Az örök éberség a szabadság ára

Wendell Philips

ügyvéd

A válság egy olyan váratlan esemény, amely nagy hatással van a munkád menetére, minőségére, a munka módszereidre, a teljesítményedre, a munkahelyed vagy a vállalkozásod forgalmára, bevételeire, vagy piaci helyzetére. Egy válság hatása a legtöbb esetben akár több évig is érezhető, és földrajzilag sem mindig lokalizálódik. A világgazdaság szereplői annyi szállal kapcsolódnak egymáshoz, a technológiai újítások olyan ütemben terjednek el, hogy szinte alig van olyan jelenség, ami ne lenne több kontinensre is egyszerre hatással. Nem ritka, hogy egy iparági újítás az egész világon visszafordíthatatlanul megváltoztatja a munkakörülményeket, vagy a fogyasztói szokásokat, ahogyan azt az internet feltalálása vagy az okos telefonok elterjedése tette.

Válság – hirtelen változás, ami kihat a munkádra

A Válság egy szabadúszó életében videóban hozok néhány példát az elmúlt 30 év gazdasági, politikai és iparági történéseire, amelyek gyakorlatilag minden iparágban éreztették a hatásukat. Minden társadalmi jelenség, minden technológiai újítás számtalan összetett folyamatot indít el, ezért nem is érdemes pozitív vagy negatív címkékkel ellátni őket. Bármilyen áldásos is egy találmány, bizonyos munkaköröknek a végét fogja jelenteni, ugyanakkor minden kataklizma romjaiból kinőhet valamilyen forradalmi újítás. A válság a változás drámai hangú megfogalmazása.

Videó a Youtube csatornán

A válságálló vállalkozás képes alkalmazkodni a változásokhoz. Képes irányt váltani, korrigálni, mindig marad kapacitása, tartalékol erőforrásokat a váratlan helyzetekre adott reakciókra. Nem csak a tőkével és nagy apparátussal rendelkező cégeknek érdemes változásbiztos stratégiát kialakítani, még egy egyszemélyes szabadúszó karrierben is van lehetőség valamiféle vállalkozói ellenállóképesség kialakítására.

A változás a normális állapot, a válság nem az

Ha egy számegyenesre felrajzolnám az elmúlt 30 év nagyobb eseményeit, amelyek hatással voltak mondjuk a magyar webdesignerek munkájára, és egy kis szakasszal jelölném, hogy időben meddig terjed a hatásuk, akkor gyakorlatilag egy színes szakaszokból álló vonalat kapnék. Az, hogy valamilyen változásba éppen belegyalogolunk, majd pedig egy ponton túl reagálunk rá, az élet természetes velejárója. Mindig váratlan és kiszámíthatatlan honnan érkeznek az újabb változások, és pontosan milyen hatással lesznek az életünkre, de az mindenképpen kiszámítható, hogy jön a következő. A hosszú távon életképes vállalkozások nem csak egyensúlyi állapotban működnek jól, hanem képesek változás hatására új egyensúlyi állapotot kialakítani.

Illusztrációként kölcsönvettem a Visually egyik infofrafikáját a weboldal fejlesztésre kiható fontosabb iparági változásokról. Itt a gazdasági helyzetről nincs szó, csak a technológiai hatások jelennek meg.

The History of Website Development –HIÁNYZÓ KÉP
From Visually.

Érdemes-e válságban indulni?

Akaratlanul is felmerül a kérdés, hogy érdemes-e válság idején belekezdeni valamibe. A fenti bevezető után talán nem meglepő az az álláspont, hogy nincs ideális időpont az induláshoz. Minden évben valamilyen válság éppen készülődik, vagy elmenőben van. Ez nem lehet az egyetlen szempont a döntésben.

Érdekes kérdés az is, mit nevezünk egy vállalkozás esetében indulásnak. Amikor rossz a gazdasági helyzet, az emberek bizonytalanok, kivárnak, a cégek elhalasztják a döntéseiket, akkor nyilván kedvezőtlenebb a fogadtatása egy új termék bevezetésének, vagy nehezebb állást találni.

Viszont aki még csak az alapozásnál tart, annak ez ideális időszak lehet. Egyrészt nem stresszelsz az ügyfélszerzésen, mert nem most van itt az ideje. A vállalkozás indulásához szükséges küszöböt ugyanis viszonylag sok munkával lehet elérni. Egy bolt felépítése, a stratégiai kérdések megválaszolása, a folyamatok kidolgozása, az árukészlet megtervezése, a kapcsolódó partnerek felkutatása kifejezetten a háttérben már elkezdhető. Viszont lehet, hogy az üzlet konkrét megnyitását érdemes kicsit elhalasztani. A saját márka építésre, portfólió építésre, weboldal tervezésre és új képességek fejlesztésére, tanulásra ideális lehet ez az időszak.

Hogyan reagálhat egy vállalkozás?

Nincs olyan recept, amit azonnal, rövid időn belül alkalmazva minden változás lekezelhető. Azonban ha tulajdonosként természetesnek veszed, hogy folyamatosan reagálni kell a változásokra, akkor kialakítható a karriered szempontjából, vagy éppen céges szinten egyfajta immunrendszer, egyfajta reakcióképesség.

„A stabilitás nem az állandóság, hanem a reakcióképesség”

Érdekes kérdés, hogy mit lehet megelőzni, milyen tendenciákat lehet előre látni. Én inkább arra koncentrálok, hogy milyen feltételeket kell megteremteni ahhoz, hogy reagálni lehessen a változásokra. A felkészülés része, hogy mindig hagysz annyi időt és energiát magadnak, vagy a szervezeten belül, amit a váratlan helyzetek kezelésére, vagy éppen megelőzésére lehet fordítani.

Évente kb. 200 kisvállalkozást látok közelről valamilyen online marketing kivitelezési projekt, a mentori program vagy a webdesigner tanfolyam kapcsán. A szabadúszók és a kisebb vállalkozások szempontjából az elmúlt években 5 nagy kihívást láttam, amelyekkel az egészen kicsi mikro vállalkozásoknak és a nagyobb cégeknek is biztosan szembesülniük kell. Nem is annyira a kihívások az érdekesek, hanem azok a válaszok, amelyek ezekben a helyzetekben adhatóak. Még izgalmasabb kérdés, hogyan lehet olyan helyzeteket teremteni, hogy a kihívás érkezésekor maradjanak szabadsági fokaink, cselekvési lehetőségeink.

 1. Iparági változások – egyre gyorsuló ütemben

Nem lehet megakadályozni a technológia fejlődését, de azt talán meg tudod előzni, hogy kiszorulj a szakmádból, és valamilyen technológiai perifériára kerülj. Ez valójában alkalmazottként is erőfeszítéseket követel, de szabadúszóként közvetlenebb módon, egy nagyobb cég védőhlója nélkül leszel kitéve a gyorsan változó körülményeknek. Három olyan eszközt használok a pályára lépésem óta, amely folyamatosan segített a helyes szakmai irányok, a jó karrier döntések kialakításában.

Iparági változások, szabadúszók, vállalkozások

A felkészülés része, hogy mindig hagysz annyi időt magadnak két projekt között, hogy követni tudd az iparági eseményeket, és bármikor be tudj iktatni egy tanfolyamot. Be kell tervezni a szakmai tájékozottság biztosításához a hiteles szakmai hírforrások követését és a kapcsolattartást a szakma szereplőivel. Az iparággal, a szakmáddal, a célpiacoddal kapcsolatban tájékozottnak kell maradnod.

Life Long Learning – ezt egy életen át kell…

Folyamatos tanulás, de nem ész nélkül, hanem lehetőség szerint a fősodorban maradva. A szolgáltatások vagy a termékek vonalán is érkezhetnek olyan újdonságok, amelyekre fel kell készülni. Stratégiai döntés lehet, hogy szakértőként egy ingyenes eszközre tanulsz rá, vagy egy iparági standard csapásvonalán maradsz. vállalkozás esetében a marketing eszközök változása nagyon komoly hatással lehet a forgalomra, folyamatosan követni kell az online marektingen belül zajló változásokat. Mindig késznek kell lenni a továbblépésre, a tanuló képességedet pedig életed végéig meg kell őrizni. Az már nem érv valami meleltt, hogy 10 éve használod, és nagyon nehéz volt beletanulni. Ahhoz, hogy idejében le tudj szállni le a döglött lóról, ugrásra késznek kell maradnod.

Szakmai hírforrások angolul is

Minél hamarabb ráérzel egy trendre, minél korábban értesülsz egy tendenciáról, annál gyorsabban tudsz reagálni, ezért nem elég magyarul olvasni a szakmai hírforrásokat. Meg kell keresni a hiteles angol vagy német nyelvű onlone portálokat, amelyekből aztán a magyar guruk is tájékozódnak.

Szakmai csoportok

A kollégák, a kapcsolódó szereplők megismerése, és elérése soha nem volt olyan könnyű, mint a sokat szidott közösségi média csatornák korában. Szakmai fórumok követése, aktivitás a szakmai csoportokban hosszú távon létkérdés. Mások tapasztalata, ötletei, tudása, gyakorlata nem csak sokszázezres tanácsadói óradíjakon keresztül érhető el.

Madártávlat – stratégiai tervezés rendszeresen

A tájékozottság, a széles látókör mindenkinek fontos, aki a saját sorsáért felelősséget vállal. A trendjelentések folyamatos követése, a ávolabbi területek helyzetének ismerte, az összefüggések keresése, az elemzések, és latolgatások megismerése nagyon fontos. Az iparági szereplők, esetleg a konkurencia lépéseinek követései is segíta nagy egészet szem előtt tartani. A napi munkából felemelkedve érdemes évente több olyan időszakot is beiktatni, amikor madártávlatból lehet a vállalkozásra tekinteni.

Fel kel készülni rá, hogy esetleg egy útról le kell kanyarodni, és a jelenlegi tudást ki kell dobni az ablakon. Például a Drupal tartalomkezelő nagyobb rendszerekre szakosodott, nem éri meg kisvállalati honlapokat tervezni benne. Az Avada-Divi csatában most épp a DIVI áll nyerésre, én máshogy tippeltem volna 6 éve, és nem mernék jósolni az elkövetkezendő 10 évre ezzel kapcsolatban. 2021-ben a felnőttoktatás teljes jogi környezetét átalakították, 2022-ben a webdesignereket érintő kata adózási forma kerül megreformálásra. A webshopok forgalmára óriási hatással vannak a Covidos időszakok, a fogyasztási szokásaink képesek egyetlen év leforgása alatt gyökeresen megváltozni.

2. Túl kevés megrendelés

Iparági változások, szabadúszók, vállalkozások

Én eleve úgy alakítottam ki a vállalkozásomat, hogy picit máshogyan tudjak működni lejtmenetben és a kaptatókon. Nagyon fontos, hogy tudatosan át is tudjak kapcsolni egyik működésből a másikba, hiszen ha évtizedeken átnyúlóan működik egy vállalkozás, akkor a folyamatos növekedés illúziója nem tartható. A kevés megrendelés egyrészt azt is jelentheti, hogy marad még felesleges kapacitás a rendszerben, azaz ugyanezekkel a mechanizmusokkal és költségekkel sokkal több ügyfél is kiszolgálható lenne. Ez nem olyan nagy tragédia, néha még örülünk is egy-egy ilyen időszaknak. Ha viszont a kevés megrendelés azt jelenti, hogy a vállalkozás , vagy veszélyezteti a meglévő működési modelleket, struktúrákat a hiányzó bevétel, akkor komoly baj van.

Minden kisvállalkozás azzal a helyzettel indít, hogy kevés a megrendelése, hiszen kezdetben még fel kell építeni egy ügyfélkört. Mit lehet, mit érdemes, mit kell ezekben a szakaszokban csinálni?

Stratégia, rendszerépítés, elemzés

Lépj hátra, és madártávlatból tekints a helyzetedre, kiválóan alkalmas a stratégiai döntések meghozatalára, megfontolásokra ez az időszak. Mert nem kell a napi taposómalomban őrlődni, marad szabad időd, nem morzsolódsz fel, nem szóródik ezerfelé a figyelmed.

  • Van-e olyan befektetés, amivel stratégiailag jobb helyzetbe kerülhetsz a válság végére?
  • Meglévő folyamatokon lehet-e valamit optimalizálni, változtatni? Van-e valamilyen cég szintű vagy személyes fejlődési lehetőség? Gondold végig, rajzold le az egyes területek folyamatait: marketing, eladás folyamat, üzletszerzés, munkatársak keresése, a szolgáltatás elvégzése, stb. Hol vannak elakadások, nehézségek?
  • Bevezethetsz egy új ügyfélkezelési rendszert, ami akár egy különlegesen kitalált Excell tábla is lehet sok képlettel, de könnyebb összerakni és bevezetni abban az időszakban, amíg kevés az ügyfél és a napi szintű feladat.
  • Ideális ez az időszak a konkurencia kutatásra, a különböző elemzésekre. Például három kedvenc webdesigner honlapot ízekre szedsz, és összeírod, mit tudnál a saját honlapod esetében javítani.
  • Megalapozhatod az olyan technológiai döntéseket is, hogy melyik hírlevélkezelő rendszert használd. A döntés után pedig akár be is vezetheted a rendszert.
  • Rendrakás az irodában, mappa szinten, felhő tárhelyeken, projekt dossziékban, email rendszerekben.

Személyes márkaépítés, online marketing fegyvertár

Ez biztosan stratégiailag jobb helyzetbe fog hozni. A konkrét tevékenységek függnek attól, hogy a vállalkozásod melyik szinten áll. A személyes márkaépítés minden vállfaja ide tartozik a stratégiától az öndefiníción át a logó és szlogen, a küldetés és a portfólió kialakításáig.

  • Például egy kisvállalkozás megtanulhatja az online marketing eszközöket használni, és nem kell kiszerveznie a blogírást, vagy akár a hirdetési fiók kezelését.
  • A tanulás befektetés saját magadba, ideális választás ebben az időszakban. Honlap újra tervezés, keresőoptimalizálás, linképítés, hogy csak néhány lehetséges irányt említsek.
  • Portfólió építés, kihívás jellegű projektek.
  • Felgyülemlett tapasztalatok kiértékelése, lekommunikálása. Esettanulmányok, blogbejegyzések, ügyfélvélemények begyűjtése, portfólió képek megalkotása.

Költségcsökkentés, alacsonyabb árak, nagyobb verseny

  • A változó költségeid lejjebb mennek a forgalom csökkenésével, de elképzelhető, hogy a fix költségeidből nyirbálnod kell.
  • Milyen költségeket lehet csökkenteni? Megszakítható előfizetések, lemondható közösségi iroda bérlet, kiszervezett fejlesztési munkák leállítása, elhalasztott beruházások, stb.
  • Válasz az is az ilyen időszakokra, ha olcsóbban vállalsz el egy munkát. Az árverseny később persze visszaüthet.
    Pályázatokon a nagyobb verseny felvállalása.
  • Nyomulás a vállalkozói közösségi médiás csoportokban a felbukkanó munkákért. Több konfliktust vállalsz.
  • Meglévő ügyfelek megkeresése kisebb, akciós munkák beajánlásával. Hiszen őket már nem kell meggyőznöd a szakértelmedről.

Helyzetértékelés, a szolgáltatás adaptálása

Tudsz valamiben segíteni az érdeklődőidnek az adott válság kapcsán? Megkeresheted a potenciális ügyfeleket valamilyen kapcsolódó szolgáltatással, ami a válságra ad választ, és nem feltétlenül a te eredeti szolgáltatásodhoz kapcsolódik. Például amikor maszkot kezdtek árulni a ruha boltok, vagy a drogériák, vagy válságkezeléssel kapcsolatos anyagot adnak ki az online marketing cégek, tanácsadók a Covid kitörésekor 2020-ban.

Megelőzési lehetőségek, hogy ne maradj ügyfél nélkül

Hogyan kerülheted el, vagy hogyan teremthetsz olyan helyzetet, amiben nem válik a kevés megrendelés kritikussá, kezelhetetlenné? Ez olyan, mint a betegségekben a megelőzés, tehát kifejezetten még a válság előtt kell cselekedni.

  • Tartalékképzés
  • online marketing eszköztár kiépítése – ami folyamatosan szállítja az ügyfeleket
  • SEO – hirdetés nélkül is hoz egy minimális forgalmat
  • partnerek folyamatos keresése – a csúcsidőben egymásnak közvetített munkák képesek kiegyenlíteni az egyenetlenségeket, és ilyen időszakban is jelenthetnek életmentő megrendeléseket
  • karbantartási szerződéseket kötsz
  • nagyobb projektek estén több fizetési pontot építesz be, így nem ragadhat be nagyobb kifizetetlen számlád
  • a már meglévőügyfeleknek kapcsolódó szolgáltatásokat, termékeket kínálsz, terméklépcsőt alakítasz ki. Ugyanis az első vásárlásra a legnehezebb rávenni az ügyfeleidet, az első vásárlás kerül a számodra a legtöbbe. Ez optimalizálható, ha több dolgot is kínálsz ugyanannak a célközönségnek.

3. Túl sok megrendelés

Ez legalább olyan súlyos élethelyzeteket tud eredményezni. Óriási pazarlás simán elengedni azokat a munkákat, amelyek nem jókor jönnek, hiszen rengeteg energiába és pénzbe került az ügyfélszerzés. A legrosszabb verzió, hogy valamilyen egészségügyi vagy pszichés panaszod lesz, rámehetnek a családi kapcsolataid, és akár a projektek pénzügyi összeomlásához is vezethet egy ilyen elfajuló helyzet.

kapacitáshiányválság a vállalkozások, szabadúszók életében

Meglepőnek hangozhat, de szabadúszóként nem olyan sok választja el egymástól a két helyzetet, hiszen nincs stábod, apparátusod, egy plusz projektet is baromira megérzel. Azaz rövid idő leforgása alatt váltakozhatnak a túl kevés megrendelés és a túl sok megrendelés időszakai.

A kisvállalkozásoknál a 2020-as években a munkaerőhiány fogta vissza a forgalmat, amit természetesen nem túl sok megrendelésként, hanem inkább kapacitáshiányként fogalmazható meg.

Kiszervezés, alvállalkozó, beszállító

Sokkal nehezebb, mint elsőre gondolná az ember. Nemcsak azért mert általánosságban munkaerőhiány van, hanem, mert a betanítás önmagában megterhelő. Ki kell alakítani a közös munkamódszereket, a kommunikációs formákat, a teljesítménymérést, az árazást. Már annak az embernek a megtalálása is komoly kihívás, aki a megfelelő szaktudással rendelkezik, van szabad kapacitása, és a karrier céljaival megegyezik az adott megbízás. Az is megoldás lehet, ha nem a szakmai munkát, hanem a házimunkát szervezed ki ilyenkor (étterem, takarító, kertész, kutyasétáltató, stb.)

Túlélő mód, különleges szabályok

Szabadúszóknál ez úgy néz ki, hogy nem sportolsz, nem eszel, nem alszol, beáldozod a hétvégét. A problémát az okozza, hogy ez a módszer csak limitált ideig visszafordítható az egészségre nézve.

Céges szinten a kapacitáshiány egészen extrém dolgokat is eredményezhet a túlóráztatástól és az extrém bónuszoktól kezdve. Kedvenc történetem 2022-ből, hogy az irodában dolgozó alkalmazottakat csapatépítés címén kivezénylig a gyártósorra egy napra, mert akkor legalább aznap leszedi valaki a termékeket. De láttam már teherautót vezető cégtulajdonost is, és őszintén, én is kiadtam már egy kisebb projektre való állványt rossz időkben a férjem vállalkozásában 🙂

Időhúzás, nem én tanácsoltam…

Letagadom, hogy ez egy létező módszer a honlapkészítési projektekben… de bárki, akinél már volt felújítás, az tudja, hogy a kivitelező szakmákban elég gyakran élnek vele a vállalkozások.
Kommunikációval, picit lassabb reakcióidővel időt húzol a projekten belül, hogy egy másik projektben tűzoltást végezhess. Nem szép dolog, de sok esetben ez az ára, hogy a pályán maradhass.

Ügyfél szelektálás

A legjobban utált, a legrosszabbul fizető, a legstresszessebb, vagy a legkevesebb hasznot hozó ügyfeleket le lehet építeni. Érdemes olyan kommunikációs panelt kidolgozni az ilyen esetekre, amivel megőrzöd a jó kapcsolatot, nem szerzel rossz érzéseket, és korrekten le tudod zárni a munkakapcsolatot. Előre megírva, kommunikációs sablonból dolgozva, és nem impulzív módon egy fél-idegösszeomlás közben…

A kapacitáshiányt megelőző lehetőségek

  • együttműködés partnerekkel, közös munkamódszerek kialakítása, hogy gyorsan kiszervezhetővé váljon egy munka
  • önismeret, reális vállalások – munkafolyamatidat tudatosan alakítod ki, beméred az egyes fázisok idő- és erőforrás igényét
  • nem vállalsz kötbéres szerződést, vagy túl szoros határidőket, hogy maradjon hibatűrés a rendszeredben
  • amikor nincs olyan sok munka, akkor végig gondolod az automatizálási, optimalizálási lehetőségeket. Például hangulattábla, vagy arculati kézikönyv mockupot készítesz, amivel a következő ilyen munkád elkészítési idejét lerövidíted.
  • rendet tartasz mappákban, projektekben, folyamatokban

4. Személyes válság, kényes magánéleti helyzetek

Ez a speciális élethelyzet a szervezettel nem rendelkező, egyszemélyes vállalkozásokban okozhat óriási problémákat. Bizonyos fajtáit nem lehet megelőzni, amit meg lehet, arról a pszichológusok és az életvezetési tanácsadók tudnának többet mondani.

kapacitáshiányválság a vállalkozások, szabadúszók életében

Helyettesíthetőség kérdése

Az egyik legkritikusabb kérdéssé válik ilyenkor, hogy legalább ideiglenesen át tudod-e adni a munkát valaki másnak. Ha minden információt csak te tudsz, minden munkafolyamat egyszemélyes, mindenhez csak neked van hozzáférésed, akkor egy ilyen lelki válságban nagyon nehéz lesz cselekedni. Hiszen, amikor éppen baj van, akkor nem fogod tudni az új rendszerek kiépítésébe fektetni az energiád, vagy a figyelmed. Nem fogsz tudni akkor már betanítani valakit.

Pszichológiai segítség, vagy kapcsolati háló

Külső segítség, emberi kapcsolatok kiemelten fontossá válnak. A szabadúszás és a home office elidegeníthet, magányossá tehet, tudatosan kell a munka és emberi kapcsolataidat ápolni.

Szabadidő biztosítása

Több szabadidőre lesz szükséged az érzelmi feldolgozáshoz, ehhez helyettesíthetőnek kell lenned, vagy skálázhatónak kell lennie a tevékenységednek. Akár úgy is, hogy anyagi tartalékokkal rendelkezel ahhoz, hogy elengedj projekteket, munkákat. Gyakori, hogy az ember labilissá válik, és saját maga sem tudja megjósolni, hogy egy adott napon hogyan fog tudni teljesíteni.

Anyagi tartalékok képzése

Maradjanak szabadsági fokok, ne állj teljesen a falhoz anyagi értelemben sem. Amíg csak lehet, tarts ki a régebbi állásod mellett, csináld felesben a két tevékenységet, képezz tartalékokat. A vállalkozásban annyit kell keresni, hogy a rossz időket fedezni tudj a jó időkben szerzett bevétel.

Fogadd el, hogy nem tudsz úgy teljesíteni

A saját belső elvárásaidat lejjebb kell építeni, nem lehetsz türelmetlen magaddal szemben. Ez azért fontos, mert egy elsődleges nagy érzelmi teherre nem szabad még egy csomagot rápakolni. Nem kell szégeyllned magad, nem kell frusztráltnak érezni magad, nem kell forgalmi vagy nyereség rekordot felállítani.

Fordítva is elsülhet egy ilyen helyzet, a munkára való koncentráció segíthet a nehéz érzelmek elviselésében, elterelheti a figyelmet a fájdalomról, a veszteségről. De mindenképpen kiszámíthatatlanabbul reagálunk ilyenkor a stressz helyzetekre, a nyomásra.

„Mi a közös ezekben a válsághelyzetekben?

Hogy elmúlnak.”

5. Globális kataklizma

A 2020-as évek pont arról szóltak, hogy az átlagosnál sokkal nagyobb horderejű válságok rengették meg a világot. Mind a változások sebessége, mind a következmények nagyságrendje világméretű, és nem egyetlen iparágra lokalizálódik. A vállalkozók még mindig emlegíetik a 2013 körüli nagy gazdasági világválságot, de ennek a hatásai, kezelhetősége, sebessége eltörpül a mostani kihívások mellett. Ami különlegesség teszi a mostani helyzetet, hogy a különböző tendenciák kaotikussá váltak, még a szakértők számára is megjósolhatatlan, milyen hatása lesz rövid és hosszú távon az egyes iparágakra a Covid vagy az elhúzódó orosz-ukrán háború. Nincsenek modellek, bevett gyakorlatok, nem tudnak mihez fordulni a kisvállalkozások. Nagyon ritka az ilyen turbulens, várhatóan hosszúra nyúló válság, mint amilyenre a 2020-as években számítani lehet. A pesszimista jóslatok szerint a klíma-válság hatásait is figyelembe véve hosszabb távon is velünk maradhat a hiánygazdaság, vagy az extrém magasnak számító energia árak.

világválság a vállalkozások, szabadúszók életében

A globális világválságok tulajdonképpen az első négy kihíváson keresztül állítják nagyon nehéz helyzetbe a vállalkozásokat. Azaz felgyorsulhatnak az iparági történések beleértve a kereslet ugrászszerű változásait, kapacitáshiány léphet fel, vagy éppen ellenkezőleg elfogynak az ügyfelek és persze személyes válságokat is kiprovokálhatnak.

Ma sokkal nagyobb a vállalkozás kockázata, mint az elmúlt évtizedben, igaz, a hanyatlás mögött mindig hatalmas új területek nyílnak meg. Könnyen lehet, hogy a lebomló struktúrák helyére új mechanizmusok, új rendszerek, új szolgáltatások fognak kerülni. Állandó figyelem, reakcióképesség és stratégiai gondolkodás lehetnek a túlélés zálogai. Mélyen hiszek benne, hogy a válság drámai ereje végre felrázza az emberiséget, és egy fenntarthatóbb gazdasági modell kialakítása jön a régi helyébe, ami egy jobb, élhetőbb, és emberibb világot fog eredményezni.

S.O.S. marketing kommunikációs szabályok világválság kitörése esetén

Sajnos több olyan példa is volt 2020 óta, ami nem csak magánemberként volt nehéz, de vállalkozóként sem lehettünk rá felkészülve. Amikor egy nagy horderejű hír elviszi a figyelmet az apró-cseprő dolgokról, köztük a mi termékünkről és szolgáltatásunkról is, akkor picit érdemes módosítani a normál marketing kommunikációnkon is. Ha éppen egy háború halottai jelentik a vezető hírt, érzéketlennek, hamisnak, vagy akár sértőnek is számíthat ugyanaz hóa hirdetés, hírlevél, vagy akár közösségi média poszt. Én az alábbi szabályokat fogalmaztam meg ezekben az időkben.

1. Kommunikációs szünet

Ilyenkor mérhetően visszaesnek a keresési eredmények, a hírlevelek konverziós számai és persze a vásárlások is. A világ figyelme valamilyen tragédiára irányul, tulajdonképpen ha minden marketing tevékenységet felfüggesztesz, akkor sem tévedsz sokat. Nem fog feltűnni, ha pár napig nem posztolsz, a semmi ugyanis nem lehet érzéketlen, vagy sértő.

2. Hirdetések, sales üzenetek, kampányok leállítás, elhalasztása, visszafogás

Az esemény horderejétől függően egy napra, vagy akár hetekre csökkenteni lehet a konkrét eladásra vonatkozó üzeneteket. Nagyon kellemetlen kommenteket lehet kapni, mert szinte lehetetlen az áthallásokat mérlegelni, megítélni. Mondjuk egy khaki ruha a háború kitörésekor, vagy egy utazási hirdetés a Covid kitörése után. Az emberek érzékenyebbek, szoronganak, és ez rád, mint a vállalkozás tulajdonosára is vonatkozik. Valószínűleg te magad is rosszabbul kezelsz ilyenkor egy konfliktust.

3. Jótékonyság, együttérzés mértékkel

Semmiképp ne keltsd egy influenszer-hiéna benyomását, aki még a nehéz helyzetben is a saját márkáját építi. De az őszinte reakció, az értelmes felajánlás belefér. Itt nagyon sok múlik a konkrét eseményeken, a szolgáltatás típusán és akár a saját érintettségeden is.

4. Állásfoglalás – nagyon gondold meg

Mivel minden át van politizálva, gyorsan kialakulnak a buborékok, a hiedelmek, a hitelesnek tartott hírforrások, csak éppen mindenki fejében máshogyan. Már a puszta szavakkal, terminológiákkal, narrációval elárulod melyik oldalon állsz. Ha nem okoz gondot a konfliktus, a nyugalmat megzavaró kommentek, ha tudod kezelni a helyzetet, és neked fontos az állásfoglalás, hát rajta.

5. Céközönséged tájékoztatás, információk, elemzések

Ha a piacodra hatással vannak a történtek, akkor akár tájékoztathatod is az ügyfeleidet, lehetőleg zárt csatornákon. Itt is érdemes az időzítést végig gondolni, nem mindegy, hogy az első napon, az első héten, vagy az első hónapban küldesz ki egy hírlevelet.