Photoshop double exposure tutorial

Szerző: | Photoshop

Valójában nem a Photoshop-nak köszönhetjük, hiszen már régóta létezik. Alapvetően a filmes korszak találmánya, illetve véletlen hibája. Akkor lehetett ilyen dupla vagy többszörös expozíciójú képet készíteni, ha az ember elfelejtette továbbítani a filmet a fényképezőgépben és „ráfotózott” a már meglévő képkockára.

A Photoshop-ban könnyedén előállíthatjuk ezt a double exposure hatást, erről szól a mai leírásunk. Sokféle megoldás létezik arra, hogy elérjük a dupla expozíciót. Mi egy elegáns és könnyen érthető módszert választottunk. A két felhasznált fotó ingyenesen letölthető, a forrásokat a kép alatti címre kattintva érheted el.

Különösen népszerűek a double exposure portrék, amikor egy arcképet kombinálunk valamilyen jellegzetes elemmel. Utalhat a választott kép az alanyunk hobbijára, munkájára, de akár jellemére is.

Kijelölés

Az első lépés az, hogy elkülönítjük a portrét a háttérből. Használd a Gyors kijelölés eszközt (Quick Selection Tool-t). Jelöld ki vele a modell alakját.

A kijelölés finomítása

Kattints a Kijelölés / Szegély finomítása lehetőségre (Select / Refine edges). A haj szélén húzd végig az ecsetet a finomabb kijelölés érdekében. A kimenet helye: Új réteg a rétegmaszkkal legyen kiválasztva (Output, New Layer with Layer Mask). Kattints az OK gombra.

Háttér nélkül

A következő formában kell látnod most a portrét. Háttér nélkül, új rétegen rétegmaszkkal.

A második fotó behúzása

Nyissuk meg a második fotónkat és húzzuk be a dokumentumba, és tedd a Modell fölé. Nevezd át a rétegeket. A városi fotó teljesen kitakarta a modell fotóját.

Ha a Ctrl+T lenyomásával előhívod a Szabad alakítás / Free Transform méretezőjét és kicsinyíted a nézetet, akkor máris látod, hol vannak a fotó szélei. Forgasd el a városi fotót úgy, hogy a modell dőlésszögéhez igazodjanak az épületek. A Fedettséget / Opacity ideiglenesen vedd kb. 80%-ra, hogy jól lásd a beállításokat. A városi fotó elhelyezkedésén még később is lehet majd igazítani.

Vágómaszk

Most vágómaszkká alakítjuk a második fotónkat. Ezt többféleképpen megtehetjük.

Legyen kijelölve a Városi fotó és….

  1. Jobb klikk, Vágómaszk létrehozása (Create Clipping Mask) (vagy)
  2. Alt+Ctrl+G (vagy)
  3. Réteg
  4. Vidd a kurzort a két réteg közötti elválasztó vonalra. Tartsd lenyomva az ALT gombot, és megjelenik egy négyzet, mellette pedig egy lefelé mutató nyíl. Ekkor kattints és létrejön a vágómaszk.

A következő eredményt kell látnod a képernyőn. A réteg panelen jobbra tolódik a rétegkép és megjelenik mellette egy lefelé mutató nyilacska.

Vágómaszk blending mód

Továbbra is maradj ezen a Város rétegen és a Keverési módot / Blending mode állítsd át Világosításra / Lighten.

Színezés

Jelenleg sok szín van a képen, ezen segítenünk kell. Az is egy lehetőség, hogy mindkét képet fekete-fehérré teszed, számos oktatóanyag dolgozik ezzel a módszerrel. Azonban most mutatunk egy másik megközelítést.

  • Hozz létre egy új réteget és tedd a Modell alá.
  • Válassz egy színt. Ez jelen esetben az #f0d7c8.
  • Menj vissza az új rétegünkre és nyomj egy ALT + Backspace gombot. Ezzel kitöltöd az új réteget a választott színnel.

Máris lett háttere is a fotónknak. Íme, az eredmény.

Csinálj egy másolatot ebből az új rétegből.

Húzd ezt a másolt réteget legfelülre és állítsd át a Keverési módot / Blending mode Szín / Color -re. Az eredmény az, hogy teljesen egyforma árnyalatot kapott mindkét fotó.

Tónusok korrekciója

Nagyon szép és érdekes látványt kaptunk, azonban a modell sziluettje továbbra is látható maradt. Szeretnénk ezt eltüntetni. A legtöbb esetben elegendő, hogy a KépSzintek… (ImageLevels…) opcióra kattintasz és a hisztogram kis csúszkáival állítasz az árnyékokon, csúcsfényeken. Jelen esetben ez a megoldás nem hozott tökéletes eredményt, ezért egy másik korrekciós eljáráshoz folyamodtunk.

A felső menüsorban kattints a Kép -> Korrekciók->Görbék… opcióra ( Image->Adjustments->Curves…). Görbék korrekcióval a kép tónustartományán finomabban is korrigálhatsz. Az egérrel menj az átlós vonal jobb felső sarkába, amíg a kurzor hegye szálkeresztre nem vált . Kezd el mozgatni bármelyik irányba, és látni fogod, hogyan változik a modell sziluettje. Keresd meg azt a pozíciót, amelyben teljesen eltűnik a sziluett.

Rétegmaszk hozzáadása

Legyen aktív a Város fotó. Legalul találod a Rétegmaszk hozzáadása ikont (Add layer mask). Kattints rá. A rétegen megjelenik egy kis fehér négyzet. A fotón nem változik semmi.

Festés a rétegmaszkon

Válassz egy puha ecsetet, a festőszín pedig legyen fekete. Fontos, hogy a Város fotó rétegmaszkja legyen aktív. ( Akkor aktív a rétegmaszk, ha körbefut egy vékony vonal a fehér négyzet körül). Kezdj el festeni a modell szeménél, szájánál és látni fogod, hogy bukkannak elő az arc részletei. A városi felhőkarcolókat pedig eltüntetjük onnan, ahol nincs rá szükség. Ha az ecset színét fehérre változtatod, akkor éppen fordítva történik minden (visszavarázsolod a városi épületeket és eltünteted a modell arcát). Próbálgasd kedvedre, amíg elégedett nem leszel az eredménnyel. A rétegmaszkon fekete pacaként megjelenik, ahol festettél.

Még egy kis festés a rétegmaszkon

Ha azt szeretnéd, hogy előbukkanjanak a felhőkarcolók csúcsai, akkor a következőt kell tenned.
Lépj a Modell fotó rétegmaszkjára , válasz egy puha ecsetet és változtasd a színt fehérre! Kezd el festeni ott, ahol a felhőkarcolókat elvágta a sziluett. És most elő fognak bukkanni!

Átszínezés

Most egy kicsit színezzük a képet és az árnyékokat. Ez a lépés opcionális, amennyiben elégedett vagy az eddigi eredménnyel. Vegyünk fel egy új réteget, válasszunk egy sárga színt, és töltsük ki vele.

Állítsuk át a Keverési módot (Blending mode) Szín-re (Color). A Fedettséget / Opacity vegyük vissza kb. 70%-ra. Most jön egy érdekes dolog. Kattints rá a Rétegstílus hozzáadása ikonra (fx) és válaszd a Keverési beállításokat (Blending options) legfölül .

Itt már haladó keverési beállításokat is megadhatunk. Az alábbi képen látod, hogy hol is vagyunk. Lent találod az Összeolvasztás ha….. (Blend if….) csúszkát. Ha fehér csúszkát balra húzod, van egy pont, amikor a sárga színünk átvált szürkébe. Most az ALT gombot lenyomva tartva kattints a csúszkára. Ezzel két részre vágod a csúszkát. Tologasd és játssz egy kicsit a kettévágott csúszkákkal, közben figyeld, hogyan alakulnak a színek. Ez arra jó, hogy az árnyékok is kapnak egy kis sárga sárgás árnyalatot. Ha soknak érzed, a Fedettséget (Opacity) még lejjebb veheted. Játssz a lehetőségekkel.

Zaj hozzáadása

Vegyünk fel egy újabb réteget, de egy kicsit másképp. Az ALT gombot lenyomva tartva kattints az Új réteg hozzáadása / Create new layer ikonra. Ekkor megjelenik egy kis párbeszéd panel. Ezen állítsd a keverési módot Átfedés /Overlay -re és alatta pipáld ki azt, hogy 50%-os gray. (Természetesen másképp is eljuthatunk egy 50%-os szürke kitöltésű réteghez, de szeretnénk, ha mindig tanulnál valami újat.)

Ezután a Szűrő (Filter) legördülő menüből keresd meg a Zaj hozzáadása / Add noise opciót. Az alábbi képen látod, hogy milyen beállításokat használtunk. Ha soknak találod, visszavehetsz a Fedettségből / Opacity. Kattints az OK gombra. Még választottunk egy szép fontot, vettünk egy szép barna a fotóról, és ráírtuk a tanfolyamunk elnevezését. Íme, a végeredmény:

Hasonló módszerrel készült a következő kép is, melyet egy kultikusnak számító fantasy regény és annak filmváltozata ihletett. Ha Trónok Harca rajongó vagy, akkor azonnal érteni fogod a két felhasznált fotó kapcsolatát. A szürreális látványvilágot a karakteres Kit Harrington színész portréjából és egy gyönyörű jeges tájból készítettük.