A webdesign tanfolyamra jelentkezők közel 20%-a meg van róla győződve, hogy a két rövidítés ugyanazt jelenti (pedig aki jelentkezik, az már mélyebben érdeklődik a honlapkészítés témaköre iránt). A két fogalomnak van némi köze egymáshoz, de messze nem ugyanazt jelentik.

Felhasználói felület – User Interface (UI)

Az a konkrét rendszer, amellyel a felhasználónak érintkeznie kell, amikor az adott terméket, vagy szolgáltatást igénybe veszi. Rendszerint vagy egy számítógépen, vagy valamilyen mobil eszközön megjelenő grafikus felület az első, amin keresztül a felhasználó kommunikálni tud. Nem biztos, hogy a tökéletesen megrajzolt, pixel-perfect gombok, fülek és hátterek jó felhasználói felületet biztosítanak. Sokkal fontosabb szempont, hogy a felhasználó igényeit felismerve, kényelmesen, erőfeszítések nélkül találja meg a válaszokat a kérdéseire, illetve a megoldásokat a problémáira. A jó felhasználói felület tervezésekor először a rendszerszervezői agyunkat használjuk, és csak a rendszer kialakítása után van értelme elgondolkodni a grafikus elemeken.

A jó felhasználói felület ismertetőjegyei

Ha el szeretnél mélyülni a témában, az UI tippek alatt részletes, képernyőképekkel illusztrált tippeket találsz a jó konverziót produkáló felhasználói felület kialakításához. Ezek a megállapítások úgy születtek, hogy tesztekkel bizonyítottuk a két verzió közötti különbséget, tehát nem teoretikus, hanem tapasztalati eredmények.

Most csak négy olyan elméleti tényezőt emelek ki a sok ismérv közül, amelyeket én személy szerint a legfontosabbnak tartok a jó felhasználói felület szempontjából.

1. Konzisztens
Következetesen használt grafikai elemek. Ugyanazt mindig ugyanolyan módon jelenítsük meg. Ha egy fonttípus címként jelenik meg az egyik oldalon, akkor az összes többin is ilyen szerepben használjuk. Alapvető a könnyen áttekinthetőség szempontjából, hogy vizuálisan jól elkülöníthetőek legyenek a kattintható elemek, a linkek és a gombok. Az akció gombok színe mindenhol ugyanolyan legyen. Mindezt megtámogatja a jól megtervezett és következetesen alkalmazott márka- és arculat-tervezés (brand és identity design).

2. Áttekinthető
Annak a felhasználónak is magától értetődő, nyilvánvaló a felület kezelése, aki először jár az oldalakon. Tiszta, átlátható, egyszerű képernyőképek és folyamatok jellemzik a jó felhasználói felületet. Ha gondolkoznia kell, ha várakoznia kell, akkor valamit nem jól csináltunk. Ha a rendszer bonyolult, akkor jöhetnek a videós „Hogyan…?” típusú oktató filmek, amelyek lehetőség szerint célközönség és probléma szerint, gyakorlati szemszögből mutatják be a rendszer használatát.

3. Hibatűrő
A felhasználó (sajnoExit Visual Builders vagy szerencsére?) nem a fejlesztő klónja. Önálló személyiséggel, és saját ötletekkel bír. Ami azzal jár, hogy a gombokat máshogy fogja nyomogatni, és képes lesz ctrl + alt + karaktereket bevinni a beviteli mezőkbe. Olyan felhasználói felületet kell biztosítanunk, ami lehetőség szerint nem engedi hibázni. Nem írhat be betűket a telefonszám mezőbe, nem léphet tovább a kötelező mezők kitöltése nélkül, és akkor sem történik katasztrófa, ha a kislánya rátenyerel a billentyűzetre.

4. Egyértelmű szöveges üzenetek
Mielőtt bármilyen kérdés merülhetne fel a felhasználóban, a címkék, tippek, buborékok már meg is válaszolják azt. Újságírói tapasztalat, hogy sokkal nehezebb egy mondatban elmondani valamit, mint egy bekezdésben. A szöveges üzeneteket az adott helyzetben mindenkinek értenie kell, a legjobb, ha egy csapat dolgozik rajtuk, és tesztelik is a felhasználókon.

Felhasználói élmény – User Experience (UX)

A felhasználói élménynek fontos része a jól kialakított, magától értetődő egyszerűséggel kezelhető felhasználói felület, de azért sokkal több ennél. Minden olyan érzelem, érzet, tapasztalat, amely a termék, vagy szolgáltatás használata közben a felhasználóban keletkezik a felhasználói élmény részét képezi. Az internetes szolgáltatások tervezése során egyre tudatosabban törekedtek rá, hogy a felhasználói élmény kiemelkedő legyen. Nagy előrelépés volt, amikor a honlaptervezés során már a felhasználói élmény is szemponttá vált.

Meg szoktam kérdezni a hallgatóimtól, mi az első felhasználói élmény egy webshopban való vásárlás során. Általában azt válaszolják, hogy amikor megnyitom a böngészőben a webshopot, akkor a címoldal az első felhasználói élmény. Ennél azonban sokkal komplexebb a helyzet. A felhasználói élmény már akkor elkezdődik, amikor először hallok az adott márkáról. Amikor elolvasom a Forbes cikkét a Manna szappan tulajdonosával. Amikor felfedezem egy női magazinban a Manna szappan reklámját. Amikor feliratkozom a hírlevelükre, akkor már van némi fogalmam, előképem, esetleg előítéletem a márkáról, illetve a termékről.

A UX design, azaz a felhasználói élmény tervezése azért olyan izgalmas feladat, mert messze túlmutat az informatikai vagy folyamatszervezési kérdéseken. A jó UX tervező pszichológiai, észlelési, és marketing kutatási eredményeket is felhasznál, miközben az első pillanattól fogva megpróbálja kézen fogva vezetni a felhasználót. A befolyásolás és benyomáskeltés művészete ez, amelynek során megpróbálunk a másik ember értelme mellett az érzelmeire is hatni.

Éppen ezért a jó felhasználói élmény nagyon sokféleképpen lehet „jó”. Egy fiatalokból álló célközönségnek mást tervezünk, mint az 50+ korosztálynak. A folyamatoktól kezdve, a felhasznált animált hatásokon át a fonttípusig mindenre lehet hatása a célközönségnek és a termék típusának. Tulajdonképpen ez az oka, hogy egyetlen kulcsfontosságú tényezőt emelnék ki, amely nélkülözhetetlen a tudatos és sikeres felhasználói élmény tervezéséhez. Meg kell ismerni és meg kell érteni a felhasználó viselkedését, attitűdjét, vágyait, céljait. Be kell azonosítani azokat az elemeket, amelyek a felhasználót befolyásolják, amelyek hatással vannak rá. Elemezni kell az adott termékcsoporthoz, szolgáltatáshoz, a technológiához való viszonyát, a vásárlási szokásait, a trendekhez illetve a márkákhoz való viszonyát.

Ha terméket fejlesztesz, vagy internetes vállalkozásban gondolkodsz, ne hagyd ki a felhasználói élmény óriáskerekét megmutató blogbejegyzést sem.

Miből tevődik össze a felhasználói élmény?