A tanulás a legnagyobb kaland

Szerző: | karrier

Én még a magolós, feladatlap-kitöltős, megszégyenítős iskolarendszerben nőttem fel. De már akkor is voltak olyan tanárok, akiknek az óráit csillogó szemekkel vártuk. Azóta rengeteg tanfolyamon vettem részt hallgatóként, és több, mint 800 embert oktattam különböző keretek között. Határozott véleményem alakult ki arról, mitől válik a tanulás élménnyé.

Egy egy tudományágra, szakterületre vagy tananyagra én soha nem vastag, poros könyvek sokaságaként gondolok. Sokkal inkább meghódítandó, izgalmas földrészként tekintek rájuk, amelyek saját törvényekkel és összefüggésekkel rendelkeznek. A tanulás nekem mindig örömforrás volt, a felismerések, felfedezések és a megértés felvillanyozó érzése.

Érdeklődési kör

A tananyag akkor izgalmas, ha érdekel, amit tanulsz. Engem ki lehet kergetni a világból a pénzügy és a könyvelés rejtelmeivel. Amikor megszólal reggel a Millás reggeli a Jazzy-ben, a férjem azonnal felkapja a fejét, nekem pedig elkalandozik a tekintetem. Nem tudok elképzelni olyan tanítási módszert, ami számomra élménnyé varázsolná a tőzsde működésének megértését.

Ha egy cél elérése érdekében tanulsz, akkor sokkal nehezebb dolgod van, mintha őszintén érdekel a téma. A honlapkészítés tanulása során mind a két eset előfordul. Akik a saját vállalkozásukhoz szeretnének weboldalt készíteni azok sokszor hihetetlenül motiváltak. Nagy erőket fektetek a tanulásba, sokszor éjszakákon át dolgoznak, azonban sokkal nagyobb erőfeszítést jelent számukra a tanfolyam. Aki saját indíttatásból jelentkezik, annak nagyobb örömet okoznak a feladat megoldások, viszont sokszor szétforgácsolják az energiáikat, mert nem tudják felállítani a megfelelő célokat.

Jó, ha tudatában vagy, mi érdekel valójában. Mik voltak a kedvenc tárgyaid, miben voltál tehetséges, mihez olvastál hozzá önszorgalomból. Bármilyen szakmát szeretnél megtanulni, mindig lesznek olyan területek, amelyek izgalmasak a számodra, és olyanok is, amelyeket a cél érdekében kell megismerned. Bizonyos feladatokban kiváló leszel, másokban közepes. Ha kellő önismerettel rendelkezel, és motiváló célokat tűzöl ki magad elé, akkor sokkal könnyebben túljutsz a mélypontokon.

Izgalmas előadásmód

Minden téma izgalmas… valaki számára. Az persze már más kérdés, hogy mindenről lehet színesen, szuggesztíven beszélni, felhígítva a mondanivalót humoros történetekkel, anekdotákkal. A TED előadások tipikusan ilyen könnyed, élvezetes hangnemben készülnek, és bár az előadók nagyon komoly szaktekintélyeknek számítanak, nagy tömegeket képesek megszólítani. Egyik nagy kedvencem Daniel H. Pink, amerikai pszichológus, és különösen érdekes ez a motivációkutatásról szóló előadása. Le van fordítva magyarra, könnyen érthető és vicces. Egy átlagos munkahelyi oktatáson, vagy egyetemi előadáson ezzel szemben az előadó monoton hangon felsorolja a tényeket, és komoly sikernek számít, ha csak egy-két ember bóbiskol el a nézőtéren.

Ha gördülékenyen szeretnél tanulni, akkor nem árt, ha írásban és szóban jól kommunikáló, színes egyéniségeket keresel, mert a mély szaktudás még senkit nem tett jó oktatóvá. Ma már rengeteg olyan eszközzel dolgozhatunk, amellyel könnyebb lekötni a figyelmet. Használhatunk videókat, képgalériákat, infografikát vagy éppen a Prezit, hogy elmagyarázzunk egy összefüggést, vagy megmutassunk egy folyamatot. Soha nem volt ilyen színes kelléktára egy oktatónak, mint az internet megjelenése óta.

Lépcsőzetesen építkező tananyag

Több ezer oldal elearning tananyag és több tucat újságcikk megírása után őszintén ki merem jelenteni, hogy minden témát ismertetni lehet egyszerűen is. Az egyik legfontosabb oktatói képesség, hogy az összetett dolgokat elemeire tudjuk bontani, és aztán az elemek összefüggéseit meg tudjuk mutatni. Minden szakterület egymásra épülő információkból áll. Nagyon fontos, hogy egyszerre ne túl ok új fogalmat vezessünk be, és minden újdonság megértésére, elsajátítására hagyjunk elég időt. A jó tanár fejében tiszta, hogyan épülnek egymásra a szakterület fogalmai, és még nem felejtette el, hogy melyek a bonyolult, nehezen megérthető részek. A hallgatói sikerélményt nagyban fokozza a lépcsőzetes építkezés. Aki folyamatosan követni tudja a leckéket, soha nem akad el, annak nő az önbizalma, és a fejlődés érzete fenntartja a kezdeti lelkesedést.

A jó tananyagot egyrészt a lényeg kiemelése különbözteti meg a lexikon-szerű információ dömpingtől, másrészt a céltudatos felépítés. A hallgatói célok eléréséhez szükséges minimális tudást fűzi egybe, ugyanakkor megadja a további fejlődéshez szükséges útmutatást is. Más a fontos azoknak, akik a saját honlapjukat szeretnék elkészíteni és másra kíváncsiak, akik ügyfeleknek szeretnének honlapokat tervezni. Ugyanaz a szakterület, de két különböző hallgató cél különböző tananyagot eredményez. A hallgatók sokkal elégedettebbek azzal a tanfolyammal, ami végül érezhetően a céljuk felé mozdította őket. A fejlődés érzete is fontos, de a konkrét eredmények megsokszorozzák a sikerélményt.

A képességednek megfelelő feladatok

Az egyik legfontosabb oktatói feladat, hogy mindig a hallgatói képességeknek megfelelő szintű maradjon az oktatás. Ha ugyanis túl könnyű az anyag, unatkozni fognak, azonban ha túl nehéz, akkor kudarcként, stresszként élik meg a tanulást. Mivel minden egyes hallgató más és más, ez jelenti az egyik legnagyobb kihívást. Nálunk a leckék szintje a hallgatók 80%-ának éppen megfelelő, de mindig vannak, akiknek fel kell kicsit zárkózniuk, mert még nem hallottak a kiindulásként használt fogalmakról. A jó tanfolyam olyan légkörben zajlik, ahol nem szégyen kérdezni, és nincs buta kérdés. Ha viszont valaki gyorsabban haladna, akkor egyéni leckéket és feladatokat kap, hogy a számára is sok újdonságot nyújtson a tananyag. Jó technika a sok kiegészítő link a tananyagon belül, mert akinek marad kapacitása, az még rengeteget olvashat a normál anyag mellé.

Készségek kialakítása

Az elméleti tudás nagyon fontos, de minden szakmát végül a gyakorlatban kell űzni… Attól, hogy elolvasol nyolc blogbejegyzést a jó logó titkáról, még nem leszel arculattervező. Akiben nincs meg az akarat, a türelem, a szorgalom legalább egy tucat logó megtervezéséhez, annak maradnak az ábrándok és az inspirációs oldalak, a kacérkodás a logókészítés gondolatával, de ügyfeleknek egyhamar nem fog tudni dolgozni. Az egyik legizgalmasabb oktatói feladat a készségek kialakítása. A fogalmak és elvek átültetése a gyakorlatba. Sokszor a leckék megírásával összemérhető időt szánok a hozzá tartozó feladatok kitalálásához. A feladat ugyanis nem csak illusztrál, hanem fel is készít egy magasabb szintre. Kicsit úgy, mint az artista iskolában. Nem lehet rögtön hat labdát a levegőben tartani, először be kell gyakorolni kettővel.

A készségek kialakulásához idő kell. Amikor felhív valaki, hogy hat hét múlva be tudna állni egy programozó állásba, és gyorsan tanítsam meg programozni, mindig égnek áll a hajam. Kicsit olyan ez, mintha az elsősöknek megmutatnánk szép sorban a betűket és utána kiadnánk az utasítást, hogy kezdjenek el olvasni. Tíz perc alatt meg lehet tanulni és fel lehet mondani a jó logó készítésének hat titkát. Viszont csak hónapokig tartó gyakorlással, és folyamatos visszajelzésekkel lehet a logó tervezési készségeket kialakítani. És akkor még nem beszéltünk a grafikai szoftverek gyakorlott használatáról, a logó készítéshez szükséges technikai tudásról.

Nekem az a tapasztalatom, hogy minél nagyobb energiát fektet valaki a tanfolyamba, annál nagyobb örömet okoz neki a tanulás. Aki neki veselkedik a feladatoknak, az hétről hétre egyre profibb munkákat ad ki a kezéből, ami sokkal nagyobb sikerélményt ad az olvasgatáshoz képest. A visszajelzések fogadása külön történet. Van, akiknek eleinte nehéz megérteni, hogy egy változtatási javaslat nem az ő minősítése, vagy szekálása. Csak közösen gondolkodunk egy munkadarab alakításán, aminek az alapötlete történetesen tőle származik. Kritikus, megszégyenítő légkörben nem lehet tanulni, pláne szabadon, kreatívan alkotni. Ugyanakkor az automatikus dicséret is félrevezető lenne.

Közösségi tanulás

Azt tapasztaltam a hallgatói csoportokban, hogy a kreatív alkotói folyamat mindig sokkal izgalmasabb, ha többen vesznek részt benne. Mindenkinek megvan a saját hangja, a saját ízlése és a hallgatói párbeszédek nyomán folyamatosan finomodik, szépül a végeredménye. Egy kreatív munka megítélésében akárki akármit is mond, óriási szerepe van a szubjektív megítélésnek. Ha én azt javaslom, hogy egy szórólapon legyen kisebb a cégnév, és rendezzük középre a címet, az nem kinyilatkoztatás, az nem szentírás, hanem csak egy vélemény. Nagyon szoktuk élvezni ezt a fajta párbeszédet, az igazi nagy csoport élmények mindig ilyen szituációkhoz köthetőek.

Ha a tanulás közben azt érzed, hogy nem vagy egyedül, az hatalmas motiváló erőt jelent. Megismered a többiek ízlését, látásmódját, érzékeny pontjait, rácsodálkozhatsz a tehetségükre, a munkáikra. Ők is számítanak a véleményedre, a hangodra, várják a feladat megoldásaidat, és hiányolnak, ha egy hétig nem kukkantasz be a csoportba. Nem hiszek a nagy individualista eredményekben. A kreatív projektekben sokkal erősebbek a csapatok. Lehet, hogy közhelyesen hangzik, de én rengeteget tanultam a hallgatói munkákból, a megvalósított és a kudarcba fulladt projektekből, és nagy hatással voltak rám azok az emberi sorsok, amelyekkel találkoztam.

Mentori szemlélet

A felnőtt oktatásban különösen izgalmas az a szemlélet, hogy az oktató nem egy guru, aki mindent jobban tud, hanem egy tapasztaltabb hegyi vezető, aki ismeri a terepet és segíti a többieket a meredekebb, sziklás szakaszokon is. Azt tapasztaltam, hogy az egyik legnagyobb kihívást a kitartás jelenti a hallgatóknak. A motiváció két hónap után alább hagy, jönnek az első nehézségek, és ha nincs valaki, aki nógat a lassuláskor, vagy csenget, ha rossz irányba akarsz kanyarodni, akkor nagyon könnyű feladni.

Mentorként folyamatosan tartom a kapcsolatot a hallgatókkal, mert csak így tudom biztosítani, hogy a tanfolyam rugalmasan alkalmazkodjon a hallgatók életritmusához és céljaihoz. Ha valakinek gyorsan kell tanulnia, a teljes modult a rendelkezésére bocsátom, ha valaki magánéleti okok miatt elakad, fél év múlva is folytathatja. Minden egyes hallgatói vállalkozást alaposan megismerek, a honlapokat átböngészem, a termékeket kipróbálom, a Facebook oldalakat like-olom. Tudom, kinek hány gyereke van, melyik városban él. Nem csak ismerem a céljaikat, de azonosulok is velük.

Minden hallgató különböző. Más képességekkel, más tudás szinttel és más személyiséggel érkeznek. Van, aki igényli a kritikát, másnak csak finom visszajelzéseket szabad adni. Van, aki kicsit unatkozik éppen, más valóban drámai válsághelyzetben van. Érkeznek huszonévesek és negyven felettiek. Jönnek céltalanul és pontokba szedett egy éves tervvel, gyerektelenül vagy éppen hat gyerekkel. A sikerben vagy a kudarcban óriási szerepe van az élethelyzetednek. Egy oktatót azonban csak az adott lecke elsajátítása, a szakmai kérdések és a beküldött feladatok érdeklik, nem foglalkozik a magánéleteddel. Egy mentor viszont az emberre koncentrál. Kicsit olyan ez, mint amikor az orvos csak a makacs torokfájásodat kezeli, míg a holisztikus szemléletű gyógyító azt is megkérdezi, mi az, amit nem akarsz kimondani.