Bár az előző hajkijelölési technika sem volt olyan egyszerű önmagában, de más esetekhez mérten, még a könnyebbik kategóriába sorolható. Egy egyszerű, kevésbé szerteágazó frizura, egyszínű háttér előterében. Azonban nem mindig van lehetőségünk ilyen könnyen kivágható modellel és frizurával dolgoznunk. Vannak érdekes hajfazonok, természeti, vagy ember építette hátterek, a szél is fújhat, és a fényviszonyok is különbözőek lehetnek. Ebben az anyagban két jellegzetes szituációban mutatom be a következő hajkijelölési lehetőséget: egy közepesen nehéz esetben, és túlexponált kép esetében is.

A modell kijelölése

Kezdjük a munkát a közepesen nehéz modellünkkel. Ctrl+J kombinációval másoljuk le az eredeti rétegünket, majd válasszunk egy kijelölési technikát, amivel körbevágjuk a modellünket. Én továbbra is ragaszkodom a Q gyorsbillentyű lenyomásával előhívható gyorsmaszkhoz, így az ecsettel festegetve kijelölöm a modellemet. A kijelölés módszere idáig ugyanaz, mint az előző anyagban a férfi modell esetében: a testét pontosan jelölöm ki, a hajánál viszont hagyok benne némi hátteret, azzal majd egy másik rétegen fogunk foglalkozni.

A gyorsmaszkban ugyebár azt festjük ki pirossal, ami nem lesz benne a kijelölésükben. Ennek ellenére én mégis a modellemet „festem ki pirossal”, mert nekem úgy könnyebb, de ez egyéni ízlés kérdése. Ha az én példámat követitek, akkor a festegetés befejeztével Q gombbal lépjünk ki a gyorsmaszkból, és Ctrl+I kombinációval fordítsuk meg a kijelölésünket, majd az így kijelölt hátterünket takarjuk el a jobb alsó sarokban a rétegmaszk bekapcsolásával.

Photoshop hajkijelölés Photoshop gyosmaszkban

Így megvan az a rétegünk, ami a legvégén a modellünk testét fogja adni. A fejéhez egy külön rétegre lesz szükségünk, így válasszuk ki a legalsó, eredeti rétegünket, bármilyen kijelölő eszköz használata után hozzunk létre egy új réteget a fejéről, s legyen ez az egyetlen látható rétegünk. Az előző anyagban a férfi esetében azt mondtam, hogy a fej kijelölésekor nagyon szorosan a haj-háttér határhoz húzzuk meg a kijelölésünket, de szigorúan ügyelve arra, hogy ne lógjunk bele a háttérbe, vagyis végig a hajvonalon belül kellett maradnunk. Most ennek az ellenkezőjét kell csinálnunk. Szabadon, megint a hátteret is belevonva, jelöljük ezen a rétegen a modellünk fejét. Bármennyi háttér belekerülhet a kijelölésbe, bár azért nem árt, ha minél kevesebb lesz a fölösleg, illetve arra ügyeljünk, hogy lehetőleg minden hajszál benne legyen a kijelölésünkben. Ha megvagyunk a kijelölésünkkel, akkor fent válasszuk ki a Select and mask/Kijelölés és maszkolás funkciót.

A főalak kijelölése Photoshop maszkolással

Itt két fontos eszközre lesz szükségünk: Az egyik a Gyorsmaszk kijelölés eszköz, ami funkcióját tekintve nagyon hasonlít az eszközpalettán is kiválasztható Quick selection/Gyorskijelölő eszközhöz. Vagyis valamilyen algoritmus során kiszámolja, hogy mennyit akar növelni a kijelölésünkön, de ugyanezen az elven haladva akár elvenni is tudunk belőle. Ha a nézetet átállítjuk Átfedésre, akkor pirosan lesz kijelölve az, ami nincs benne a kijelölésünkben, s ezt a pirosas területet fogjuk tologatni ennek a Gyorsmaszk eszköznek a segítségével.

A másik, számunkra fontos eszköz itt eggyel lejjebb találjuk, ez a Szegélyfinomító ecset eszköz. Ez ugyanúgy rendelkezik hozzáadó és elvevő funkciókkal, mint a Gyorsmaszk eszköz, de nekünk nagy eséllyel csak előbbire lesz szükségünk. Hogy miért is kell nekünk ez az eszköz, arra hamarosan kitérek.

A főalak kijelölése Photoshop maszkolással
Szegélyfinomító ecset eszköz Photoshop-ban

Kijelölés finomítás a hajaknál

Jelöljük be az intelligens sugarat, majd a sugár értékének állítsunk be nagyon kevés értéket, 1-2 elég lesz. Kezdjünk a Gyorsmaszk kijelölés eszközzel, válasszuk ki a kijelölésből elvevő funkcióját (-), és kezdjük el pirossal minél jobban eltűntetni a modellünk mögötti hátteret. Nem baj, ha kevésbé vagy nagyon belemegy a hajába a piros terület, majd a hozzáadó funkcióval (+) ezt korrigáljuk amennyire lehet. De most inkább legyen benne jobban a hajban, minthogy visszaszorítsuk a háttérre. A kijelölésünk így messze nem lesz, de itt jön képbe a Szegélyfinomító ecset eszköz.

Válasszunk neki egy viszonylag nagyobb méretet, majd a bal egérgombot lenyomva tartva kattintsunk az ecsetünk középpontjával a hajhatáron kívül a pirosas területre úgy, hogy az ecsetünknek megközelítően a fele a hajhatáron belül legyen, s így finoman húzzuk végig a frizurán ezt az ecsetet. Ennek az eszköznek az a különlegessége, hogy a kijelölésünk közelében a pixelek színkódja alapján megpróbálja megtalálni a kép tartalmában rejlő határokat, és ehhez mérten igazítja, finomítja a kijelölésünk határait. De mégsem olyan, mint a Quick Selection/Gyorskijelölő eszköz, mert az éles élű kijelölést hoz össze, míg a Szegélyfinomító eszköz odafigyel az élesség lágyítására is, ha kell. Ráadásul, ha idáig lenyomva tartottuk a bal egérgombot, akkor nyugodtan belemehetünk a hajszálak közötti átsejlő fehér háttér részletekre is, azok úgy lesznek kijelölve, hogy az ecset eszközünk nem bántja a modell haját.

Ez persze akkor fog a leghatásosabban működni, hogyha van elég kontraszt a haj és a háttér színe között. Ebben a példában ez jól jött ki a lány sötét hajszíne és a fehéres háttér miatt. De például az előző oktatóanyagban a férfi hajánál azért nem lett volna célszerű használni, mert ott a haj és a háttér majdnem egyszínű volt, így még a Photoshop sem találta volna meg pixelpontosan a hajhatárt! Ha kész vagyunk, állítsuk át a nézetet Fekete-fehérre, és nézzük meg, hogy mit alkottunk. Majdnem tökéletes lett a kijelölésünk, elvétve találhatunk halvány fehérfoltokat, amikre nincs szükségünk, ezeket a kontraszt érték felemelésével ki tudjuk küszöbölni, de csak mértékkel, mert túl sok kontraszt esetén nagyon durva lesz a kijelölésünk éle, és ronthat a minőségén!

A fej kijelölése Photoshop egy új rétegen

A legvégén kapcsoljuk be a Színek fertőtlenítése funkciót, ezáltal bármilyen lágy vagy kemény legyen a kijelölésünk éle, hogy a háttérszínből semmi ne sejlődjön át, az él közelében a színek ki lesznek ütve, s ez automatikusan bekapcsolja kimenet helyénél az „Új réteg rétegmaszkkal” opciót. Okézzunk le mindent, és nézzük meg, mit alkottunk.

Ha mindent jól csináltunk, akkor a kijelölésünk olyan jól sikerült, hogy nincs is szükség hajpótlásra úgy, mint az előző oktatóanyagban. Ahol felfedezünk még valami hibát, azt a rétegmaszkon javítsuk ki, majd kapcsoljuk vissza a modellünk testének szánt réteget, és a feje körül megjelenő fölösleges hátteret szintén a rétegmaszkon való festéssel tűntessük el.

Ezzel gyakorlatilag kész is vagyunk a modellünk precíz kijelölésével. De sosem szabad megfeledkezni az ellenőrzésről, a Tömör szín rétegstílussal nézzük meg a modellünket különböző színű és világosságú háttérrel, hátha valahol kiütközik valami hiba. Ilyenkor mutatja meg magát a Színes fertőtlenítése funkció hatása is, szinte semmilyen bennmaradt fehér szín nem látható.

Hajkivágás ellenőrzése színes háttér előtt

Photoshop hajkijelölés erős háttérfény esetén

Előfordulhatnak olyan esetek is, hogy a képen szereplő modellünk haja vagy hófehéren ragyog, vagy a túlexponált háttérben az ő hajából is vesznek el részletek. A képen látható példa még egy jobbik eset, mert ha más színben is, de legalább minden információ megvan a hajról, és viszonylag könnyebb elvégezni a kijelölést.

De vannak esetek, amikor nincs ekkora szerencsénk, egy ilyen példát fogunk átvenni.

Photoshop hajkijelölés háttérfény esetén

Az alább látható képen a napszemüveges lány hajából elég sok részlet beleveszett a háttér kiégésébe, ez főleg a fejtetőjén látható. Pontosan sosem fogjuk megtudni, hogy ott hogyan állhatott a haja, ez a feladat is ránk hárul, hogy ezt mi csináljuk vissza neki, vagyis egy kicsit fodrászkodni fogunk.

Ez az anyag ugyan a Szegélyfinomító ecset eszköz bemutatásáról szól, de személyes véleményem szerint erre az esetre nem ez a megoldás lenne a legideálisabb. De nincs egy minden esetre jól bevált hajkijelölési technika, a lehetőségek közül nekünk kell megtalálni azt az egyet, ami a leghasznosabb, majd a fennmaradó részt, amit a Photoshop önmagában nem tudott megcsinálni, azt mi oldjuk meg manuálisan. Erre a repülőgépek példáját tudom a legjobban felhozni: Lehet, hogy a repülési idő 95 százalékában a robotpilóta be van kapcsolva és gyakorlatilag az vezérli a gépet, de a felszállás és a landolás akkor is a pilótákra, az emberi erőre és tudásra van bízva.

Ugyanúgy a Photoshop sem tudja minden kívánságunkat három kattintás után egy kis számolással elvégezni, a nagyját ugyan megcsinálja a bonyolultabb feladatnak, de a végső simítások mindig ránk maradnak.

Ám ennél a feladatnál mégis azért fogom a Szegélyfinomító ecset eszközt használni, hogy érzékeltessem annak a kontrasztnak a fontosságát, amit korában említettem, és hogy ez az eszköz nem használható minden esetben kifogástalanul, vagy inkább egyáltalán nem is.

Photoshop hajkijelölési technika erős háttérfény esetén

Végezzük pontosan ugyanazokat a műveleteket ezen a képen, amiket közepesen nehéz modellünk esetében alkalmaztunk.

  1. Másoljuk le az eredeti réteget,
  2. A testet jelöljük pontosan és hagyjunk több helyet a hajaknak, kapcsoljuk be a rétegmaszkot,
  3. Az eredeti rétegből másoljuk le egy új rétegre a modell fejét,
  4. Hozzunk létre a fej rétegén egy újabb kijelölést, ezúttal a hajhatáron túl
  5. A Selection and mask/Kijelölés és maszkolás funkcióban kapcsoljuk be az intelligens sugarat, adjunk neki egy kicsi értéket,
  6. Átfedés nézetben a Gyorsmaszk kijelölő ecsettek igazítsuk minél jobban a hajhatárhoz a kijelölést,
  7. Szegélyfinomító ecset eszközünket húzzuk végig a haj mentén, finomítsuk a kijelölést,
  8. Fekete-fehér nézetben növeljük a kontraszt értékét, de csak mértékkel,
  9. Kimenetnél állítsuk be (a színek fertőtlenítését, bár ennél a képnél sok jelentősége nincs, és) az „Új réteg rétegmaszkkal” opciót,
  10. A test rétegmaszkján távolítsuk el a fej körüli fölösleges hátteret.

Tapasztalhattuk, hogy nem volt könnyű dolgunk, és az eredmény sem lett valami szemet gyönyörködtető. De ez nem a program hibája, hanem a kép ilyen nehezen vállalható erre a műveletre. De mindig van megoldás, még erre az esetre is! Az előző oktatóanyagban már bemutattam, hogy az internetről ingyenesen letölthető hajecsetekkel hogyan lehet korrigálni az ilyen nem túl jól sikerült kijelölés utáni frizurákat.

Itt ugyanez a teendőnk, kiválasztunk egy olyan ecsetet, ami rápasszol az általunk kiválasztott hajterület ívére, formájára, és egy arra a részlegre jellemző színt kiválasztva elkészítjük a „póthajunkat”, amit aztán a helyére igazítunk. Ne feledkezzünk meg arról, hogy minden ilyen hajpótlást külön rétegen végezzünk, így könnyebb lesz utólag módosítani rajta, mintha egyben az egészre lennénk hatással a korrekciónkkal! Ha mindent jól csináltunk, akkor valami ilyesmi eredményt kellett kapnunk:

Végeredmény Photoshop hajkijelölésnél erős háttérfény esetén

Nem árt ezt is különböző színű hátterekkel leellenőrizni, hátha megint megmutatkozik valami bent felejtett hiba. Vagy az is lehet, hogy túlságosan meglátszik egyes részeken, hogy a haj nem valódi, mi festettük oda. Meg lehet próbálni az előző anyagban hasonlóan Clone Tool-al/Klónozó bélyegző ecsettel mintát festeni azokra a tincsekre egy vágóréteg segítségével, de vessünk még egy pillantást erre a képre. A haj legszéle világos, beljebb haladva egyre sötétebbek a színárnyalatok. Ha innen akarnánk mintát venni és felhasználni a külső világos részeken, az nagy valószínűséggel csak rontana a helyzeten.

Talán egy kis színfakítással ez a probléma kiküszöbölhető, de szerintem annyira nem lényeges, ha megnézünk több, ehhez hasonló képet, láthatjuk, hogy ilyen kiégett hajak is aligha tartalmaznak több színt. Fényviszonyoktól függően lehet fehér, vagy citromsárga, vagy narancssárga, vagy vörös; szórakozóhelyen a világítás miatt aztán bármilyen lehet, ezért nem szükséges a Klónecset használata, mert közel egyszínűre égnek ki a külső hajszálak.

Most, hogy már átvettünk egy könnyű és egy közepesen nehéz esetet, valamint egy túlexponálás miatt kiégett hajkeretes esetet is, folytathatjuk a gyakorlást a nehéz esetekkel.