Sárga weboldal inspirációk - miért pont ezt a színt használták?

Összegyűjtöttünk néhány inspiráló példát a sárga szín alkalmazására a weboldalakon. Azokat a szempontokat próbáltuk tetten érni, amelyeket a tervezők alkalmaztak a szín kiválasztásakor. Van rá példa, hogy a fizikai hasonlóság, a termék színe köszön vissza a weboldalakon, máshol a sárga színnel kapcsolatos érzetek, asszociációk a döntőek, de az is előfordul, hogy a figyelemfelkeltő erejét használja ki a webdesigner.
TARTALOMJEGYZÉK
1. Gasztro termékek a sárga árnyalatival: tea, sör, és méz
Belga sörfesztivál honlapja
Leffe sörmárka honlapja
Mézzel kapcsolatos arculat és csomagolás
2. Nyár, napfény, meleg vagy forróság
Lipton Icetea márkaoldala
Wake somebody up - egy érdekes példa
3. Feketével kombinálva
Fonttípusok és tipográfia - a Fontshop weboldala
Dortmund focicsapatának honlapja
A NIKON weboldala
4. Építőipar, a sárga sisakok világa
A Caterpillar munkagépek honlapja
5. Dinamizmus, lendület, sport
Lakers kosárlabdacsapat honlapja
FC Nantes focicsapat honlapja
6. Fiatalos, lendületes, kreatív
RootStudio - más színekkel keverve
Cultivescence - következetesen sárga
A sárga weboldalak egy részénél teljesen nyilvánvaló, hogy miért ezt a színt választotta a tervező csapat. Ha az adott termék a sárga valamilyen árnyalatában jelenik meg, akkor érdemes lehet a termék hangulatát, képét megidézni a sárgával. Különösen gasztro területen lehet az érzékekre ható, üdítő képanyagot életre hívni a sárga különböző árnyalataival. Természetesen ez csak egy faktor, számtalan más tényező is szerepet játszik a weboldal vizuális világának megalkotásában.
1 Gasztro termékek a sárga árnyalatival: tea, sör, és méz
A sárga színről elsőre nekem a sör ugrott be, de érdekes módon alig találtam olyan sör márkákat vagy sörfesztivál oldalakat, ami a világos sör színéből indulna ki. A Leffe a saját arculatához illeszkedő módon a feketével állítja kontrasztba a sör aranybarna színét. A zöld, ami az üveg színét idézi, és a barna sörök barnája egyaránt népszerű ezen a területen.
Belga sörfesztivál
A másik magától értetődő ötlet a sárga szín alkalmazására a méz. Egyrészt magának a méznek a színe, másrészt a sárga-csíkos méhek miatt. meglepő módon nem találtam igényes, sárga alapú kézműves mézzel vagy méhészettel foglalkozó magyar weboldalt. Viszont a Pinterest igazolta a várakozásaimat. A mézzel kapcsolatos csomagolások és arculati anyagok jelentős része épít a sárgára, vagy a sárga-fekete kombinációjára.
Mézzel kapcsolatos arculat
Mézzel kapcsolatos csomagolás
2 Nyár, napfény, meleg vagy forróság
Nagyon erős az asszociáció a sárga szín és a napfény között. Sok festményen és fotón jelenik meg a napfény sárga foltként, vagy a tárgyak sárgás elszíneződéseként. A melegebb árnyalatokkal hőség érzetét is lehet kelteni.
Lipton Icetea
Mivel ez egy hűsítő, élénkítő ital, egyértelműen a nyári forróság hangulatát akarják visszaadni a sárgával. Ez az árnyalat a napfényt, és a nyarat idézi, erős kontrasztot alkot a hűsítő kékekkel, magával a hűvös fogalmával. A kék-sárga kontrasztot ki is használja a Webdesign és több ponton ezzel a színpárral jelenítik meg a nyarat. Elvileg a tea színe is felfogható tört-sárgának, és meg is jelenik a vezető, élénk sárga mellett ez az árnyalat a honlapon. A logó hátterében megjelenő sárga a csomagoláson is feltűnik, és az élénk színű gyümölcsökkel keretezve olvashatóvá teszi a logót.
Wake Somebody up
Ez egy menedzsmenti tanácsadással foglalkozó weboldal, aminek képi és színvilágát az indokolja, hogy fillérekért ad hasznos tanácsokat, angolul „chicken feed”-ként fogalmazza meg az illető. Tehát a kakas szimbólumából következett a reggel, és a reggeli fényekhez adódott a grunge, sárgás háttér. Általában a menedzsment tanácsadás terén inkább valami komolyabb, elegánsabb színvilágot és stílust választanak a hozzáértés és a megbízhatóság hangsúlyozására. Kicsit olyan ez a weboldal, mintha a saját iparága paródiájáról lenne szó. Mindenesetre a sárga egyértelműen a reggel felkelő napra utal.
3 Feketével kombinálva
Nem mindig a szín mögötti asszociációk és érzetek indokolják a színválasztást. A sárgának például feketével és fehérrel kombinálva nagyon erős a figyelemfelkeltő hatása. Sok esetben ennyi elég indoknak is számít, ha a weboldal alapvetően nem a színpompás képanyagára építkezik.
Fontshop
Ez egy letölthető betűtípusokkal foglalkozó weboldal, ahol maga a termék nem túl fotogén, hiszen betűtípusokat kell megmutatnia. A szövegek alap színe általában a fekete és a fehér, választani kellett egy olyan színt, ami kellően figyelemfelhívó feliratok és a betűk mellett.
Dortmund focicsapata
Más esetekben a fekete sárga "veszélyes, támadó" asszociációkat is kelthet, hiszen a jellegzetes fekete-sárga csíkos darázs fullánkját mindenki ismeri. Nem tudjuk, hogy egy focicsapat esetében ez mennyire volt mérvadó, elképzelhető, hogy évtizedekkel ezelőtt sokkal inkább esetleges volt az arculati szín kiválasztása.
A Dortmund focicsapatának egyik fő színe a fekete mellett a sárga, ami a célközönség, azaz a rajongók számára szinte az énkép részévé válik. A csapat fő színe talán azért a sárga, mert a csapatnév a Borussia sörfőzdének a söréről származik, így talán a sör színét szimbolizálja, ami rendkívül népszerű Németországban. Szép elmélet, de a Wikipédia szerint a kezdetekkor az új klub futballistái kék-fehér mezben, fekete nadrágban és vörös sportszárban játszottak.
Nikon
A Nikon-nak is régóta a sárga a fő színe. Mivel a műszaki cikkek erősen köthetőek a feketéhez, a kamerák nagy része még mindig fekete. Maguk a fekete-fehér fotók pedig szinte jelképeivé váltak a művészi színvonalú, profi fotózásnak. Ebben a környezetben a sárga megjelenése a logóban nem meglepő, és talán a fény megidézése sem túl elrugaszkodott asszociáció. Mindenesetre a honlapon sok a fekete-fehér fotó, sőt a fekete háttér előtti fekete kamera is, amihez ragyogó ellenpontot szolgáltat a sárga.
4Építőipar, a sárga sisakok világa
Az építőiparban a biztonsági intézkedések rendkívül fontosak. a láthatósági mellény, a védősisak színe is sárga, és a felelősségérzettel, a megbízhatósággal hozzuk összefüggésbe.
Caterpillar
A cég kikerülhetetlen név az építőipari munkagépek világában, és maguk a gépek is jólláthatóan hordozzák ezt az arculati színt. egy építőiprai projektről készült fotó a semleges színeken kívül biztosan fog sárgát, és esetleg pirosát tartalmazni, mert a munkagépek és a védőfelszerelések sok esetben ilyen színűek.
5Dinamizmus, lendület, sport
Amikor a sárgát nem a feketével társítják sokkal finomabb lesz az összhatás, kevésbé érezzük agresszívnak, és jobban érvényesül a sárgában rejlő dinamizmus és lendület. A sport területén, egy csapat esetében a színválasztás jóval megelőzi a weboldal elkészítését.
Lakers kosárlabdacsapat
Ennek az amerikai kosárcsapatnak az esetében a lila-sárga mez adta a gyönyörűen kivitelezett, nagyon tudatosan tervezett parallax weboldal színpalettáját. A lila és a sárga kiegészítő színek, a színkör két ellentétes pólusán helyezkednek el, így erős kölcsönhatásba kerülnek, miközben harmonikusnak is látjuk őket a fehérrel feloldva. Az oldal felépítése, tagolása, a tartalmi blokkok elrendezése tovább erősíti ezt a mozgalmas hatást. Érdekes megoldás, hogy a képek egy része a sárga és a lila segítségével dutone hatásúvá lett alakítva, így a képanyagon is visszaköszönnek ezek az árnyalatok.
FC Nantes
Egy másik sportág és egy másik színösszeállítás: a zöld és a sárga kombinációja. A focicsapatok esetében a képanyag nagy valószínűséggel tartalmazni fogja ezt a két színt, hiszen a pályán mezben játszanak a játékosok. Ezért az összhatás már-már garantált.
6Fiatalos, lendületes, kreatív
Talán a láthatósági mellény az oka, talán a sárga szín dinamizmusa, és energia-szintje, mindenesetre a kreatív területek sokszor érzik ezt a színt magukénak. Itt is érvényesül az a szabály, hogy a sárga kölcsönhatásba lép a feketével és jól kiegészíti a tipográfiai webdesign stílust.
RootStudio - egy kreatív ügynökség honlapja
Olyan szempontból kilóg ebből a sorból ez a weboldal, hogy valójában a sárgán kívül 3-4 tört színből álló, kicsit a retro stílust idéző palettát használ a weboldal egészében. A weboldal láblécében például egy tört piros árnyalat szerepel. Az első benyomás megteremtésére azonban egy furcsa motívumot, és egy nagyon erős figyelemfelkeltő árnyalatot választottak a kreativitás kifejezésére.
Cultivescence - egy másik kreatív ügynökség honlapja
Ha több a világos felület, nagyobb a képanyag, és csak a feliratokon, szövegeken érvényesül a fekete, sokkal kevésbé támadó, agresszív az összhatás. Az is érdekes kérdés, hogy az adott vezető színt végig viszik-e az összes oldalon. A Cultivescence ilyen szempontból következetes, egyedül a portfólió oldalak színes képei törik meg egy picit ezt a tendenciát.
Ha a termék színe nem nyújt segítséget, vagy az iparágban mindenki abból indul ki, akkor jól jöhet a színek pszichológiai hatásának, illetve a kapcsolódó asszociációk ismerete is. A Thelogocompany klasszikus infografikája összegyűjtötte néhány ismert márka logóit és színek szerint rendszerezte őket. Az ő megállapításuk szerint a sárga az optimizmus, a napfény és a melegség színe. Amelyik márka ezt a színt választja, az beolvasztja a saját identitásába ezeket a fogalmakat, szimbólumokat és érzeteket is.
Leave a comment