QR-kódok a webdesign-ban

Mi a QR-kód, és hogyan használd webdesignerként?

Mi az a QR-kód?

1994-ben találta fel a japán Denso Wave nevű cég, és azóta népszerűsége töretlen. A QR-kód egyfajta vonalkód, amely online generátorral készül, és sokféle információt tárol kis helyen. Ha pedig beolvassák, a QR-kód kényelmes, egylépéses utat kínál a felhasználónak a célig. Olvasóval dekódolható, a kép helyes beállítását és beolvasását pedig a sarkokon látható kis négyzetek biztosítják. Népszerűségének egyik titka talán éppen az, hogy szinte mindenki rendelkezik hozzá való szkennerrel, vagy annak lehetőségével.
QR-kódok a webdesign-ban
QR-kódok a webdesign-ban
Hiszen a beolvasáshoz nem kell más, mint egy telefon, amely rendelkezik a legalapvetőbb webes funkciókkal és egy kamerával, valamint egy olvasó applikáció. Információhordozóként a QR-kód eszközfüggetlen, olcsó és környezetbarát, nem beszélve arról az óriási előnyről, hogy közvetíteni képes a különböző kommunikációs eszközök és médiumok között.


Hol találkozhatunk QR-kódokkal?

A legváltozatosabb helyeken és helyzetekben: QR-kód van a belépőjegyeken, a boltokban az áruk címkéjén, a befizetendő csekken. De QR-kód lehet egy sütin is, amelyet beolvasva megtudhatjuk, ki készítette, milyen tápanyagból mennyit tartalmaz, vagy akár a receptjét is elmenthetjük magunknak.
QR-kódok a webdesign-ban

QR-kódot találhatunk egy ház előtt látható eladó feliratú táblán, kattintás után pedig elmélyedhetünk az ingatlan adatlapjában, részletes paramétereket és fotókat böngészhetünk, és eldönthetjük, felhívjuk-e az értékesítőt… amiben esetleg a tábla következő QR-kódja lesz a segítségünkre.

Egy csinos lány vagy fiú pólóján a kódot nézegetve eltöprenghetünk, hogy vajon a kedvenc versét, a kiskori képét vagy a telefonszámát osztja-e meg velünk.

Még talán kicsit furcsán hat, de könnyen lehet, hogy nem túl sokára megszokottá válik a sírkövekre gravírozott QR-kód, amely az elhunytat bemutató emlékoldalra vezet. És ne feledkezzünk meg a leggyakoribb alkalmazási területről, a különböző nyomtatott anyagokról, meghívókról, névjegyekről, szórólapokról sem.

Átjáró a nyomtatott világból az internet világába

A QR-kód legnagyobb varázsa tehát abban áll, hogy átvezet a korlátozott, statikus és egyirányú nyomtatott világból a korlátlan, dinamikus és interaktív internetes világba. Amikor a felhasználó beolvassa a kódot, bármennyi információt a rendelkezésére bocsáthatunk. Nem korlátoz minket a nyomtatásra alkalmas terület mérete, sem a felmerülő költségek. Kizárólag a befogadó érdeklődése szab határt, az ő „kattintása” méri a sikert. A QR-kódok felhasználói tevékenységet is kezdeményezhetnek, legyen az e-mail küldés, telefonszám tárcsázása, rákapcsolódás egy webkamerára vagy éppen online vásárlás. Nézzünk erre néhány példát!

Készíthetünk ajándékkísérő üdvözlőlapot, amelyen a kód egy, az ünnepelt számára összeállított lejátszási listát indít el. Az esküvői meghívónkon QR-kóddal adhatjuk meg a helyszínt, amit navigációs programjukba beolvasva a vendégek akár azonnal útnak is indulhatnak.
QR-kódok a webdesign-ban

QR-kóddal jutunk el arra az oldalra, ahol kifizethetjük a városi kerékpár használatának díját. Az asztalon elhelyezett kódot beolvasva az online étlapról rendelhetnek az étterem vendégei, és akár azonnal ki is fizethetik, amit elfogyasztottak.

A dinamikus QR-kódok megjelenése pedig még szélesebb lehetőségeket nyitott meg. E kódok már szerkeszthetőek, ami azt jelenti, hogy a kinyomtatott kód linkje utólagosan megváltoztatható, más tartalmat lát a felhasználó, ha bizonyos idő után újra beolvassa a kódot. Akár előrehaladó reklámkampányt is tervezhetünk a segítségével, adott időközönként változó tartalommal, történésekkel. Ráadásul a szkennelési eseményeket gyűjthetjük, a szkennelők profilját elmenthetjük, így a teljes folyamat kampányeszközökkel mérhető, nyomon követhetővé válik.

Talán ez jelenti a QR-kódok használatának egyetlen komolyabb veszélyét is. Mivel rövidített URL-t használnak, nem láthatjuk át, pontosan hova, esetleg milyen akciókhoz vezetnek a linkek. A kód beolvasása elindíthat egy letöltést vagy SMS-küldést is, ami talán nem is volt szándékunkban. A felhasználó részéről a QR-kódok beolvasása tehát odafigyelést kíván, ugyanakkor bizalmat is jelent

Hogyan készítsünk QR-kódot?

Ha úgy döntünk, hogy QR-kódot fogunk készíteni, a legegyszerűbb, ha felkeressünk egyet a sok online platform közül, amelyek segítségével statikus QR-kódokat ingyen is generálhatunk. A cikk első illusztrációját például a QR Monkey oldalán készítettem, ahol a felhasználó megválaszthatja a kód színét, a középen elhelyezett logót vagy képet, valamint a design egyes elemeit is.

A kapcsolt tartalom rengetegféle lehet: megoszthatunk vele URL-t, szöveget, vCard formátumú névjegykártyát, eseményről szóló naptárbejegyzést, helyszín koordinátáit a Google Maps-en vagy közösségi oldalak és posztok linkjét. Tevékenységeket is végeztethetünk a felhasználóval, aki a linkre kattint, legyen az telefonhívás, SMS-küldés, e-mail írása vagy éppen egy online kérdőív kitöltése. De éppígy megoszthatunk vele különböző formátumú fájlokat (pdf, mp3, kép vagy képgaléria), mint ahogy automatikus wifi-kapcsolatot is. A lehetőségek szinte korlátlanok.

Dinamikus QR-kódot aktív előfizetéssel készíthetünk, és ez a legtöbbször havonta fizetendő díjjal jár. A QRStuff oldalán például havi 7,5 dollárért korlátlan mennyiségű dinamikus kódot generálhatunk. A Qfuse a konverzió mérésére és elemzésére szakosodott, eszköztárának használata pedig QR-kódonként havonta 5 dollárba kerül. De ingyen is kipróbálhatjuk a dinamikus QR-kód kampányok működtetését, hiszen a QRTiger 3 dinamikus kód létrehozását teszi lehetővé reklám ellenében, a Delivr pedig 90 napos kipróbálást tesz lehetővé 3 aktív kampánnyal.

6 tipp a sikeres QR-kódhoz

  1. Mindenekelőtt ne feledjük, hogy a kód beolvasása a felhasználótól erőfeszítést kíván, ne okozzunk hát neki csalódást. Az új információ, amit a kódot beolvasva kap, egészítse ki az eddigieket. Ne ismételjük meg például ugyanazt a plakátot, amin a kód is található, digitális formában.
  2. A felület, ahol elhelyezzük a kódot, legyen erre alkalmas és felhasználóbarát. Az óriásplakát az autópálya mellett ebből a szempontból nem veszélytelen.
  3. Az internetes felület, ahova a kód vezet, legyen mobilra optimalizált. A QR-kódokat a legtöbben telefonnal olvassák be, és kiábrándító, ha utána az oldalnak csak egy kis szegmensét láthatják.
  4. Legyen a kód mellett utalás arra, hogy mi fog történni, ha a felhasználó beolvassa a kódot… de ne írjunk ki mindent, mert akkor épp azt a kíváncsiságot szüntetjük meg, ami a kattintásra leginkább motivál.
  5. Legyen a folyamatban CTA (call to action - cselekvésre való felhívás): letöltés, telefonhívás, fájl megnyitása. Valami, amihez nem juthatnánk el a kód beolvasása nélkül. Vagy csak sokkal bonyolultabban.
  6. Végül pedig mindenképpen ellenőrizzük, hogy működik-e a teljes folyamat, mielőtt kinyomtatnánk és osztogatni kezdenénk a kódot tartalmazó szórólapot.

QR-kódok a webdizájnban

Elérkeztünk az utolsó kérdéshez: használhatjuk-e a QR-kódokat a webdizájnban, s ha igen, mire? Az arculatépítésben sokoldalúan használható eszközt kapunk általa, ez rögtön látható. Névjegyre, árajánlatra vagy szórólapra nyomtatva eljuttathatjuk ügyfeleinkhez az önéletrajzunkat, megismertethetjük velük a LinkedIn profilunkat vagy a weboldalunkat.
QR-kódok a webdesign-ban

A QR-kódot beolvasva megrendelőnk elmentheti a névjegyadatokat vCard-fájlként, így egyúttal elektronikus névjegykártyánkhoz is hozzájut.

De milyen szerepe lehet a QR-kódnak egy weblapon? Hiszen a QR-kód legerősebb oldala, hogy hidat képez a nyomtatott világból az internet világába, a honlapok pedig már eleve az interneten vannak. Linkekkel egyszerűbben juttathatunk el látogatóinkhoz webes tartalmakat, szövegeket, képeket, zenéket és letöltendő fájlokat, mint QR-kóddal. Ahhoz pedig, hogy aktivitásra ösztönözzük látogatóinkat, a honlapunk maga is ezer lehetőséget kínál.

Ha QR-kódot használunk egy weboldalon, érdemes itt is szem előtt tartani a már megismert tippeket. Tehát csak akkor tegyünk QR-kódot a weboldalunkra, ha az kiegészíti az ott található információt. A QR-kód a honlapon akkor nem funkciótlan, ha kifejezetten mobileszközös aktivitást kapcsol be. Ilyen lehet például egy azonnali telefonhívás, amit a látogató közvetlenül a telefonjáról intézhet. Hasonlóképp, ha QR-kódban is megadjuk a kapcsolattartási adatainkat, felhasználóink vCard formátumban importálhatják azt telefonjukba. Ugyanígy importálható a telefon naptárjába a QR-kódban megjelenített naptáresemény. Végül pedig olyan letöltések esetében is célszerű a használata, amelyeket pont mobiltelefonon akar majd használni a látogató, mint pl. zenék, háttérképek, csengőhangok.

Ennek fényében válik világossá, hogy egy online publikációra szánt cikkben, mint ez is, az első bekezdés illusztrációjaként közzétett QR-kód sajnos elég funkciótlan. A Denso Wave QR-kódokat bemutató oldala bármennyire is izgalmas, az olvasót egyetlen linkkel is oda lehetne vezetni. Sokkal értékesebb például egy olyan kód, amelyet beolvasva telefonunkra letölthetjük a cég által fejlesztett ingyenes QR-kód olvasót, a QRQR-t, amellyel akár generálhatunk is QR-kódokat. És a cikk végén talán már attól sem kell tartanunk, hogy az olvasót elijeszti egy letöltési javaslat.
QR-kódok a webdesign-ban

Névjegy - Baranyai Andrea

Baranyai Andrea pár éve kezdte el a Startvonal NEW LIFE webdesign tanfolyamot, azóta számos weboldalt készített már. A mentori program keretében többször visszatértünk a saját márka és a kisarculati elemek kialakításához, míg végül megszületett a BAVAR Design. Andi erőssége a történetmesélés, az arculatba illeszkedő szövegírás és az együttműködés.

QR-kódok a webdesign-ban
Szerző: Baranyai Andrea, webdesigner, BAVAR Design

Share this post