Amikor elképzelsz valamit, a teljes látványvilág egységes egészként jelenik meg a szemed előtt. A kreatív tervezés során azonban, amikor a munkád egy jól körülhatároható célt szolgál, még nem feltétlenül látod előre, hogy milyen lesz a végeredmény. A színpaletta, a színvilág viszonylag hamar kialakul, és érdemes a színekről akár önmagukban, a többi arculati elemtől függetlenül beszélni.
Vannak, akik az alkotói folyamatot valamiféle misztikus állapotként, egyfajta transzként képzelik el. A mítosz, miszerint
A művész megszállottan dolgozik miután homlokon csókolta a múzsa
még mindig él.
A valóságban azonban egy ügyfél sem fogja megvárni, amíg megszáll az ihlet. Olyan tudatos tervezési folyamatot kell kialakítanod, amely a megfelelő mederbe tereli a kreativitást és minimalizálja a káoszt. Fel kell állítani valamilyen sorrendet, amely egyszerűsíti a legtöbbször nagyon komplex tervezési feladatot.
A kreatív alkotói folyamat első lépése – színpaletta választása
Vajon egy vizuális elképzelés mennyire bontható egymástól független elemekre? Ha a projekt elején egyeztetésre kerülnek a színek, és menet közben kiderül, hogy a retro stílus mellett voksol a csapat, akkor könnyen lehet, hogy az eredeti elképzelés a színekről a kukában landol. Egy weboldal esetében például szoros összefüggésben lehetnek egymással még a látszólag független alkotó elemek is. A témakör és az iparág befolyásolja a színválasztást, a célközönség hatással lesz a webdesign stílusra, de a tartalom mennyisége és formátuma is fontos szerepet játszik a weboldalak végső kialakításában.
Annak ellenére, hogy minden mindennel összefügg, mégis szólnak érvek amellett, hogy érdemes a tervezést egy alkalmas színpaletta kitalálásával kezdeni.
Ha mindent folyamatos változásban tartasz, akkor el fogsz veszni a lehetséges variációk tengerében. Ha leválasztod a színpaletta tervezését, akkor világosabbá válik, mit akarsz a vizuális koncepció többi elemével kifejezni.
A színeknek olyan erős hangulat-hordozó hatása van, hogy az szinte a formától függetlenül érvényesül. Ha külön párbeszéd folyik a színekről, akkor sokkal tudatosabbá válik a színhasználat, és célirányosabbá válik a kommunikáció.
Az ügyfeleknek is erősek a színekkel kapcsolatos érzelmei, és ez nem hagyható figyelmen kívül a munka során. Ha a teljes, részletgazdag arculati grafika és a weboldal látványvilága olyan színösszeállításban kerül bemutatásra, ami az ügyfél számára visszataszító, akkor az a teljes munka megítélését befolyásolhatja. Sokkal kevesebb a konfliktus, és elégedettebb az úgyfél, ha a színpaletta már a projekt elején egyeztetésre kerül.
Milyen szempontokra figyelj a színpaletta esetében?
Éppen ezért minden olyan elemet és szempontot érdemes előre fontolóra venni, ami a színekre hatással lehet.
- A téma, és az iparág megszokott színeivel mindenképpen számolni kell. Tudatos döntés, hogy az árral megegyező vagy ellentétes irányba úszol majd. Talán még nehezebb a helyzet, ha az adott területnek nincsenek jellegzetes színei. Ilyenkor teljes a szabadság, és nincs külső fogodzó.
- A célközönség számára vonzó szín és forma világ megismerése nagyon fontos lenne, hiszen az ő vizuális nyelvükön kell kommunikálni. Azonban általában nincsenek közzétett kutatási eredmények a különböző társadalmi rétegek ízlésvilágáról. Csak sejtéseink vannak róla, mire kapja fel a fejét egy tini és egy nagymama, milyen képi világot érez ellenállhatatlannak egy üzlet asszony és egy otthon lévő anyuka.
A férfiak és nők szín preferenciáiról speciel egészen részletes adataink vannak. Lényeges az eltérés a vonzónak tartott és a taszítónak ítélt színek között. Természetesen a tervezés során legalább annyira fontos, hogy mit utasítanak el, mint az, hogy miért rajonganak. Olyan ritkán előforduló speciális esetekről ne is beszéljünk, amikor a megbízó Újpest szurkoló, ezért kizárja a bio élelmiszer forgalmazó márka arculattervezésekor a zöld színt…
Érdemes legalább nagy vonalakban képet alkotni a webdesign stílusról a téma és a célközönség ismeretében, mert a választott stílusnak hatása lehet a színösszeállításra is. Nézd meg a négy fő webdesign stílus jellemzőit, és figyeld meg az alkalmazott palettákat a blogban.
Egy klasszikus vintage elemekből építkező stílus inkább a nők számára lesz vonzó. Sok esetben azonban a stílus ilyen szempontból semleges marad, és a képanyag önmagában szolgálja ki a célközönség vizuális igényeit. Talán azért is örvend olyan elsöprő népszerűségnek a modern, letisztult Webdesign, mert így bebiztosítható, hogy senkinek ne legyenek ellenérzései a stílussal kapcsolatban. Valamilyennek lenni ugyanis egyfajta felelősség, bátorságot igényel. mert a semleges dolgok nem fognak ugyan rajongást kiváltani, de erős ellenérzéseket sem. Míg ha az ember egy erőteljes stílus mellett dönt, akkor akaratlanul is megosztó lesz.
Van egy még egy érv az arany középút mellett. Egy olyan webshop, amely az egész világon, de legalább egy földrészen működik, olyan sok emberrel kerül kapcsolatba, hogy a célközönség fogalma szinte megszűnik. Nagyon érdekes tervezési szempont az is, amikor a célközönség az „emberek”-kel lesz azonos, mert nem különíthetőek el markáns célcsoportok. Egy webshop-ban férfiak és nők is vásárolnak, és a szűrőkkel formálják a képükre a weboldalt, a stílusnak nincs akkora jelentősége.
- Fontos egyrészt a közeg, másrészt a hordozó felület, amelyen az adott színöszeállítás megjelenik majd. Nem mindegy, hogy csomagolást, poló mintát mobil alkalmazást vagy weboldalt tervezel.
- Weboldal esetében a felhasznált képanyag színeinek is fontos szerepe van, hiszen ez sokszor hangsúlyosabb, mint a webdesign elemei. Az ügyfelek adják a kezedbe a termékképeket, és a csapatépítőn készült fényképeket. Műtermi portréfotóktól kezdve élő helyszíneken befotózott épületképek éppúgy felkerülhetnek a honlapra, mint a különböző munkafázisok. A színek szempontjából elsősorban a termékképek és a portfóliót bemutató képanyag a kritikus.
- Tudatosan kell döntenéd arról is, hogy a harmónia vagy a diszharmónia fog érvényesülni az adott munkában. Hogy ki mit lát szépnek az akár ízlés kérdése is lehet. Léteznek azonban olyan elméletek is, amelyek szerint a harmonikus színegyüttesek bizonyos szabályszerűségeket követnek. A színkeréken belüli helyzetük alapján jelölhetjük ki a harmonikus színpárokat, színhármasokat, éy szín négyeseket. Az alábbi ábrán szereplő síkidomok mindegyike kijelöl egy színkombinációt, ha a csúcsukhoz tartozó színeket választjuk be egy palettába. A háromszögeket és négyszögeket tetszőlegesen el is forgathatod, így végtelen sok harmonikus színvariáció lehetséges.
A vizuális kommunikáció során nem feltétlenül kell mindig a harmóniára törekedni. Egyre terjed a „szörynű” weboldalak divatja, ahol a diszharmonikus színek teszik egyedivé és megjegyezhetővé a honlapot. A „brutalism” egészen menő irányzattá nőtte ki magát, ha kíváncsi vagy, hogy néz ki élőben egy brutalista stílusú weboldal, itt találsz egy válogatást.
Minél több lehetséges összefüggést szem előtt tartasz, annál kisebb az esélye, hogy a színeket utólag kelljen megváltoztatni a tervezés során. Soha nem kerülhető el teljesen, hogy egy későbbi megfontolás vagy döntés miatt vissza kelljen nyúlni egy már lefixáltnak hitt dologhoz. Azonban rengeteg energia, idő és így végső soron pénz spórolható meg, ha már az elején körültekintően tervezel.
Tervezz több helyzetre palettát – gondolkodj rendszerben a színek esetében is
Egyáltalán nem mindegy, mihez tervezed a színpalettát. Egy logó sokkal kevesebb színt bír el, mint egy weboldal. Könnyen lehet, hogy a teljes arculati színskála egyetlen fő színe fog a logóban szerepelni, míg egy kibővített változatot használnak a webdesignerek. Különösen izgalmas feladat az arculati színpaletta megtervezése, ha egy termékcsalád csomagolása is a projekt részét képezi. Ekkor ugyanis össze kell hangolni az egyes termékeken használt színeket az arculattal, de azért a termékeknek egymástól megkülönböztethetőnek kell maradniuk.
Ha az arculat elemei megjelennek a fizikai valóságban is, például a munkaruhán, edényeken vagy autókon, akkor a felülettől és a festési technológiától függően megint csak módosulhat a színpaletta. A gyakorlatban akár a kóltségek is befolyásolhatják a felhasznált színek számát.
Érdemes a konkrét igények ismeretében paletta-rendszerekben gondolkodni, szűkebb és bővebb színpalettákat tervezni a különböző helyzetekhez, célokhoz.
Eszközök a paletták elkészítéséhez
A klasszikus grafikai programokban is lehetne színes téglalapokból palettákat készíteni, de vannak kényelmesebb és nem mellesleg ingyenes megoldások is. Sok online paletta készítő eszköz létezik, amelyik lehetővé teszi, hogy 5-6 színt kijelölj egy színkijelölő segítségével, majd megjelenítsd őket egymás mellett, végül pedig valamilyen formátumban elmentsd a végeredményt.
Paletta generátorok
Ebben a válogatásban már összegyűjtötte valaki helyettem a 28 legjobbnak ítélt paletta összeállító eszközt. Én a Colorlovers-t szeretem a legjobban, mert nagyon könnyen és gyorsan átlátható felületet biztosít. A palettáidat bármilyen formátumban elmentheted, akár képként, vagy más grafikai programba integrálható file-ként is. A legnagyobb előnye azonban az, hogy megoszthatod másokkal a kész munkáidat. Ez a lehetőség megkönnyíti az egyeztetést, kényelmesebbébteszi a színpalettákról történő kommunikációt. A Colorlovers közösségi oldalként is működik, látod mások munkáit és sok inspiráció forrást is találsz.
Harmonikus színpaletták megtalálása
Ezek az eszközök a színkörön lévő helyzetük alapján állítják össze a színeket. Ha lefixálod az egyik színt, a kiválasztott harmónia szabálynak megfelelően elmozdítják a paletta többi színét is. A Copaso olyan szempontból különleges, hogy egyesíti a hagyományos paletta-generátor működést a harmonikus színösszeállítások javaslatával.
Fotókból paletták – paletta generátorok
Vannak olyan online eszközök is, amelyek egy fotó alapján generálnak valamiféle palettát. A paletta generátorok kiválasztanak néhány jellegzetesnek ítélt színt, de előfordulhat, hogy lehagynak egy fontos színt csak azért, mert kis területet foglal el a képen. Szerencsésebbek azok az eszközök, amelyek megengedik, hogy a kezedben tartsd az irányítást. Ha egy pipetta-szerű színkiválasztó eszközzel rábökhetsz a képen az általad legfontosabbnak ítélt színekre, sokkal biztosabb lesz a végeredmény.
A megszokott palettagenerátori funkciók mellett fotókat is tölthetsz fel, amelyek legjellegzetesebb színeiből készít palettát az Infinitive Palette weboldal. Témakörök szerint is kereshetsz színösszeállításokat.
A Palettegenerator.com online eszközön beállíthatod, hogy az adott fotóból hány jellegzetes színt nyerjen ki, és így akár 8-10 színű palettát is előállíthatsz.
Swatches – grafikai programokba illeszthető paletták
A grafikai programok magyarított változatai palettának nevezik azt a lehetőséget, amikor több szín együttesét egy speciális file formátumban tárolja a rendszer. Ezzel lehetővé válik, hogy nagyobb darab számú színegyüttesek kimenthetőek vagy éppen beimportálhatóvá váljanak a rendszerbe. A munkaterületedre bármelyik ilyen eltárolt színegyüttest behívhatod, és kedved szerint dolgozhatsz a színekkel.