Mi az a QR-kód?

1994-ben találta fel a japán Denso Wave nevű cég, és azóta népszerűsége töretlen. A QR-kód egyfajta vonalkód, amely online generátorral készül, és sokféle információt tárol kis helyen. Ha pedig beolvassák, a QR-kód kényelmes, egylépéses utat kínál a felhasználónak a célig. Olvasóval dekódolható, a kép helyes beállítását és beolvasását pedig a sarkokon látható kis négyzetek biztosítják. Népszerűségének egyik titka talán éppen az, hogy szinte mindenki rendelkezik hozzá való szkennerrel, vagy annak lehetőségével.

ingyenes képszerkesztő programok social média posztokhoz
ingyenes képszerkesztő programok social média posztokhoz

Hiszen a beolvasáshoz nem kell más, mint egy telefon, amely rendelkezik a legalapvetőbb webes funkciókkal és egy kamerával, valamint egy olvasó applikáció. Információhordozóként a QR-kód eszközfüggetlen, olcsó és környezetbarát, nem beszélve arról az óriási előnyről, hogy közvetíteni képes a különböző kommunikációs eszközök és médiumok között.

Hol találkozhatunk QR-kódokkal?

A legváltozatosabb helyeken és helyzetekben: QR-kód van a belépőjegyeken, a boltokban az áruk címkéjén, a befizetendő csekken. De QR-kód lehet egy sütin is, amelyet beolvasva megtudhatjuk, ki készítette, milyen tápanyagból mennyit tartalmaz, vagy akár a receptjét is elmenthetjük magunknak.

ingyenes képszerkesztő programok social média posztokhoz

QR-kódot találhatunk egy ház előtt látható eladó feliratú táblán, kattintás után pedig elmélyedhetünk az ingatlan adatlapjában, részletes paramétereket és fotókat böngészhetünk, és eldönthetjük, felhívjuk-e az értékesítőt… amiben esetleg a tábla következő QR-kódja lesz a segítségünkre.

Egy csinos lány vagy fiú pólóján a kódot nézegetve eltöprenghetünk, hogy vajon a kedvenc versét, a kiskori képét vagy a telefonszámát osztja-e meg velünk.

Még talán kicsit furcsán hat, de könnyen lehet, hogy nem túl sokára megszokottá válik a sírkövekre gravírozott QR-kód, amely az elhunytat bemutató emlékoldalra vezet. És ne feledkezzünk meg a leggyakoribb alkalmazási területről, a különböző nyomtatott anyagokról, meghívókról, névjegyekről, szórólapokról sem.

Átjáró a nyomtatott világból az internet világába

A QR-kód legnagyobb varázsa tehát abban áll, hogy átvezet a korlátozott, statikus és egyirányú nyomtatott világból a korlátlan, dinamikus és interaktív internetes világba. Amikor a felhasználó beolvassa a kódot, bármennyi információt a rendelkezésére bocsáthatunk. Nem korlátoz minket a nyomtatásra alkalmas terület mérete, sem a felmerülő költségek. Kizárólag a befogadó érdeklődése szab határt, az ő „kattintása” méri a sikert. A QR-kódok felhasználói tevékenységet is kezdeményezhetnek, legyen az e-mail küldés, telefonszám tárcsázása, rákapcsolódás egy webkamerára vagy éppen online vásárlás. Nézzünk erre néhány példát!

Készíthetünk ajándékkísérő üdvözlőlapot, amelyen a kód egy, az ünnepelt számára összeállított lejátszási listát indít el. Az esküvői meghívónkon QR-kóddal adhatjuk meg a helyszínt, amit navigációs programjukba beolvasva a vendégek akár azonnal útnak is indulhatnak.

QR-kóddal jutunk el arra az oldalra, ahol kifizethetjük a városi kerékpár használatának díját. Az asztalon elhelyezett kódot beolvasva az online étlapról rendelhetnek az étterem vendégei, és akár azonnal ki is fizethetik, amit elfogyasztottak.

ingyenes képszerkesztő programok social média posztokhoz

A dinamikus QR-kódok megjelenése pedig még szélesebb lehetőségeket nyitott meg. E kódok már szerkeszthetőek, ami azt jelenti, hogy a kinyomtatott kód linkje utólagosan megváltoztatható, más tartalmat lát a felhasználó, ha bizonyos idő után újra beolvassa a kódot. Akár előrehaladó reklámkampányt is tervezhetünk a segítségével, adott időközönként változó tartalommal, történésekkel. Ráadásul a szkennelési eseményeket gyűjthetjük, a szkennelők profilját elmenthetjük, így a teljes folyamat kampányeszközökkel mérhető, nyomon követhetővé válik.

Talán ez jelenti a QR-kódok használatának egyetlen komolyabb veszélyét is. Mivel rövidített URL-t használnak, nem láthatjuk át, pontosan hova, esetleg milyen akciókhoz vezetnek a linkek. A kód beolvasása elindíthat egy letöltést vagy SMS-küldést is, ami talán nem is volt szándékunkban. A felhasználó részéről a QR-kódok beolvasása tehát odafigyelést kíván, ugyanakkor bizalmat is jelent

Hogyan készítsünk QR-kódot?

Ha úgy döntünk, hogy QR-kódot fogunk készíteni, a legegyszerűbb, ha felkeressünk egyet a sok online platform közül, amelyek segítségével statikus QR-kódokat ingyen is generálhatunk. A cikk első illusztrációját például a QR Monkey oldalán készítettem, ahol a felhasználó megválaszthatja a kód színét, a középen elhelyezett logót vagy képet, valamint a design egyes elemeit is.

A kapcsolt tartalom rengetegféle lehet: megoszthatunk vele URL-t, szöveget, vCard formátumú névjegykártyát, eseményről szóló naptárbejegyzést, helyszín koordinátáit a Google Maps-en vagy közösségi oldalak és posztok linkjét. Tevékenységeket is végeztethetünk a felhasználóval, aki a linkre kattint, legyen az telefonhívás, SMS-küldés, e-mail írása vagy éppen egy online kérdőív kitöltése. De éppígy megoszthatunk vele különböző formátumú fájlokat (pdf, mp3, kép vagy képgaléria), mint ahogy automatikus wifi-kapcsolatot is. A lehetőségek szinte korlátlanok.

Dinamikus QR-kódot aktív előfizetéssel készíthetünk, és ez a legtöbbször havonta fizetendő díjjal jár. A QRStuff oldalán például havi 7,5 dollárért korlátlan mennyiségű dinamikus kódot generálhatunk. A Qfuse a konverzió mérésére és elemzésére szakosodott, eszköztárának használata pedig QR-kódonként havonta 5 dollárba kerül. De ingyen is kipróbálhatjuk a dinamikus QR-kód kampányok működtetését, hiszen a QRTiger 3 dinamikus kód létrehozását teszi lehetővé reklám ellenében, a Delivr pedig 90 napos kipróbálást tesz lehetővé 3 aktív kampánnyal.

6 tipp a sikeres QR-kódhoz

  1. Mindenekelőtt ne feledjük, hogy a kód beolvasása a felhasználótól erőfeszítést kíván, ne okozzunk hát neki csalódást. Az új információ, amit a kódot beolvasva kap, egészítse ki az eddigieket. Ne ismételjük meg például ugyanazt a plakátot, amin a kód is található, digitális formában.
  2. A felület, ahol elhelyezzük a kódot, legyen erre alkalmas és felhasználóbarát. Az óriásplakát az autópálya mellett ebből a szempontból nem veszélytelen.
  3. Az internetes felület, ahova a kód vezet, legyen mobilra optimalizált. A QR-kódokat a legtöbben telefonnal olvassák be, és kiábrándító, ha utána az oldalnak csak egy kis szegmensét láthatják.
  4. Legyen a kód mellett utalás arra, hogy mi fog történni, ha a felhasználó beolvassa a kódot… de ne írjunk ki mindent, mert akkor épp azt a kíváncsiságot szüntetjük meg, ami a kattintásra leginkább motivál.
  5. Legyen a folyamatban CTA (call to action – cselekvésre való felhívás): letöltés, telefonhívás, fájl megnyitása. Valami, amihez nem juthatnánk el a kód beolvasása nélkül. Vagy csak sokkal bonyolultabban.
  6. Végül pedig mindenképpen ellenőrizzük, hogy működik-e a teljes folyamat, mielőtt kinyomtatnánk és osztogatni kezdenénk a kódot tartalmazó szórólapot.

QR-kódok a webdizájnban

Elérkeztünk az utolsó kérdéshez: használhatjuk-e a QR-kódokat a webdizájnban, s ha igen, mire? Az arculatépítésben sokoldalúan használható eszközt kapunk általa, ez rögtön látható. Névjegyre, árajánlatra vagy szórólapra nyomtatva eljuttathatjuk ügyfeleinkhez az önéletrajzunkat, megismertethetjük velük a LinkedIn profilunkat vagy a weboldalunkat.

A QR-kódot beolvasva megrendelőnk elmentheti a névjegyadatokat vCard-fájlként, így egyúttal elektronikus névjegykártyánkhoz is hozzájut.

ingyenes képszerkesztő programok social média posztokhoz

De milyen szerepe lehet a QR-kódnak egy weblapon? Hiszen a QR-kód legerősebb oldala, hogy hidat képez a nyomtatott világból az internet világába, a honlapok pedig már eleve az interneten vannak. Linkekkel egyszerűbben juttathatunk el látogatóinkhoz webes tartalmakat, szövegeket, képeket, zenéket és letöltendő fájlokat, mint QR-kóddal. Ahhoz pedig, hogy aktivitásra ösztönözzük látogatóinkat, a honlapunk maga is ezer lehetőséget kínál.

Ha QR-kódot használunk egy weboldalon, érdemes itt is szem előtt tartani a már megismert tippeket. Tehát csak akkor tegyünk QR-kódot a weboldalunkra, ha az kiegészíti az ott található információt. A QR-kód a honlapon akkor nem funkciótlan, ha kifejezetten mobileszközös aktivitást kapcsol be. Ilyen lehet például egy azonnali telefonhívás, amit a látogató közvetlenül a telefonjáról intézhet. Hasonlóképp, ha QR-kódban is megadjuk a kapcsolattartási adatainkat, felhasználóink vCard formátumban importálhatják azt telefonjukba. Ugyanígy importálható a telefon naptárjába a QR-kódban megjelenített naptáresemény. Végül pedig olyan letöltések esetében is célszerű a használata, amelyeket pont mobiltelefonon akar majd használni a látogató, mint pl. zenék, háttérképek, csengőhangok.

Ennek fényében válik világossá, hogy egy online publikációra szánt cikkben, mint ez is, az első bekezdés illusztrációjaként közzétett QR-kód sajnos elég funkciótlan. A Denso Wave QR-kódokat bemutató oldala bármennyire is izgalmas, az olvasót egyetlen linkkel is oda lehetne vezetni. Sokkal értékesebb például egy olyan kód, amelyet beolvasva telefonunkra letölthetjük a cég által fejlesztett ingyenes QR-kód olvasót, a QRQR-t, amellyel akár generálhatunk is QR-kódokat. És a cikk végén talán már attól sem kell tartanunk, hogy az olvasót elijeszti egy letöltési javaslat.

ingyenes képszerkesztő programok social média posztokhoz

Szerző: Baranyai Andrea

Baranyai Andrea pár éve kezdte el a Startvonal NEW LIFE webdesign tanfolyamot, azóta számos weboldalt készített már. A mentori program keretében többször visszatértünk a saját márka és a kisarculati elemek kialakításához, míg végül megszületett a BAVAR Design. Andi erőssége a történetmesélés, az arculatba illeszkedő szövegírás és az együttműködés.