Grafikus és webdesigner portfólióépítés

Így mutasd be a portfóliódat

Ha jól válogatod össze a portfólió elemeit, akkor ez egy szűrőként is működik, mert az fog megkeresni, akinek valamilyen formában belefér a stílusod az elképzeléseibe. Fordítva is igaz. Ha leszűkíted például a fekete-fehér vagy monokróm munkákra a portfóliót, akkor a nagyon színes arculati elképzeléssel érkezők tovább fognak keresgélni, mert nem találnak hasonlót nálad.

Mikor érdemes portfólióban gondolkodnod?

portfólió építése

Ha látványos, egy laikus számára is értelmezhető a végeredmény, akkor mindenképpen érdemes ehhez az eszközhöz nyúlnod. Tipikus területek, ahol az ügyfelek portfólió alapján tájékozódnak:

  • Logó és arculattervezés
  • Webdesign
  • Honlapkészítés, WordPress
  • Lakberendezés, ékszerek
  • Smink, fodrász, Divattervezés
  • Képzőművészet
Nehezebb a programozás tudást, vagy az összetettebb UX tervezési dilemmákat érthetően elmagyarázni. A munka jellege, a feladat típusa és az iparág mindenképpen befolyásolja, hogyan tálalhatod közérthetően az adott eredményeket. Nézz meg néhány profi portfólió típusú weboldalt az Awwwards gyűjteményében. Ezeknek éppen az a jellegzetessége, hogy semmi mást nem akarnak kommunikálni, mint egy vizuálisan megjeleníthető portfóliót.

Minél inkább egyedül dolgozol, annál egyszerűbb a helyzet. A nagyobb projektek esetén azonban már ki kell térned a szerepkörödre is a munka bemutatásakor. Hiszen, ha a jellegzetes illusztrációk, vagy a bonyolult műszaki tartalom nem a te munkád része volt, akkor ennek ki kell derülnie a portfólió leírásából.

Van még egy nagyon fontos feltétele a portfólió építésnek: szükség van hozzá elvégzett és bemutatható feladatokra, munkákra is…

Kezdők portfólió dilemmája

„Akkor kapok munkát, ha fel tudok mutatni egy munkát” Ez a paradoxon azonban feloldható. Ha még nincsenek ügyfeleid, akkor se keseredj el, úgy is lehet portfóliód.
Ilyenkor…

  • készíts fiktív ügyfeleknek weboldalt, logót, szórólapot, Fb kreatívokat és tedd ki azokat a portfóliódba.
  • indulj (logó)pályázatokon, vagy más kreatív versenyeken (pl. https://kreanod.hu/) és az azokra készített munkáidat is felhasználhatod a portfólió oldalaidon.

Az ügyfelek a tudásodra és a stílusodra lesznek kíváncsiak első sorban mikor a portfóliódat nézegetik. Nem fogják tudni, hogy az adott szórólap valóban nyomtatásra került-e, vagy a Facebook poszt tényleg fel lett-e használva. Ők csak azt fogják látni, hogy tetszik-e nekik az alkotásod és erre tökéletesen alkalmas eleinte a nem valódi projekteket tartalmazó portfólió is.

portfólió építése

Nem kell becsapnod senkit, nyugodtan jelöld ezeket az elemeket „kihívásnak”, vagy „tanuló feladatnak”, vagy címkézd „pályázati munkának”.

Fiktív munkákhoz milyen képeket használj?

Ha nem üzleti célra készítesz arculatot vagy weboldalt, hanem a tudásod illusztrálására szeretnél egy portfólió elemet készíteni, akkor valószínűleg az ingyenes képletöltő oldalakon is keresgélhetsz. Bár a saját márkás honlapon szereplő minden illusztráció végső soron eladási célból készül…

Én biztosabbnak érzem, ha jogtiszta képanyaggal dolgozol. A gyakorlás, és a fiókban maradó alkotásokhoz választhatsz képeket a Pinterestről, de ha már kiteszed a kirakatba, akkor jobb, ha a szigorúbb szabályok szerint jársz el.

Kinek a tulajdona az adott munka?

Engedélyt kell szerezni az ügyféltől, hogy a neki, nála végzett munkádról információkat vagy képeket publikálhass. Gondolj bele, egy lakberendező portfólió képei másnak az otthonát jelentik, az anyagi helyzetére, és sok egyébre is lehet következtetni belőle. A legjobb, ha már a szerződés tartalmaz erre vonatkozó kitételeket, azaz már a munka vállalásakor feldobod a témát. Tisztázd, hogy a logót, vagy az arculatról egy összefoglalót szeretnél majd a végén publikálni, és a portfólió képeinek, szövegeinek, vagy egy esettanulmány teljes anyagának az egyeztetése, jóváhagyatása jó ürügy arra is a projekt végén, hogy pozitív visszajelzést kérj az ügyfeledtől.

Soha nem bírálhatod az ügyfeled ízlését, instrukcióit, nem állíthatod negatív kontextusba az adott munkát, és csak dicsérheted minden egyes elemét, különben elijeszted a leendő ügyfeleidet, és megharagítod a régieket.

Szerintem jó sorvezető, ha egy csomagként átküldöd a különböző formátumú képeket és anyagokat, és egyben hagyatod jóvá, mert senkinek nem lesz ideje fél év múlva hetente egy esettanulmányt átnézni és véleményezni. Emberileg is van egy optimális időpillanat a pozitív visszajelzések bekérésére, és a portfólió átküldésére. A végső átadás után egy hónapon belül érdemes lépned, különben halványulni kezd a sikeres átadás és a jól végzett munka öröme.

A válogatás szempontjai

portfólió építése

És ahogy egy kirakatba sem véletlenszerűen kerülnek be az egyes árucikkek, úgy a sikeres portfólió elemeit is tudatos szempontok alapján kell kiválasztani. Egyrészt tükrözniük kell a vállalt szolgáltatásokat. Ha kiírod, hogy szórólapot tervezel, akkor legyen legalább két-három szórólap a munkáid között. Érdekes kérdés az is, hogy mennyire "működjön" az adott portfólió elem, például egy weboldal esetében. Ha weboldalkészítést vállalnál, akkor a saját honlapodon kívül legalább 2-3 prototípust illik a háttérben felépítened, hogy a kétnyelvűsítést, a webshopok felparaméterezését nagyobb biztonsággal vállalhasd el később. Ha a címoldalt egy kiválasztott témakörnek megfelelően megszövegezed, megtervezed a vizuális világot, akkor egy élő, működő honlapot máris be tudsz mutatni a leendő ügyfeleidnek, miközben az oldalak képét a portfólióban is szerepeltetheted.

A második fontos szűrő a minőség. Attól, hogy egy munka megrendelésre készül, még lehet ronda, vagy szakszerűtlen. Emelje fel a kezét, aki még nem adott át megrendelői kéréseknek engedve szakmai fórumokon vállalhatatlan munkát?

Ugyanakkor a másik véglet az, amikor megcélzod a nagy nemzetközi grafikai trendeket, a magyar kisvállalkozó meg értetlenül áll a színátmenetes olajosan fénylő digitális űrhajós képe előtt. Jó minőségű, célzott grafikai szoftverrel készített, nem letöltött Canva sablon átalakításával készülő munkák jöhetnek számításba, amelyek a te célközönséged vizuális nyelvén szólalnak meg. Nem lehet szakmailag megkérdőjelezhető, nem lehet másolt, vagy más ötletén alapuló.

Hol mutasd meg a portfóliódat?

A portfóliódat számos helyen közzé teheted és közzé is kell tenned. Az viszont egyáltalán nem mindegy, hogy mely felületek mellett döntesz, mert az adott környezet sajátosságait is figyelembe kell venned, ha azt akarod, hogy

  • a portfólió leginkább segítse az ügyfélszerzésedet,
  • a lehető legkevesebb energiát pazarold el a felesleges posztokra, tartalmakra és felületekre,
  • és a lehető legtöbb potenciális ügyfelet tudd elérni.

Portfólió bemutatása a weboldaladon

portfólió építése

Egyértelmű, hogy a weboldalon szerepelnie kell a portfóliódnak, de igen sok kérdés merülhet fel azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen formában? Mennyit mutass meg a munkáidból és milyen minőségben? A képek kidolgozottsága a fontosabb vagy a gyors oldalbetöltődés? Hogyan legyen egyszerre látványos és letisztult? Mivel tudjuk a leginkább felkelteni a látogatók érdeklődését?

A fenti felvetésekre nincsenek egy egyértelmű válaszok, de tudok adni néhány apró tippet, ami segíthet átgondolni, számodra melyik út lesz a legcélravezetőbb. Előtte nézd meg például a Webthinking portfólióját vagy a WEBARTERY Studio portfólióban bemutatott alkotásait.

  • Nem kell minden munkát kitenned. Igyekezz azokat a szolgáltatásokat illusztrálni, amiben munkát szeretnél kapni (nem mindegy, hogy erős Photoshop tudással rendelkezel, vagy összetett rendszereket építesz WordPress-ben?). Olyan munkákat tegyél ki az oldaladra, amelyekből tisztán látszódnak a képességeid.
  • Bátran emeld ki a jól hangzó referenciákat, nagyobb cégeket.

Ha teheted, írj a közzétett munkáidról esettanulmányt is. Hidd el nagy érdeklődéssel fogja olvasni az, aki éppen azon töri a fejét, hogy megbízzon valamilyen feladattal. Egy jól megírt esettanulmányban nem csak a szakmai hozzáértésedet csillanthatod meg, de egy példán keresztül tulajdonképpen az adott munkafolyamatot, mondjuk a logótervezést is bemutathatod. Könnyebben értik meg a laikus megrendelők a munka menetét egy példán keresztül, mintha egy nagyon általános folyamatábrát mutatsz az egyeztetési körökről.

Ha a saját weboldaladon jeleníted meg a portfóliód, akkor még mindig rengeteg eldöntendő kérdés marad. Például, hogy használsz-e külön tartalomtípust a megvalósításhoz.

  • Speciálisan erre a célra létrehozott portfólió tartalomtípuson keresztül. – Ha veszed a fáradtságot és nem sajnálod az időt arra, hogy egy teljesen új tartalomtípust hozz létre, vagy valamelyik prémium WordPress sablon, illetve bővítmény portfóliójával dolgozol.
  • A blogodban, ahol egy külön kategóriát vagy címkét használsz a portfólió elemek és a sima blogbejegyzések megkülönböztetésére.
  • A szolgáltatások menüpont alatt tartalomblokként hivatkozol néhány jól átgondolt portfólióelemre, ami akár az egyes szolgáltatás oldalaktól függően más és más munkákat emel a fókuszba.
  • építs prototípust almappában a domaineden, vagy aldomaineken

Előnyök

  • Ha a weboldaladra teszel ki tartalmat, akkor 100%-ban a kezedben van az irányítás. Mit írsz magadról? Akarod, hogy mások is hozzászóljanak az írásaidhoz? Ezeket mind te döntöd el.
  • A kategóriákat, címkéket te határozod meg, és tetszőlegesen alakíthatod a portfólió elemek különböző megjelenéseit.
  • Nem jelenik meg a konkurencia közvetlenül melletted.
  • Tetszőlegesen bővítheted a portfólióval kapcsolatos mondanivalódat. A teljes projektleírások, az esettanulmányok ideálisak a keresőoptimalizáláshoz. Ha nem csak a munka végeredményét mutatod meg, a munkamódszereid, a munka folyamán fellépő dilemmák és a megoldások közelebb hozzák az érdeklődőidet és hitelesítik a szaktudásod.

Hátrányok

  • Nem lehet egyik pillanatról a másikra kialakítani, komoly tervezést igényel, és az alapok kialakítása viszonylag sok munkaórával jár.

Közösségi média

Ma már teljesen egyértelmű, hogy ebben a szakmában komoly árat fizet az, aki elhanyagolja a közösségi média felületeit. Az viszont már nem annyira tiszta, hogy tényleg minden létező felületen szerepelni kell, vagy elég csak néhány felületre koncentrálni. Annyi felületet vállalj be, amit rendszeresen a napi munkád mellett is életben tudsz tartani.

Ne keverd a munkát a magánélettel. Ha meg is osztod a szakmai sikereidet és veled kapcsolatos híreket a magán oldalaidon, akkor is legyen valamilyen céges felület, ahol kifejezetten az ügyfeleid felé kommunikálsz. A céges oldaladra pedig csak olyan tartalmat tegyél ki, ami valamilyen módon köthető a munkásságodhoz. Nézd meg inspirációként a PurplePoint Instagram oldalát.

Készíts külön marketing tervet a közösségi média kommunikációdra. Ne posztold minden felületen ugyanazt, döntsd el, hogy hol milyen tartalmaknak van a leginkább helye. Egy vitaindító gondolat nem annyira szerencsés az Instagramon, de egy jól elkapott fotó, ami rólad készült munka közben annál inkább. Ha a Pinteresten a honlapodra feltett portfólió elemeket osztod meg, akkor ez viszont linket biztosít a saját honlapodra is, és minden pinterest megosztás SEO szempontból is fontos és hasznos lesz.
portfólió építése

A munkáid bemutatása nagyon jól beleillik a Facebook, Instagram és Pinterest kommunikációba is, természetesen úgy, hogy a különböző felületeken megjelenő posztokban mindig valami másra helyezed a hangsúlyt. Az egyik legnagyobb aktivitást kiváltó tartalom elem egyébként pont a portfóliók megmutatása, a lelkesen és szívből végzett munka, az értékteremtés mindig népszerű téma. Ne csak a kész munka megjelentésére gondolj, mert itt akár a munka közben téged megmutató videó, vagy egy munkafázis gyorsított bemutatása is indokolt lehet.

portfólió építése az Instagramon

Vedd figyelembe az egyes felületek célközönségét, és a műfaji sajátosságokat. Készítsd el a portfólió elemeket álló, fekvő, négyzetes, vagy animált formában is. Ugyanazt a logótervet más-és más környezetben, különböző mockupokban tálalva még a kezdők is változatos tartalmakat tudnak építeni.

Előnyök

  • A közösségi média alapvetően ingyenes és könnyen használható.
  • Egy posztot pillanatok alatt létre lehet hozni. A spontán elkapott pillanatok, friss információk ráadásul talán a legkelendőbbek. Magát a rendszert már nem kell kialakítani, csak az egyes posztokra kell koncentrálni.
  • Az Instagramon a hashtagekkel a keresésekből is fognak látogatóid érkezni, a Pinteresten pedig viszontlinkeket kaphatsz a honlapodra.

Hátrányok

  • Óriási a verseny. Hatalmas a „zaj”.
  • Egy poszt a követőknek csak egy kis részéhez jut el biztosan.
  • Figyelni kell a trollokra, rosszindulatú hozzászólókra.
  • A negatív vélemény számára is nyitva van az ajtó, és könnyen megkaphatod, hogy a posztolt munkád, „ronda”, „hasonlít egy ismert logóhoz”, vagy éppen „ezt a hároméves lányom is megrajzolja”. Legyen ennek a kezelésére tudatosan kialakított módszered, ne indulatból reagálj. Az azonnali törlés és kitiltás is egy megoldás lehet, de ha beleállsz valamibe, akkor csak nagyon higgadtan, érvek mentén, egy-két válasz erejéig menj bele ezekbe.

Behance és Dribble

Ha már haladó szinten vagy valamilyen vizuális kommunikációval kapcsolatos területen, és gyors megoldást keresel, ahol látványosan mutathatod be a munkáidat és követőtábort gyűjthetsz, akkor válaszd a Behance-t vagy a Dribble-t. Az itt összerakott portfóliódat meg is oszthatod, hogy a többi webdesigner és kreatív szakmán belül dolgozó (grafikus, fotós, kiadványszerkesztő, animátor, 3D modellező) láthasson és rád találjon. És ez a legfontosabb különbség az eddigi felületekhez képest. Itt nem fogod elérni a magyar kisvállalkozókat, ellenben egy nemzetközi kreatív ügynökség felfigyelhet rád.

A Facebookhoz és az Instagramhoz hasonlóan itt is van lehetőséged profilok követésére, illetve téged is követhetnek. A munkákat is lehet külön-külön kedvelni, sőt minél több kedvelést kap egy munka, annál előrébb kerül a keresési találatok között az adott portfólió, ezáltal sokkal több emberhez jut el. A lájkok ezeken az oldalakon is aranyat érnek és érdemes minél többet gyűjteni belőlük.

portfólió építése
Forrás: Behance

A különbség annyi a két felület között, hogy amíg a Behance alkalmas komplett projektek, esettanulmányok elkészítésére, szövegformázásra, kép/galéria/videó beszúrására stb., addig a Dribbble kifejezetten a vizualitásra koncentrál. A Behance esetében projekteket készít az ember. A Dribbble-nél úgynevezett shotok kerülnek fel a profil alá. Az egy projekt alá tartozó shotokat össze lehet kapcsolni egy projekt attribútummal, de alapvetően ezek képként/videóként/rövid animációként szerepelnek, amelyekhez címet, rövid leírást és szintén kulcsszavakat, kategóriákat adhatunk meg. Egy shoton belül az ingyenes verziónál 1 db képet vagy videót, míg a prémium tagsággal (előfizetés) akár 8-at is fel lehet tölteni, amelyeket galériaszerűen végig lehet lapozgatni.

portfólió építése a Behance-on

Előnyök

  • Amíg nincs weboldalad, ezeken a felületeken addig is megmutathatod a munkáidat. Más kérdés, hogy a nemzetközi élvonalba tartozó alkotók mellett mennyire tudnak érvényesülni egy kezdő első lépései. Sokkal gyakoribb, hogy már gyakorlott, neves grafikusok nem használnak weboldalt, csak ezeket a szakmai közösségi oldalakat a munkáik bemutatására. Így ugyanis azonnal látható a hírnevük, a szakmai közösségben elfoglalt szerepük is.
  • Könnyen és jól átlátható, hogy hányan nézték meg a kitett projektet és mennyire tetszett a látogatóknak.
  • Kiválóan alkalmas arra, hogy konkrét lezajlott projektekre hitelesen tudj hivatkozni, és demonstráld az iparági beágyazottságod, megmutasd a valódi szakmai kapcsolatokat.

Hátrányok

  • Az előkelő helyek megszerzéséért versenyezni kell másokkal a felületen keresztül, hogy a munkák sok emberhez eljuthasson.
  • Nem biztos, hogy a célközönségedet is eléred ezeken a felületeken.
  • Ezeknek a felületeknek az angol az anyanyelve, így a magyar elnevezések, kategóriák és kulcsszavak idegenül hatnak.

Haladó portfólió tervezési dilemmák

Fontos, hogy mockupokat használj a portfólió építés során, hiszen egyrészt látványosabb, másrészt az ügyfeleknek is könnyebb elképzelni, hogyan is mutat az alkotásod élőben. De nem is olyan könnyű minden típushoz megtalálni a megfelelő, egymáshoz is illő mockupokat. Már ennek a rendszernek a kialakítása sem magától értetődő. manapság például a konkrét monitoron megmutatott weboldalak kicsit divatjamúltnak számítanak, arról nem is beszélve, hogy szinte semmit nem mutatnak meg az egész weboldalból.

portfólió építése

Mindig legyen felismerhető a brand, hozzád köthető a tartalom a portfólió bemutatásakor is. Csakhogy ez nem is olyan könnyen megvalósítható, hiszen a portfólió elemek jó esetben különböző stílusúak, és a palettáik sem igazodnak egymáshoz. Azért legalább a logódat tedd ki a portfólió képekre, legyen már ránézésre egyértelmű, hogy kihez köthető az adott munka.

Új trend az animált portfólió, ami egészen más gondolkodást igényel, és másfajta eszközöket, tudást kell használni, mint a sima képek prezentálásakor. Nézd meg az Orizon animált esettanulmányát. Nagyon profi benyomást kelt, akár egy weboldal lefelé görgetését mutatod meg, akár egy logótervezési projekt fázisaihoz készítesz videót mondjuk egy PowerPoint segítségével.

Csinálj belőle rendszert!

portfólió építése

A weboldalra kitett tartalom elkészítése, megírása, kihelyezése komoly munkaórákban mérhető tevékenység. A képanyag elkészítése, a social média felületekhez való hozzá igazítás szintén sok időt vesz igénybe. Amikor még csak indulsz és valószínűleg a kezedet tördelve várod az első megkereséseket, jó gyakorlás és hasznos időtöltés a weboldalad tartalmának építgetése és szépítgetése. Ez is egy érv amellett, hogy kezdőként kell a portfólió bemutatás, a prototípusok és az esettanulmányok alapjait összeraknod a honlapod keretein belül.

Viszont amikor már az ügyfeleid projektjeit kell határidőre elkészítened, nem fogsz tudni elegendő időt és energiát áldozni a saját dolgaidra. Tervezd be a projektek közötti időbe a kommunikációt, az átadott munka leírását és megmutatását. Rendszeresen tedd ki egy-egy új munkádat, hogy a látogatók is biztosak lehessenek abban, hogy a vállalkozásod él és működik.

Nem lehet kifogás, hogy most éppen sok a megrendelésed. Egyrészt ez nem garantálja, hogy egy év múlva is sok lesz, másrészt tapasztalatból mondom, hogy egy év után már nem tudod felidézni az adott munka dilemmáit, következtetéseit. Hosszú távon ez az egyik legbiztosabban megtérülő marketing tevékenység a már meglévő munkák és ügyfelek kommunikációja.

Nem biztos, hogy érdemes rögtön saját weboldalt készíteni (bár tagadhatatlan, hogy egy webdesigner csakis saját weboldallal lesz igazán hiteles), lehet várni vele egy picit, amíg kiforr a saját stílusod és már tudod, hogy pontosan mit szeretnél kommunikálni. Addig „építheted magad” a sima social média felületeken keresztül is. A szakmai magabiztosság megszerzésével pedig jöhet a Behance és a Dribble.

Szánd rá az időt és alaposan ismerkedj meg a fent felsorolt lehetőségekkel és döntsd el, hogy melyik rendszer lesz a számodra legcélravezetőbb.

Share this post