemből fotózott képet. A repedezett útnál ugyanez a helyzet.
A lovas elkészítése
A lovas képéhez egy mezőn vágtató cowboy képét használtam. Ezt a képet kellett “apokaliptizálni”. Gázálarcot a lóra és a lovasra is, a gázálarcra a matricát, a katonai mellényt a lovasra, a nyeregtáskát stb. mind külön kell felhelyezni a lóra illetve a lovasra.
Ezeket a tárgyakat (fényerőt, kontrasztot, szarurációt) összhangba kell hozni egymással és a környezettel. Ez esetben le kell venni a fényerőt minden egyes tárgynál. Az apró részletekre nagyon kell figyelni, ezek a részletek adják ugyanis az összképet. Például egy figyelmeztető matrica felhelyezése a ló gázmaszkjára, hozzáad a hangulathoz, mégha a szemlélő nem is realizálja pontosan, hogy az ott van.
A környezet “apokaliptizálása”
Az épületeken, és autókon látszania kell a kosznak és rozsdának. Ezt barnás-szürkés ecsetek alkalmazásával tudjuk elérni. Az épületeken az égésnyomokat, fekete, kis opacitású ecset alkalmazásával lehet elérni. Ahol látszanak az eredeti épületek kövei, adhatunk egy barnás-szürkés alapszínt az épületnek és foltokat festhetünk rá. Az épületek “lerombolásához” radírral tüntethető el az épület egy része. Itt vigyázni kell arra, hogy a törlés kellően egyenetlen legyen, letört hatást kell keltenie.
Tipp: az is jó megoldás, ha berajzolunk kilógó vasbeton drótokat. Ha kellően távol van az épület, ezt nem is kell nagy részletességgel kidolgozni, egyszerűen barna ecsettel kell berajzolni vonalakat.
A kitört ablakoknál egy adott képrészletet többször másoltam bele a képbe. A jobb oldali épületnél például háromszor alkalmaztam ugyanazt a kivágott képrészletet. Ilyenkor felfedezhető lenne ismétlődés, ezért fekete ecsettel több ablakot “kitörtem” (azaz feketével kifestettem az ablakból), hogy ne legyen szembetűnő az ismétlődés.
Az autók, az úton heverő törmelék, a házak ablakai eredetileg nappal készült fotók voltak. Ezeket mind hozzá kell igazítani a környezethez, azaz le kell venni a fényerőt. A fényeket csak olyan helyeken kell meghagyni, ahol a beeső fény megcsillan rajtuk. Ezt maszkok alkalmazásával lehet elérni. Továbbá meg kell festeni az árnyékokat is. Árnyékok nélkül olyan hatást keltenek a tárgyak, mintha lebegnének.
A fényviszonyok és a köd
A zöldes ködöt rendereléssel (Szűrők->Renderelés->Felhők) lehet létrehozni, de használhatunk lágy, kis opacitású ecsetet is. Renderelésnél világosszürkére és zöldre voltak állítva a színek. Maszk alkalmazásával a közeli tárgyakról ki kell törölni a ködöt, mivel az inkább a természetben a messzi tárgyakat takarja el.
A drámaiság kedvéért egy fényforrás is behelyezhető a képbe (Korrekciók->Kitöltés színátmenettel). A fényforrást egészen felülre rakjuk, gyakorlatilag kicsúsztatjuk a képből.
Ezután adhatunk a képnek egy zöldes alapszínt (Korrekciók-> Kitöltés színnel). Blending módok közül a színégetést választottam, de itt is lehet kísérletezni például lágy fénnyel.
Végső simítások- Camera raw
A kép végső fény és élesség beállításait a camera raw funkcióval lehet elérni. Ehhez létre kell hozni egy olyan réteget, ami minden alatta levő réteget tartalmaz (Schift+Ctrl+Alt+E -nem tévedés, ez egy négyes billentyűkombináció!) Ezen a rétegen dolgozhatunk a Camera raw funkcióban. (Szűrő -> Camera raw szűrő). Kicsit sötétnek találtam a képet, így az Expozíciót magasabbra állítottam (ez jó, ha például az Instagramra készül a kép, mivel az Instagram szereti a világosabb képeket). A csúcsfényeknek még adtam egy kis zöldes színezetet, és a színhőmérsékletet egy kicsit hűvösebbre állítottam. Emellett még élesítettem és levettem a homályosításból.
A camera raw segítségével akár több változatot is csinálhatunk a képből, amelyeket összehasonlíthatunk egymással, hogy végül a legjobb verziót választhassuk ki.
Zárásképpen egy nagyon fontos szabály: nem szabad túlzásba esni, a kevesebb néha több! Könnyű túlhúzni a kontrasztot vagy a színeket. Mindig nézzétek vissza újra és újra a korábbi rétegeket.
Remélem, sikerült kedvet csinálni ezzel a kis összefoglalóval a composite képek létrehozásához.