A titokzatos Photoshop blend mode
Photoshop Átlátszóság / Opacity
Olyan, mintha egy fátyolt borítanánk a kép egy részére. Torzítás nélkül, minden szín egyforma mértékben halványodik azokon a rétegeken, ahol az átlátszóságot 100%-nál kisebb értékre állítottuk. Alapértelmezésben egy Photoshop-ban megnyitott kép nem átlátszó (Opacity = 100%). Az aktuális réteg átlátszóságát a Réteg panelen felül tudod állítani. Ha a Réteg panel nincs a képernyőn, akkor a Windows menüpontban tudod bekapcsolni.
Különböző átlátszósági szinteket állítottam be a színes téglalapok rétegeihez. Figyeld meg, hogy két 50%-osan átlátszó réteg egymásra téve NEM egyenlő egy átlátszatlan réteggel. Illetve nagyítás után a legalsó téglalapoknál átfednek a különböző színű és átlátszóságú területek.
Persze ha nem csak színes téglalapokkal dolgozunk, akkor már az átlátszóságot sem olyan könnyű elképzelni. A bal oldali két kép egymás fölött 65%-os átlátszósággal a jobb oldali látványt eredményezi
Photoshop Blend Modes kísérlet
Az aktuális réteg és az alatta fekvő réteg kölcsönhatását az ábrán látható módon befolyásolhatod Photoshop-ban. Attól függően, hogy melyik blend mode-ot választod, más grafikai algoritmus fog lefutni, és a két kép más és más együttes hatást fog eredményezni. Ahelyett, hogy ezeknek a képfeldolgozó algoritmusoknak a matematikáját boncolgatnánk, inkább mutatok néhány példát, ami segít ráérezni, hogyan és mire tudod használni majd a munkád során ezeket a lehetőségeket. Elrettentésül itt az Adobe angol nyelvű leírása a beállításokról.
A sötét típus hatása
A háttérkép előtt egy fekete, egy szürke és egy fehér teljesen egyszínű téglalappal kísérletezünk először. A téglalapok rétegeinél sorban más és más blend mode-ot állítottam be. A beállítások elnevezése a bal oldalon található. A sötét típusú blend mode-ok esetében a fekete pixeleken nem jön át semmi az alsó rétegből. A fehér téglalapok viszont mindent átengednek. A szürkék pedig sötétítik az eredeti képet, azaz az alsó réteget.
A világos típus hatása
Pont a fordítottja történik, mint a sötét esetben. Most a fekete pixelek engednek át mindent az alsó rétegből, viszont a fehér téglalapok (majdnem) mindennek útját állják. A szürkék más és más módon világosítják, tompítják, fakítják az eredeti képet, azaz az alsó réteget.
Az overlay típus blend mode-ok hatása
Most a fekete előtér sötétít, a fehér világosít, a szürke pedig olykor-olykor teljesen hatástalan marad.
Photoshop Blend Modes képek esetében
Ezekből a példákból már rá lehet valamennyire érezni a dologra, de még nagyon messze vagyunk attól, hogy valamilyen célirányos művészi hatást érjünk el ezeknek a beállításoknak a segítségével. Választottam két teljesen különböző karakterű képet a további játékhoz. Az egyik fekete-fehér és éles kontrasztokat tartalmaz, a másik pedig pasztell színeket és elmosódott formákat.
A zebra az alsó réteg, a virágos a felső, és most türelmesen elmentegetek minden lehetséges blend mode beállítást kettőjükre. Az eredmény meglehetősen szemkápráztató lesz.
A sötét típus hatása
Minden sötét rész levédi az alatta lévő réteget, a zebra fehér csíkjai viszont felveszik a virágos színeket és struktúrát. Ezáltal a fehér részek tulajdonképpen sötétednek.
A világos típus hatása
Minden világos rész lefedi valamilyen mértékben az alatta lévő réteget, a zebra fekete csíkjai viszont felveszik a virágos színeket és struktúrát. Ezáltal a fekete csíkok világosodnak.
Az overlay típusú blend mode beállítások hatása
Ahhoz, hogy nagyjából meg tudd saccolni, hogyan hat egymásra két réteg, rengeteg hasonló kísérletet kell a gyakorlatban elvégezned. Bevett technika, hogy a kép csak bizonyos részeit vágod ki a Kijelölés eszköz segítségével és ebből készítesz egy külön réteget. Például a zebrás kép előteréből készítesz egy réteget, és csak erre alkalmazod valamelyik blend mode-ot. Így kihagyhatod azokat a részeket, ahol nem kívánt hatások érvényesülhetnének és eléred, hogy a hatás például csak a zebra csíkjaira érvényesüljön.
Leave a comment