Mi az a domain név?
Minden számítógépnek egyedi azonosítója van, amelyet IP-címnek nevezünk, ez igaz a szerverekre is a szerverparkokban. Az IP címek nem túl beszédesek, pontokkal elválasztott számsorokról van szó, amelyek nem okoznak gondot a számítógépek közötti kommunikációban, de az emberek számára nem túl kényelmesek.
A domain név előtt a https szócska egy protokolt jelöl, amely a biztonságos adatátvitelt teszi lehetővé. Nézd meg, mi is az a https és az SSL tanúsítvány.
A domain név fogalma
A domain neveknek az a szerepük, hogy az emberek számára megjegyezhető nevekkel lehessen beazonosítani a számítógépeket. A domaineket speciális szerverek (ún. DNS – névszerverek) tartják nyilván. Az internetes keresés alkalmával ezek a domainnév szerverek azonosítják, és párosítják össze a domain neveket a hozzájuk tartozó IP-címmel. Amennyiben a domain mögött van valamilyen internetes tartalom (egy blog, egy weboldal, egy webáruház), akkor a domainhez tartozó kezdőlapot a szerver elküldi a világhálón keresztül az interneten böngésző számítógépére és a weboldal megjelenik a monitoron. A szerver onnan tudja, hogy melyik a kezdőlap, hogy tipikusan index.html vagy index.php szokott lenni az elnevezése.
Domain végződések
A domain neveket végződésük alapján két nagy csoportba lehet osztani. A nemzetközi fődomainek közé tartozik például a .com (kereskedelmi tevékenységet jelöl, pontos megnevezése: “commercial”), a .net (hálózatot – network-öt jelenti) vagy épp a .org (organisation: szervezet) kiterjesztésű domain végződések. A nemzeti domainek végződései egy-egy ország nevéből képzett rövidítések, pl. Magyarország esetében a .hu. Nézd meg a Profitárhely weboldalán milyen domain végződések léteznek és milyen árkülönbségek tartoznak hozzájuk.
A domain név tulajdonosa
Csak akkor lehet egy domain név mögé internetes tartalmat rendelni, ha az adott domain nevet egy konkrét személy vagy cég megvásárolja. A tartalom közlés folyamatában ennek kiemelt jelentősége van. Nem csak a kereskedelmi érték miatt (hiszen sok esetben a márkaneveket ismétlik a domain nevek), hanem egy esetleges felelősségre vonás esetében is. A domain nevekkel kapcsolatos szabályozásról itt olvashatsz bővebben.
Most indul a Pánikgomb szolgáltatásunk. Nyilván a panikgomb.hu oldalt szerettem volna, de azt a domaint egy szlovák cég birtokolja, aki ugyanezen a néven indítana szolgáltatást egy magyar partnerrel. De mivel az töketlenkedik, így – dobpergés – most abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy akciós áron, 15000 (!) EUR-ért eladja nekem a címet. Nyilván nem kellett, ellenben hazai szó védjegyként lajstromoztattam a „Pánikgomb” szót és most hasonló szolgáltatásokra, tanácsadásra más nem használhatja 10 évig. By the way, szenvedélyes domain gyűjtő vagyok, kb. 60-70 domain nevet tuti lefoglaltam.
Csongár Gábor, https://panik-gomb.hu
Mivel egy márka szempontjából kulcsfontossága lehet az elnevezéseknek, az internet térhódításával megjelent a domain nevek piaca is. Sokan kerestek pénzt azzal, hogy jól csengő, értelmes szavakból álló kifejezéseket foglaltak le és megvárták azt a pillanatot, amikor valakinek pont erre a kifejezésre volt szüksége a saját honlapjához. Ma már kihívás olyan kifejező, „beszélő” domain nevet találni, amely még nem foglalt. Az ehhez hasonló, interneten elérhető online eszközökkel tudod a domain ötleteidet tesztelni, itt ellenőrizheted a domain foglaltságot.
Az elnevezés, ha nem is kritikát, de mindig meghatározást jelent, azaz: beillesztést az ismertbe és megszokottba.
Thomas Mann, író
Hogyan lesz a domain névből működő honlap?
A domain név kiválasztása után hivatalosan is birtokba kell venni a domain nevet, azaz regisztrálni kell, majd egy tárhelyet kell biztosítanod a honlap működtetéséhez. A honlaphoz szükséges adatbázist, webszervert és nagyon sok más technológiai feltételt a tárhely szolgáltató tud biztosítani a számodra.
Domain regisztráció, és a domain név átkérése
Mivel a domainek használata szorosan összekapcsolódik a weboldal tárhellyel, ezért a legtöbb tárhely szolgáltatónál domain regisztrációra is van lehetőség. Ha megvan a kiválasztott szabad domain név, akkor azt a szolgáltató tudja beregisztrálni. A domain regisztrációnak és használatnak vannak bizonyos szabályai. Ezt végződésenként más-más szervezetek határozzák meg, így a regisztrációs szabályok, és a regisztráció menete is különböző lehet az egyes végződések esetén.
A magyar .hu domainek szabályzatát ITT találod, és a szabályokat az ISZT (Internet Szolgáltatók Tanácsa) határozza meg.
10 évvel ezelőtt a .hu regisztráció hosszadalmas volt (2 hetes várólista volt érvényben), és papír alapú adminisztrációval járt: domain igénylőlapot kellett benyújtani cégszerű aláírással, ill. tanúk aláírásával. Ez azóta sokat egyszerűsödött, és gyorsabbá is vált. Jelenleg az ISZT alapesetben nem kéri be a domain igénylőlapot, ezért a regisztrátorok többsége sem kéri azt az ügyféltől, vagy ha mégis, akkor elfogadják a beszkennelt változatot is. Jelenlegi is egyesével engedélyezi az ISZT az új domaineket, ezért a folyamat indítása után általában 1-2 napon belül történik meg a domain regisztráció.
.hu domain átkérésekor viszont még a jelenlegi szabályozás szerint is szükség van papír alapú igénylőlapra, és ezeket beszkennelve is elfogadják. A .hu átkérés sajátossága, hogy a domain tulajdonosa (a szabályzat szerinti megfogalmazásban: a használója) bármikor átkérheti a domaint másik szolgáltatóhoz mégpedig úgy, hogy ehhez nem kell a régi szolgáltató beleegyezése, vagy bármilyen közreműködése. Ezért fontos jelenleg is az, hogy domain átkéréskor igazoljuk a kérés hitelességét a cégszerű aláírással, ill. a tanúkkal.
Más gyakran használt végződések esetén (mint pl. .com, .eu, .info, stb.) más a folyamat. Ezeknél a regisztráció a benyújtást követően azonnal megtörténik. Nincs a regisztrációs feltételek között megszorítás, gyakorlatilag az a fő szabály, hogy aki előbb kéri, az regisztrálhatja be a domaint.
Ezeknek a domaineknek az átkérése másképp működik: átkéréskor a régi szolgáltatótól kell kikérni az átkéréshez szükségek egyedi azonosítót, amit Transfer key-nek, vagy Auth ID-nek is szoktak nevezni. Ezt persze a régi regisztrátor nyilván csak akkor fogja kiadni, ha ott pl. nincs számlatartozás, vagy más akadályozó tényező. Az így megkapott kulcsot kell megadni az új regisztrátornak, aki ennek birtokában át tudja venni a domiant.
Névszerverek – a domain név és a webtárhely összerendelése
Ahhoz, hogy a böngészők elérjék a weboldalt, meg kell állapítaniuk a weboldalt szolgáltató szerver számítógép IP címét (vagyis a hálózati címét). Ezt az ún. névszerverek segítségével tudják megtenni. Minden domainhez 2, vagy több névszerver tartozik, mert csak így lehet biztosítani a magas üzembiztosságot Ez is szorosan összekapcsolódik a tárhelyszolgáltatással, rendszerint a tárhelyszolgáltatás része a névszerverek üzemeltetése is, és rendszerint nincs is külön díja.
A névszervereken ún. rekordok vannak, amelyek többek között a név – IP cím összerendeléseket is tartalmazzák. Ezek közül kettő beállításával találkozhatsz honlap üzemeltetőként:
„A” rekord: Ez egy hostnevet (vagy domainnevet) és a hozzá tartozó IP címet tartalmazza. Ez kell pl. a weboldal eléréséhez is.
„MX” rekord: (MX, azaz Mail Exchange). Ilyen rekordokban van megadva, hogy az adott domainnek hol található a levelezőszervere, amelyen a bejövő leveleket várja.
Vannak még további rekord típusok is, de a webtárhely szolgáltatásban ezek a legfontosabbak.
Domain név hozzárendelése a tárhelyhez
Amikor egy webtárhelyet elindít a szolgáltató, általában már egy domaint hozzá is rendel. A legegyszerűbb esetben egy tárhely egyetlen domaint szolgál ki, de lehetőség van a szolgáltatási csomagtól függően több domain hozzárendeléséhez is. Ilyenkor a tárhely mapparendszerében külön mappában érhetőek el a honlapokhoz tartozó file-ok. A domain hozzárendelésekor meg kell adni azt a mappát a tárhelyen, amelyben a weboldal fájljai fognak elhelyezkedni. cPanel esetében az első (vagy alapértelmezett) domain kötelezően a public_html mappában van. Ha további domaineket adunk hozzá, akkor nekünk kell megadnunk, hogy milyen nevű mappában legyen. Kézenfekvő megoldás pl. a domain nevével megegyező mappát megadni, így könnyű lesz eligazodni a tárhely mappái között.
Hogyan válassz domain nevet?
Az induló vállalkozásoknál előfordulhat, hogy még a márkanevet sem tisztázták a tulajdonosok. Ez mindenképpen elengedhetetlen a domain név kitalálása előtt. A márkanév kelti az első benyomást az emberekben, ezzel találkoznak először az érdeklődők. A kérdés az, hogyan lehet egyetlen kifejezésben egy egész történetet elmesélni. Ki lehet egyáltalán fejezni a márka értékeket pusztán a név segítségével, vagy törődjünk bele egy érthető, az iparágban megszokott, kényelmes megoldásba? Ideális esetben a név megragadja a figyelmet, képes a szolgáltatás ígéretét, a márka küldetését kifejezni. Ráadásul oly módon, hogy mindez a célközönség számára érthető nyelven történjen, az ő fogalmaikat, vélhető asszociációikat figyelembe véve.
A cégnév, a márkanév, és a domain név nem szükségszerűen azonosak. Egy márka mögött cégcsoport is állhat, de egyetlen cégnek is lehetnek független márkái és márka oldalai. Gyakori, hogy egy családi vállalkozásban több, egymástól akár független tevékenység is zajlik. A cégnevek és a márkanevek kapcsolata tehát sokkal lazább, mint azt az ember előzetesen várja.
A márkanév és a domain név is különbözhet
Általában törekedni szoktunk arra, hogy a márkanév valamilyen változatban domainként is a tulajdonunkba kerüljön. Senki nem szeretné, ha a jól bejáratott márka neve alapján nem hozzá kötődő tartalmak jelennének meg az interneten. Ugyanakkor van néhány nyilvánvaló eltérés a márkanév és a domain név között, például ha ékezetes betűket tartalmaz a márkanév, vagy ha több szóba írják. Elvileg lehetséges a magyar ékezetes domain nevek alkalmazása, de semmiképpen nem javaslom, ugyanis az emberek megszokták, hogy ékezet nélkül használják a domain neveket, így külön ki kellene hangsúlyozni az ékezetes írásmódot. Az is gyakori, hogy a márkanév rövidítése jelenik meg domain névként.
A domain nevek és a márkanév kapcsolata azonban ennél komplexebb is lehet. Gyakori, hogy a különböző célcsoportok számára különböző domaineken választják el a szabadúszók a szolgáltatásaikat. Egészen más lehet érthető és vonzó egy tini számára, mint mondjuk a 40 pluszos korosztálynak. Arra is lehet példát találni, hogy két szolgáltatáshoz két külön domain nevet használnak, és ezeket a márkanévből és a szolgáltatásból képzik, például qualitherm-napelemek és qualitherm-epuletszerkezet. Van arra is példa, hogy csak a célközönség valamilyen érdeklődési területére készülnek a tartalmak. Például egy biciklis szervíz kezelheti a kerekparelet.hu domain néven futó blogot is, aminek sem a cégnévhez, sem a szolgáltatáshoz nincs köze..
Amikor belecsöppentem a segítő businessbe, akkor megdöbbentem, hogy szinte mindenki lebeg, hogy mindenki bevonz, hogy a segítők legtöbbje ezoterikus gomolyban él és dolgozik, meg leginkább fellengzősen és legtöbbször kuszán fogalmaz (főleg számomra aki nem értem az ezo spiri nyelvet). Ahogy én gondolkodom és dolgozom, az ellentétes azzal, amit tapasztaltam ebben a szegmensben. Az értelem és logika vonalán mozgok és dolgozom, még ha a munkámhoz a családállítás technikáját használom is. Eleinte, mikor még csak úgy belekezdtem a munkába azzal, hogy lássuk mi lesz belőle munkaviszony mellett, akkor döbbentem rá arra, hogy a klienseim szinte 100%-a azzal ment el: Lara én ezt végre értem. Te amit mondasz teljesen logikus. Nem azt érzem, hogy azért működik a módszered, mert hiszek benne, hanem mert értem. Így lett a nevem első nekifutásra Logikus Lélektan.
Majd mikor kialakítottam a módszerem, lettem benne magabiztos, és már a klientúrám is akkora lett, hogy az addigi munkahelyemet a vállalkozásra tudtam cserélni, született meg bennem az, hogy most már a saját nevem alatt fussanak a megjelenéseim – Urbancok method, avagy a lélek 3 alap pillére – és legyen a weboldalam, Facebook oldalam neve is a saját nevem. A weboldalam még nem profi, ugyanis eddig a social media volt az a platform, ahonnan jöttek a klienseim.
A weboldalt 2 domain névről lehet megtalálni.
www.logikuslelektan.hu – a magyarul beszélőknek könnyebb megjegyezni
www.urbancok.com – ezt fogom használni majd a nemzetközi piacon is, amikor többnyelvűsítem az oldalt.Larissa Urbancok, urbancok.com
Extrém példa erre Vida Ágnes esete, aki pszichológusként írt a kismamáknak könyvet és blogot, majd ráérezve a gyesen lévő anyukák munkával kapcsolatos igényeire, elkezdett a vállalkozóvá válásról is tartalmakat készíteni. A Gazdagmami márka ebből nőtt ki, a domain név pedig ehhez igazodott.
Elemezd a tevékenységi kört, a szolgáltatásokat és a célközönséget
A jó márkanév kialakításához először a tevékenységi körrel, a lehetséges szolgáltatásokkal, a kapcsolódó termékekkel kell tisztában lenni. Ugyanis nem mindegy, hogy tanácsadás, vagy tervezés, szolgáltatás vagy termékeladás van a fókuszban. Ki kell találni, hogy a célközönség számára az adott tevékenység hogyan jelenik meg, milyen szavakat ismernek, használnak a tevékenységgel kapcsolatban. Mennyire ismertek az angol elnevezések például? A webdesign, vagy a design szinte már magyar szó, a sitebuildinget viszont már nem mindenki fogja érteni a kisvállalkozások tulajdonosai közül. Ebben a szakaszban az alábbi kérdésekre keressük a választ.
- Mit csinálunk az adott szolgáltatás keretein belül?
- Mi az iparág / a tevékenység / a szolgáltatás célja?
- Milyen szerepet tölt be az emberek életében?
- Mit ad a szolgáltatás az embereknek?
- Mi a márka küldetése?
- Milyen problémák megoldását ígéri a szolgáltatás?
- Mi az egyedi hozzáadott értéke a márkának akár a konkurenciával összehasonlítva?
- Miben különbözik másoktól, hasonló szolgáltatásoktól?
- A márka értékei hogyan és miben segítik az embereket?
A fenti válaszokat elemezve össze kell gyűjteni az összes lehetséges kapcsolódó kifejezést és kulcsszót.
Szerepeljen a szolgáltatás a márkanévben vagy a domain névben?
Nem fogok tudni olyan képlet-szerű választ adni erre a kérdésre, ami bármilyen körülmények között alkalmazható. Ugyanis éppen a fenti elemzés ismeretében lehet megsejteni a választ. Az egyik fontos szempont lehet, hogy van-e kiemelt szolgáltatás, ami a többit magába foglalja, vagy ami alapján a többi is hiteles marad. A webdesign például ilyen gyűjtőfogalom, amelyet a célközönség a honlap tervezéshez és a WordPress honlapépítéshez is kapcsolódhat, sok esetben pedig az arculattervezést, vagy a Photoshop képmanipulációt is beleértik.
Ha már szakosodtál, és tudod, hogy UX designerként szeretnél dolgozni – soha nem fogsz elvállalni kártyás fizetés integrációt Postapontos szállítási móddal WordPress-ben – akkor egyértelmű a tevékenységi köröd, és eldöntheted, hogy szeretnél-e utalni rá. Ennél a speciális példánál a „UX” kifejezés nagyon jó olyan szempontból, hogy rövid, és egyértelmű. Azt is fel kell mérni, hogy mennyire elterjedt a laikusok körében, és ők vajon tudják-e, hogy miről van szó, felismerik-e egy szó-összetételben. Visszautalnék arra, mennyire fontos az elemzés és a célközönség tudatosítása. Ugyanis ha például alkalmazottként szeretnél UX-designerként elhelyezkedni, és ehhez készíted el a honlapot, akkor biztosan használhatod a „UX” szót, mert a szakmabeliek ismerni fogják.
Ha nem egyértelmű a tevékenységi köröd, mert keresed még a helyed, vagy stratégiailag több szolgáltatást akarsz nyújtani, akkor az egyik szolgáltatás behelyezése a márkanévbe, kizárja a többieket, és félrevezető is lehet. Például ha logó- és arculattervezést is vállalsz, meg honlapot is építenél, akkor akár a „logo”, akár a „honlap” szerepeltetése a domainben túlságosan behatárol.
Vegyük egy fodrászat esetét, ahol kozmetika is üzemel, és egy masszőr is bejár néha, hogy a célközönség egy időpont foglalással több szolgáltatást is el tudjon érni. Milyen márkanevet válasszon a tulajdonos? Ha nagyobb a helyiség, és folyamatosan bérlik más szabadúszók, akkor érdemes szépségszalonnak nevezni, és mindenki fogja tudni, hogy itt több dolog is elérhető. Ha azonban a fodrászat egy kis alagsori helyiségben van, és csak férfiaknak kínálnak arcszőrzet ápolást és hajvágást, akkor a „fodrászat” vagy a „Barber” kifejezések sokkal jobban leírják a helyzetet.
A tevékenység sok esetben nem a márkanév része, hanem mintegy szlogenként írja körbe a márkát. Obszidián Fodrászat, vagy Obszidián – női fodrászat, vagy Obszidián – szépség, haj, köröm, ahol ezeket a szlogen helyén használt kifejezéseket a szolgáltatás leírására használjuk. Az igazi szlogen egyfajta hitvallást, tömör lényeget, kommunikálandó értékeket is kifejezhet: Obszidián – fekete öves fodrászat.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy most már több, mint száz olyan kreatív domain név végződés van, amelyik speciel pont a webdesignerek számára lehet érdekes, ugyanis létezik .design domain végződés is. Ekkor nem csak felesleges, hanem már zavaró is a design, vagy webdesign szó használata a márkanévben.
Keresőoptimalizálás szempontjából lehet előny a szolgáltatás szerepeltetése a domainben, de a több száz ranking faktor között ez csak egyetlenegy.
Szerepeljen tulajdonnév a domain névben?
Ha a tulajdonos személye fontos, ha ez ember a márka mögött fontos, és persze, ha jó hangzású a tulajdonnév, akkor érdemes beemelni a márkanévbe.Nem lehet receptet adni, hiszen vannak hosszú, idegen hangzású, nehezen kiejthető nevek is, és egyszerű, rövid, magyaros vezetéknevek is. Az adott cég, márka, szolgáltatás és vezetéknév alapján érdemes dönteni.
Az első munkaruhás cégem neve Juhász Munkaruha volt.
Egyszer csörög a telefon, erős tájszólással kéri egy férfi, hogy ugyan küldjek már neki egy juhász munkaruhát.
– De hát milyen munkaruhát szeretne?
Erre:
– Hát nem tudom. Én 30 éve vagyok juhász, de még nem láttam juhász munkaruhát. Gondoltam veszek egyet, mert kíváncsi vagyok…..
Nagyon csalódott volt, amikor elmagyaráztam, hogy én vagyok a Juhász és hagyományos munkaruhákat varrunk….Juhász Attila
Magyar vagy idegen szavak kerüljenek a domain névbe?
Még azok is óriásit tévedhetnek, akik nagyon jól beszélnek angolul. Ugyanis a szleng nagyon gyorsan változik, és ami az egyik nyelvterületen határozottan egy jelentéssel bír, az egy másik országban félreértésekre adhat okot. tehát érdemes mindig az adott célközönség körében is letesztelni a terveket, de anyanyelviekkel is lektoráltatni kell, különben az embert az ügyfelei fogják szembesíteni a rejtett jelentésekkel.
Még 2015-ben keresgéltem jó cégnév után, ami kifejezi az attitűdünket, és szabad is a domain. Arra jutottam, hogy a hackerek másképp gondolkodnak, okos megoldásokat alkalmaznak. Még volt egy lifehack kifejezés is, ami ehhez pozitív módon kapcsolódik.
Így lett a nevünk HACKY, „Market hacked” szlogennel. Rákerestem több szótárban is, hogy van-e bármilyen jelentése, de akkor semmit nem találtam, pedig még az urban dictonaryt is megnéztem.3 évvel később egy amerikai ügyféllel beszéltem, és kérdezte, hogy miért választottuk ezt a nevet. Elmondtam neki a koncepciót, és akkor azt válaszolta, hogy ezt nagyjából sejtette is, de azt ugye tudom, hogy ez mostanában már inkább azt jelenti, hogy valamit „durr neki” módon akarsz megcsinálni.
– Mintha egy narancsot meg is lehetne pucolni szépen, de mi inkább neki akarnánk vágni a falnak, és a széttrancsírozott belét kienni – mondta ő.
Nem épp ez volt a cél – válaszoltam neki.
Akkor még mindig semmi nem volt a szótárakban, de egy évvel később már volt rá definíció:
„(of a piece of computer code) providing a clumsy or inelegant solution to a particular problem.”
Fejlesztő cégként ez aztán remek fejlemény volt.Kovács Márk, prizific.com
Barfshop.hu. A Barf kutya étrend, kutyásoknak mond sokmindent… angolok már nem egyszer röhögve jöttek be az üzletbe hogy megtudják, mit lehet kapni egy hányás (Barf in english) boltban.
Perlaki Fanni, barfshop.hu
A magyar szavakban az ékezetek is komoly problémát tudnak okozni, ugyanis a legtöbb esetben ékezet nélkül használjuk a márkaneveket, szolgáltatásneveket. vannak azonban olyan magyar szavak, amelyekről az ékezetet elhagyva más jelentést kaphat a szó, például a szár és a szar esetében.
Még a múlt évtized elején hoztam össze és szerkesztettem egy heti rendszerességgel jelentkező rádióműsort, ami a tehetségsegítés és tehetséggondozás témájával foglalkozott. Rádió lévén idősávokban ment a gondolkodás, meg is született a név: TehetségSáv. A domain név ékezetek nélkül futott. Ennek következtében időnként magyarázkodni kellett, hogy nem, nem vegyipari a téma, és nem, nem egy különleges maró anyagról van szó.
Német Péter
Érzékeny témák, vulgáris szavak szerepelhetnek a domain névben?
Itt van a legnagyobb szükség a kreatív, szellemes, játékos megközelítésre. Hiszen sok olyan egészségügyi vagy éppen szexuális téma van, amihez normális, korrekt szolgáltatás kapcsolódik, de a megfogalmazásokkal nagyon kell vigyázni.
A saját, szakmai ajánló és tanácsadó oldalam az eredetileg squatty potty kakisámlihoz. Magyarul pillepotty.hu lett a neve.
Bánfalvi Péter, pillepotty.hu
Konkurencia kutatás
Itt most nem csak arról van szó, hogy térképezd fel az adott iparághoz tartozó márkaneveket és domain neveket. Ez egyébként is minden vállalkozás esetében kötelező lépés.
Mindenképpen keress rá a tervezett domain névre még akkor is, ha szabad, hogy lásd, milyen oldalak jönnek fel már most is erre a keresésre. Ha ugyanis ezt a nevet választod, akkor ebben a konkrét találati listában fogsz te is szerepelni. Azt kell megítélned, hogy a te márkaneveddel, a te nyelvterületeden egyértelműen beazonosítható leszel-e az adott márkanévvel. Például ha létezik egy Vario-design.de, de egy régimódi, német nyelvű honlap tartozik hozzá, és találsz egy francia belsőépítészeti céget VarioDesign márkanévvel, akkor a magyar nyelvű variodesign.hu választható marad, mert a találati listában látható cím és leírás alapján egyértelműen felismerhető marad.
Ha azonban van egy vario-design.hu és egy angol nyelvű variodesign.com, amelyik webdesignnal foglalkozik, akkor semmi esetre se válaszd a márkanév egyetlen változatát sem, mert az angol nyelvű webdesignnal foglalkozó oldalak itthon is vannak, így két konkurenseddel is egy listába kerülsz. Ezzel azt kockáztatod, hogy még az sem fog magabiztosan megtalálni, aki emlékszik a konkrét márkanevedre. A megkülönböztethetőség nagyon fontos, érdemes kellő távolságra helyezkedni a már foglalt nevektől.
Melyik domain név kiterjesztést válaszd?
A kiterjesztés kiválasztása attól függ, hogy hol található a célközönséged. Ha vállalkozásod Magyarországon fog működni, akkor a legjobb döntés egy .hu kiterjesztés, mert a magyar célközönség erre fog számítani. Ha célközönséged nemzetközi, akkor a .com végződésen nem is kell különösebben gondolkodni. Hiába tűnik vonzónak a .net, a .org vagy a .eu végződések használata, ha már foglalt egy kifejező, iparágra jellemző .hu és .com domain név, akkor nem szabad a másik hármat választani, mert bele fognak zavarodni a felhasználók, és még a konkurenciát is magadra haragítod. Valójában inkább ártasz vele a márkádnak.
4. A jó domain név jellemzői
A jó domain név egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy könnyen megjegyezhető és felidézhető. Ehhez négy olyan tulajdonságot érdemes szem előtt tartani, amelyek már önmagukban biztosítani tudják a megjegyezhetőséget. A híres online márkák közül csak néhányat említenék meg: Pinetrest, Instagram, Facebook, Google, Twitter, Slack, Dropbox, LinkedIn, WordPress, Drupal, Microsoft, Apple, Android, Adobe, Mailchimp, ActiveCampaign, Számlázz.hu, Billingo.
A jó domain név egyszerű és rövid
Könnyű kimondani ezt a szabályt, de annál nehezebb rövid domain nevet összeállítani az értelmes, még szabad kifejezésekből. Érdemes inspirációt gyűjteni más iparágakból. A „Mánia” a Krémmánia nyomán, vagy a „Biblia” a Kisvállalati marketing biblia nyomán önmagában soha nem jutott volna eszembe, de egy másik szó-összetételben egy másik iparágban remekül működhetnek.
- Krémmánia mintájára: Webmánia – szabadúszó webdesigner honlapjához
- Marketing Biblia mintájára: Szabadúszó biblia – ebook címe egy ajándék termékhez egy online tanfolyami csomag részeként
Mutatok néhány élő, 2020-as női kis vállalkozást, amivel a most induló, tényleg kicsi vállalkozások márkanév ötleteiből szemezgettem.
Zenzero – bohém bizsuk boltja
https://zenzero.hu
Olaszul a szó jelentése gyömbér, és a hangzása miatt választották.
Bohém, ásványos bizsuk és ajándékok webshopja.
Tulajdonos: Kern Ágnes
Krozsu – minden a babáért és érted
https://krozsu.hu
Livilánc néven indult a rágcsalánc bizniszünk annak idején (Lili és Ivett lányaim nevéből) De már annyira nem foglalkoztam láncokkal, vagy csak elvétve, hogy váltani akartam. Semmi vicces, egyedi nem jutott eszembe…. de ott volt a becenevem, ami elég egyedi ahhoz, hogy tuti ne legyen foglalt.
Tulajdonos: Kosináné Dr. Krómer Zsuzsanna
Biboshop
https://biboshop.hu
Első termékem a cumitartós nyálkendő volt. Angolul bib. Egyik reggel felébredtem és beugrott a bibo. Rokonok, barátok az elején bimbónak csúfolták, de én kitartottam ez mellett.
Tulajdonos: Mohácsi Anett
A jó domain név kifejező
Jó lenne, ha a domain nevet azonnal érteni lehetne, de ez nem könnyű feladat. Minél nagyobb a marketing büdzsé, annál érthetetlenebb lehet a márkanév, hiszen a TV reklámokkal és az óriási Facebook kampányokkal tetszőleges márkanevet az emberek fejébe lehet vésni. De egy átlagos kisvállalkozás esetében ez nincs így. A kifejező név nem feltétlenül jelenti azt, hogy ez egy értelmes szó, de valamilyen formában utalhat más szavakra, amelyekre ráismerünk,és az asszociáció megteremtődik. A magyar nyelv ilyen szempontból megnehezíti a helyzetet, az angol szavak sokkal rövidebbek.
Nem csak arról van szó, hogy a szolgáltatást, vagy az iparágat be lehessen azonosítani, hanem arról is, hogy a hozzáadott értékedet, a számodra fontos, hangsúlyozni kívánt tulajdonságot, jellemzőt is bele lehessen rejteni a márkanévbe. A PerfectPixel a tökéletességre való törekvést , a Graphisma az egyedi grafikus megoldásokat, a WEBARTERY a művészet és a kapcsolódás fogalmát hangsúlyozza.
Olyan angol kifejezéseknél kell maradni, amelyek ismertek, könnyen kiejthetők és nem kell kiemelkedő műveltség a megértésükhöz. A Continuous Conscious nem lesz jó, ellenben a Graphisma és a WEBARTERY igen.
Ruhacuka
https://ruhacuka.hu
Használt és outlet gyerekruhákkal foglalkozunk, a ruha és hacuka szavakból jött Ruhacuka. Mivel ebben az új szóban (névben) a ruha szó nagyon hangsúlyos, a Cuka is életre kelt. Így lett Cuka babánk, aki Ruhacuka kabalafigurája, és mára a „cukaság” is megjelent mint fogalom: minőségi, egyedi cuki jelentéssel bír.
Tulajdonos: Sümeginé Nemes-Nagy Ágnes
Ízeskert
https://izeskert.hu
Lekvárral és szörppel kezdtünk 9 éve, innen is az íz-es, meg hát finom (=ízes) is, na. És van hozzá 15 hektár gyümölcsös, ami tulajdonképpen egy nagy kert.
Tulajdonos: Lajer Hajnalka
A jó domain név kiejthető
Fontos, hogy a domain név kiejthető legyen, mert így jegyezzük meg, magunkban mindenképpen kimondjuk. Ezért zavaró lehet, ha keverednek az angol és magyar szavak benne, mert például az s-sz leírásban bizonytalanok maradnak az érdeklődők. A Crevision esetében például emlékezhet a felhasználó a CreaVision-re is kiejtés alapján, és amikor erre rákeres, akkor ugyanebbe az iparágba tartozó szereplőket fog találni, de a keresett márka nem lesz közöttük.
A kötőjelek, a mássalhangzó duplázások olyan plusz információt jelentenek, amelyeket nehéz fejben tartani, ezért lehetőség szerint kerüljük el őket. Tehát a jó domain név kiejthető félreértések, és plusz hozzáfűznivaló nélkül. Ez alól talán a számok képeznek kivételt, mert ügyesen használva őket, megjegyezhető márkaneveket lehet produkálni velük. De természetesen nem úgy, hogy egy meglévő domain név mögé odabiggyesztjük a 2-est…
A jó domain név egyedi
Már említettük a konkurencia kutatás, és a domain névre való rákeresés fontosságát. Inkább engedjük el az ötletet, ha már van hasonló, mert az egyediség az egyik legfontosabb szempont, ha azt akarod, hogy téged találjanak meg. Az egyediség nem is feltétlenül eredetiséget, hanem megkülönböztethetőséget jelent.
Ezek a szempontok egymásnak ellent is mondhatnak, hiszen egy kifejező név nem feltétlenül lesz rövid, mint a Hegyvidéki Manufaktúra esetében. Ha a szolgáltatás neve bekerül a márkanévbe, akkor az nem lesz túl eredeti, mint a helyesenmagyarul.hu esetében. Túl általános, jellegzetesség nélküliek a szavak, bár tökéletesen leírják a tevékenységet. A jól hangzó, egyedi elnevezések viszont nem kötik azonnal a tevékenységet a márkához, mint a Zenzero esetében. Ilyenkor fontos végig gondolni, hogy milyen környezetben fog megjelenni a márkanév. Hiszen szinte nincs olyan felület, ahol önmagában érvényesülhetne. Ha a logóban a márkanév mellett figuratív elem is szerepel, esetleg egy szlogennel is kiegészítjük, akkor már a szövegkörnyezet is segít értelmezni, bevésni a márkanevet.
Momps – Mompreneurs
http://mompreneurs.hu/
Kisgyerekes anyukák, akik vállalkozás ötleteket dédelgetnek, vagy már gyakorló kisvállalkozók.
Tulajdonos: Erika
Tucaproject
https://tucanproject.hu
A név úgy jött, hogy valamilyen állatot akartam, színeset, amit még nem rágtak le, mint a gekkot. Aztán tájékozódtam, találtam egy inka horoszkópot, ahol a tucan az utazás szerelmese és kreatív jegy, és mivel utazós vlognak volt szánva, meg a grafikának, azonnal megterveztem a logót és egy dzsungeles arculatot, amit azóta leváltottam, mert mindenhol divat lett és mert elmentünk az esküvők felé. A tucan.hu védett volt, így lett tucanproject. Érdekes, mert egyrészt semmi köze az esküvőhöz, amit már megkaptam párszor a sok weddingizéktől, másrészt viszont mindenki megjegyzi valahogy
Tulajdonos: Fekete Mónika
Webtinta – digitális design
https://webtinta.hu
A diavetítés kiemelt mondata is hozzácsapódik az első benyomáshoz: alkotni szeretünk.
Tulajdonos: Szunyogh Krisztina
Minden szempontot nem biztos, hogy egyszerre lehet érvényesíteni, de legalább meg kell próbálni. Ha nem tudunk minden szempontnak megfelelni, akkor legyen az első a megkülönböztethetőség, a többiek közül pedig válasszuk ki a legfontosabbat, és engedjük el a többit. Legfeljebb picit hosszabb lesz a márkanév, vagy nem lesz azonnal beazonosítható az iparág.
Kreatív módszerek a domain név kiválasztásához
Tapasztalataim szerint a márkanév érlelődik. Ez azt jelenti, hogy ahogy az öndefiníció fejlődik, a márkanév is változásokon megy keresztül. Az éréshez azonban idő kell. Nem csak elmélkedés a lehetséges célközönségről és a szolgáltatásokról, hanem sok külső inger, inspiráció, és asszociáció. Mutatok néhány direkt módszert, amivel serkenteni lehet a kreativitást, de természetes, ha több lépcsőben, akár hónapokon keresztül gondolkodsz a saját márkádon és a domain neveden. Mindegyik létrejövő szóösszetétel esetében meg kell utólag vizsgálni, hogy az eredetileg elképzelt szolgáltatást mennyire képes kifejezni, mennyiben módosult a jelentése a szavak egymásra hatása miatt.
Ugyanezek a módszerek alkalmazhatóak a későbbi csomag- vagy termék elnevezésekhez is. Nálunk például tudatos döntés eredménye volt, hogy megpróbáltuk a termékeket is egyedi névvel beazonosíthatóvá tenni. Így keletkezett a Startvonal Webdesigner Tanfolyam, az ArtLine webgrafikus, a Photoshop Alapozó és a WordPress Alapozó elnevezése is.
Mind map asszociációs háló módszer
Csak akkor van értelme, ha a lecke elején szereplő kérdéseket alapos elemzés után megválaszolod, és kijegyzeteled az alap kiindulási szókészletet. Egy nagy papír közepére írd fel azt a szót, amivel dolgozni szeretnél. Mondjuk a webdesign kifejezést jelen esetben. Minden egyes kifejezéshez új lapot lehet kezdeni, mert más lesz az asszociációs háló, ha a honlap készítésből indulsz ki, vagy a logót írod középre.
Kis vonalakkal kösd össze az alap szót az első asszociációiddal, amiket köré írsz: Honlap, design, tervezés, weboldal, művészi, perfect, egyedi. Ezután minden egyes szó köré megint írd fel az asszociációkat.
- Honlap, design, tervezés, weboldal, művészi, perfect, egyedi
- Egyedi – kreatív, unique.
- Perfect – star, ötcsillag, tökély, excellent, aranyerem, arany.
- Művészi – art, ecset, vízfestékhatás, line, hullámvonal, pont.
- Design – dekor, plan, uxdesign, graphicdesign.
A feladat az, hogy minden egyes új kifejezéshez újabb asszociációk társuljanak. Ha megtetszik az aranyérem gondolata, vagy a gold szó, akkor itt folytatod az asszociációs sort.
- Gold – nap, sun, napfelkelte, sunrise
- Hullámvonal – szaggatott vonal, pont-pont-vesszőcske, pont-pont-pont, vonalvezetés, vonalas, ív, íves
Amikor betelt a lap, vagy nincs több ötleted, akkor ebből a készletből kell szó-összetételeket alkotnod. Például
- BrushLine – illusztráció,
- KreatívPont – online marketing,
- FiveStarWeb – kimagasló honlapok, webdesign,
- GoldUX – kimagasló, profi ux design, webdesign,
- BrandRise – márkaépítés a sunrise mintájára
Kreatív mátrix módszer
Az első oszlopba kerüljenek azok a kifejezések, amelyek az iparágra, a témakörre, vagy a szolgáltatásra utalnak. Nem kell, hogy fogalmi szinten, matematikai pontosságú definíció legyen. Érdemes az angol és a magyar neveket elkülöníteni. A honlapkészítés és az arculattervezés esetében ezek jutottak először eszembe: web, online, website, weboldal, ux, ux tervezés, :logó, brand, arculat, identity, vector, vektorgrafika, grafika, graphic, pixel, design, önmagában vagy egy szó részeként a www -ről is az internet jut az eszünkbe… stb.
A második oszlopba a távolabbi asszociációk jöhetnek. Line, vonal, art, művész, wing, tinta, ink, ecset, print… stb.
A harmadik oszlopba a jelzők kerülnek, vagy olyan módosító szavak, amelyek a minőségre utalnak: perfect, abszolút, karizma, varázs, black, fekete, … stb.
A negyedik oszlopba minden olyan szót írj fel, ami a vállalkozást azonosíthatja. Stúdió, Studio, Corner, Agency, Shop, Center, Pont, Point, Net, Kuckó, Butik, Gyár… stb.
Az ötödik oszlopba más inspiráció források alapján olyan szavakat sorolunk fel, amelyek bizonyos szó összetételekben működhetnek. Mint például a … kommandó, …biblia, …fiúk, …hullám, …wave, …fan, …mánia, …háló, élet, flow, … stb.
A feladat ezek után annyiból áll, hogy a különböző oszlopokból választva megpróbálunk két szót összepárosítani valahogyan. Ha egy oszlopból választasz, akkor ismételni fogsz, például OnlineWeb, vagy ShopPoint esetleg Varázs Karizma. De ha más oszlopokból keresel párosításokat akkor egészen sok használható variációd lesz. Ahogy ízlelgeted a kifejezéseket, érezni fogod, hogy egyes elemeket jobban kihangsúlyoznak, bizonyos szolgáltatásokhoz jobban illenek. Például
- BlackPixel – honlapok, webdesign,
- Karizma + Art = Karizmart – illusztrációk,
- LineCorner – vektorgrafika, webdesign,
- ArculatCenter – logó és arculattervezés,
- RedInk – online marketing ügynökség,
- web + absolute = Websolute – webdesign, UX design.
Már ebből az összeállításból is látszik, hogy egészen más hangulatot eredményeznek az angol és a magyar kifejezések. Nem mindegy, hogy PerfectSite vagy TökéletesWeboldal, azonban tudnod kell, hogy angol nyelvterületen a PerfectSite-nak semmilyen vagány kicsengése nincs. Egy angolnak pont annyira körülíró, elég semleges márkanév, mint nekünk a magyar változat. Ízlés kérdése, hogy mennyire érdemes egy magyar és egy angol hangzású szót ötvözni.
A kreatív megoldások valójában a második körben születnek, amikor a szó összetételből valamilyen összevonással, kiegészítéssel új dolog képződik. Ezt a fajta szikrát nem lehet garantálni, de lehet olyan körülményeket teremteni, és olyan módszereket alkalmazni, amelyek növelik az esélyt rá.
Mire jók a domain név generátorok?
Léteznek olyan inspirációs eszközök, amelyek ötleteket adnak az adott iparág, vagy kulcsszó ismeretében lehetséges domain nevekre. Elsősorban angol elnevezésekkel fognak ezek az eszközök működőképesebb megoldásokkal szolgálni, de inspiráció forrásként hasznosak lehetnek. Gépelj be párat az ötleteidből a www.nameboy.com oldalon és nézd meg az eredményeket! Először a domain foglaltságot fogja megmutatni, de e fölött egy kisméretű menüben a Generator gombra kattintva megnézheted a domain név ötleteket is.
Források, ha névadás szolgáltatást vállalnál
Robert Meyerson: BRAND NAMING – könyvajánló
A weboldalak azonosítása a domainen belül
A weboldalakon belül a domain név után szereplő karakterláncokkal azonosítjuka weboldalakat. Ezek a böngésző címsorában megjelenő hosszú sorok az ún. url-ek. Nézd meg, hogyan kell egy honlapon belül helyesen kialakítani az url-eket az egyes weboldalak esetén.