Éppen ezért természetesen egy divattervező vagy egy lakberendező is készíthet ilyet a munka első fázisában, amikor még éppen csak ráhangolódik az adott feladatra, vagy éppen az ügyfélre.
Régen a hangulattábla valódi fotókat, magazinokból kivágott oldalakat, filctollal felírt idézeteket, textilmintákat vagy akár feltűzött madártollakat is jelenthetett. Most is használhatsz az irodád falára felerősített parafa táblát és hagyományos rajzszögeket a projekted hangulatának, stílusának, látvány világának megtervezéséhez.
Valódi hangulattábla az irodában
Forrás: Pinterest
Hangulattábla a digitális korban
Azonban a legtöbben inkább a kimeríthetetlen netes képanyagból dolgoznak, és digitális formában hozzák létre a moodboard-okat. Nem hiszem, hogy az előnyöket kellene ecsetelnem. A milliószoros képmennyiséggel, és a könnyű megoszthatósággal semmi sem versenyezhet. Tulajdonképpen tekinthetjük a moodboard-okat egyfajta montázsnak is, amelyet az adott témával kapcsolatos képanyagból állítunk össze. A divat világában is népszerűek az egyes szetteket bemutató hangulattáblák, amelyen bárki könnyen és gyorsan összedobhat valamilyen öszeállítást a saját szórakoztatására.
A Pinterest-et mindenki ismeri, de gondoltál már úgy rá, mint egy kereshető, óriási hangulattáblára? A képen azt az oldalt látjátok, amelyet a „wine inspiration” kereső kifejezésre dobott fel a Pinterest.
Bármilyen témához találsz inspirációt
Forrás: Pinterest
Amikor weboldalt tervezel, rengeteg működéssel vagy éppen folyamat szervezéssel kapcsolatos kérdés fog felmerülni. Tipikusan NEM ezeknek a megválaszolásában lesz segítségedre egy hangulattábla. Ha azonban a weboldal stílusát szeretnéd kialakítani, akkor mindenképpen érdemes először ilyen kötetlen formában megtervezned az elképzelt vizuális világot. Ez a forma alkalmas az ügyféllel való kommunikációra is, de azért vigyázni kell vele, mert sokan nem tudnak elvonatkoztatni attól, amit látnak. Ha egy részletgazdag, kidolgozott hangulattáblát mutatsz, akkor szó szerint ugyanolyan weboldalt várnak, ha pedig elnagyolod a dolgot, akkor azt hiszik, hogy a szakmai tudásod nem megfelelő. Én elsősorban magunknak, azaz a honlap-készítéssel foglalkozó csapatnak készítem a hangulattáblákat.
A projekt célja, amihez hangulattáblát készítesz
Sokat segít, ha pontosan meghatározod, hogy mire szolgál az adott hangulattábla. Egy film készítésekor például használhat ilyet a maszkmester valamelyik karakteres szereplő maszkjának kialakításához. A díszlettervező forgatási helyszínenként, a jelmeztervező minden egyes szereplőhöz összeállíthat egy ilyen inspirációs montázst. Egy ilyen horderejű projekt esetében persze a független szakterületek nem dolgozhatnak egymás ötleteinek, koncepciójának megismerése nélkül. Hiszen a gonosz főalak arca és maszkja fontos szempont a jelmeztervező számára is. Weboldalak esetében a webdesignernek, a képanyagot szállító fotósnak, a webgrafikusnak, az arculattervezőnek és esetleg a UX designernek kell együttműködnie és egyeztetnie a weboldal kinézetéről.
Cél: egy portré alapú filmplakát készítése
Forrás: https://beauchampcollegemedia2017.wordpress.com/film-poster-moodboard/
A Startvonal Webdesign Tanfolyamon mindig vannak a weboldalak világától kicsit elrugaszkodott gyakorlati feladatok is. Például absztrakt fogalmakhoz kell hangulattáblát készíteni, mint amilyen a varázslat, a szomorúság, vagy a mohóság. Ezt a képet Szunyogh Kriszta készítette a „bűn” fogalmához. Ez azért nagyon fontos, mert a hangulattábla célja éppen az, hogy olyasvalamit mutasson meg, amit nehéz szavakkal körbeírni.
Az alkatrészek – mi kell egy hangulattábla (moodboard) megalkotásához?
Ha egy weboldal vizuális világának kialakítása a cél, akkor a hangulattáblán mindenképpen szerepeljen az alábbi négy dolog:
- A kiindulási paletta
- A palettával harmonizáló fotók, amelyek lehetőség szerint az adott témával kapcsolatosak.
- Néhány felirat, amely bemutatja, hogy milyen fonttípusokban gondolkodunk.
- Grafikus elemek: keretek, szalagok, gombok, ikonok, hátterek
Persze, ha egymás mellé hánysz egy tucat inspiráló képet, az még önmagától nem feltétlenül lesz mutatós. Kell egy vizuális séma, egy layout, amibe ezt az egészet összerendezed. A már említett Pinterest és a Canva számtalan jó példát vonultat fel, könnyen találsz te is a célodnak megfelelő kialakítást. De használhatod a Canva hangulattábla template-jeit is.
A szép elrendezés fél siker
Forrás: Canva
Felismerhetőnek kell lennie a webes stílus-jegyeknek, akár a stílus megnevezése is szerepelhet a táblán. Látszania kell, hogy grafikus vagy fotós illusztrációs anyagban gondolkodunk, illetve ha Photoshop hatásokat szeretnénk beépíteni, azt is érdemes előre megmutatni. Arra gondolok, amikor például a webdesign koncepció része, hogy minden fotó fekete-fehér, de egyetlen tárgy színesben jelenik meg a képen.
Mivel és hogyan készíts hangulattáblát?
Ha van Adobe Photoshop előfizetésed, akkor azzal könnyen és gyorsan dolgozhatsz. De erre a célra tökéletesen alkalmasak lehetnek az ingyenes grafikai programok is, amelyekből a legnépszerűbbeket ebben a blogbejegyzésben gyűjtöttem össze. Bár egyáltalán nem erre íródott, valójában egy Word-ben létrehozott táblázatba is beszúrhatsz képeket, legfeljebb nem lesz annyira tökéletes az összhatás.
Ha kiválasztottad az elrendezést, egy mappába másold be az összes olyan képet, amelyet fel szeretnél használni. Vigyázz arra, hogy a képek ne legyenek túl nagy méretűek, lehetőség szerint webre optimalizált változatot használj. Ha nem tudod, mit jelent ez, katt az Ingyenes képoptimalizáló eszközök blogbejegyzésre.
Ha nincs a képekhez kapcsolható, pontosan ugyanolyan színekből álló palettád, készíts egyet a képek színeinek felhasználásával. Ahhoz, hogy a képekből kialakítsd az elrendezésnek megfelelő montázst, néhány képet kicsinyítened kell, és figyelembe kell venned a képarányokat is. Lehet, hogy az elrendezésbe álló képre van szükséged, de csak egy fekvőt találtál, ami pontosan beleillik a hangulatba. Ilyenkor természetesen rugalmasan alakítanod kell az elrendezést. A lényeg az, hogy vizuálisan egységes, erős érzelmi hangulatot árasztó, harmonikus legyen a végeredmény.
Maradj szabad és kreatív
A legfontosabb szabályt a végére tartogattam. Nevezetesen, hogy ne törődj a szabályokkal. Ebben a műfajban pont az a legfontosabb, hogy maradjon tere a szabad asszociációnak, hogy ne a formai kötöttségekre koncentrálj. A lenti hangulattábla például nem is a weboldal stílusáról szól, hanem egy marketing koncepcióról. Emiatt kevés képet és sok szöveget tartalmaz, mégis sokkal többet mond egy sima szöveges leírásnál.
Alkoss szabadon a kitűzött célnak megfelelően egy számodra kényelmes eszközzel, és egyetlen dolog maradjon fókuszban: a hangulat.
Ugyanahhoz a témakörhöz, iparághoz és célközönséghez különböző koncepciók is tartozhatnak, természetes, ha 2-3 asszociációs irányba is elindulsz. A képeken mindennek jelentősége van. Kik a szereplők? Milyen tárgyakat, milyen eszközöket,milyen helyzeteket ábrázolnak? Az egyes képelemek esztétikuma, színárnyalatai, és kompozíciója egymásra is hatással lesz. Bizonyos dolgok pedig szimbólumként fognak működni.