Photoshop Átlátszóság / Opacity
Olyan, mintha egy fátyolt borítanánk a kép egy részére. Torzítás nélkül, minden szín egyforma mértékben halványodik azokon a rétegeken, ahol az átlátszóságot 100%-nál kisebb értékre állítottuk. Alapértelmezésben egy Photoshop-ban megnyitott kép nem átlátszó (Opacity = 100%). Az aktuális réteg átlátszóságát a Réteg panelen felül tudod állítani. Ha a Réteg panel nincs a képernyőn, akkor a Windows menüpontban tudod bekapcsolni.
Különböző átlátszósági szinteket állítottam be a színes téglalapok rétegeihez. Figyeld meg, hogy két 50%-osan átlátszó réteg egymásra téve NEM egyenlő egy átlátszatlan réteggel. Illetve nagyítás után a legalsó téglalapoknál átfednek a különböző színű és átlátszóságú területek.
Persze ha nem csak színes téglalapokkal dolgozunk, akkor már az átlátszóságot sem olyan könnyű elképzelni. A bal oldali két kép egymás fölött 65%-os átlátszósággal a jobb oldali látványt eredményezi.
Photoshop Blend Modes kísérlet
Az aktuális réteg és az alatta fekvő réteg kölcsönhatását az ábrán látható módon befolyásolhatod Photoshop-ban. Attól függően, hogy melyik blend mode-ot választod, más grafikai algoritmus fog lefutni, és a két kép más és más együttes hatást fog eredményezni. Ahelyett, hogy ezeknek a képfeldolgozó algoritmusoknak a matematikáját boncolgatnánk, inkább mutatok néhány példát, ami segít ráérezni, hogyan és mire tudod használni majd a munkád során ezeket a lehetőségeket. Elrettentésül itt az Adobe angol nyelvű leírása a beállításokról.
Közelebbről szemügyre véve a beállítási lehetőségeket, láthatod, hogy több csoportra vannak osztva, amelyeket vonalak is elválasztanak egymástól. És ez nem a véletlen műve. Az egy csoportba tartozó blend mode beállítások bizonyos szempontból rokonok. Nevezzük az első csoportot Sötétnek, a másodikat Világosnak, a harmadikat Overlay típusúnak, az egyebekkel egyelőre nem foglalkozunk.
A sötét típus hatása
A háttérkép előtt egy fekete, egy szürke és egy fehér teljesen egyszínű téglalappal kísérletezünk először. A téglalapok rétegeinél sorban más és más blend mode-ot állítottam be. A beállítások elnevezése a bal oldalon található. A sötét típusú blend mode-ok esetében a fekete pixeleken nem jön át semmi az alsó rétegből. A fehér téglalapok viszont mindent átengednek. A szürkék pedig sötétítik az eredeti képet, azaz az alsó réteget.
A világos típus hatása
Pont a fordítottja történik, mint a sötét esetben. Most a fekete pixelek engednek át mindent az alsó rétegből, viszont a fehér téglalapok (majdnem) mindennek útját állják. A szürkék más és más módon világosítják, tompítják, fakítják az eredeti képet, azaz az alsó réteget.
Az overlay típus blend mode-ok hatása
Most a fekete előtér sötétít, a fehér világosít, a szürke pedig olykor-olykor teljesen hatástalan marad.
Photoshop Blend Modes képek esetében
Ezekből a példákból már rá lehet valamennyire érezni a dologra, de még nagyon messze vagyunk attól, hogy valamilyen célirányos művészi hatást érjünk el ezeknek a beállításoknak a segítségével. Választottam két teljesen különböző karakterű képet a további játékhoz. Az egyik fekete-fehér és éles kontrasztokat tartalmaz, a másik pedig pasztell színeket és elmosódott formákat.
A zebra az alsó réteg, a virágos a felső, és most türelmesen elmentegetek minden lehetséges blend mode beállítást kettőjükre. Az eredmény meglehetősen szemkápráztató lesz.
A sötét típus hatása
Minden sötét rész levédi az alatta lévő réteget, a zebra fehér csíkjai viszont felveszik a virágos színeket és struktúrát. Ezáltal a fehér részek tulajdonképpen sötétednek.
DARKEN
MULTIPLY
COLOR BURN
LINEAR BURN
DARKER COLOR
A világos típus hatása
Minden világos rész lefedi valamilyen mértékben az alatta lévő réteget, a zebra fekete csíkjai viszont felveszik a virágos színeket és struktúrát. Ezáltal a fekete csíkok világosodnak.
LIGHTEN
SCREEN
COLOR DODGE
LINEAR DODGE
LIGHTER COLOR
Az overlay típusú blend mode beállítások hatása
OVERLAY
SOFT LIGHT
HARD LIGHT
VIVID LIGHT
LINEAR LIGHT
PIN LIGHT
HARD MIX
DIFFERENCE
EXCLUSION
SUBSTRACT
DIVIDE
COLOR
Ahhoz, hogy nagyjából meg tudd saccolni, hogyan hat egymásra két réteg, rengeteg hasonló kísérletet kell a gyakorlatban elvégezned. Bevett technika, hogy a kép csak bizonyos részeit vágod ki a Kijelölés eszköz segítségével és ebből készítesz egy külön réteget. Például a zebrás kép előteréből készítesz egy réteget, és csak erre alkalmazod valamelyik blend mode-ot. Így kihagyhatod azokat a részeket, ahol nem kívánt hatások érvényesülhetnének és eléred, hogy a hatás például csak a zebra csíkjaira érvényesüljön.