Vizuális kommunikáció a vágykeltés szolgálatában, reklám

Retus - vizuális kommunikáció felsőfokon

Vannak, akik azt mondják, hogy a reklám a vágyaidról szól. Ezért rózsaszínű, ezért dús keblű, ezért darázsderekú. Nem a kapitalizmus őrült ármánykodása. Nem a cégek hatalmas nyereségvágya. Nem a népbutító hatalom műve. Saját vágyaid tükörképe felnagyítva, felizzítva, életre lehelve.

A reklám a vágyaidról szól



Soha nem öregedő, vágytól remegő és energiától duzzadó félistennők. Hatalmas, lobogó hajjal futnak az örök tavasz birodalmában, ahol lágy szellő kavarja a virágillatot. A víz tengerkék, az ég égszínkék, a blúzok ragyognak, a poharak foltmentesen száradnak. A táj ebben a világban megkomponált. Harmonikus palettáról színezték ki a hátteret, eltüntették a felesleges tárgyakat. A falakat nem csúfítják repedések, nincs rés a parketta, a fal és a szegőléc között. Az arcokon nincsenek jellegzetes vonások, mindenki egyforma, mindenki szép. A fogak fehérek, a lábak hosszúak és a lelki béke fénye mindenen átragyog. Mert megérdemled a körúti homlokzaton a 16 éves olasz modellek végeláthatatlanul hosszú combjait.

Ezen a földön más fajta nők is élnek. Akik a háztartási gépeket kezelik. Nagy, fehér objektumok körül sürgölődnek. Sütő- hűtő vagy mosógép, egyre megy. Egyetlen vágyuk a szolgálat. A család, a tisztaság, és az egészség szolgálata. Összeráncolt homlokkal viszik a többiek után a fertőtlenítős, pumpás kézmosót. Életük fő műve a baktériummentes WC, és levesporos leves gazdagon. Egyszerű érzelmeik mindig tisztán tükröződnek az arcukon. A blúz soha nem simul a derekukra. És van legalább két-három gyerekük. Két-három pirospozsgás, életvidám, huncut lurkó kergetőzik a nagypapával és a kutyával a kertben. A legnagyobb probléma a családban az előszoba kövén, vagy a pulóveren kirajzolódó FOLT. A foltok makacsak, bár ennek ellentmond, hogy Photoshop radírral bármikor kiszedhetők.

Ezen a vidéken csak 5 percig esik. És egy kis rózsaszín pirulával még a villámlás is megszüntethető. Szuperhősök őrködnek a lakók felett. Fehér köpenyben, kémcsövek között szakértenek. Éppen időben fejlesztik ki és nyújtják át kékesen derengő grafikonok között. A fájdalommentes örökéletet.

Gyenge érv, hogy ez a világ nem létezik. Senki nem akar átverni senkit. Ezek a képek belülről irányítanak. Mert minden egyes Photoshoppolt kép belülről származik. A vetítő duruzsolva kattog, és megteremti az ideális világ látványát, ha már az ideális világ nem létezik. Ha nem vennénk kétszer annyit egy magazinból retusált fiatal nő képével a címlapon. Ha nem vennénk fejfájás csillapítót ahelyett, hogy felmondanánk. Ha nem éreznénk lúzer dolognak az öregedést. Ha, ha, ha. Akkor nem lenne a reklám rózsaszínű, dús keblű és darázsderekú. Hahaha.

Vannak, akik azt mondják, hogy mindenről a kapitalizmus és az extra profitra törekvő multik tudatos népbutítása tehet. A férfiak a TV elterjedése előtt kifejezetten imádták a szőrős lábú nőket. A gyerekeket nem érdekelték a csipogó, színes semmiségek, csak fejlesztő játékokat akartak játszani. A nők pedig boldogok voltak abban az egyetlen szerepben a jó meleg tűzhely mellett, ahol a kötényük mindent eltakart. A külső képekkel kellene kezdeni. Mert azok formálják ilyen lehetetlenné a vágyainkat, azok züllesztik le a világ erkölcsét. "Realista képi ábrázolást" - kiáltja egy szegény kiszolgáltatott munkás miközben kezében felháborodottan lobogtatja a Playboy magazint. "Korrekt, informatív tájékoztatást"- kiáltja egy összenőtt szemöldökű nő, miközben végig siklik a szeme a Marie Claire címlapon. Hülyeség, amit a mára már Kossuth díjas Lovassy énekelt a kilencvenes években másolt kazettáról az albérletben, hogy a "TV leméri a lázát a világnak". A TV okozza a lázat. Vegyünk vissza. Fakítsuk vissza a színeket. Tiltsuk be a Photoshopot. Lobogtassuk a valóság zászlaját. Az óriásplakát realizmus már most is létezik. Egy kiló nyers marhahús látványa a körúti homlokzaton.

A hazai vizuális kommunikáció sokszor hozza valamelyiket a két véglet közül. Pedig ezt a nyelvet irodalmi igényességgel is lehetne beszélni. Pont annyi képzeletet jelenítve meg a képeken, ami paradox módon a valóság megértéséhez vihetne közelebb. Mert nincsenek ugyan sárkányok, mégis mennyi mindent elmondanak a világról. Mert szükség van ideálokra. De nem feltétlenül kell képregény egyszerűséggel ábrázolni őket. Hiánycikk az árnyalt, részletgazdag, közhelymentes vizuális nyelv. Hiánycikk a humor, a kikacsintás, az eredeti ötlet. Szórakoztatóan, erőfeszítésmentesen és gyorsan akarunk információhoz jutni. Ez pedig nem a lexikonok műfaja. Mert elég bonyolult elmagyarázni, mennyivel korszerűbb egy fúziós teleport züggentyű, mint a konkurencia missziós fuzzitív büzgentyűje. A reklám eredetileg értünk van, nekünk szól. Képi eszközökkel, történetekkel segít lerövidíteni a termék megismeréséhez vezető utat. Csak azt kéne valahogy megértetnünk az alkotókkal, hogy már nem a vizuális középfokot kellene megcélozniuk. Mert a legtöbben eljutottunk az anyanyelvi szintre.

Share this post

Leave a comment

(If you're a human, don't change the following field)
Keresztnév.
(If you're a human, don't change the following field)
Keresztnév.
(If you're a human, don't change the following field)
Keresztnév.

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
7 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.