Kifogásgyártásban verhetetlenek vagyunk. Nem elég eredeti az ötlet, válság van, nincsenek beruházások, a versenytársak jobbak, kapcsolatok nélkül nem megy. Pedig ha a híres magyar kreativitást a megvalósításra fordítanánk és nem törődnénk a lehetséges buktatókkal, talán több olyan világméretű üzleti siker születhetne, mint a Prezi.

Az induló vállalkozások legtöbbje egy család megélhetését szeretné kitermelni valamilyen módon. Kis célokat tűz maga elé, biztos megoldásokat keres, nem tér le a kitaposott útról. Vannak azonban a friss cégek vezetői között olyanok is, akik már a kezdet kezdetén nagyban gondolkodnak, nemzetközi piacokat céloznak meg, nem törődve a negatív hangokkal.

A startup-okat egyrészt a nagyívű célok különböztetik meg egy átlagos vállalkozástól, másrészt mindig van valamilyen újítás, ötlet a termékek, szolgáltatások mögött. Az eredetiség sokszor a szemléletmódban érhető tetten, míg másokat nem is annyira az innovatív termék, mint inkább a jó üzleti érzék visz sikerre. A már termékkel, szolgáltatással rendelkező kis cégek olyan befektetőket, kockázati tőkéseket keresnek, akiket meg tudnak győzni a koncepció működőképességéről.

Üzletépítés a XXI. században – a startup modell

A cégépítés hagyományos modelljét egyre inkább felülírja a változásokra gyorsan reagálni tudó startup üzleti modell. A lehető leggyorsabban el kell készíteni azt az alapterméket, amelyet a lehető legrövidebb idő alatt piacra lehet dobni. Ezzel a megoldással a gyakorlatban lehet tesztelni, mekkora a kereslet a kínált termék iránt, és a gyorsan megkapható fogyasztói visszajelzések alapján lehet a termékfejlesztési irányokat meghatározni.

Az olyan technológia-intenzív területeken, mint az informatika, vagy a zöldtechnológia nincs értelme a hagyományos értelemben vett üzleti tervnek, hiszen sokszor olyan forradalmi újításokról van szó, amelyek hatása megjósolhatatlan. A legbiztosabb megoldás, ha a terméket gyorsan piacra dobják, és elemzik a fogyasztók (és a versenytársak) reakcióit.

A megvalósításig kevesen jutnak el az startup ötletektől
Az InsiderBlog.hu a magyar startup közösség egyik meghatározó hírforrása, találkozási pontja. A blog főszerkesztője, Halaska Gábor a legtöbb magyar startup céget közelről ismeri.

„Magyarországon erősen él az a tévhit, hogy egy fantasztikus ötlet már elég ahhoz, hogy egy cég befektetőket találjon” – mondja Halaska Gábor. „Valójában csak az fog külső forrásokhoz jutni, akinek már létező terméke van, bizonyíthatóan rendelkezik piaccal, és megtalálta azokat a szakembereket, akikkel együtt tud dolgozni. A startup közösség nagy segítséget jelenthet az induló vállalkozásoknak, hogy az ötlettől a megvalósításig vezető út gördülékenyebb legyen. Ha sikerül áthidalni ezt a szakadékot, akkor a befektetőket már nem is olyan nehéz megtalálni.”

Sok időt és energiát felemészt, amíg az ötletből prototípus, majd termék lesz. A környezet sem mindig támogató, de legtöbbször a belső korlátok legyőzése, a hiányzó képességek kifejlesztése a legnehezebb. „Tapasztalatom szerint a magyar cégeknek nincs elég önbizalmuk. Nehezen hiszik el, hogy valamit ügyesebben, gyorsabban, hatékonyabban tudnak megcsinálni, mint a külföldiek” – mondja Halaska Gábor.

„Gyakran okoz nehézséget a partnerek meggyőzése is. Több évnyi munka válhat semmivé pusztán azért, mert a prezentációk nem kellően felépítettek. Két perc alatt, vagy éppen egy oldalnyi szöveggel kell meggyőzni a többieket a jövőbeli sikerről, és az ilyen típusú kommunikációban nincs nagy tapasztalatuk az induló cégvezetőknek.”
El lehet vérezni azon is, ha nem kellően átgondolt, félkész termék kerül piacra. A modern felhasználóknak, ügyfeleknek, fogyasztóknak nem lehet csalódást okozni. Minden ígéretet be kell tartani, mert az interneten villámgyorsan terjednek a rossz hírek.

Mi a világsiker titka egy startup esetében?

Aki igazán nagyot mer álmodni, nem is elégszik meg a hazai piaccal. Létezik ugyanis 600-700 millió könnyen elérhető, fiatal, nagyvárosi internet-felhasználó, akik homogén piacot alkotnak. Angolul jól beszélnek, nyitottak a technológiai újdonságokra, és éjjel-nappal a hálón lógnak valamilyen mobil eszközzel. Ha egy cégnek sikerül ennek a rétegnek a figyelmét megragadni, trendet teremteni a körükben, akkor óriási lehetőségek nyílnak meg előtte.

„A hosszú távú sikernek van egy szinte láthatatlan összetevője is” – mondja Halaska Gábor. „Mivel egy ekkora cég kiépítéséhez sokféle szaktudást, készséget kell folyamatosan egymás mellett dolgoztatni, a együttműködésre való képesség, a kooperáció döntő faktor lehet. Meg kell találni azokat a társakat, akik profik a maguk területén, motiváltak, hisznek a sikerben, és a sajátjuknak érzik a céget. Az ötletgazdának számtalan ponton át kell engednie az irányítást másoknak, akár a kívülről érkező befektetőknek is.”

„Sokan úgy tekintenek a külső tőke bevonására, mintha ez lenne a végcél, pedig a neheze csak ezután kezdődik” – mondja Halaska Gábor. „A bevont pénzt ugyanis úgy kell elkölteni, hogy az befektetés legyen. A kölcsönadott pénz 30-40%-át kell évente költségként kitermelni. Nem véletlen, hogy a technológiai szakértelem mellett minden világsiker mögött profi cégvezetők és nagyon jó üzletemberek állnak.”

Kultúra, közösség, kooperáció a startup-ok szentháromsága
Vállalkozni lényegesen könnyebb azokban az országokban, ahol a társadalom számára a sikeres vállalkozó pozitív figura, és nem a terepjárós, adó-optimalizáló, feketén dolgoztató, ügyeskedő alak szinonimája. Nem véletlen, hogy új szó született a saját céget építő, fiatal vállalkozók megkülönböztetésére: ők az entrepreneur-k. Képzettek, mobilak, céltudatosak, nyitottak, együttműködőek.

„A vállalkozószellem és az ötletek megvalósításának képessége akkor is óriási előny, ha végül nem alapítunk céget” – vallja Pistyur Vera, a Budapest Bridge nonprofit szervezet munkatársa.

A Budapest Bridge alapítója az a három cég, amely mára világhírűvé vált. A prezi, a LogMeIn és a Ustream kezdettől fogva világpiaci jelenlétre törekedett, egymástól függetlenül érték el nemzetközi viszonylatban is hatalmasnak számító sikereiket. A szervezetet azért hozták létre, mert fontosnak tartják, hogy minél szélesebb körben ismertté válhasson az a magatartásmód, szemlélet, mentalitás, ami őket sikerre vitte.
„Nagyon fontos, hogy mindenki megismerje ezeket a sikertörténeteket” – mondja Pistyur Vera. „Állami támogatás nélkül, kapcsolatok nélkül, kitartó munkával és egy kis szerencsével el lehet indulni egy Margit körúti bérlakásból is. A recesszió közepén, olyan céget lehet építeni, amiről a New York Times is ír. Sokszor, sokféle csatornán kell elismételni ezt az üzenetet ahhoz, hogy megváltozzon a magyar mentalitás, hogy beivódjon a köztudatba, nem csak kifogások léteznek, az akadályok pedig legyőzhetők.”

Prezi, Ustream, Logmein – Három világsiker már nem lehet a véletlen műve

Prezi

A nagyítható prezentációkészítő eszköz alapötlete 2001-ben született meg Somlai-Fischer Ádám építészhallgató fejében, a prototípus 2008-ban készült el Halácsy Péter és Árvai Péter fejlesztéseként. Az áttörés 2009-re datálható, amikor nemzetközi befektetők 1,5 millió dollárral szálltak be a termékfejlesztés és a San Francisco-i iroda megnyitásának költségeibe. A Prezi ismertsége ettől a pillanattól kezdve megállíthatatlan volt. A cég értéke becslések szerint mára meghaladja a 100 millió dollárt, felhasználóinak száma 2013-ban átlépte a húszmilliót.

Ustream

Hét éve indult a Ustream.tv, ami lehetővé teszi, hogy pár perc alatt bárki saját online tévésugárzást hozzon létre, méghozzá ingyen. Az ingyenes verzióban reklámok kapnak helyet, de van a cégek számára fizetős, emelt szintű szolgáltatási csomagra is lehetőség. Eleinte elsősorban az Afganisztánban és Irakban harcoló amerikai katonák használták, hiszen lényegesen megkönnyítette a kapcsolattartást a családjukkal. Ma már világszerte ismert, 240 főt foglalkoztat többek között San Francisco-ban, Tokióban és Budapesten.

LogeMeIn

A távoli elérést biztosító szoftvert 2003-ban kezdte el árulni a neten fejlesztője, Anka Márton. Michael K. Simon amerikai mérnök közgazdász vette rá, hogy költöztessék a céget Boston közelébe, ami valószínűleg szükséges lépés volt ahhoz, hogy 2009 júniusában a cég sikeresen mehessen az amerikai technológiai tőzsdére. A cég 2011-ben 119 millió dolláros árbevételt produkált, és közel 6 milliós adózott eredményt ért el.

Áttörés előtt – Mammuthworks

Négy hódmezővásárhelyi fiatal egy különleges modellautó gyárat álmodott a délalföldre. Ebben a sok pénzt megmozgató technikai sportágban szeretnének meghatározó szereplővé válni. A hagyományos modellautók mozgásával, teljesítményével nem voltak elégedettek, így először egy garázsban próbáltak összeállítani egy nagyobb, stabilabb, nehezebb változatot. Az első próbálkozások tapasztalai alapján készült el az a prototípus, amelynek már komoly sikere volt az interneten közzétett bemutató videó alapján. Kiss Attila, a modellek tervezője egyedülállónak tartja a komplett fedélzeti elektronikával ellátott járgányt, a pozitív visszajelzések pedig megsokszorozták az energiáikat. Két és fél éve fektetik bele minden idejüket a hobbinak induló, egyre komolyabbá váló projektbe. Az építést, a próbafutamokat állandóan publikálni kell, és a termék fejlesztése mellett versenyekre, kiállításokra is időt kell szakítani, hogy minél szélesebb körben megismerjék őket.

„A legnagyobb problémánk az, hogy a végső terméket nem tudjuk külső befektető segítsége nélkül kialakítani” – mondja Kiss Attila. „Hiába volnának már a prototípus alapján megrendeléseink, egy kompromisszummentes modell létrehozásához sok pénzre lenne szükség. Az InsiderBlog-on keresztül gyorsan bekerültünk a magyar startup-vérkeringésbe, de itthon eddig nem sikerült befektetőt találnunk.”

A modell autózás iránti szenvedély valószínűleg egy életen át elkíséri a fiúkat, de hogy meddig bírják főállás mellett folytatni a fejlesztést, az kérdéses. Egyelőre hisznek a megvalósulásban, annál is inkább, mivel meghívást kaptak a 2014 januárjában Dubaiban megtartott BigBoysToys kiállításra, ami nagy kiugrási lehetőséget jelent. Egyetlen befektető elég lehet ahhoz, hogy az alföldi modellautó gyár ne csak délibáb maradjon.