Photoshop hajkijelölési technikák 1. (Könnyebb esetek kezdőknek)

Szerző: | Photoshop

A haj kijelöléséről érdemes külön beszélni, mert jóval nehezebb lehet, mint az emberalak vagy az arc többi részének kivágása. Márpedig nagyon gyakori szituáció, hogy a modellt szőröstől bőröstől más háttér elé szeretnénk helyezni.

A legtöbben már valószínűleg belebotlottunk abba az esetbe, hogy egy-egy munka során egy képen szereplő modellt kell kivágnunk és betennünk őt egy új háttérbe, vagy úgy kell elhelyezni valamit a képen, hogy az úgy tűnjön, a modellünk mögött van. Ha már ismerünk jó néhány kijelölési technikát, akkor egy emberi alak kijelölése és kivágása már nem okoz nagy gondot, viszont a hajak kijelölése már egy különálló történet lehet. Vannak egyszerűbb, és vannak bonyolultabb esetek, de persze az sem mindegy, hogy a hajak precíz kijelölése mennyire fontos a számunkra.

A modell kijelölése

Újságoknál például gyakran látni, hogy a hírességek frizurái elég minimalisztikusan vannak kivágva, valószínűleg azért, mert ott nem ez a legfontosabb, vagy csak a szoros határidő miatt nem ezen akarnak megcsúszni. Ám, ha az ember élethű hatásra törekszik, akkor nem érheti be a legrövidebb úttal, ugyanis a jó munkáért áldozatokat hozni, a mi esetünkben csak egy kicsivel több időt kellene rááldoznunk.

Az interneten annyiféle hajkijelölési technika szerepel már, hogy elvileg bőven lenne miből válogatnunk, de ezek jó része lefedi egymást, ráadásul magyar verziókkal nem nagyon lehet találkozni. Ezért össze fogom foglalni a leghasznosabb hajkijelölési technikákat, s azokat különböző nehézségű frizurákon fogom bemutatni, hogy a jövőben senki ne torpanjon meg, ha egy ilyen kihívás elé kell néznie. Ami viszont feltétlenül fontos, hogy egy ilyen jellegű feladathoz nagy mennyiségű TÜRELEM szükséges!

Általában kétféle eset van, amikkel találkozhatunk egy személy kijelölésekor: homogén háttérből való kivágás (ami általában egy sima falnál, vagy stúdió háttérnél szokott előfordulni), vagy heterogén háttérből való kivágás (minden más, változatos háttérből). Az első példában egy egyszerű esetet választottam egy stúdió háttérrel, amiben viszont annyi bonyolítás van, hogy a háttér fekete, a modell haja sötétbarna, ami ráadásul túl sok fényt se kap. Tehát a frizurája egy része beleolvad a sötét háttérbe, ami egy új háttérbe helyezés esetén okozna problémákat.

Elsődleges tennivalónk, hogy kijelöljük a modellünket. Mindenkinek megvan a saját bevált technikája, van, aki a Pen Tool-t használja, vagy a Magic Wand-et, de én ennek a képnek az esetében a Quick Mask Mode / Gyors Maszk módszerét alkalmaznám, amivel egyszerre tudok gyorsan és hatékonyan dolgozni. Másoljuk le az eredeti rétegünket a Ctrl+J billentyűkombinációval, majd válasszuk ki a Brush Tool-t / Ecset eszközt, nyomjuk meg a Q billentyűt és azzal be is léptünk a Quick Mask / Gyors Maszk-ba. Ilyenkor festegetés során azok a területek kerülnek majd a kijelölésbe, amelyeket nem lesznek pirossal kifestve, vagyis ha a modellt festjük ki, akkor valójában a háttér lesz kijelölve, ha kilépünk a Quick Mask / Gyors Maszk-ból. Ennek ellenére én mégis azt szeretem befesteni, amire szükségem van, mert jobban szeretem úgymond belülről kijelölni, minthogy kívülről, a legvégén pedig a Shift+Ctrl+I kombinációval megfordítom a kijelölésemet, és ezzel ez a probléma kiküszöbölődik.

Jelöljük ki a modellünket és ne ódzkodjunk közben változtatni az ecsetünk méretén és lágyságán, ha profi eredményt akarunk elérni. Az első kijelöléskor a hajnál, illetve e példa esetében még a borostáknál is direkt túl nyúlok a modellem képi határain, ezáltal ugyan belevonok a kijelölésembe némi hátteret is, de amúgy sem ebben a kijelölésben fogom elkészíteni a precíz hajkijelölést, ez most csak a modell testének kijelöléséhez kell, a hajjal majd külön foglalkozunk.

Ha kész vagyunk a kijelölésünkkel, akkor ugyanúgy a Q gyorsbillentyű lenyomásával kilépünk a Quick Mask / Gyors Maszk-ból, és megjelennek a kijelölésünk határait jelző mozgó szaggatott vonalak. Ahogy korábban is írtam, most a hátterünk van kijelölve, ezért nyomjunk egy Shift+Ctrl+I kombinációt és ezzel megfordul a kijelölésünk. Most lemásolhatnánk a modellünket egy új rétegre, de ha utólag valamin módosítani szeretnénk, akkor úgy nem lenne rá lehetőségünk.

Ha meg akarjuk adni magunknak az esélyt, hogy utólag módosíthassunk valamin, akkor adatvesztés nélkül, visszamenőlegesen kell dolgoznunk, ehhez pedig a legjobb eszköz a Rétegmaszk. A jobb alsó sarokban kapcsoljuk be az ikonját, ekkor a fekete hátterünk eltűnik, csak a modellünk marad a képen, a rétegen pedig láthatjuk a megjelent Rétegmaszk fekete-fehér képét. Ami fehér rajta, az látható az eredeti képből, ami fekete, az pedig nem.

A haj kijelölése

A hajak kijelöléséhez egy újabb réteg frizurára lesz szükségünk. Térjünk vissza az eredeti, legalsó rétegünkhöz, bármilyen kijelölő eszközt használva jelöljük ki a modellünk fejét és körülötte némi hátteret is, majd a Ctrl+J kombinációval csináljunk egy új rétegeket a kijelölésünkből, akár el is nevezhetjük „Fej”-nek, majd mozgassuk fel, hogy ez legyen a legfelső rétegünk, ugyanakkor a szemes ikonokra kattintva kapcsoljuk ki az összes rétegünket, csak a legfelső legyen látható.

Ismét bármilyen kijelölési technikát használhatunk a következő lépésnél, de én maradok a jól bevált Gyors Maszknál. Ugyanis most egy olyan kijelölést kell létrehoznunk, amivel a modellünk képi határain belül fog létrejönni, ám szorosan ahhoz a határhoz, és ügyeljünk rá, hogy a kijelölésünk ne lógjon túl a hajszálakon és vonjon magába egy keveset a háttérből, mert az nagyon megnehezítheti a dolgunkat!

Most, hogy megvan a kijelölésünk a Fej rétegen, válasszuk ki az eszköz panelen egy kijelölő eszközt, majd feljebb a fejlécen látunk egy gombot Select and Mask/Kijelölés és maszkolás elnevezéssel. Amint rákattintunk, a Photoshop egy újabb ablakot jelenít meg nekünk.

Látszólag sok a beállítási lehetőség, de nekünk most nem lesz sokra szükségünk. A jobb felső sarokban láthatunk egy kisablakot különböző megjelenítési módokkal, azok segítségével megnézhetjük, hogy jelenleg hogy néz ki a kijelölésünk. Ezek közül válasszuk ki a fekete-fehér módot, s láthatjuk, hogy amolyan rétegmaszkhoz hasonlóan fehér az, ami ki van jelölve, és fekete az, ami nem. 

Kicsivel lejjebb kapcsoljuk be az Intelligens sugár gombját, majd a Sugár csúszkáját tologatva próbáljuk szemmérték alapján megtalálni azt az értéket, ami szerintünk már kellő módon kijelöli a hajszálakat a képen, de ugyanakkor még nem vonja bele a hátteret. Ez minden kép esetében más-más érték lehet, sőt az is, én e kép esetében olyan 70-75 között találtam meg a nekem leginkább tetsző megoldást. Ám, ha nem vagyunk teljesen elégedettek, akkor is még van lehetőségünk finomítani.

A megjelenítési lehetőségek közül most válasszuk ki az átfedési módot, ami pont olyan, mintha Gyors Maszkban lennénk. A bal felső sarokban válasszuk ki a legfelső felkínált eszközt, azok közül is a „+”-os, vagyis a hozzáadó kijelölési lehetőséget, és megfelelőre állítva az ecsetméretet fessük ki a hajból azokat a területeket, ahol úgy látjuk, hogy a piros tartomány behatolt a frizurába. Inkább kattintsunk sokat, minthogy egy húzással oldanánk meg az egészet, mert ha elhibázzuk, akkor a háttér is bele fog kerülni a kijelölésünkbe, és Ctrl+Z után kezdhetjük elölről.

Ne bánkódjunk, ha ez sem hozott még tökéletes megoldást, mert nem mindig szokott, bár ezen a másik képen a nagy kontraszt miatt lehet, hogy már most végeznénk a tennivalónkkal, csak el kell ismerni, hogy nem lehet mindig ilyen könnyű dolgunk.

Ha végeztünk a finomítgatásokkal, akkor a jobb alsó sarokban a kimenetnél válasszuk ki az Új réteg rétegmaszkkal / New Layer with layermask funkciót, hogy a kijelölt tartományunk egy új rétegen jelenjen meg egy rétegmaszkkal, hogyha javítani szeretnénk, akkor itt se vesszenek el az információk és tudjunk visszamenőlegesen dolgozni. Márpedig mivel ez a művelet nagy valószínűséggel nem hozott kiváló eredményt, erre szükségünk is lesz.

Válasszunk az ecset eszköztárból egy fehér színű, kisebb és lágyélű ecsetet, s az újonnan létrehozott rétegünk rétegmaszkján fessük vissza azokat a területeket, amik haloványan, vagy „kopottan”, de még látszanak és egyértelmű, hogy nem a háttér részei, hanem a frizuráé. Miután ezzel megvagyunk, akkor talán most mondható el, hogy elértük az újságokban látható kivágott hajak szintjét, de még ne elégedjünk meg ennyivel.

Kapcsoljuk vissza az egész-testes kijelölt modellünk rétegét, s láthatjuk, hogy megjelenik a férfi teste, de vele együtt egy kevés háttér is. Ne ijedjünk meg, annak az egész-testen rétegnek a rétegmaszkján egy fekete, keményebb élű ecsettel fessük ki a láthatóságból a hátteret.

Ezzel ugyan nem vagyunk előrébb a élethűség felé vezető úton, de legalább már megvan a gondosan kijelölt modellünk testtel és hajjal, igaz, hogy két különálló rétegen, de ez arra jó, hogyha az egyik rétegen valami visszacsinálhatatlan hibát találunk vagy vétünk a modell fején, akkor a másik réteg elfedheti vagy kipótolhatja azt.

Végső simítások

Ez a legfontosabb része a munkának, és egyben a leginkább türelmet igénylő része. Ugyanis most kell hajszálpontossággal és részletességgel kipótolni a frizura határait. Két lehetőségünk van, vagy letöltünk különböző hajecsetekek (hair brush), vagy önállóan létrehozunk a készletünkbe új ecseteket, amikkel mi magunk akarjuk megrajzolni az újabb hajszálakat tincseket. Mindkettő jó megoldás, bár utóbbit én inkább azoknak javaslom, akik digitális rajztáblával akarják a műveletnek ezen részét megvalósítani, vagy ha egy digitális rajzon vagy festményen dolgoznak, bár az már egy külön tudomány.

Tehát maradjunk az előbbi lehetőségnél, a már előre legyártott és ingyen letölthető ecsetkészleteknél. Jobb többet beszerezni belőlük, mert ki tudja, milyen állásban és milyen hajhoz, milyen részeket, vagy tincseket akarunk visszapótolni. Ha kiválasztottuk, hogy melyik ecsetet fogjuk a frizura egy bizonyos pontján felhasználni, akkor állítsunk be neki egy megfelelő méretet, a frizurának azon pontján a Pipettával válasszunk ki egy ott jellegzetes színt, és a modellünk alatt egy új üres rétegeken hozzuk létre az ecsetnyomásunkkal azt a tincset.

Kedvünk szerint forgassuk, méretezzük, torzítsuk, hajlítgassuk és helyezzük be úgy a kiszemelt területre, hogy az élethűnek hasson. Ha elégedettek vagyunk ezzel a beillesztéssel, akkor jöhet a következő tincs. Új réteg a modellünk alatt, válasszuk ki egy a frizurához passzoló hajecsetet, válasszunk egy odaillő szint, és a tincset tegyük be a helyére és alakítgassuk úgy, hogy tökéletesen beilleszkedjen oda. Majd indulhat elölről a művelet. Ezek közül a legfontosabb talán az, hogy mindig hozzunk létre új réteget, ha egy-egy újabb hajtincset akarunk elhelyezni a képen, mert ha erről megfeledkezünk, akkor transzformáláskor más, már elhelyezett tincseket is alakítgatni fogunk. Ez nem végzetes hiba, mert az előzményekben visszacsinálhatjuk, de kissé bosszantó és az idő is megy vele.

Ha kész vagyunk a tincsek elhelyezésével, akkor valami ilyesmi eredményt kellett kapnunk:

De mindenesetre érdemes leellenőriznünk, hogy valóban jól néz-e ki, amit idáig csináltunk. Erre egyik legjobb módszer, ha az egész rétegkészletünk alatt létrehozunk egy korrekciós réteget, azon belül is a Tömör színt. Nézzük meg különböző színekkel, világosabbakkal és sötétebbekkel is, hogy mit értünk el, s mennyire hat élethűen az új frizura az új háttér előterében.

A videóban sajnos megmutatkozott, hogy fekete háttérnél ezek az egyszínű hajecsetek elég rendesen elütöttek a modell hajától, szinte ordít róluk, hogy oda vannak festve. Tény és való, ha fekete háttérből vágtam ki a modellemet, akkor miért tenném őt vissza megint fekete háttér elé? Valóban nem lenne sok értelme, de ez legalább jelezte, hogy még mindig nem tökéletes az eddigi munkánk. Ha az összes többi színnél ez nem tűnt fel, akkor nincs baj, nyugodtan betehetjük a modellünket az új hátterébe, mert ez a hiányosság nem fog látszódni. De ha ki akarjuk hozni a maximumot a munkánkból, akkor még egy trükkre szükségünk lesz.

Időt spórolunk vele, ha nem minden hajecset rétegén külön dolgozunk, hanem együttesen hatunk rájuk. A Ctrl+E kombinációval ugyan összeolvaszthatjuk azokat a rétegeket, de ha utólag módosítani akarnánk valamelyik területen, akkor ezek után már nem lenne rá lehetőségünk. Épp ezért jobb, ha ezeket a rétegeket kijelöljük és egyesítjük őket egy rétegcsoportban. Ezek után hozzunk létre egy új réteget a rétegcsoportunk fölött, és e két réteg közé kattintva az Alt billentyű lenyomása közben az új rétegünket változtassuk át egy vágóréteggé. Ekkor az eszköztárból a Clone Tool-t/Klónozó bélyegző eszközt, fent a minta beállításainál válasszuk ki vagy az Aktuális és alatta, vagy az Összes réteg funkciót, e képnél utóbbi fog inkább jobban működni. Ismét az Alt billentyű és a balegérgomb lenyomásával válasszunk ki egy részletet a frizurából, közel ahhoz a tincshez, ahol dolgozni akarunk, és az ecsetünkkel így fessük rá a lemásolt hajmintát az egyszínű hajecsetekre. Mivel a vágórétegen vagyunk, így a festésünk nem fog túllógni, csak ott fog megjelenni a lemásolt minta, ahol hajecset is van.

Itt egyedül arra kell ügyelnünk, hogy figyeljünk az irányokra. Például nem festhetünk függőlegesen lógó hajszálakra, tincsekre vízszintesen álló hajmintát, mert az irreálisan nézne ki. Tehát fontos, hogy szögállások megközelítőleg egybeessenek. Ha mindent jól csináltunk, akkor így már a fekete háttér ellenére is élethű frizurát tudtunk létrehozni.

Tehát elmondható, hogy nincs egy olyan eszköz vagy beépített funkció a Photoshop-ban, ami pár kattintás alatt 100%-osan tökéletes kijelölést adna a hajaknál, vagy borostáknál, vagy az állatok szőrzeténél stb. A képen látható férfi modell esete még az egyszerűbb kategóriába sorolható, ugyanis viszonylag egyenes a haja, persze vannak kusza hajszálai, amiket a hajecsetekkel vissza kellett pótolni, de ez még nem okoz különösebb problémát.

Ennél a nőnél például a hajecsetek használata teljesen felesleges, neki eleve olyan egyenes a haja, az ebben az anyagban leírt kijelölési módszer a hajecsetek használatáig már bőven kielégítő eredmény hozott.

Ám teljesen más lesz a helyzet egy göndörhaj esetében, vagy egy szél(gép)től szétfújt haj kijelölése, ezek teszik ki a hajkijelölés nehézségi fokát.

A folytatásban egy közepesen nehéz esettel fogunk megbirkózni… Addig is jó gyakorlást!

VIDEÓ – Photoshop hajkijelölési technikák 1.