Photoshop hajkijelölési technikák 5. (Extrém nehéz eset)

Bodorkós Tamás képe


Ezzel elérkeztem a Photoshop hajkijelölési sorozat végéhez. Négy olyan technikát mutattam eddig be, amivel hatékonyan ki lehet jelölni a legkülönbözőbb frizurákat, attól függően, hogy mennyire bonyolult a helyzet a háttérrel, vagy a fényviszonyokkal kapcsolatban.

A hajkijelölési sorozatunk első részében elsajátítottuk az egyszerűbb hajkijelölési technikát. A második részben megtanultunk egy közepesen nehéz módszert. A harmadik részben problémás eseteket is megoldunk Photoshop-pal. A negyedi rész profi, haladó szintű technikát mutat be.

Photoshop hajkijelölési technikák 5. (Extrém nehéz eset)

Már hangsúlyoztam a korábbi technikák leírása során, hogy előfordulnak olyan esetek, amikor nem elég csak egy kijelölési technikát alkalmazni, hanem vegyíteni kell őket, ha kifogástalan eredményt akarunk elérni. Hogy erre is tudja mutatni egy tökéletes példát, ez az utolsó fejezet a sorozatból erről fog szólni. Most már nem fogok nagyon új dolgokat bemutatni, szinte csak olyan műveleteket fogok végrehajtani, amiket a korábban már bemutattam, így nem ismételgetném magamat, hogy mit hogyan kell pontosan, lépésről lépésre elvégezni, hisz, aki már idáig eljutott, az talán már tud mindent a korábbi fejezetekből.

Az alábbi képen látható az egyik eddigi legbonyolultabb hajkijelölési eset, amivel valaha találkoztam.


Összetett hajkijelölési eset

Hogy tetszik?

Az még csak hagyján, hogy göndör, vagy bongyor a frizurája, normál esetben egy egyszínű háttér előtt könnyen kijelölhető eset lenne. De pechünkre, ez egy kültéren készült fotó, amin, ha jól megfigyeljük, akkor a külső, kósza hajszálak között több apró ponton is átszűrődik a háttér tartalma, a kerítés rácsos mintázata is bezavarhat a gépünknek a számításokban, hogy vajon mi tartozhat a háttérhez, és mi a modellünk hajához. Ráadásul felül is vannak kiégett területek, amire külön oda kell figyelnünk. Vagyis körülbelül az összes létező probléma felmerül ezzel a képpel kapcsolatban, ha ki akarjuk vágni a modellünket a háttérből, és fel akarjuk használni egy új környezetben.

Az már nyilvánvalóvá vált, hogy tisztán kijelöléssel itt nem fogunk célt érni, hajpótlásra szükségünk lesz. Az egyéni ízlés kérdése, hogy keresünk egy ilyen frizurához illő hajecseteket, vagy egyénileg készítünk újakat, viszont amivel kevesebb munka van, és mégsem megy az eredmény rovására, az a hasonló Stock fotók felkeresése a neten, és én e mellett döntöttem. Így én a hajak kipótlásakor a következő képeket veszem segítségül:


Hajtincsek pótlásához keress Stock fotókat

Négy mintakép - hasonló frizurás Stock fotókat kerestem a hajtincsek pótlásához

Tehát az egyetlen újdonság ez lesz, hogy nem hajecseteket használok majd az elvesztett tincsek visszapótlására, hanem a fenti fotókat, minden más már ismerős lesz. Akkor kezdjünk is bele!

Jelöljük ki a modellünket

Szerintem nem lep meg már senkit, hogyha egy modell kijelöléséről van szó, akkor melyik technikát alkalmaznám. Ctrl+J gombkombinációval hozzunk létre egy másolatot az eredeti rétegünkből, majd a sorozat első két fejezetében vett Gyorsmaszkos (Q) módszert használom itt is a kijelöléshez, pusztán annyi különbséggel, hogy a hajaknál kicsit bőre hagyom a kijelölést, ellenben a ruhánál és a kézfején, illetve ujjain pontos kijelölést végzek.


Gyorsmaszkos módszerrel kijelöljük

Készítsd el a Gyorsmaszkot Photoshop-ban

Ha ezzel megvagyunk, akkor Q billentyűvel lépjünk ki a Gyormaszkból, majd a jobb alsó sarokban a maszk ikonjára kattintva hozzunk létre egy rétegmaszkot. Így viszont pont a hátterünk marad meg, ezért kattintsunk a rétegünk paneljén a maszkra, nyomjunk egy Ctrl+I kombinációt, és ezáltal megfordul a maszkunk színvilága, így csak a modellünk lesz látható. Ezzel a kijelöléstípussal pedig több dolgunk nem lesz, mert a hajaknál a háttér lefaragásához egy másik módszert fogunk alkalmazni.

Alapanyagok kijelölése

Ahhoz, hogy a négy mintaképemet használni tudjam az elvesztett hajak kipótlására, ahhoz előbb azokat is ki kell jelölni. Direkt olyan fotókat kerestem, melyek többnyire egyszínű, fehér háttér előtt készültek. Így könnyen használható lesz rajtuk a Csatornákkal végzett kijelölési módszer. Tehát mindegyik fotó esetében készítsünk egy másolatréteget, majd átváltva a csatornákra, a piros, a zöld, és a kék közül keressük meg, amelyiknél a legkontrasztosabbnak tűnik a kép. Ha megvan, akkor jobb egérgombbal kattintsunk arra a csatornára, készítsünk belőle egy másolatot. Legyen csak az így lemásolt csatornánk az egyetlen látható csatorna, majd a Ctrl+L segítségével hívjuk be a Szinteket (Levels), és a csúszkák értékén állítva növeljük egy kicsit a kép kontrasztját, de ügyeljünk arra, hogy ne essünk túlzásba, nehogy kiégjen a kontraszt miatt a kép!


Tedd kontrasztossá a Csatornákkal végzett kijelölési módszerrel

Csatornákkal végzett kijelölési módszert használtam a Stock fotókon is

Ha ezzel megvagyunk, Ctrl+bal egérgombbal kattintsunk a csatornára, ezáltal létrejön egy kijelölésünk, váltsunk vissza a rétegekre, s a legfelső rétegünket állítsuk be aktívra, majd adjunk neki egy rétegmaszkot.Ctrl+I segítségével itt is invertáljuk a maszkot, hogy a képnek a lényegi tartalma maradjon látható. Ha a maszkunkon finomítani szeretnénk, akkor Alt+bal egérgombbal kattintsunk a rétegmaszk képére, ezáltal a nagy képen is ez válik láthatóvá. Az maszkon pedig látni fogjuk, hogy hol vannak sötétebb foltok, ezeket fessük ki fehérre. A modelleknek a testére egyáltalán nem lesz szükségünk, így azokat meg fekete ecsettel ki is törölhetjük. Ha valahányszor hajat akarunk pótolni, mindig ezeket a rétegmaszkkal ellátott rétegeket kell majd használnunk.

Szedjük ki a meghagyott hátteret a modellünk hajánál

Ez az egyik legkritikusabb pontja a teljes kijelölési műveletnek, mert úgy kell minél több háttértartalmat kitörölnünk a képről, hogy a modellünk hajából minél kevesebb információ vesszen el. Lehet törekedni a tökéletességre, de ennek a képnek az esetében teljesen felesleges, így kénytelenek leszünk megbékélni a gondolattal, hogy a hajból is el fogunk veszíteni egy keveset.
Ezt a műveletet a legutóbbi fejezetben bemutatott Topaz ReMask segítségével fogjuk elvégezni, mert úgy hiszem, ennek vannak a legkifinomultabb eszközei az ilyen bozontos hajszálak kijelöléséhez. Amint a legfelső rétegünkkel belépünk a ReMask-ba, láthatjuk, hogy ez az alkalmazás már alapból olyanra színezte az eredeti képünket, hogy az megfelel a rétegmaszkunk mintájának. Vagyis a háttér jó része piros, a modellünk zöld, a kettő között pedig egy vékony kék színű határ fut. Az elsődleges (Primary) ecsetek közül a kék ecsetre lesz szükségünk, ezzel fessük ki csak azokat a részeket, ahol a haj és a háttér találkozik, majd ha ezzel megvagyunk, akkor rányomhatunk a Compute Mask gombra.


A Topaz ReMask Photoshop-os bővítménnyel dolgozunk tovább

Lépj a Topaz ReMask-ba. Itt szedjük ki a meghagyott hátteret.

Ezután a nézetet javaslom átállítani kettős osztott képernyőre, egyik oldalon maradjon a maszkos nézet, a másikon pedig a képünk aktuális kinézetét kövessük nyomon. Ha még a hajszálakon túl maradtak bent dolgok a háttérből, azokat a Primary ecsetek piros ecsetével törlöm ki, a hajszálak közötti részt pedig a Color Range ecsetek piros ecsetével.
Ha ezekkel a finomításokkal is megvagyunk, akkor ha gondoljuk a Recovery segítségével kicsit megszínesíthetjük a hajszálak végét, de csak óvatosan, mert én már alacsony értékeknél is nagyon furcsa, kiégett színeket kaptam! Persze, nem lett tökéletes a kijelölésünk, de nem is ennél a műveletnél kellett a tökéletességre törekedünk, az majd a következő lépésnél lesz fontos.

Hajtincsek visszapótlása

Most jönnek a képbe a korábban kijelölt hajminták. Szemeljünk ki egy kisebb részletet a modellünk hajhatárán, nézzük meg, hogy a mintáink közül melyiket tudjuk a legjobban hasznosítani azon a ponton. Ha megvan a választásunk, akkor húzzuk át azt a réteget a modellünkhöz, majd igazítsuk be. Én elvétve rakosgatom az átrakott mintákat a modellem rétegje fölé és alá, mert vannak olyan részek, amiket jobb eltakarni a „póthajjal”, de vannak olyan részek is, ahol azt szeretném, hogy az eredeti frizura maradjon látható, csak alatta kicsit több hajszál legyen.


Hajpótlás Photoshop-pal

"Póthaj" beillesztése

Valahányszor elhelyezünk egy póthajat, utána hozzunk létre fölötte egy új réteget, Alt+bal egérgombbal a két réteg közé kattintva a felsőből hozzunk létre egy vágómaszkot,majd az eszköztárból válasszuk ki a Klónozó bélyegző ecsetet (Clone Tool), s ezzel a vágómaszkon festegetve a póthajunkat átmintázhatjuk a modellünk hajára. Ahogy az első két fejezetben is felhívtam erre a figyelmet, most is törekedjünk arra, hogy megfelelő irányú tincseket, hajszálakat klónozzunk le, vagyis függőleges irányú tincsekre ne fessünk rá vízszintes hajszálakat, mert nagyon irreális hatást fog kelteni!

Ez egy nagyon pepecselős része a teljes feladatnak, ami sok türelmet, kitartást és precizitást igényel. Ügyeljünk arra, hogy a megfelelő helyre a megfelelő színű és fényű tincseket klónozzuk át, vagyis a sötétebb régióknál ne másoljunk át kiégetett hajszálakat, mert az sem fog jól mutatni!

Egy egyszínű háttérrel nem árt többször is leellenőriznünk, hogy hogyan néz ki eddig a félkész frizura más háttér előterében, hátha valahol így megmutatkozik egy eddig észre nem vett hiba.


Egyszínű háttérrel ellenőrizzük az eredményt

Ellenőrizd az eredményt egyszínű hátteren

Ha elég ügyesek voltunk, akkor ezzel a feladatunk végére értünk! Nincs más dolgunk, minthogy a modellünket és az összes hozzá tartozó hajpótló réteget összefoglaljuk egy rétegcsoportba, majd helyezzük át az új hátterünk elé. Ha itt is látunk valami bent felejtett hibát, akkor javítsuk ki, színekben és fényekben is tegyük élethűvé a modellünket az új környezetében, és elégedetten hátradőlhetünk, hogy képesek voltunk egy ilyen nehéz szituáción is átverekedünk magunkat, ráadásul nem is akárhogy.


Helyezd új háttér elé a kivágott modellt

Tökéletesen illeszkedik az új környezetben

Ezek voltak az én hajkijelölési tippjeim, tanácsaim! Persze, nyilván létezik még sok más használható technika is, de számomra ezek bizonyultak a leghasznosabbnak, illetve egy ilyen nehéz kép esetében ezek könnyen összedolgoztathatók. Remélem, hogy sikerült minden tudásomat érthetően átadnom, valamint, hogy tudtam újat mondani.

Sok sikert a továbbiakban a különböző frizurák kijelöléséhez!

VIDEÓ - Photoshop hajkijelölési technikák 5. (Extrém nehéz eset)

Új hozzászólás

CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
  _   _  __  __  _   _   _       ___    ____  
| \ | | \ \/ / | | | | | | __ / _ \ | ___|
| \| | \ / | | | | | |/ / | | | | |___ \
| |\ | / \ | |_| | | < | |_| | ___) |
|_| \_| /_/\_\ \___/ |_|\_\ \__\_\ |____/
Enter the code depicted in ASCII art style.

Kocsis Kata

programtervező matematikus, webdesign oktató
Kocsis Kata, programtervező matematikus, webdesign oktató

Életem legfantasztikusabb döntése volt a sok kompromisszummal terhelt alkalmazotti lét feladása. Nagyon büszke vagyok négy éve alapított saját cégünkre, ami az én szememben életforma, hivatás, közösség és gyönyörű célok együttese. A Kreatív Webdesign Tanfolyamok nem egyszerűen online tanfolyami termékek a számomra. A szaktudáson, a tapasztalaton túl olyan értékeket is szeretnék közvetíteni, amelyek a mai társadalomban hiánycikknek számítanak. A vizuális kultúra és igényesség fejlesztése, a művészet és az alkotás becsempészése a hétköznapokba, az együttműködésben rejlő erő megtapasztalása azoknak a hallgatóknak is nagyon sokat adhat, akikből végül nem is lesz webdesigner.

Melyik témák érdekelnek a legjobban?

* kötelező mezők



Ezek a témák érdekelnek

Go to top