Influencer marketing, kik az influencerek?

Szerző: | marketing

Az „infleunce” a „befolyásolni” ige angol megfelelője, azaz az influencer olyan véleményvezéreket, tartalomgyártókat takar, akik nagy hatással vannak a többbi emberre. Általában ezt a hatást valamilyen közösségi média csatornán fejtik ki, sok esetben van egy fő témakörük is, de a legnagyobb követő táborral az általános témakörben publikáló influenszerek rendelkeznek. Lehet ez a humor, a szépségápolás, sport, de valamilyen megnyugtató tevékenység közvetítése videós formában vagy dalszövegek fordítása is.

Mit jelent az, hogy valaki influenszer

Az influencerek olyan személyek, akik egy nagyszámú, elkötelezett követőtábort alakítottak ki maguk köré online felületeken. A „befolyásoló” elnevezés azért illik rájuk, mert képesek követőik gondolkodására, illetve vásárlói döntéseire hatni. Ebben rejlik az influencer marketing lényege is.

A sikeres influencerek általában egy jól behatárolható terület szakértői, és tartalmaikkal, tanácsaikkal ezen a területen mozognak. Követőik főként azok közül kerülnek ki, akik érdeklődnek az adott téma iránt, legyen az például divat, sport, technológia vagy éppen gasztronómia.

Az influencer és a követői között szoros a kapcsolat, a követők érzelmileg is kötődnek az adott személy iránt, ezért a cselekedeit sok esetben utánozzák, az ajánlatait követik, a kihívásait megismétlik.

A közösségi média terjedése nagyban hozzájárult az influencer, mint karrier megjelenéséhez, így nem véletlen, hogy a legtöbb influencer aktívan jelen van a Facebookon, Instagramon, Twitteren, YouTube-on és más platformokon is. 2024-ben a Föld teljes népességének 63.7%-a használja aktívan a social médiát, sok esetben az emberek a Google keresések helyett is ezeken a felületeken tájékozódnak.

A vállalatok is hamar felfigyeltek a befolyásolásban rejlő lehetőségekre, ezért ma már rengeteg cég fog össze influencerekkel, hogy termékeiket vagy szolgáltatásaikat népszerűsítsék. Fontos azonban látni, hogy az influencerek nem pusztán marketingeszközök, hanem olyan közösségi partnerek, akiknek a bevonásával sokkal természetesebb és eredményesebb módon érhetőek el a kitűzött marketingcélok.

Amikor cégek influencert keresnek, kulcsfontosságú, hogy az adott személy olyan tartalmakat gyártson, amelyek témája illeszkedik a brand profiljához. Így nagyobb az esély, hogy az influencer közönsége a márka termékeire vagy szolgáltatásaira is nyitott lesz.

Készült és rendszeresen frissül egy magyarországi influencerlista, ahol influencerek és hirdetők egyaránt jelentkezhetnek. Az Influencer Toplistát IDE kattintva éred el!

Az influencerek típusai

Nem minden influencer egyforma. Bár sokféleképpen lehet őket csoportosítani, négy szélesebb kategóriát szokás kiemelni.

Hírességek

A hírességeket tekinthetjük a „klasszikus” influencereknek, hiszen a márkák régóta felismerik, hogy egy ismert személy arca vagy neve megdobja a termékek népszerűségét. Számos nagyvállalat ma is együttműködik sztárokkal, de ennek az együttműködésnek több akadálya is lehet.

A legtöbb híresség ódzkodik attól, hogy direkt kampányokban adja a nevét bizonyos termékekhez, és ha mégis belemennek, a díjuk rendkívül magas lehet. Emiatt a kisebb és közepes cégek gyakran nem engedhetik meg maguknak ezt a megoldást.

Persze vannak kivételek is: ha egy sztár már eleve kedveli és használja a szóban forgó márka termékeit, sokkal valószínűbb, hogy szívesen meg is említi őket a rajongóinak. Például ha egy ismert zenész egy adott márka hangszereit használja szimplán azért, mert ő maga szereti őket, akkor az ingyen reklámot jelent a cégnek.

Sok vállalat tévesen úgy gondolja, hogy milliós követőtábor = óriási befolyás. A valóságban viszont a hagyományos értelemben vett hírességek tényleges befolyása vitatott, és nem mindig mérhető egyenesen a követők száma alapján.

Híresség, mint influencer - Ördög Nóra Instagram fiókja

Szakértők és gondolatvezetők

Ebbe a kategóriába azok az influencerek tartoznak, akik kiemelkedő szaktudásuknak, szakmai státuszuknak vagy erős tapasztalatuknak köszönhetik elismertségüket. Előfordulhat például, hogy egy nagy presztízsű sajtóorgánum újságírója nem feltétlenül mélyszakértő abban a témában, amiről éppen tudósít, mégis jelentős tekintélyt kölcsönöz neki a médium, amelynél dolgozik.

Ha egy márka felkelti egy rangos lap újságírójának érdeklődését, és az pozitív hangvételű cikket ír róla, akkor ez a cikk gyakorlatilag influencer szerepet tölt be, hiszen rengeteg olvasó véleményét formálhatja. Ráadásul ezek a cikkek sok esetben ingyenesek is.

Hasonlóan működnek a bloggerek, vloggerek és más online tartalomkészítők, akik gyakran vontak már be gondolatvezetőket és szakértőket egy-egy bejegyzés vagy videó erejéig, sőt, sokszor közösségi kampányokban is szerepeltetik őket.

Influencer szakértelem miatt - Just Creative Instagram profilja

Bloggerek, vloggerek és más tartalomkészítők

A blogok és az influencer marketing kapcsolata nem új keletű. Sok befolyásos blogger van a neten, és ha egy népszerű szerző pozitívumokat említ egy márkáról vagy annak szolgáltatásáról, termékéről, az a követőket is motiválhatja a vásárlásra.

Az interneten szinte minden elképzelhető témában találhatsz blogot: a művészetektől kezdve a gyermeknevelésen át a politikáig, de még a blogírásról is töménytelen mennyiségű blog létezik. Sok helyen lehetőség van szponzorált tartalmak elhelyezésére is – ilyenkor a cégek fizetnek azért, hogy írásaikban hangsúlyosan szerepeljen a márka. Ezeket a bejegyzéseket szabályosan jelölni kell fizetett hirdetésként, de a fiatalabb generációt ez jellemzően nem riasztja el, ha a termék, szolgáltatás illeszkedik az érdeklődési körükhöz.

A blogok mellett hasonlóan népszerűek a vlogok is, amelyek alapvetően ugyanazt a funkciót töltik be, csak videóformában, legtöbbször a YouTube-on. Mind a bloggerek, mind a vloggerek általában aktívak a közösségi médiában is, ahol posztokkal, rövidebb bejegyzésekkel egészítik ki tartalmaikat.

Mikroinfluencerek

A mikroinfluencerek a közösségi média feltörekvő sztárjai. Többnyire „átlagos” felhasználókról van szó, akik valamilyen témában minőségi tartalommal és hiteles kommunikációval tettek szert egy közepes, de elkötelezett követőbázisra.

A „mikro-” előtag arra utal, hogy általában 10-100 ezer követővel rendelkeznek (bár a pontos számhatárok vitatottak). Ne becsüld le azonban őket, mert az igazi értékük abban rejlik, hogy sokkal személyesebb, bensőségesebb kapcsolatot tartanak fenn a közönségükkel, így arányaiban nézve magasabb azoknak a száma, akiket képesek ténylegesen befolyásolni.

Amennyiben egy mikroinfluencer már ismeri és kedveli egy cég termékét, jóval könnyebb elnyerni a támogatását. Ha még nem használja, a márkának valószínűleg meg kell győznie őt a kiválóságáról. A mikroinfluencerek számára a hitelesség kulcsfontosságú, ezért csak olyan együttműködésekbe mennek bele, amelyek nem veszélyeztetik a követőikkel kiépített bizalmat. Ennek ellenére jóval kedvezőbb költségű velük dolgozni, mint a sztárokkal.

Hogyan válassz influencert céged számára?

Az influencer márka partner lesz, azok az értékek, jellemzők, karakterisztikák, amit magával hoz, átragadnak a te márkádra is. Ha érdekel, mi a különbség az influencer marketing és egy affiliate partner között, nézd meg az affiliate programokról szóló cikket is.

Ismerd a célközönségedet

A célközönség a sikeres influencer marketing legfontosabb pillére. Ez az a pont, ahol sok cég hibázik: nem ellenőrzik, hogy a kiszemelt influencer rajongótábora mennyire egyezik meg a saját, ideális célcsoportjukkal. Elengedhetetlen, hogy pontosan tudd, kiket szeretnél elérni, hiszen ez alapvető minden marketingtevékenység során.

Nem elég például annyi, hogy egy márka kozmetikai szereket forgalmaz, és ezért azonnal bárkit, aki szépségipari, vagy életmód influencer megfelelő partnernek gondol. Könnyen lehet, hogy az adott influencer rajongói nem ugyanazt a réteget/korosztályt/életstílust képviselik, akit te el akarsz érni. Például egy anti-aging krém eladásához a transznemű ausztrál smink videókat gyártó influencer nem biztos, hogy a legideálisabb választás.

Mielőtt szerződnél valakivel, mérd fel, hogy az ő követőbázisa valóban érdeklődik-e azok iránt a termékek vagy szolgáltatások iránt, amelyeket kínálsz. Így sokkal hitelesebb és sikeresebb lesz majd a közös kampányotok.

Érdemes az együttműködésbe ezt az első igényfelmérő, vizsgálódó, elemző szakaszt is betervezni. Mielőtt végleges szerződést írnátok alá, kisebb léptékben egy-egy program, játék, vagy nyeremény poszt kapcsán már fel lehet mérni az érdeklődést.

Ismerd meg az influencert

Az influencerkeresés legnagyobb munkaigénye magának a jelöltnek a részletes feltérképezése és elemzése. Ha ezt elhanyagolod, belefuthatsz olyan emberekbe, akik valójában nem illenek a márkádhoz, vagy akár álinfluencerek, akik vásárolt követőkkel próbálnak visszaélni a cégek ajánlataival. Az átvilágítás során érdemes a következőkre odafigyelni:

  • Követők száma
    Bár nem ez a legfontosabb mutató, érdemes ismerni a nagyságrendet, hogy később ellenőrizni tudd az aktivitási arányt. Emellett segít eldönteni, hogy mikroinfluencerrel vagy nagyobb, esetleg híres személyiséggel van dolgod.
  • Aktivitási arány
    Talán ez a legfontosabb mérőszám: azt jelzi, hogy a követők mekkora része reagál ténylegesen az influencer bejegyzéseire (például like-okkal, kommentekkel). Ha valakinél száz­ezres követőtáborhoz csak néhány interakció társul, gyanakodhatsz, hogy vásárolt követőkkel van dolgod.
  • Hitelesség
    Ezt számszerűsíteni nehéz, de ha végignézed az illető szponzorált posztjait és túl művi, erőltetett a stílus, vagy nyilvánvaló, hogy csak a pénzért reklámoz, akkor a követők is megérzik, és elfordulnak tőle. Ne egy reklámfelületet keress, hanem egy márka-partnert.
  • Személyiség
    Igyekezz olyan influencert kiválasztani, akinek a stílusa és értékrendje passzol a márkádéhoz. Ez megalapozza a sikeres és tartós együttműködést.
  • Témák összeillősége
    Végül, de nem utolsósorban bizonyosodj meg arról, hogy az influencer által képviselt téma releváns a márkád és a célközönség számára. Nem célszerű például egy divat-influencert megkeresni, ha te éppen sporteszközöket kínálsz.

Hol találhatsz influencereket márkád számára?

Az influencer marketing nem korlátozódik a világhírű sztárokra. Sok vállalkozás szívesebben dolgozik együtt aktív, de kisebb követőbázisú véleményvezérekkel. Itt kereshetsz rájuk:

A közösségi médiás felületeken

A legegyszerűbb, ha megnézed, kik emlegették eddig a márkádat a közösségi médiában vagy blogokon. Szűrd ki a posztokat, bejegyzéseket, amelyekben téged vagy az iparágadat említik. Kifejezetten erre is találsz eszközöket (például a Hootsuite vagy a Mention), amelyek figyelik a kulcsszavaidra érkező tartalmakat, és segítenek felderíteni azokat a felhasználókat, akik már foglalkoznak a témáddal.

Hashtagek használatával

A hashtagek kulcsszerepet játszanak az olyan platformokon, mint az Instagram, ahol a keresési lehetőségek korlátozottabbak. Így járj el:

  • Ha találsz egy megfelelő bejegyzést, ellenőrizd a feltöltő profilját.
  • Nézd meg, hogy rendszeresen közöl-e hasonló témájú posztokat.
  • Ellenőrizd, mekkora a követőtábora, és számold ki vagy kalkuláld ki egy eszközzel az aktivitási arányt.
  • Ha minden rendben van, vedd fel a lehetséges jelöltek listájára.

Válassz egy témába vágó hashtaget – valamilyen iparági kulcsszót, illetve a #reklam, #hirdetes címkék is hasznosak lehetnek.

A Google Alerts segítségével

A Google Alerts egy ingyenes eszköz, amivel figyelhetsz egy általad megadott kifejezést. Ha a Google új tartalmat talál, amelyben szerepel ez a szó vagy kifejezés, emailben értesít. Ezzel kiválóan rátalálhatsz olyan blogokra, amelyek a számodra releváns témákról írnak, és így újabb influencerekre bukkanhatsz.

Influencer marketing platformokon

Ezek a platformok lényegében összekötő kapocsként szolgálnak influencerek és márkák között. Sokuknál a követők nagysága, kategória, aktivitási arány, használt közösségi felület és egyéb paraméterek alapján is rákereshetsz a számodra ideális partnerekre.

A fejlettebb platformok nemcsak a kapcsolatteremtést teszik lehetővé, hanem a teljes kampány lebonyolítását és nyomon követését is.

Influenszer marketing - az érzelmek ereje

Hogyan vedd fel a kapcsolatot egy influencerrel?

Miután kiszűrtél néhány ideálisnak tűnő jelöltet, a következő lépés, hogy felvedd velük a kapcsolatot. Ráadásul ez a folyamat is egyben része az átvilágításnak: könnyen lehet, hogy az első beszélgetések során kiderülnek olyan részletek, amelyek megváltoztatják a róluk alkotott véleményedet (például a kommunikáció gyorsasága vagy stílusa).

Fogalmazz meg egy kedves, személyes bemutatkozást

Elsőként próbálj meg közvetlen, barátságos hangnemben kapcsolatot teremteni, mielőtt konkrét ajánlattal állsz elő. Kövesd az influencert a saját felületén, lájkold a posztjait, időnként szólj hozzá érdemben, és esetleg oszd is meg a bejegyzéseit, ha relevánsak. Így láthatja, hogy valóban figyeled a munkáját, és értékeled azt.

Állj elő egy meggyőző ajánlattal

Ha már megvan egy alapszintű „ismeretség”, írhatsz egy hivatalosabb üzenetet, amelyben kifejted:

  • Ki vagy te, és hogy találtál rá az illetőre
  • Miért keresed most fel
  • Mit tudsz nyújtani cserébe
  • Milyen következő lépést javasolsz, hogy folytassátok a megbeszélést

Ne menj bele túlzott részletekbe az első üzenetben, de igyekezz felkelteni az érdeklődését. Ez a legnehezebb szakasz, hiszen meg kell győznöd, hogy ez egy kölcsönösen előnyös együttműködési lehetőség. Említhetsz korábbi sikeres partnerkapcsolatokat is.

Az üzeneted tartalmazzon egyértelmű cselekvésre való felhívást (CTA), például kérd meg, hogy válaszoljon, ha szeretne többet megtudni a részletekről.

Ne add fel az első megválaszolatlan üzenet után

Mivel az influencerek is rengeteg megkeresést kapnak, elképzelhető, hogy a te leveled egyszerűen eltűnik a sok hasonló között. Várj néhány napot, és ha nem érkezik reakció, küldj egy második megkeresést, hogy növeld az esélyeidet. Egy kis idő múlva megpróbálkozhatsz még egy utolsó emlékeztetővel is, mielőtt végleg lemondanál az adott jelöltről.