A 2020-ban 1 milliárd felhasználót számláló Instagram kihagyhatatlan közösségi médiás felületté nőtte ki magát a kisvállalkozások életében. 25 millió üzleti, ún. business profil mellett havonta több, mint 2 millió felhasználó hirdet a felületén. Egy átlagos, prózai, kevéssé fotogén iparágban azonban nem is olyan magától értetődő kérdés, hogy milyen tartalmakkal érdemes jelentkezni.

A nulladik lépés a posztok előtt az Instagram képfolyam

A tartalom tervezése előtt, vagy azzal párhuzamosan gondoljuk át milyen megjelenésű, árnyalatú, hangulatú feedet, azaz „képfolyamot” szeretnénk a követőink elé tárni. Erre azért van szükség, mert az Instagram felületén óriási igény van az esztétikus tartalmakra, és a konkurens vállalkozások között is hatalmas a verseny. A felhasználók szívesebben látogatják a rendezett, egységes megjelenésű oldalakat, mert konzisztenciát sugallanak és ezáltal bizalmat ébresztenek. Ehhez nem lesz elég, ha mindig azonos, vagy nagyon hasonló színvilágú filtereket applikálunk a képeinkre. Az egymás mellett hármas oszlopban megjelenő képek között kell valamilyen összetartó erő., Hangulatban, témában, vagy akár színvilágban is kapcsolodhatnak egymáshoz a különállónposztok. Íme néhány megjelenés rendszerező ötlet a bejegyzéseink összefésülésére az esztétikum jegyében, a teljesség igénye nélkül:

Instagram poszt ötletek - képfolyam tervezése

Csempés szerkezetű oldal (tiles layout), amelyben a képek mellett, vagy épp a képeken tudatosan vannak elhelyezve informatív, vagy inspiráló szövegek.

Instagram poszt ötletek

Row layout, azaz sor szerinti rendezés. Itt az egy sorban lévő három kép azonos, az ő hangulat és színvilágukat kell csak egyeztetni. Az eredmény egy változatos, de még mindig egységes oldal.

Instagram poszt ötletek

Az én személyes kedvencem a white line layout. Nem kell rosszra gondolni, ez csupán a középső képek egységét jelenti, azaz mindig egy idézet (quote), vagy fehér háttér előtti ábra, forma kerül középre. Természetesen másfajta mintázatok is kialakíthatóak hasonlóan a kontraszthatásra épitve.

Ehhez szükség van arra, hogy egyszerre posztoljuk a három fotót, vagy ahhoz, hogy nyomon kövessük a feed alakulását használjunk tervező applikációt.

Instagram puzzle feed

Puzzle feed már inkább azoknak a felhasználóknak tud jó szolgálatot tenni, akik magabiztosan kezelik a képszerkesztő programokat, pl. a Canvát, mert itt szükség lesz ún. templatek, azaz sablonok folyamatos használatára.

Horváth-Szabó Kitti Instagram profiljában az egységes paletta mellett a játékosan egymásba lógó puzzle elemek is segítik az egységes összhatást.

1. Bemutatkozás jellegű posztok

Ha már megtaláltuk a számunkra legszimpatikusabb feed elrendezést akkor vágjunk bele a posztolásba! Nagyon fontos, hogy fektessük le az alapokat azzal, hogy elmondjuk a követőinknek, hogy kik vagyunk, milyen szolgáltatást vagy terméket kínálunk számukra és azt is részletezzük miben térünk el adott esetben a versenytársainktól. Ez a kommunikáció nagyon tömör formában az Instagram profilnak is része, de képes, videos posztok, illetve galériák segítségével árnyaljatjuk a képet.

Instagram poszt ötletek

Mutassuk meg a márka mögött az embert, a csapatot, hogy minél közelebb érezze magához a brandet a potenciális vásárló. Erre kiváló megoldás lehet, egy spontán irodai életkép, vagy egy munkafolyamatba való behind the scenes jellegű betekintés, esetleg minden héten egy munkatárs közelebbi bemutatkozása.

2. Termékek/szolgáltatások bemutatása a posztokban

Gondolom ti is észrevettétek már, hogy az influencerek és a social mediaban jelen lévő márkák nem katalógus fotókkal reklámozzák a termékeiket az Instagramon, hanem különböző, hétköznapi hatást keltő beállításokban.

Instagram poszt ötletek

Ennek az az oka, hogy a fogyasztók nem rideg, jól beállított, de jellegtelen képek alapján döntenek a vásárlás mellett, hanem mert azonosulni kívánnak azzal, amit a márka közvetít, pl. ha egy gyönyörű, jól öltözött lány a nagyvárosi forgatagban mosolyogva mutatja a legújabb táskáját és cipőjét, akkor a női követők az életérzésre hangolódnak rá először és lehet, hogy csak sokadik pillantásra figyelik meg a hirdetett terméket a képen, a megvásárlásával azonban közelebb kerülhetnek a vágyott ideál eléréséhez. Statisztikák (nem brit tudósok) szerint azon posztok, amelyen emberi arcok vannak 38 %-kal több lájkot kapnak, mint a „sterilebb” társaik, és más felhasználók által posztolt reklámok 4,5 %-kal nagyobb konverziós rátát produkálnak a vállalkozások számára.

3. Posztolj tematikusan az ünnepekre/szezonokra tekintettel

Mindenkivel előfordul, hogy kifogy az ötletekből, vagy éppen nincs sem újdonság, sem akció a vállalkozás háza táján, vagy éppen pont szezonális akciókra készül a cég (pl. Black Friday). Ekkor mindig remek ötlet az adott ünnep témáját megjeleníteni, színekben, hangulatokban vagy konkrét akció leírásában. Ehhez kereshetünk inspirációkat a Pinteresten, vagy megvalósíthatjuk a saját egyedi elképzeléseinket is.

Instagram poszt ötletek

Ne csak a szigorú értelemben vett ünnepekre gondolj. Bármilyen tematikus nap, a Föld napja, a pedagógus nap, vagy éppen a véradás napja isnkapcsolódhat a márkádhoz, vagy a személyéhez.

Olyan hírek, vagy aktualitások is használhatóak, amelyekről sejted, hogy a célközönség eset érdekelni fogja. Egy filmbemutató, egy társadalmat foglalkoztató kérdés vagy mozgalom is megjelenhet poszt ként, ade a megosztó témákkal érdemes vigyázni.

4. Vállalkozói sikereink és bukásaink bemutatása a posztokban

Instagram poszt ötletek

6. Hangulatképet a posztokban

Ha már tényleg minden termékünk, dolgozónk, munkafolyamatunk, vicces képünk és szezonális ötletünk is elfogyott, akkor bátran nyúlhatunk a hangulatképekhez, idézetekhez. Ügyeljünk arra, hogy a feedbe illő színvilágú és mondanivalójú képeket válasszunk, hogy ne törje meg a nehezen elért egységet. Akkor még könnyebb dolgunk lesz, ha alapból a white line layout-ban, vagy cserepes elrendezésben terveztük meg az oldalunkat, mert akkor ezek az inspiráló képek esszenciális kellékek lesznek az Instagram jelenlétünkhöz. A képeken található idézetekkel, feliratokkal is tudunk játszani, hogy mindig az azt körülvevő képekhez igazodjon.

Instagram poszt ötletek

7. Mutasd meg a posztokban, hogy a téma szakértője vagy

Ha olyan vállalkozásunk van, amellyel akár ismeretterjesztő tevékenységet is tudunk folytatni, akkor mindenképpen használjuk ki ezt az informatív lehetőséget. Ismét alkalmunk nyílik ugyanis „közelebb hozni” a követőinket azzal, hogy betekintést nyerhetnek a szakma rejtelmeibe érdekes tényeken, vagy esetleg vicces pillanatokon keresztül. A Canva az ilyen jellegű carousel, azaz lapozható jellegű posztok elkészítésében is a segítségünkre lesz, hogy a megfelelő képi világgal tudjuk megragadni a követőink figyelmét és arra irányítani, amire mi szeretnénk.

Instagram poszt ötletek

8. Nosztalgia posztok és visszaemlékezések a posztokban

Instagram poszt ötletek

+1 TIPP a sikeres posztokhoz

Az Instagram számos lehetőséget kínál arra, hogy megszerettessük a rettegett algoritmussal a posztjainkat. Döntő fontosságú a követőbázis építésében és ennélfogva a vásárlási konverzióban az Instagram funkciók kihasználása. Próbáljunk meg a lehetőségeinkhez mérten minél gyakrabban posztolni, majd ezeket a posztokat az Instagram Story-ban is megjeleníteni. Mindig adjunk a képünkhöz leírást, ami legyen egy pár sor terjedelmű szöveg és használjuk ki a maximális (30 db) hashtag lehetőséget, amennyire csak tudjuk. Emellett adjuk meg a lokációnkat is, és jelöljünk meg a képen a releváns személyeket, márkákat, oldalakat.

+ 2 BÓNUSZ TIPP

Az Instagramon különösen fontos az egyediség. Nagy becsben tartják az egyedi fonttípusokat, vagy az alkalmazáson kívülről származó fotó hatásokat is. A sztorikba helyezhető egyedi matricák is képesek a figyelem felkeltésére, és a márka értékek kommunikációjára. Megismerhetővé teszik az egyébként meglehetősen eklektikus sztori megjelenéseket is. Akár egyedi, az arculatodra jellemző, a logódat tartalmazó Instagarm matricát is rendelhetsz az Útravaló oldaláról, ami egy most induló, friss, magyar startup kezdeményezés.

Egyedi Instagram matricák sztoriba

A social media marketing nyújtotta lehetőségek mindenki számára nyitva állnak, tehát posztolásra fel!

Szerző: Dr. Imre Dorottya

„Egy éve kezdtem webdesignernek tanulni, mert jogászként hiányoltam azt a pluszt, amit a kreativitás és a kreatív szakmák kihoznak az emberből. Leginkább a márkaépítés, a social media marketing és az arculat tervezés érdekel, a jövőben -ha elindul a saját márkám- is ezekre a területekre szeretnék fókuszálni. „