Összegyűjtöttük a 2021-ben uralkodó vizuális trendeket, azonban nem szükségszerű, hogy ennek mindig meg is kell felelnünk. Sőt, kifejezetten tanácsoljuk, hogy törekedjetek a divatoktól független, időtálló, valódi és átélhető grafikai tervek készítésére. Azonban az inspirálódás minden szakembernek fontos, és nem csak illik ismerni azokat a vezető trendeket, amelyek alakítják a kreatív ipart, hanem ki is kell próbálni az új technikákat, fejlődjetek, és tanuljatok a legjobbaktól.
A globális egészségügyi válság hatással volt a vizuális üzenetek megfogalmazására. „Az emberek gyakran fordulnak nosztalgiához bizonytalanság idején, amikor a múltban megélt stabilitásra vágyunk” – fogalmaz Brenda Milis, az Adobe egyik kreatív igazgatója a 2021-es vizuális trendekkel kapcsolatban.
A múltba való visszatekintés több irányzatban is tapasztalható lesz idén. A természetet például még romantikusabban fogjuk ábrázolni, és felerősödik a retrofuturisztikus stílus. Ugyanakkor a zűrzavaros 2020-as évre sok kreatív szakember reflektál a kollektív káosz ábrázolásával és szürrealista alkotásokkal.
Szürrealizmus, káosz, absztrakt pszichedelia
Neohippi trendnek neveztük el magunk között az absztrakt pszichedelia vizualitását, ami torzított formákra épül, és kicsit zavaros képi világot illusztrál. A pszichedelia szó a 60-as évek hippi mozgalmaihoz kapcsolódik, és erősen kötődik a tudatmódosult élményekhez. Kaotikus, bonyolult absztrakt formák, intenzív és élénk színek jellemzik. Mutatjuk, milyen projekten éled újra ez a grafikus stílus, ami a valóságtól való elszakadás élményét nyújtja és szürreális képzetekre épül.
Geometria – az örök trend
Négyzet, kör és háromszög. A legegyszerűbb és megunhatatlan geometriai formák. Ezek a bevált alakzatok újra előtérbe kerültek, beépültek ismét az újmédia grafikákba, a márkaépítés szerves részévé váltak. Töretlen sikerük annak köszönhető, hogy a kreatív kombinációk száma határtalan és nagyon hatékonyak a minták kialakításában. Posztereken, a web designban, termékcsomagolásokon, arculatépítésben továbbra is várható a jelenléte 2021-ben is.
3D, az új csillag az égen
Az utóbbi két év legnépszerűbb trendje a digitális illusztráció területén. Népszerűsége erősödni látszik, sőt a következő évtized egyik meghatározó tervezési formájának tartják. Most azokat az irányvonalakat gyűjtöttük ki, amelyeket jellemzőnek látunk az idei évben.
A harmadik dimenzióról kijelenthetjük, hogy vezető szerepre törekszik, még lenyűgözőbbé, még hatásosabbá és valóságosabbá akar tenni mindent. Lássuk be, hogy mesés eredménnyel sikerül is a grafikusoknak. A tervezők elképesztő kreativitással kísérleteznek a 3D-s megjelenítés területén. Ide tartozik a tipográfia is, és úgy tűnik, hogy nincs korlátja a szabadon eresztett fantáziának.
Retro, nosztalgia és retro futurizmus trendje
A retrofuturizmus egy olyan kifejezés, amely arra utal, hogyan ábrázolták régen a jövőt. Tágabb értelemben azt jelenti, hogyan ötvözik a futurisztikus technológiát és a régi idők dizájnját. Elég bonyolult tervezési trend, amely sok érdekességet rejt magában. Hagyományosan tehát azt jelenti, hogy korábbi korszakok által megjósolt jövő technológia áll a tervezés fókuszában. Tipikusan idetartozik cyberpunk, steampunk és a dieselpunk is.
Azonban ma már nem csupán a jövőábrázolást értjük a kifejezés alatt. Egy új design-esztétikát is kifejez a fogalom, amiben szándékosan felhasználják a korábbi korszakok design trendjeit. Nagyon szór ez a trend, néha egészen meglepő, hogy milyen alkotásokat sorolnak ebbe a kategóriába. Na, de inkább nézzük, hátha könnyebb megérteni a láttottak alapján.
Olyan kategóriákat is magában foglal ez az irányzat, mint a vaporwave, synthwave stílusok. Ezeknek posztmodern stílusoknak a történetébe nem bonyolódunk most bele, annyi elég, hogy reinkarnálódnak a neonfények, a 8 bites pixelek, kivágott antik szobrok, wordart-os feliratok. Az elmúlt 40 év divatos stílusaiból merít, van benne grunge, holografikus színek, glitch art, hippi betűtípusok.
A legjellemzőbb vonása és egyben erőssége éppen az ellentétes irányú kettősségben rejlik, a retro összeolvad a jövővel és a futurisztikus látványelemekkel. Az alkotásokon összemosódnak a régi popkulturális alkotóelemek és irányzatok. A stílusfúziónak köszönhetően kontrasztos és különös, modern-nosztalgikus víziók születnek.
Természet-ihlette design trendek
Az organikus művészi formák jó ideje uralják a grafikai design-t és 2021-ben tovább zöldülnek a levelek és tájak, szebbnél szebb botanikai elemek és grafikus virágok borítják el a design világát. Egyenesen a természeti illusztrációk évének titulálja 2021-t a Dieline. Nem is csoda, hogy a világjárvány kellős közepén olyan vizuális látványokra vagyunk kiéhezve, ami a szabadban tartózkodást és a friss levegőt juttatja eszünkbe. Egyetértünk, hogy a természet soha nem volt inspirálóbb és értékesebb. Sokan jósolják a visszafogott, lágy, megnyugtató színek használatát is.
A tipográfia hangsúlyos grafikai trend
Többféle irányban mozog a tipográfiai kísérletezés 2021-ben. Az egyik nagyon erős trend a már említett 3d-s tipográfia. Ezen felül több irány is tapintható. Az egyik a Serif fontok hangsúlyosabb, bátrabb használata. Egyre több helyen látunk webhelyeken és a közösségi médián talpas fontokot, extravagáns, modern formákkal.
A másik irány a deformált tipográfia, az optikai illúziókkal való tervezés és a kinetikus tipográfia. Csodaszép alkotásokkal találkozhatunk.
Színátmenet és textúra esztétika a grafikai trendekben
A színátmenetek tovább fejlődnek 2021-ben és bármilyen meglepő, de nem akar alábbhagyni a néhány éve tartó diadalmenete. Idén szemcsés textúra és zaj hozzáadásával teszik izgalmasabbá. A másik nagy trend a homályos üveglap és blur effekt használata de erről részletesen az UX design trendekről szóló cikkünkben fogunk szólni. Most legyen annyi elég, hogy 2021-ben is divatosak maradnak a színátmenetek, csak a színek lettek néha pasztelesebbek és holografikusak.
Gold hatások
Több fórumon is megemlítik a szakemberek, hogy a fémek, és különösen az arany egyre gyakrabban fog megjelenni a grafikákon 2021-ben. Ezt sem idén találták fel, az aranyfólia mindig is kedvelt kifejezőeszköze volt a luxusnak és a prémium minőségnek. Azonban most úgy tűnik, hogy újra felfedezik maguknak a márkák.
Azt tapasztaljuk, hogy a mai gold hatásokat minimalista és letisztult környezetbe helyezik, dombornyomott kivitelezéssel kiegészítve, nagyon finoman adagolva emelik új rangra. Ezzel egyidőben megjelentek a gazdagon aranyozott textúrák is, igazi pazar, fényűző és kicsit provokatív hangulatot teremtve. Mindenestre csillogásból és ragyogásból nem lesz hiány egy darabig.