Miért kell érteni a grafikai tervezéshez és a képekhez?

Szerző: | Photoshop

A Photoshop tudás hamarosan ugyanolyan általános munkahelyi elvárás lesz, mint annak idején a Word volt. Eleinte csak a titkárnők és asszisztensek értettek a szövegszerkesztőkhöz, ma azonban a mindennapi munka része lett.

Az alábbi tevékenységek szinte bármilyen munkakörben bekerülhetnek az elvégzendő feladatok közé:

  • Canva, Figma, photoshop eszközök ismerete, használata,
  • digitális képek feldolgozása, manipulálása, retusálása,
  • grafikai tervezési feladatok online és nyomtatott felhasználásra,
  • videók készítéséhez házi eszközök felőaraméterezése,
  • videó forgatókönyvek készítése,
  • felvételek készítése és az anyagok vágása.

Képkorszakban élünk

Olyan képalkotási technikák jelentek meg a fényképezéssel és a filmezéssel, amelyek jóval olcsóbbá tették a képek előállítását. Az első technikai újítást több ezer követte, míg végül eljutottunk a filmelőhívóktól a digitális kamerák korszakába. Ma szinte fillérekbe kerül egy nagyobb felbontású képek készítésére is alkalmas kamera, és a legtöbben a mobil telefonba építve napi szinten készítenek képeket.

Ez azt is jelenti, hogy sok kisebb cégnél nem szervezik ki a fotózással kapcsolatos feladatokat. Olyan körülményeket alakítanak ki, hogy egy termék-fotózás, vagy az irodai életképek elfogadható formában elkészíthetőek legyenek házilag.

Képkezelés, digitális képek feldolgozása

A legnagyobb hatással talán az internet volt a képek robbanásszerű elterjedésére. Már a nyomtatott magazinok képi világa is befolyásolta a viselkedési szokásainkat és inspirációként hatott. Azonban az online világ megjelenésével addig elképzelhetetlen mennyiségű kép vált mindenki számára elérhetővé. Nem kell, hogy egy fotós kiállítása Budapestre érkezzen, a világ bármely táján megtalálhatsz és követhetsz egy alkotót.

Ez azt is jelenti, hogy az átlag felhasználó szeme is élesebbé válik. Ragyogó, profi képanyagokkal találkozunk nap, mint nap, így igényesebbek lettünk. Meg tudjuk különböztetni a műtermi portrét a házilagos képektől, fejlettebb a színérzékünk és a kompozíciós érzékünk. Sokkal nehezebb újat mutatni, kreatív grafikai anyagot, érdekes fotót készíteni.

Hatalmas a honlapok képigénye

Ma már minden cégnek legalább egy honlapja van, és a legtöbben a közösségi médiát is aktívan használják a márkaépítésben. Ez azt jelenti, hogy óriásira nőtt a kisvállalkozások képigénye. A referencia munkák, a portfólió, a gyártási folyamatok a legegyszerűbben és leghitelesebben fotók segítségével mutathatóak be. Esettanulmányok, irodai életképek, portrék, és az események dokumentálása napi szintű követelmény, hiszen folyamatosan tartalmakat kell gyártani. A képek nélküli tartalom pedig láthatatlan, senki nem kattint rá, és nem olvas bele.

Photoshop ismetetek a munkaerőpiacon

Ma már egy kis cégnek is szüksége van kommunikációs feladatokat ellátó munkatársra. Nem egy sajtósra, hanem olyasvalakire, aki naponta kitalálja, megfogalmazza és illusztrálja a közösségi média posztokat és a blogbejegyzéseket. Fotózni kell a projekteken és az elkészült munkákat is dokumentálni kell. Feladat lett a képanyag rendszerezett tárolása, archiválása, a stock fotók beszerzése és válogatása. Lehet, hogy nem tesz ki napi 8 munkaórát, de nem elhanyagolható az az idő mennyiség, amit ezzel töltenek egy átlagos kisvállalkozásnál. 

A figyelem irányítása képekkel

Kiderült, hogy az interneten nem olvasunk, hanem böngészünk, és a figyelmünknek csak egy része van jelen. Kialakult egy új műfaj, amit tartalomnak nevezünk. Csakhogy a tartalom lényegesen különbözik a szövegtől. Egyrészt kisebb egységekre tagolt, másrészt ikonokkal, és illusztrációkkal segíti a szöveg megértését. Egy jó weboldal még nincs kész pusztán attól, hogy a szöveget megírtad. A figyelem irányítása grafikai és vizuális eszközökkel nem is annyira magától értetődő.

Photoshop ismetetek a munkaerőpiacon

A weboldal elkészítését sokan kiszervezik, de amikor hetente kell egy új blogbejegyzés, vagy egy új eladási oldal, akkor már nem biztos, hogy szívesen fordulnak egy ügynökséghez vagy szakemberhez. Egyre jobban fogják értékelni a HTML alapokat, az alapvető webdesign elveket ismerő munkatársakat.

Kevés cég engedheti meg magának, hogy folyamatosan, hosszú távon marketing ügynökségre bízza a hirdetéseit. Márpedig egy hirdetés egyik siker faktora biztosan a felhasznált képekben rejlik. Rendszeresen jelentkező feladat lehet a cégek marketingesénél, hogy a kampány mellett a hirdetést is szövegezze meg, és lássa el képpel.

A figyelem irányítása képekkel

Kiderült, hogy az interneten nem olvasunk, hanem böngészünk, és a figyelmünknek csak egy része van jelen. Kialakult egy új műfaj, amit tartalomnak nevezünk. Csakhogy a tartalom lényegesen különbözik a szövegtől. Egyrészt kisebb egységekre tagolt, másrészt ikonokkal, és illusztrációkkal segíti a szöveg megértését. Egy jó weboldal még nincs kész pusztán attól, hogy a szöveget megírtad. A figyelem irányítása grafikai és vizuális eszközökkel nem is annyira magától értetődő.

Képszerkesztői tudás a munkaerőpiacon

Az ilyen átalakítások azért kellemetlenek, mert viszonylag gyakoriak, de kevés munkaórát tesznek ki, így nem szívesen vállalja egy szakember az ilyen aprólék munkát. Sok helyen láttam már, hogy házilag próbálják kezelni ezeket a helyzeteket például úgy, hogy beíratják tanfolyamra valamelyik munkatársat. nem cél az, hogy eredeti, kreatív anyagokat tudjon előállítani, de a meglévők átvariálására alkalmas legyen.

Egyrészt megfigyelhető a nagy cégeknél a hihetetlen szakosodás, másrészt viszont az is gyakori, hogy az eredeti szakmádtól és feladataidtól lényegesen eltérő munkakört is a nyakadba varrnak. A válság idején tipikus volt, hogy elbocsátottak egy csomó embert, akiknek a feladatait a többiek között szétszórták. Most éppen a kivándorlás van napirenden, azaz óriási a munkaerőhiány. Mindenki ismeri a raktárban dobozokat cipelő osztályvezetők történetét a karácsonyi kiskereskedelmi csúcsszezon kapcsán.

Ha szabadúszó vagy, akkor egy projekt során nem ugyanazokkal az emberekkel fog összehozni a sors. Hol ez a szakterület fog hiányozni a projektből, hol az. Sokkal rugalmasabbnak kell lenni, és az élethosszig tartó tanulás már nem a jövő zenéje, hanem a kőkemény mai valóság.

Meggyőző prezentációk

Az írásbeli anyagoknál egyre nagyobb elvárás, hogy jól nézzenek ki, azaz grafikai tervezés szabályait alkalmazd a kezedből kiadott anyagokon. Már az önéletrajznál elkezdődik a dolog, nem adhatsz ki a kezedből egy sima bekezdésekre tagolt pdf-et. A prezentációk, az összefoglalók, a riportok, a főnök, az ügyfél, a partnerek meggyőzésére szolgáló előadások esetén már régen elvárás, hogy illusztráltak, szórakoztatóak, csinosak legyenek.

Nem csak a forma, az elegancia fontos, hanem a vizuális elemekkel megkönnyíthető az információ átadása, befogadása, erőteljesebben lehet az érzelmekre hatni, és könnyebb ébren tartani a figyelmet.

Érdemes az összefüggéseket és a  folyamatokat akár külön infografikával megjenelíteni, a történetmesélésre pedig ragyogó eszköz lehet a videó.