Az interneten nagyon sok olyan oldal van, amely a saját környezetén belül ugyanazt nyújtja. A felhasználói regisztráció majdnem minden website-on ugyanúgy zajlik. Mégis minden oldalon máshogy néz ki. Két hírlevél feliratkozás menete sem sokban különbözik egymástól. Azonban a hírlevélblokkok szövegezése, az alkalmazott webdesign már nagyobb eltéréseket mutathat.
Én most a webshopok termék-lista oldalaira koncentráltam, és kigyűjtöttem 20 nagy forgalmú, sok terméket forgalmazó webshop lista oldalait. Unalomig ismételt téma, látszólag nem túl nagy variációs lehetőségekkel. Az ördög azonban most is a részletekben rejlik. Aki veszi a fáradtságot, hogy rákattintson mind a húsz példára, az nagyon érdekes következtetéseket vonhat le a webshopok tervezésével kapcsolatban. Érdemes megfigyelni, hogy a különböző témák szerint megfigyelhetőek-e hasonlóságok? Azaz, vannak-e például a ruhák árusításával foglalkozó webshopoknak közös tulajdonságaik? Milyen mélységűek a kategóriák? Milyen elnevezéseket alkalmaznak? Mennyire viszik el a termék fotók a webshopot? Hogyan lehet ellensúlyozni, ha a termék nem fotogén, nem mutat jól, mégis el szeretnénk adni?
Akár webdesignerként állsz webshop tervezés előtt, akár a saját vállalkozásodban tervezed a virtuális bolt megnyitását, érdemes először a nagy, működő példák tanulmányozásával kezdened. Ehhez nyújt segítséget az alábbi gyűjtemény. Ahogyan a valós életben is máshogy működik mondjuk a METRO áruház és a sarki kisbolt, úgy természetesen a webshopok világában is megvannak a hatalmas mamutok és a kevesebb terméket áruló kisebb boltok is. A lista összeállításakor arra törekedtem, hogy az igazán nagy termék-választékot felvonultató webshopokat kutassam fel az elemzéshez. Ebben az esetben ugyanis létkérdés a tartalomszervezés, a megfelelő kategorizálás, a szűrési lehetőségek biztosítása.
Érdemes megfigyelni azt is, hogy a termékek logikai kategóriái mellett megjelennek az általam csak „célközönség kategóriáknak” nevezett menüpontok, szűrési lehetőségek is. Például a blúzok és a cipők egyfajta logikai kategóriát képeznek a ruhákon belül. A férfiaknak illetve a nőknek szóló menüpontok azonban két alapvető célcsoportot igyekeznek elkülöníteni.