Ha rákeresel a keresőoptimalizálással foglalkozó bővítményekre, akkor rengeteg találatot fogsz kapni. De honnan tudod megállapítani, hogy ezekből pontosan mire is van szükséged?
Az összetettebb bővítmények rengeteg beállítási lehetőséget tartalmaznak, és gyakori a bővítmények közötti átfedés. Összegyűjtöttem azokat a honlap-tulajdonságokat, amelyek 2018-ban mindenképpen szükségesek az előkelő helyezéshez a találati listákon.
Ezután összeállítottam azoknak a WordPress keresőoptimalizálás bővítményeknek a listáját, amelyek nem tartalmaznak különösebb átfedéseket, és a beállításaikkal a legtöbb modern SEO funkció biztosítható. A bővítmények konkrét felparaméterezéséről, a beállítások részleteiről azonban nem lesz szó.
Használd ezt az összeállítást, és rengeteg fölösleges telepítéstől és kísérletezéstől fogod megkímélni magad. Ráadásul ez a módszer minden olyan területen alkalmazható, ahol több bővítmény közül szeretnéd kiválasztani a minimálisan szükséges készletet.
Spam szűrés
Első hallásra furcsának tűnhet, hogy egy honlap-biztonsággal kapcsolatos kérdésnek mi köze lehet a keresőoptimalizáláshoz. Nagyon is sok. A hozzászólásokat kéretlenül kitöltő spam robotok ugyanis nem elégednek meg azzal, hogy szexszel, ajzószerekkel vagy csoda fogyókúrákkal kapcsolatos linkekkel szemetelik tele az oldaladat. A több ezer hozzászólás miatt létrejövő új oldalakat be is linkelik a saját céljaiknak megfelelő idegen website-okra. Ami azt jelenti, hogy a Google szempontjából megbízhatatlan oldalakról lesz viszont-link a saját, féltett honlapodra.
Nem nehéz levonni a következtetést, hogy 467 db viszont-link egy viagrás oldalról egy házi szappanokat áruló kisvállalkozói honlapra nem fog jó fényt vetni a honlapra. Ezért különösen fontos, hogy a hozzászólás űrlapjaidat, és a kapcsolatfelvételi űrlapjaidat megvédd a spam-től.
Rendelkezésre állás
Ritkán van a biztonsági mentésekre szükség, de amikor kell, akkor életbevágó, hogy legyen. Ha egyszer betörnek a sok éves munkádat magába foglaló online üzletedbe, akkor óriási károkat tud okozni egy kiesés. Sokan elhanyagolják, pedig enélkül nem volna szabad céges honlapot üzemeltetni. Egy jó mentéseket biztosító bővítmény azt is lehetővé teszi, hogy bizonyos időközönként automatikusan készüljön mentés a honlapodról.
A böngésző címsora
A tartalomkezelő rendszerek minden oldalt és bejegyzést egy számmal azonosítanak a saját adatbázisukban. Azonban a felhasználók nem szeretnének egy semmitmondó számmal hivatkozni a kedvenc cikkeikre, termékeikre, vagy szolgáltatóikra. A domain-nevek, és az aloldalakhoz tartozó karaktersorozat általában értelmes szavakból szokott állni. Csakhogy ez nem megy automatikusan.
Sok olyan beállítás van, amely arra vonatkozik, hogy mi kerüljön például egy termék esetén a böngésző címsorába. A webdesign blog esetében például egy olyan szabályt állítottam be, hogy a domain név és a blogbejegyzés címe közé ékelődjön be a „webdesign-blog” kifejezés. Így már a böngésző címsorából megállapítható, hogy a blog oldalakon jár a felhasználó, ráadásul szoros kapcsolat van a tartalom címe és a felső címsor között. Az oldalakat a felhasználók számára azonosító címsort, URL-nek nevezzük. Egy jó URL-eket kezelő bővítmény képes a fentihez hasonló szabályok beállítására is.
Kevesen tudják, hogy az URL-ek végén különböző paraméterek adhatóak meg. Egy bonyolultabb webshop, amihez folyamatos online marketing kampányok futnak ugyanahhoz az oldalhoz több fajta URL-t is kapcsolhat, attól függően, honnan érkezik a link az adott oldalra. nem is lenne ezzel probléma, ha a Google ezt nem értelmezné félre. Ugyanis ha ugyanazt a szöveget találja meg a két különböző címsor esetében, akkor azt úgy értelmezi, hogy ugyanazt a szöveget kétszer próbálod meg elsütni a honlapon. Márpedig a tartalom duplikálás az egyik legcsúnyább bűn a Google és a felhasználók szemszögéből (teljesen jogosan).
Szerencsére van olyan módszer, amivel a Google számára közölni lehet, hogy az adott oldalhoz mi a hivatalos címsor, illetve, hogy a különböző paraméterek a címsor végén csak technikai célt szolgálnak. Ezt hívják kanonikus URL kezelésnek a bővítmények beállítási lehetőségei között.
Van még egy fontos probléma, amit mindenképpen kezelni kell, ha egy honlapot hosszú éveken át üzemeltet valaki. ez pedig az átirányítások kérdésköre. A Google ugyanis ezeket a bizonyos címsorokat, azaz URL-eket jegyzi meg, amikor egy oldalt méltónak érez rá, hogy a találati listában megjelenítse. Felmerül a kérdés, hogy mi történik, ha menet közben megváltoztatod az oldal címét, és a hozzá tartozó URL-t is. Akkor a régi URL lesz beindexelve, és a találati listában egy olyan oldalra fog kattintani a felhasználó, ami már nem létezik. Olyan ez, mint amikor elköltözik az ember, és nem adja meg az új címét. Ezt a problémát a különböző átirányítást kezelő (redirect) bővítményekkel lehet orvosolni.
META adatok
Nagyon misztikusan hangzik, de csak arról van szó, hogy beírunk bizonyos információkat a HTML oldalba, amiket a Google, és más kereső robotok, illetve a nagy közösségi oldalak képesek elolvasni, és felhasználni a saját céljaikra. A META adatokat kezelő bővítmények lehetővé teszik, hogy a WordPress honlap felületén, rendezett formában rögzíthesd az egyes oldalakhoz, bejegyzésekhez tartozó plusz információkat.
Azt is szabályozni lehet, hogy az oldal bizonyos tartalmait ne indexelje be a kereső, vagy hogy az adott külső linkeket az oldal megítélésébe beszámítsa-e a keresőrobot.
XML sitemap
Ez egy speciális formátumban elmentett file, ami a weboldalad tartalomjegyzékét, az összes oldalhoz tartozó linket tartalmazza. XML formátumban íródik, aminek a megjelenítésére alkalmasak a böngésző programok. Általában sitemap.xml a neve, és ha létezik, a domain név után írva lehet megnézni a tartalmát. A Google jobban megbízik az oldalban, ha talál egy ilyen publikus tartalomjegyzéket. Természetesen ahogy a weboldal bővül, változik, a sitemap is módosul.
Kapcsolat a Google online marketing elemző eszközeivel
Van két olyan alapvető, ingyenes online marketing eszköz, amelyet a Google biztosít a számodra. Csak annyi a dolgod, hogy minden egyes általad készített honlapot összekötsz ezzel a két fontos online eszközzel. Mind a Google Search Console és a Google Analytics a saját Google fiókoddal érhető el. Ha egyszer a kapcsolat létrejött a weboldallal, rengeteg naprakész, hasznos a látogatottsággal kapcsolatos információt, és statisztikát szolgáltat a honlapról.
Megoszthatóság, kapcsolat a közösségi oldalakkal
Lehet érvelni ellene is, azonban a nemzetközi online magazinok nagy része még mindig mellette voksol. A tartalmak azonnali megoszthatósága azt jelenti, hogy megjelenik a like gomb és a nagy közösségi oldalak ikonjai a szöveg mellett. Így ha tetszik az oldal, arról azonnal értesülhetnek az ismerőseid is. Több szintje lehet a weboldal és a Facebook integrációjának. Automatikusan posztolhatsz a megadott Facebook oldaladon, amikor egy új blogbejegyzést teszel közzé. De akár azt is biztosíthatod, hogy a Facebook fiókjukkal lépjenek be a felhasználóid a hozzászólásokhoz.
Felhasználói élmény
A Google nagyon komolyan veszi, hogy a találati listában feldobott oldalakon végül mennyit időznek a felhasználók. Ez egy összetett tartalomszervezési kérdés, amire hatással lehet a jól tagolt, felcímkézett, kategorizált tartalom éppúgy, mint mondjuk a kapcsolódó blogbejegyzések megjelenítése. De ide tartozik a szórakoztató képanyag, a diavetítések, a videók és más multimédiás tartalmak megjelenítése is. Ha nem jól kereső-optimalizálsz, akkor bizonyos kulcsszavakra olyan oldalaid fognak beindexelődni, amelyek nem felelnek meg a felhasználó az adott kulcsszóval kapcsolatos várakozásainak. Rákattintanak ugyan az oldaladra, de gyorsan tovább is lépnek, a Google pedig ezt úgy értékeli, mint egy oldaladdal kapcsolatos ellen-szavazatot.
Reszponszív webdesign
Egyre fontosabbá válnak a mobil eszközök, és a Google megítélése szerint nem engedheted meg magadnak, hogy ne legyen mobilbarát az oldalad. ez már nem feltétlenül a bővítmények világa, hanem a mobil barát WordPress sablonoké.
A keresőoptimalizálással kapcsolatos bővítmények egy része csak egyetlen funkciót jár körbe, viszont az adott területen több beállítási lehetőséget biztosít. Egy másik részük viszont szélesebb területet ölel át, azonban ekkor fennáll a veszélye, hogy ugyanazt a dolgot több bővítménynél is be lehet állítani. Az átfedéseket illik kezelni a bővítményeknek. Már a telepítési útmutatóban kaphatsz információkat arról, hogy esetleg melyik másik bővítményekkel nem javasolt az együttes használat. Az is lehet, hogy az egyik bővítmény bekapcsolása a másiknál automatikusan blokkolja az átfedő beállításokat. De olyan eset is lehetséges, hogy neked kell rendelkezned róla, melyik bővítmény beállításait kéred mérvadónak a honlapodon.
Az alábbi táblázatban az első hat bővítmény párhuzamosan telepíthető és használható, azonban a Yoast SEO és az All in One SEO Pack együttes használata nem javasolt. Bevallom őszintén, nem igazán értem, miért futott be olyan nagy karriert a Yoast SEO, hiszen messze nem nyújt teljes körű keresőoptimalizálási támogatást. Talán a szájbarágós szövegre vonatkozó tanácsai miatt nyújtott egyfajta hamis biztonságérzetet. Az én tapasztalataim szerint magyar nyelvterületen teljes mértékben hasznavehetetlenek ezek a javaslatok. Pontosabban szólva, nem lehet tudni, hogy melyik javaslatok relevánsak, és melyek a komolytalanok.
- A böngésző címsorában szerepeljen a kulcsszó
- Címekben, alcímekben szerepel a kulcsszó, lehetőleg az elején
- Kép aláírásokban, a képhez tartozó leírás-ban és az alt tag-ben szerepel a kulcsszó
- Ki vannak töltve a közösségi oldalakhoz tartozó META tag-ek
- Ki vannak töltve a keresőmotoroknak szóló META tag-ek
- Tartalmaz 2-3 a témával kapcsolatos külső linket az oldal
- Tartalmaz 2-3 belső linket az oldal
- A tartalmak mellett megjelenik néhány a kapcsolódó bejegyzés
- A szöveg első mondatai között szerepel a kulcsszó
- A tartalom kategóriában megjelenik a kulcsszó
WordPress SEO bővítmények
Ha megnézed a táblázatot, minden olyan területre, amelyre a Yoast SEO megoldást próbál nyújtani van egy másik bővítmény, amely sokkal több beállítási lehetőséget tartalmaz. Sok nemzetközi poszttal ellentétben én az első hat bővítmény együttesére szavazok a Yoast SEO-val szemben. Itt olvashatsz egy angol nyelvű összehasonlítást 3 összetett SEO bővítményről (köztük a Yoast SEO-ról).
A bővítményekről bővebben a WordPress oldalán találsz részletesebb információkat. A képekre kattintva az adott bővítmény leíró oldalára navigálhatsz.