Online címlap fontossága

Milyen a jó online címlap?

Célok

A címlapot egy olyan speciális landing page-nek tekinthetjük, amely az adott cég általános "eladási oldala". Mint minden eladási oldalnál, első lépésként itt is meg kell határozni azt a célt, amelyet az oldalnak be kell töltenie. Akkor is érdemes elgondolkodni ezen a kérdésen, ha nem egy konkrét terméket vagy szolgáltatást ad el a portál, hiszen egy újságírói referencia oldal is bizonyos értelemben "eladja" a tulajdonosát. Néha csak finom különbség van a portál és a címlap célja között, néha azonban markánsan eltérhetnek egymástól. Például, lehet, hogy a címlap egyetlen célja a hírlevélre való feliratkozás lesz, míg a portál célja természetesen az összes elérhető szolgáltatás és tartalom bemutatása. A címlap célja változhat is az idővel, érdemes olyan régiókat fenntartani, amelyekbe bekerülnek majd az aktuális célokat szolgáló tartalmak (akciók, díjak, hírek, sajtóvisszhang, neves referencia, stb.)

Kommunikáció

Azt is érdemes világosan, 5 mondatban megfogalmazni, mit szeretnél a címlappal kommunikálni a külvilág felé. Először mindenkinek ősközhelyek jutnak az eszébe: "profi, megbízható", jobb esetben "szakértelem, hitelesség". Érdemes kicsit testre szabottabb, a saját versenyelőnyöket és specialitásokat jobban hangsúlyozó mondatoknál megállni. Ennek a kommunikációnak már része a domain-név választás, a cégnév, és a szlogen is. Sokan követik még mindig azt a gyakorlatot, hogy ezt a néhány mondatos öndefiníciót szerepeltetik a főoldalon. Miért akkora baj ez? Mert senkit nem érdekel. Az információt közzé tenni baromira egyszerű, megfogalmazom, kiírom, és aztán csodálkozom, hogy nem vásárol senki. A címlapnak és a honlapnak ugyanis ezt az információ célba is kell juttatnia, és itt kezdődnek a problémák.

Az egyik kulcskérdés a címlap (és bármelyik más oldal) megtervezésénél, hogy ezeket az üzeneteket milyen formában fogom megjeleníteni. Mi maradhat szöveges, és mit kell illusztrálni, mit lehet direkt hívószóként szerepeltetni (például egy címben), és mit sugallhatsz közvetve (például a szakértelemre utaló vizsgák, a hitelességre utaló ügyfélvélemények, stb. formájában)

Egy jól alkalmazható technika: szűkítés

Jó kiindulási pont lehet a címlap tervezése során a honlap teljes funkcionalitásának, tartalmának, azaz az elérhető oldalak listájának összeírása. Ezek közül kell kiválasztani azokat, amelyek a korábban megfogalmazott cél szempontjából fontosak, ezért szeretnéd a címlapon is szerepeltetni őket. A szűkített lista minden eleme mellé írj egy fontossági mutatót (1 a legkevésbé fontos, 10 a nagyon fontos). Döntsd el, mi szerepeljen ezek közül a menüben, azaz, melyek lesznek azok az oldalak, amelyek gyakorlatilag a site minden pontjáról direktben, egyetlen kattintással elérhetőek. A fontossági mutató alapján helyezd régiókba a különböző tartalmakat: a központi rész a legfontosabb mondanivaló helye, az oldalsó blokk tetejére a fontosabbak, a láblécbe, a blokk aljára a kevésbé fontosak kerüljenek. Mindegyik tartalom esetén fontold meg, kell-e vizuálisan is hangsúlyozni a mondanivalót (például szükséges-e kép a blogbejegyzés mellé, piktogram a szolgáltatások felsorolásához, stb.). Gyakorlatilag ezzel el is készült a drótváz.

Navigáció

A címlapra nézve egyetlen pillantással fel kell tudni térképezni a látogatónak, hol jár, hova keveredett, mi az adott cég profilja, neve, mit lehet csinálni az adott portálon. A hangsúly az "egyetlen pillantás"-on van. A menüpontok, a kattintható elemek első pillantásra elkülöníthetők kell legyenek, soha nem keverhetők össze a grafikával, az illusztrációkkal. Minél rövidebb idő alatt felismerhető kell legyen, mik az oldalon a navigációs rendszer részei. A látogató nem akar gondolkodni, ismertetőket olvasgatni, és semmiképp nem szeretne várakozni. Ezért a címlap esetében néhány konvenciót mindenképp érdemes betartani. A fejlécben a logo és a cégnév kattintható és a címlapra navigál. A Rólunk és a Kapcsolat menüpontokat külön lehet választani a fő menüsortól, a menüpontok elnevezésében pedig ne szerepeljenek metaforák, lehetőség szerint még a humor is kerülendő.

Az arculat szerepe

Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a címlapra érkező a másodperc tört része alatt fogja megítélni a honlapot és vele a céget. A másodperc töredéke alatt fogsz bekerülni a gagyi/profi illetve az unalmas/izgalmas kategóriák valamelyikébe.

Ha jól belegondolunk, nem olyan sok arculati elem fér el egy átlagos honlapon. Minél több a tartalom, és minél nagyobb helyet foglal el a tartalomszervezés, illetve a navigáció, annál egyszerűbb vagy éppen rafináltabb (nézőpont kérdése) eszközökkel kell operálni a tervezéskor. Be kell tudni lőni, hogy az adott téma és a tartalommennyiség mellé mennyi arculati elem fér. Az egyik kedvencem, ahol tökéletesen indokolt az erőteljes dizájn, és nem is megy a tartalom rovására a Fókatelep honlapja.

Hogyan lehet olyan dizájnt kialakítani, ami mindenkiben jó benyomást kelt, bizalmat ébreszt, elhitet és végső soron elad? Léteznek olyan objektív vonások, amelyek alapján a webdesign megítélhető, vagy lényegében minden ízlés kérdése?

Share this post

Leave a comment

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
8 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.