Photoshop tutorial - posztapokaliptikus composite kép készítése

Posztapokaliptikus composite kép készítése Photoshopban



A Photoshoppal bármilyen világot létrehozhatunk: a legszebb utópiát és a legfélelmetesebb disztópiát is. Ebben a posztban láthatjuk, hogyan lehet megteremteni a posztapokaliptikus hangulatot. Egy átfogó képet olvashattok arról, milyen szempontokat érdemes megfontolni, ha hasonló composite képet szeretnétek létrehozni.

A képek kiválasztása és perspektívába helyezése, a “váz” létrehozása

Egy városi környezetben a képek kiválasztásánál a legfontosabb, hogy az internetről összegyűjtött képek hasonló perspektívából legyenek fotózva. Ha a nézőpontunk fejmagasságban van, olyan lovasképet kell választanunk, ahol a lóra szemből nézünk, azaz a ló nyaka-szügye van szemmagasságban, az útra viszont kicsit felülről látunk rá, akárcsak az úton fekvő szemétre. Ennek megfelelő képeket kell összeválogatnunk. Például egy ilyen képbe nem rakhatunk be békaperspektívából fotózott tárgyakat, vagy csak sok munkával lehet valamit alakítani rajtuk. Az is előfordul, hogy nekünk kell hozzárajzolni, kiegészíteni.

A roncsokat és törmeléket a megfelelő méretűre és perspektívára kell alakítani.

A roncsokat és törmeléket a megfelelő méretűre és perspektívára kell alakítani

A lerombolt, kitört ablaküvegű épületek kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy az épületek lehetőleg oldalról legyenek fotózva, és ezeknek a fotózási szöge minél inkább hasonítson arra a szögre, amiből az eredeti utcaképen (tehát a háttéren) lévő épületek voltak fotózva. A Photoshopban dönthetjük, torzíthatjuk, perspektívába rakhatjuk ezeket a fotókat, és ha az épület eleve oldalról volt fotózva, sokkal könnyebb aztán beilleszteni a környezetbe, mint például egy szemből fotózott képet. A repedezett útnál ugyanez a helyzet.

Minden részletet perspektivikusan kell beilleszteni.

A kitört ablakokat (vörös nyíl) és a töredezett aszfaltot (zöld nyíl) be kell illeszteni a perspektívába (billentyűkombináció: Ctrl+T, majd jobb egérgombbal kiválasztjuk a funkciót: döntés, forgatás, torzítás, perspektíva). A háttérben még látszik az eredeti városrész, a járdán az emberek.

A lovas elkészítése

A lovas képéhez egy mezőn vágtató cowboy képét használtam. Ezt a képet kellett “apokaliptizálni”. Gázálarcot a lóra és a lovasra is, a gázálarcra a matricát, a katonai mellényt a lovasra, a nyeregtáskát stb. mind külön kell felhelyezni a lóra illetve a lovasra.

Apokaliptizáljuk a lovat és a lovast.

A lovasra feltettük a gázálarcot, és a katonai mellényt (piros nyilak), de még rengeteg dolog hiányzik (pl. nyeregtáska, a ló gázálarca), és a fényviszonyok sem megfelelőek. Lovasunk elölről kapja a fényt.

Ezeket a tárgyakat (fényerőt, kontrasztot, szarurációt) összhangba kell hozni egymással és a környezettel. Ez esetben le kell venni a fényerőt minden egyes tárgynál. Az apró részletekre nagyon kell figyelni, ezek a részletek adják ugyanis az összképet. Például egy figyelmeztető matrica felhelyezése a ló gázmaszkjára, hozzáad a hangulathoz, mégha a szemlélő nem is realizálja pontosan, hogy az ott van.

A legapróbb részletekig gondolj a kidolgozottságra.

Az apró részletek, különösen a képünk tárgyánál nagyon fontosak. A gázálarcnak kopottnak kell lennie. Itt egy veszélyt jelző matricát helyeztem a ló gázmaszkjára. Ennél a rétegnél a lágy fény blending mód jól használható, hogy a maszk kopottsága és az orrészen megcsillanó fény áttűnjön a matricán. Emellett törölni lehet a a matrica széléről apró részeket, hogy ezáltal szakadozottság érzetét keltsük. Egy vadiúj matrica nem lenne hiteles ebben a környezetben. Természetesen a matrica réteget is torzítani kell, hogy visszaadja a gázálarc görbületét.

A környezet “apokaliptizálása”

Az épületeken, és autókon látszania kell a kosznak és rozsdának. Ezt barnás-szürkés ecsetek alkalmazásával tudjuk elérni. Az épületeken az égésnyomokat, fekete, kis opacitású ecset alkalmazásával lehet elérni. Ahol látszanak az eredeti épületek kövei, adhatunk egy barnás-szürkés alapszínt az épületnek és foltokat festhetünk rá. Az épületek “lerombolásához” radírral tüntethető el az épület egy része. Itt vigyázni kell arra, hogy a törlés kellően egyenetlen legyen, letört hatást kell keltenie.

Az környezet rozsdásodását ecset alkalmazásával éred el.

Épületek posztapokaliptizálása: a kiégett épületek esetében a füstnyomokat fekete, kis opacitású ecsetek alkalmazásával érhetjük el (piros nyilak). Az épületek lerombolását radír használatával érhetjük el. Figyelni kell a kellő egyenetlenségre, hogy töredezett hatást keltsen (zöld nyilak).

Tipp: az is jó megoldás, ha berajzolunk kilógó vasbeton drótokat. Ha kellően távol van az épület, ezt nem is kell nagy részletességgel kidolgozni, egyszerűen barna ecsettel kell berajzolni vonalakat.

A kitört ablakoknál egy adott képrészletet többször másoltam bele a képbe. A jobb oldali épületnél például háromszor alkalmaztam ugyanazt a kivágott képrészletet. Ilyenkor felfedezhető lenne ismétlődés, ezért fekete ecsettel több ablakot “kitörtem” (azaz feketével kifestettem az ablakból), hogy ne legyen szembetűnő az ismétlődés.

Az autók, az úton heverő törmelék, a házak ablakai eredetileg nappal készült fotók voltak. Ezeket mind hozzá kell igazítani a környezethez, azaz le kell venni a fényerőt. A fényeket csak olyan helyeken kell meghagyni, ahol a beeső fény megcsillan rajtuk. Ezt maszkok alkalmazásával lehet elérni. Továbbá meg kell festeni az árnyékokat is. Árnyékok nélkül olyan hatást keltenek a tárgyak, mintha lebegnének.

Minden beillesztett képet igazíts a környezethez.

Az internetről letöltött autóroncsot itt eredeti állapotában láthatjuk. Fénykorrekció és árnyékok nélkül teljesen elüt a lovastól és a környezettől, míg az előző képen a fénykorrekciókkal teljesen beillik a környezetébe.

A fényviszonyok és a köd

A zöldes ködöt rendereléssel (Szűrők->Renderelés->Felhők) lehet létrehozni, de használhatunk lágy, kis opacitású ecsetet is. Renderelésnél világosszürkére és zöldre voltak állítva a színek. Maszk alkalmazásával a közeli tárgyakról ki kell törölni a ködöt, mivel az inkább a természetben a messzi tárgyakat takarja el.

A drámaiság kedvéért egy fényforrás is behelyezhető a képbe (Korrekciók->Kitöltés színátmenettel). A fényforrást egészen felülre rakjuk, gyakorlatilag kicsúsztatjuk a képből.

Sejtelmes és baljós fényviszonyok létrehozása.

Egy körkörös fényforrást választhatunk, amelyet jobbra felülre helyezünk el. A blending móddal is érdemes eljátszadozni, lehet alkalmazni lineáris , vagy akár élénk fényt is. Ez a fény aztán megcsillan automatikusan az ablaküvegeken is. Ahol túl soknak találjuk a fényt- például jobb oldalon ez volt a helyzet- hiszen a ház árnyékot vet, egy maszk alkalmazásával egyszerűen eltüntettem a túl világos részeket.

Ezután adhatunk a képnek egy zöldes alapszínt (Korrekciók-> Kitöltés színnel). Blending módok közül a színégetést választottam, de itt is lehet kísérletezni például lágy fénnyel.

Zöldes színárnyalat hozzáadása.

A zöld alapszín sokat tesz hozzá a hangulathoz. A Korrekciók -> Kitöltés színnel parancsra kattintva kiválasztható a megfelelő szín. A réteg opacitását illetve kitöltését le kell venni. Blendig módban ebben az esetben a színégetést alkalmaztam, hogy drámaibb hatást érjek el. Így a csúcsfények is például a lovas gázmaszkjának tetején, vagy a már korábban említett bal oldali roncsautó tetején lévő csúcsfény, zöldes színezetűek lettek.

Végső simítások- Camera raw

A kép végső fény és élesség beállításait a camera raw funkcióval lehet elérni. Ehhez létre kell hozni egy olyan réteget, ami minden alatta levő réteget tartalmaz (Schift+Ctrl+Alt+E -nem tévedés, ez egy négyes billentyűkombináció!) Ezen a rétegen dolgozhatunk a Camera raw funkcióban. (Szűrő -> Camera raw szűrő). Kicsit sötétnek találtam a képet, így az Expozíciót magasabbra állítottam (ez jó, ha például az Instagramra készül a kép, mivel az Instagram szereti a világosabb képeket). A csúcsfényeknek még adtam egy kis zöldes színezetet, és a színhőmérsékletet egy kicsit hűvösebbre állítottam. Emellett még élesítettem és levettem a homályosításból.
A camera raw segítségével akár több változatot is csinálhatunk a képből, amelyeket összehasonlíthatunk egymással, hogy végül a legjobb verziót választhassuk ki.

Camera raw alkalmazása.

Zárásképpen egy nagyon fontos szabály: nem szabad túlzásba esni, a kevesebb néha több! Könnyű túlhúzni a kontrasztot vagy a színeket. Mindig nézzétek vissza újra és újra a korábbi rétegeket.
Remélem, sikerült kedvet csinálni ezzel a kis összefoglalóval a composite képek létrehozásához.

Share this post