Hova érkezik a látogató? Címoldalra, speciális landing page-re, vagy a blogba?

Hova érkezik a látogató?

A nyomtatott magazinoknál kitüntetett szerepe van a címlapnak. A jó nyomtatott címlap titkait nem véletlenül firtatják a kutatások. Egy magazin esetében viszonylag nagy azoknak az aránya, akik a címlap alapján döntik el, hogy megvásárolják-e az újságot vagy sem. Az online felületek azonban teljesen másképp működnek, a látogatók szinte biztosan nem a címlap felől érkeznek.

Landing page, avagy eladási oldal

A Google Analytics óta tudjuk, hogy egy site esetében a látogatók tipikusan nem a címlapra érkeznek. Egy hirdetés, vagy egy facebook kampány során tetszőleges termék, vagy szolgáltatás oldalára irányíthatjuk a forgalmat. Ezek az ún. landing page-ek nagyon fontos szerepet töltenek be, hiszen egy-egy lehetséges belépési pontot jelentenek a honlapunkra. Érdemes alaposan átgondolni, milyen célt szeretnénk elérni a segítségükkel, és ennek a minél pontosabban definiált célnak alárendelni a tervezést. Online felületek esetében tehát nem pusztán a címlapot, hanem több belépési pontot is meg kell tervezni, össze kell hangolni. Tipikusan minden terméknek, elkülönülő szolgáltatásnak érdemes landing page-et kialakítani, de akár célcsoportok számára is tervezhető külön oldal.

Egy termék oldal célja, hogy megvegye a terméket az érdeklődő. Minden olyan információnak elérhető közelségben, azonnal láthatónak kell lennie, amire szükség lehet a vásárláshoz. Minél részletesebb termék információk, azonnal látható szállítási és fizetési feltételek, esetleg bizalom növelő blokkok (garancia, díjak, pozitív visszajelzések). Szolgáltatások esetében a cél természetesen a szolgáltatás megrendelése. Ehhez szükség van a szolgáltatás világos, jól tagolt ismertetésére. Megjelenhetnek a probléma-tudatot erősítő blokkok, a magyarázó ábrák, a konkurenciától megkülönböztető jellemzők. A célcsoportra kihegyezett oldalak célja, hogy összegyűjtsék, és egy pillantással átláthatóvá tegyék azokat a termékeket, szolgáltatásokat, amiket ennek a csoportnak a cég nyújtani szeretne. Megpróbál az adott célcsoport nyelvén megszólalni, és olyan vizuális elemeket alkalmazni, amelyek képesek megragadni a csoport figyelmét. Az osztrák szállások honlapjain ilyen oldalak a családosaknak, párkeresőknek, kalandkeresőknek szóló különböző csomag-oldalak.

Jól átgondolt landing page-ek esetén már nem nehéz célzott hirdetéseket feladni, és különböző oldalakra irányítani a látogatókat, ahol pontosan azokat az információkat fogják megtalálni, amelyekre a hirdetés alapján kíváncsiak lettek.

Értékes tartalom, információ

Érkezhetnek néhányan az oldalainkra mutató linkekről is, amelyeket azonban nem mi határozunk meg. Ha eltekintünk az izzadságszagú linképítéstől, amikor megpróbáljuk releváns hozzászólásokba csempészni az új blogbejegyzésünkre mutató linkeket, és túljutunk a kötelező katalógusoldalakra történő regisztráción is, akkor rá fogunk jönni a nagy igazságra. Csak az értékesnek ítélt tartalmainkat fogják más oldalak önként hivatkozni. Minél több energiát fordítasz a szakmai blogodra, minél inkább egyedi, máshol nem elérhető információval szolgálsz, minél érdekesebb vagy, annál többen fognak hivatkozni rád. Az ezeken a linkeken keresztül érkező látogatók informálódni, szórakozni szeretnének, ezért érdemes olyan plusz navigációs résszel várni őket, ami segít a teljes információs tudásbázis feltérképezésében. Tartalomjegyzék, címkefelhő, kapcsolódó cikkek, letölthető információs anyagok (hírlevél feliratkozással), stb..

Ilyenkor is figyelni kell arra, hogy a szolgáltatások, a termékek elérhetők legyenek, nem tolakodó módon, de azért egyértelműen. A tartalom marketing tulajdonképpen azt jelenti, hogy sok ilyen mások számára hasznos, időt, energiát, vagy pénzt megspóroló oldalt készítesz rendszeresen és ingyen a látogatóidnak. Gyakori, hogy a tartalommarketing oldalak valamilyen módon elkülönülnek a szolgáltatásokat, termékeket leíró oldalaktól, de az ellenkezőjére is sok példát lehetne hozni.

Mit talál, aki keres?

A legtöbben azonban még csak nem is a linkekről, hanem a keresőből érkeznek. Ezért nagyon fontos az oldalon belüli kereső optimalizálás, amivel elérhető, hogy olyan kulcsszavak alapján találjanak rád, amelyekhez köze van a honlapodnak. Kicsit fordított logika mentén kell gondolkodni: vajon milyen kérdésre válaszolj az adott oldallal? Ha a "hőszigetelés" szóra optimalizálsz egy oldalt, akkor azon olyan információkat kell szerepeltetni, amelyek jó eséllyel megválaszolják annak az embernek a kérdéseit, aki ezt a szót bepötyögte a keresőbe.

Egy másik megfontolandó szempont: ha már vannak landing page-eid, milyen jó volna, ha nem fizetett hirdetések alapján, hanem maguktól találnának rá a látogatók. Landing page-ek esetén különösen jól át kell gondolni a megfelelő, jól célzott kulcsszó-kiválasztást.

Arra is ügyelni kell, hogy az érdektelen oldalak a szőnyeg alá legyenek söpörve. Ne találjon meg a kereső technikai, félkész, szétesett, teszt oldalakat, amelyek esetleg el sem érhetők a navigációs rendszerből.

Tanulság: bárhová érkezhetnek

A fentiekből levonható az a következtetés, hogy minden egyes oldalra úgy kell tekinteni, mint potenciális kezdőlapra. Marad némi kitüntetett szerepe a címlapnak, azonban a jó kezdőoldalnál talán fontosabb a jó navigációs rendszer. A honlap tetszőleges pontján első pillantásra látnom kell, hova érkeztem, és milyen lehetőségeket tartogat számomra a honlap. A jó navigációs rendszer ennek megfelelően minél kevesebb beágyazást tartalmaz, egyértelmű, és egyszerű. Érdemes a kialakult konvenciókat követni, a kreatív, szokatlan megoldások itt könnyen visszaütnek.

De ha bárhová érkezhetnek a látogatók, akkor végül is milyen kitüntetett szerepe marad a címlapnak? Milyen is a jó online címlap?

Share this post

Leave a comment

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
         _____   _____   _   ___   _   _ 
___ | ___| | ___| / | |_ _| | \ | |
/ __| | |_ | |_ | | | | | \| |
| (__ | _| | _| | | | | | |\ |
\___| |_| |_| |_| |___| |_| \_|
Enter the code depicted in ASCII art style.