Az Instagramnak szinte a védjegyévé vált az a fajta spontaneitás, amit a mobil telefonokba szerelt kamerák biztosítanak. Az eredeti elképzelés szerint a felhasználók elsősorban a telefonjukról használják az alkalmazást. Különösebb előkészületek, retus és pózok nélkül készülnek a képek.
Megkapod az ínycsiklandó fagylaltodat a kedvenc kávézódban? Már lövöd is a fotót, rádobsz pár szűrőt, megjelölöd a hashtageket, a helyet, esetleg azt is, hogy kivel vagy és már mehet is az Instára. Alapvetően ennyit kell bárkinek tudnia az Instagram működéséről.
Miért nem elég a telefonodról posztolni?
Csakhogy a személyes életstílust megjelenítő profilok mellett megjelentek az Instagram márka profilok is. Ezektől pedig egészen mást várnak a követők. Három indokot sorolok fel, amikor biztosan nem lesz elég a telefonod, és felmerül, hogy az asztali számítógépedről tölts fel képeket az Instagramra.
Az arculati elemek érvényesítése az Instagram posztokban
Sok olyan vállalkozás van, ahol a termékek változatosak, látványosak és jól fotózhatóak. Bizonyos munkafázisok, vagy események is alkalmasak arra, hogy telefonról tudósítsd a követőidet a céges történésekről. Azonban sok olyan terület van, ahol jóval magasabbak az Instagram fiókkal szemben támasztott elvárások. Az egyes posztoknak egymással is harmonizálniuk kell, és az igazán profiknál a pontos arculati színek is visszaköszönnek az Instagram posztokban. Előfordulhat, hogy olyan fonttípusokat, vagy arculati elemeket szeretnél használni, amelyek a mobilodról nem érhetőek el.
Oktató, ismeretterjesztő, informatív Instagram posztokhoz
Van egy poszt típus, amit mindenképpen meg kell előre tervezni, és szerkeszteni kell: ezek az ú.n. edukációs posztok. Ha valamit tudatni szeretnél a termékeddel kapcsolatban, tippeket adnál a használatra, vagy csak megválaszolod a célközönséged égető kérdéseit, akkor szerkesztett tartalomra lesz szükséged.
Gyorsan kialakult az Instagramon belül egy külön műfaj, ahol a prezentációkhoz hasonlóan, egymás utáni grafikákkal és magyarázó szövegekkel ismertetnek egy témát. Én ugyan rajongok a képekért, de el kell ismernem, hogy ezek a néhány kijelentésre redukált szöveges tartalmak némi illusztrációval kiegészítve remekül működnek az Instagramon is.
Ha a képanyag nem fotó, hanem digitális alkotásokat posztolnál
Már egy fotós sem a telefonról lövi a valódi műalkotásokat. Mielőtt posztolni kezd, módosíthatja a képkivágást, utómunkát végezhet, sorozatokat válogathat össze. A grafikusok, illusztrátorok, webdesignerek és más kreatív szakemberek sem a telefonon készítik el a munkáikat, és szinte biztos, hogy nincs szükségük a beépített telefonos szűrőkre sem a posztoláshoz. Jellemzően magas minőségű stock fotókkal, vagy vektorgrafikus képekkel dolgoznak, amiket nyilván nem a telefonjukkal készítenek.
A digitális képeket tárolhatod olyan felhő tárhelyen is, ami szinkronizálva van a telefonoddal (akár a OneDrive, akár a Google Drive alkalmas lehet erre). De egy bonyolult mappa rendszert a felhőben azért jóval nehezebb a telefonról kezelni, és sok esetben a file méretek is túl nagyok.
Mielőtt elkezded a rögzítést, érdemes két dolgot előtte előkészítened. Az egyik a posztok képanyaga, például Photoshopban így készíthetsz lapozható Instagram caruseleket, amelyek maximum 10 képből állhatnak. A másik dolog, amit előre meg kellene tervezned, az az Instagram hashtag stratégiád. Utána már tényleg csak a feltöltéssel kellfoglalkoznod.
Hogyan tölts fel képeket az Instagramra a számítógépedről – fapados módszerrel
Sok olyan előnye van, ha számítógépről kezeled az instagram fiókodat, amire nem is gondolnál első pillanatban.
Szerencsére van egy nagyon egyszerű trükk, amivel a számítógépedről is elérheted az Instagram fiókod alapvető funkcióit. Ez a hackelési módszer azon alapszik, hogy a Chrome böngészőnek van egy beépített eszköze a különböző mobil eszközök vizsgálatára. Azaz kiválaszthatod az adott mobil eszközt, a böngésző pedig megmutatja, hogy az adott weboldal hogyan nézne ki a kiválasztott eszközön.
Ha vizuális típus vagy, nézd meg inkább videón, hogyan működik, de az alábbi leírásban is megtalálod a lépéseket.
Ezt kell tenned, hogy meghackeld a rendszert, és kényelmesen kezelhesd a márka fiókodat.
- Nyisd meg a Chrome böngészőt
- Menj az Instagram.com oldalra
- Lépj be a fiókodba, ahová posztolni szeretnél
- Kattints az egered jobb gombjával egy üres felületen és menj rá a „Vizsgálat” menüpontra (vagy az egér helyett használd a CTRL+SHIFT+I billentyűkódot)
- Az ablakod ketté fog válni, egy fejlesztői és egy rendes képernyőre, ahogy a fenti képen láthatod.
Kattints a jobb oldali ablakrész bal felső sarkán lévő telefon ikonra, így a bal oldalon megváltozik a böngészőablak elrendezése. (2)
Válaszd ki, hogy melyik telefontípust szeretnéd „imitálni” a böngészőablakban. (3)
Meg kell, hogy jelenjen, ez a telefonról jól ismert alsó sáv. (Amennyiben még ez nem történt meg, akkor frissíts rá a böngészőablakra, F5 funkcióbillentyűvel is működik, ilyenkor újra betöltődik az odlal.) (3)
- Az alsó sáv középső + jellel már fel is töltheted a képeidet.
- A feltöltés közben a telefonról megszokott módon van lehetőséged szűrőket alkalmazni a képeiden, illetve szöveget és hashtageket rendelni mellé.
Üzenetet küldenél az Instagramon?
Ezt is meg tudod oldani a Chrome böngészőből.
- Kattints az alsó sávban a házikó ikonra, ami visszavisz a hírfolyamhoz.
- A jobb felső sarokban megjelenik a jól ismert üzenetekre utaló nyilacsaka.
- Kattints rá, hogy elérd az üzeneteidet, illetve újat tudj kezdeményezni.
Ennek a megoldásnak vannak hátrányai. Nem éred a poszt alatt az Elemzések megtekintése lehetőséget és a telefonon a jobb felső sarokban található adminisztrátori profilt. Nagyon kellemetlen, ha több Instagram fiókot is kezelsz, hogy ezek között nem tudsz egyetlen mozdulattal váltani, ki kell lépned az egyikből, és be kell lépned a másikba. Mivel sok ponton eltér a felület kinézete a mobilon megszokottól, állandóan keresgél az ember, sosem lehetsz benne biztos, hogy egy funkció nem elérhető, vagy csak nem találtad meg. Arra sem alkalmas, hogy a több képes, lapozható megoldásokat feltöltsd a gépedről, ami nagy hátrányt jelent.
Használd a Chrome böngésző bővítményét a posztoláshoz
Ezen ugyan a böngésző bővítmény sem tud segíteni, mégis egy sokkal kényelmesebben használható kezelőfelületet biztosít. Nagyobb méretben látod a posztok képeit, és eltűnik a szerkesztő eszköz a képernyő jobb oldaláról. Én a Downloader for Instagram bővítményt próbáltam ki.
A kép feltöltés kapott egy külön kis ikont, amit (az alábbi képen az 1. pont), de itt csak jpg formátumban lehet feltölteni. Ha videót szeretnél a gépedről feltenni, akkor a 2. pontnál ki kell választanod a mobilos üzemmódot, és az előbbi módszert használva az alsó kis plusz jellel tudsz videókat feltölteni (a képen a 3. pont)
A profi Instagram poszt kezelést a Facebook Creator Studioja biztosítja
Amire a fenti megoldások nem képesek, az az időzítés. Csak azonnali közzétételi lehetőséged van, hiszen a telefonos működést imitálja a böngésző, és az Instagramot telefonról használva sem lehet posztot időzíteni. Azonban márka fiókok esetén rendkívül megterhelő lenne pontosan az ideális időben posztolni, az arculati elemeket felhasználva szerkeszteni, és komplexebb Instagram marketing stratégiákat végrehajtani, például a Stroryk bekapcsolásával.
Mivel a Facebook megvette az Instagramot, azonnal bele is kezdtek egy olyan fejlesztésbe, ami lényegesen megkönnyíti a tartalomkezelők dolgát. A Creator Studio ugyanis egy olyan felületet biztosít a számodra, ahol minden egyes általad kezelt Facebook oldal, és Instagram profil egy helyen kezelhető. Azok is, amelyeknek nem tulajdonosa, csak adminisztrátora vagy. Megoldották az időzítés kérdését is, és viszonylag egyszerű a felület is, amin dolgozni kell. Ezzel az eszközzel megteheted, hogy időzítesz egy Instagram posztot, majd 5 perccel későbbre időzítesz egy Facebook posztot az Instagram poszt érkezéséről. IGTV videók közzétételére is alkalmas, de storykat továbbra is csak telefonról tudsz elindítani az Instagram fiókodban.
Kicsit nehéz megtalálni ezt a funkciót, és sok benne a programozói hiba, ami ideiglenesen kicsit furcsa jelenségeket produkál. Mégis érdemes beüzemelni, mert egy újabb dimenzióba emeli az Instagram fiókod minőségét. A Facebook oldalad Továbbiak menüpontjából nyílik le a Közzétételi eszközök választási lehetőség (a fenti kép 1. pontja). Ekkor a bal oldalon egy tagolt menüsor érhető el a számodra, ahonnan a Creator Studiot is kiválaszthatod (2. pont). A felületet a 3. pontban mutatom meg, a felső kis ikonokkal választhatsz a Facebook és az Instagram posztok kezelése között. A bal felső sarokban tudod a posztot létrehozni, és akár lapozható, több képes posztot is létrehozhatsz.
Nehézséget jelenthet az elején a Facebook profilod megfelelő összekapcsolása az Instagram profilokkal, ha a márkád már több ilyen oldalt és fiókot kezel. A Creator Studio használatához mindenképpen össze kell rendelni a Facebook oldalt (nem a személyes profilodat!) és az Instagram profilt (a megfelelő márka profilt, ha különbözik a személyestől).
Teljes tartalommarketing integráció – minden poszt egy helyen
Olyan fizetős szolgáltatások is vannak, amelyek azt ígérik, hogy minden egyes közösségi média felületet összekapcsolnak, és egyetlen helyről intézheted a teljes tartalommarketinget. A Hootsuite például azt állítja, hogy a Facebook, Youtube, Pinterest, és Instagram tartalom integrálását is meg tudja oldani. Ehhez természetesen minden saját fiókot össze kell kapcsolni a Hootsuite rendszerével. Tipikusan nem a kisvállalkozás indulásakor lehet ez aktuális, és sok olyan témakör van, ahol nincs minden platformon jelentősége a kommunikációnak. De például az infotermékek esetében, vagy ahol sok, változatos tartalom születik, mint például az egészség témakörében, ott megkönnyítheti a munkát, és elősegíti a rendszerben való gondolkodást. Ugyanazt a képanyagot, vagy tartalmat végig viheted a különböző platformokon az adott műfaji sajátosságokat és a környezetet figyelembe véve.