Instagram hashtag stratégia a gyors növekedéshez

Ezzel a hashtag stratégiával növekedhetsz az Instagramon 2021-ben

A hashtag a 2010-es években terjedt el a közösségi médiában, miután Chris Messina 2007-ben kitalálta az alapötletet, és ezzel megváltoztatta a közösségi média világát. Nem véletlen, hogy a twitteren kezdték először alkalmazni, hiszen ott a korlátos hosszúságú csiripelések miatt ezzel a módszerrel oldották meg a címkézést. A technológia lényege, hogy a posztokban bármilyen szó elé odabiggyeszthető a kettőskereszt (#) karakter, amelynek hashtag a neve. Azok a kifejezések, amelyeket így jelölsz például az Instagramon, kattinthatóvá válnak, és úgy működnek, mint a Wordpress oldalak esetében a címkék. Bár talán az Instagramon terjedt el leginkább a használata, több más közösségi platform is alkalmas a hashtag-ek olvasására, így a Pinterest, a Tumblr, a Twitter, sőt, még a Facebook is.

A hashtag egyfajta címkeként használható

A hashtag segítségével tulajdonképpen kategorizálhatod a posztjaidat. A címkék segítenek a követőknek beazonosítani az adott témakört. A szövegbe ágyazva egyfajta vizuális horgonyként működhetnek, azonnal megakad a szemünk a hashtageken, és sokkal gyorsabban fel tudjuk mérni, miről szól a poszt. Sokkal gyakoribb azonban, hogy a posztok szövegétől elkülönítve, egy tömbben gyűjtjük össze a hashtageket.

Ha rákattintasz egy ilyen hashtag-gel ellátott címkére, akkor eléred az összes olyan posztot, amelyben ez a bizonyos hashtag kifejezés megtalálható. Azonban egy ilyen hashtag listában a posztok különféle szerzőktől származnak. A népszerű, általánosabb kifejezések mögött több millió poszt is lehet, a #fashionblog esetében 27.7 millió posztot találtam.

Nem csak fiókokat, hanem hashtageket is lehet követni. Azaz tulajdonképpen külön Instagram fiókként működnek, amelyeknek meg van a maga követőtábora. Ha te használod mondjuk az #őszidivat hastaget egy posztban, akkor minden olyan embert elérhetsz, aki követi ezt a hastaget akkor is, ha a te fiókodat még nem kezdte el követni, és ez óriási lehetőség a növekedésre, az ismertté válásra. Az alábbi posztok a #webartery címkéhez tartoznak, és egyáltalán nem mindegyik tőlünk származik.

A Webartery hashtaghez tartozó posztok az Instagramon

A hashtag alapján megtalálnak az érdeklődők

A hashtag-eknek a fenti működés miatt a címkézésen kívül van egy másik fontos szerepük is. Hozzájárulnak, hogy minél szélesebb körben népszerűvé válhasson egy bejegyzés, hiszen a hashtag-gel ellátott címkék között keresni is lehet. Úgy is fel lehet fogni, hogy minden egyes hashtag mögött van egy oldal, amin az összes olyan poszt elérhető, amelyik használta ezt a hashtaget.

Ezért nem elég, ha pusztán logikai kategorizálásra használod a hashtag-et, és az adott poszt témaköreit, illetve kapcsolódó fogalmait jelölöd meg így. A hashtag-ek megválasztásánál hasonló gondolatmenetet kell követni, mint a keresőszavak megállapításakor. Ha nagy forgalomra törekszel, akkor ismerned kell a célközönséged leggyakrabban keresett kifejezéseit, azaz a témába vágó népszerű hashtag-eket.

Amikor elkezded a kifejezést beírni a kettőskereszt mögé, az Instagram rendszere kiírja, hogy nagyságrendileg hány poszt jelölte meg ugyanezt a hashtaget. Minél nagyobb ez a szám, annál nagyobb a verseny az érdeklődők figyelméért. Csak a lista elején szereplő posztoknak van arra esélyük, hogy a keresés alapján új követőket nyerjenek.

Keresés hashtagek alapján az Instagramon

Ahogyan a keresőoptimalizálás során is kerülni kell a túl általános kulcsszavakat, úgy a hashtagek esetében is jobb stratégia a kicsit konkrétabb kifejezések használata. #webdesign helyett #webdesigntippek, #ajandek helyett #bogreajandekba vagy #bögreajándék.

A hashtag-ekkel saját nyelvet alakíthatsz ki egy márkafiókban

Van azonban egy másik út is, amikor a saját márkádhoz szeretnél valamilyen eredeti kifejezést kapcsolni. A Webartery Instagram oldalán például az utcán és az utazások során fotózott szellemes, vagy éppen elrettentő logókat a #logolive hashtag-gel látjuk el, ami utal arra, hogy a logó élő környezetben, utcai szituációban látható. Természetesen egy márka fiókban érdemes a márkaneveket is hashtag-elni, de az előbbihez hasonló sorozatokat is megjelelölhetsz a hashtag-gel. A termékek és termékcsaládok neve, szlogenek, kampányok vagy éppen partnerek is köthetőek hashtagek segítségével a posztokhoz.

Hashtagek használata a Webartery Instagram oldalán - hallgatói munkák

Hogyan készíts #hashtag-et?

Bármilyen folyó szövegben kitehető a kettőskereszt egy szó elé, de fontos tudni, hogy a szóköz jelenti a címke végét. Azaz a két szóból álló kifejezéseket egybe kell írni, vagy nagy-betűvel is ki lehet emelni a szavak első betűjét. A #logotervezes és a #LogoTervezes ugyanazt a címkét fogja jelenteni, de az ékezetes betűk már új címkét eredményeznek. A hashtag-ek használatában mindig vannak gyorsan terjedő divathullámok is. Például az Instagram-on a teljes mondatok egybeírása, vagy éppen az érzelmek kifejezése is gyakori. #buszkeanyavagyok #sosemenjbusszalhaesikaho

Ellenőrizd le, hogy az egybeírás miatt nem lesz-e félreérthető a hashtag. Magyarul például mindenki ismeri a #faszállítóautó kifejezésben rejlő nyelvi humort. Egy márkafiókban biztosan nem örülnek az ilyen félrehallásoknak :) A Kreatív Webdesign Tanfolyam rövidítésére például használtuk egy időben a #kwt rövidítést. Egészen addig, amíg rá nem kerestünk, és fel nem dobott az Instagram egy halom csókolózó koreai fiatalt...

Hogyan használd profi módon a hashtag-eket?

Az alábbi négy lépésből álló stratégia garantáltan megnöveli az elérést, és több érdeklődőt fog szállítani az Instagram profilodba, mint amit eddig megszoktál. De az igazán nagy eredményekhez folyamatosan vissza kell ellenőrizni, hogy melyik hashtagek hozták a legjobb számokat. A stratégia működéséhez az is elengedhetetlen, hogy profi, tudatos Instagram kommunikációs stratégiád és terved legyen olyan poszt kategóriákkal, amelyekhez rendszeresen tudsz jó minőségű, egyedi tartalmat biztosítani. Ha fel akarod gyorsítani a munkát, akkor nézd meg hogyan kell profi módon Instagram caruseleket készíteni a Photoshop segítségével.

1. Találd meg a legmegfelelőbb hashtageket

Előzetes kutatás nélkül használni egy hashtaget óriási hiba, ugyanis bizonyos hashtageket büntet az Instagram, és ezek közül jó néhányról soha nem találnád ki, hogy éppen letiltás alatt van. Itt van egy friss lista a 2020-as banned hashtag-ekről. Ha véletlenül használtad őket, akkor jobb utólag is eltávolítani őket a posztokból. Ez az ingyenes eszköz pedig azt ígéri, hogy az éppen aktuális tiltott hashtageket kiszűri és listázza a fiókodban. Fontos megérteni, hogy nem fogod tudni kitalálni, melyik hashtag a tiltott. Egyrészt mert néhánynak bizonyos, általad nem ismert nyelven is van jelentése, más részük pedig önmagában nem sértő, csak mondjuk a szexipar kapcsolt hozzá tömegesen posztokat

Érdemes minden egyes hashtaget leellenőrizni oly módon, hogy beírod az Instagram keresőjébe a használni kívánt hashtaget és rá is kattintasz, hogy megnézd, milyen oldal van mögötte. Ha az adott hastag éppen tiltott, akkor egy ilyen üzenetet fogsz kapni, és csak néhány posztot jelenít meg az oldal.

tiltott, bűntetett Hashtagek megkeresése

A hashtag mögött releváns kifejezéseket érdemes használni. Bármennyire magától értetődőnek is hangzik, sokan elcsábulnak egy nagy népszerűségnek örvendő hashtag láttán. Ha például egy terméket Szlovákiában is szeretnél forgalmazni, akkor a #slovakia hashtag első pillantásra jó választásnak tűnik, de nem az. Egyrészt csaknem 8 millió poszt tartozik hozzá, másrészt ezekben semmilyen közös vonás nincs. Vonzónak tűnhetnek a celebek által használt hashtagek is, de ha nincs kapcsolódási pont, akkor az érdeklődők csalódottak lesznek.

Az alábbi hashtag típusok mindegyik csoportjához keress a márkára vonatkoztatható, releváns hashtageket. Több száz potenciális jelöltnek kell felkerülnie a kiindulási listádra.

a) Témához kapcsolódó releváns kifejezések

Az iparágat, a témakört érdemes megjelölni, mert ezzel lehet tulajdonképpen a téma iránt érdeklődő közönséget megtalálni.


b) Termékek, szolgáltatások

Ide kerüljenek fel a konkrét termékhez, a márka által nyújtott szolgáltatáshoz kapcsolódó kifejezések. Jó kiindulási pont lehet, hogy a márka weboldalát milyen kulcsszavakra keresőoptimalizálták. A kapcsolódó releváns kifejezések, témakörök, a problémák és a márka által nyújtott megoldások elnevezései is hasznosak lehetnek. Ehhez az iparági márka fiókokat, de akár a közvetlen konkurenciát is lehet tanulmányozni. Érdemes a sikeresebb posztokat elemezni.

Hashtagek használata a Webartery Instagram oldalán - egy szellemes logó és egy hallgatói honlap

c) Szűkíts időben és térben

Eseményekhez, ünnepekhez is kapcsolhatsz Instgaram posztokat, és ezek az aktualitások is kerüljenek be a hashtag listába. Ha a vállalkozás, vagy a szolgáltatás helyszínekhez kötődik, mindenképpen szerepeljen a városhoz köthető hashtag is a sorban.


d) Saját márkanevek, rövidítések

A saját márkaneved, a termékek fantázia nevei, a szlogenek, vagy a reklámokban használt jelmondatok mind szerepeltethetőek hashtages formában is. Ezek lehetnek vágykeltőek, az érzelmekre hatóak is akár.


e) Saját kampányok, saját rovatok

Az egyedi tartalmat érdemes hashtagekkel is kihangsúlyozni. Ha van egy sorozatod, egy rovatod az Instagram fiókon belül, nevezd el, és használd következetesen ezt az elnevezést minden hasonló posztban. Amikor kitalálsz valamilyen akciót, fut egy kampányod, akkor szintén érdemes ezt az Instagramon is külön megjelölni.

Hashtagek használata a Webartery Instagram oldalán - Két webdesigner hallgatói honlap bemutatása

f) Kapcsolódási pontok, személyek

Más kapcsolódó Instagram fiókokat vagy éppen hashtageket is megjelölhetsz, de a munkatársak, vagy iparági celebek megnevezése is elképzelhető.


Több változatot is használhatsz szókiegészítésekkel, ragokkal

Ha már van egy alap listád, akkor az Instagram poszt rögzítése során az adott hashtag begépelésekor még rengeteg hasonlóan kezdődő kifejezést fog ajánlani az Instagram, innen lehet ötleteket meríteni a különböző változatokhoz.



Használd például az ingyenes Tagsfinder alkalmazást releváns hashtagek keresésére, bár a magyar kifejezésekhez a külső eszközök nem mindig fognak tudni értelmes kiegészítéseket tenni.

A legjobb technika, ha az adott iparág nemzetközi és magyar képviselőit, ismert márkafiókjait elemzed, és az ő hashtagjeik közül szemezgetsz. Természetesen ugyanúgy, ahogy a honlapkészítéshez is nélkülözhetetlen a konkurenciakutatással, itt sem kerülhető meg. 3-5 közvetlen konkurens fiókjait és posztjait kell átnézned, és a lehetséges hashtageket a fenti csoportosításban kijegyzetelned.

Érdemes egy nagy táblázatban összegyűjteni az így kiválasztott hashtageket, ahol az adott hashtaghez tartozó posztok nagyságrendi számát is berögzíted.

2. Párosítsd a hashtageket az Instagram posztokhoz

Egyáltalán nem jó technika minden egyes poszthoz ugyanazt a hashtag-felhőt bemásolni, mert ezt spam-nek tekinti az Instagram algoritmusa. Sokkal biztosabb módszer, ha minden egyes poszt-típushoz készítesz néhány másolható hashtag készletet. Minden egyes ilyen készletben a fenti csoportokból kiválasztott konkrétabb és általánosabb kifejezéseket keverve kell használni.

Nálunk például az egyik poszttípus a hallgatói logótervek bemutatása. Nem minden esetben ugyanazokat a hashtageket használjuk még ebben az esetben sem. Variáljuk, hogy a márkanevek közül a #webartery vagy a tanfolyam elnevezése kerüljön bele, hogy a szolgáltatás megnevezése #webdesignertanfolyam vagy #webdesignerképzés legyen, és a logótervezés témakört is ezerféleképpen lehet leírni. Amikor a poszt egy webdesign inspirációt mutat be, akkor természetesen a témakörhöz tartozó releváns kifejezések e szerint alakulnak. A táblázat második fülére ezeknek a másolható hashtag-készleteknek kell felkerülniük mégpedig poszttípusonként 3-5 változatnak.

3. Minden poszthoz használj 10-15 hashtaget

A számok magukért beszélnek. 12-15%-kal megnöveli a reakciók számát a hashtagek használata. Bár a rendszer 30 hashtag használatát engedélyezi maximálisan, mérhető, hogy kb. 15 hashtag után már nem nő az interakciók szám a posztoknál. A fenti csoportok közül mindig értelemszerűen válassz hashtageket, hiszen a hely megjelelölése, vagy az időszak nem mindig fontos, ahogyan partnerek sem feltétlenül kapcsolódnak az adott poszthoz. Fontosabb, hogy relevánsak legyenek a hashtagek, mint hogy szolgai módon kitöltsd a 15 lehetséges helyet.

A poszt alján kevésbé zavaró ez a hashtag blokk, és sokan pár üres sort is hagynak a lényegi tartalom és a címkézés között. Bevett technika, hogy az első hozzászólásba kerülnek a hashtagek, ez a rendszer szempontjából egyenértékű azzal, mintha a poszt szövegében szerepelnének, a felhasználók viszont sokkal kevésbé szembesülnek velük.

4. Ellenőrizd vissza, hogy melyik hashtagek voltak sikeresek

Minden egyes poszt alján találsz egy Elemzések megtekintése lehetőséget. Rákoppintás után lefelé görgetve a Megjelenések résznél látod, hogy hányan érkeztek a poszthoz a keresés alapján. Ez az, amit a jó hashtageknek köszönhetsz. Ha különösen jó eredmény született, akkor jelöld meg a táblázatban, és ragaszkodj az adott hashtag-felhőhöz, de ha senki nem találta meg a posztot, akkor mindenképpen változtass a hashtagek összetételén. Én most a Facebook Creator Studiójában mutatom meg, hogy néz ki ez a statisztika egy poszt esetében.

Hashtag statisztika a Creator Studioban

Ezt a hashtag stratégiát kell elkészítened a saját márkádhoz

Töltsd le, nyomtasd ki ötletadónak, használd inspirációs forrásnak a saját kutatásodhoz. Ha a gyakorlatban is napi szinten használod a hashtageket, a növekedés látványos lesz, és sokkal több követőhöz jut el a mondanivalód.


Hashtag stratégia infografika

Share this post

Leave a comment

(If you're a human, don't change the following field)
Keresztnév.
(If you're a human, don't change the following field)
Keresztnév.
(If you're a human, don't change the following field)
Keresztnév.

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Bizonyítsd be, hogy nem vagy robot!
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.