Pantone történelem (teljes lista az év Pantone színeivel 2000-2025)

Szerző: | színek

Pantone év színe, Pantone színek története

A Pantone Intézet minden decemberben kihirdeti a következő évre vonatkozó, némiképp trend-előrejelzésnek is tekinthető „Év színét”. Bár kereskedelmi nyomtató cégként kezdte pályafutását, és a színkód-rendszerek kidolgozásával vált híressé, a laikusok elsősorban az „Év színe” választás miatt ismerik. A Pantone-nak fontos szerepe van abban, hogy a színekről való kommunikáció divatossá vált. Az „Év színét” a világban zajló történések, a mélyben meghúzódó társadalmi trendek ihletik.

Töltsd le a teljes Pantone tablót az év színeivel a blogbejegyzés alján nagy felbontásban

Mivel foglalkozik a Pantone és a Pantone intézet?

A történet 1963-ban kezdődött, amikor a Pantone szinte forradalmasította a nyomdaipart egy olyan szabványosított színrendszer megalkotásával, amely lehetővé tette a színek megbízható kiválasztását és reprodukálását. Mára a sztenderdizált Pantone színkatalógusok (PMS) az egész világon elterjedt szabványnak számítanak. Nem csak lapozható, különböző anyagokból legyártott színmintákról van szó, hanem digitálisan elérhető színrendszerekről is, amelyekre a grafikusok és designerek a grafikai programokon belül, a tervezés fázisában is támaszkodhatnak.

A Pantone által kidolgozott színkommunikációs rendszer lehetővé teszi, hogy a különböző iparágak szabványos színekben tudjanak gondolkodni. A tervezéstől a gyártásig segíti a folyamat résztvevőit a színekről folytatott egységes kommunikációban.

A Pantone Color Institute a színkódokon és a katalógusokon kívül komplett eszköztárat és tanácsadói szolgáltatásokat is nyújt azoknak a piaci szereplőknek, akiknek fontos a színek tudatos alkalmazása. Az intézet akár egy konkrét márka arculatának kialakításába is bevonható. A divattól a lakberendezésig számtalan szakember használja a Pantone színkiválasztó online eszközét , alkalmazza színválasztási tanácsait, vagy csak figyeli a színekkel kapcsolatos trend-előrejelzéseit. Ennek a vonulatnak a része az „Év színé”-nek kihirdetése is.

Hogy mi alapján próbálják meg a világon érzékelhető tendenciákat egyetlen színben kifejezni, az persze kívülről misztikusnak tűnhet. A történelmi események, a társadalmi hangulatváltozások, de az utcai divat is hatással lehet a döntésre. Olyan kollektív impulzusokat keresnek, amelyek képesek magukba sűríteni a kor szellemét. A világban történő változásokra adott reakció és a jövő sejtelme fogalmazódik meg egyetlen árnyalatban. Az „Év színé”-nek mindig szimbolikus üzenete van.

Pantone év színei 2000-től napjainkig

Az elmúlt évek kiemelt színárnyalataival egyfajta időutazásra indulunk és megidézzük azokat a gondolatokat, értékeket, és eseményeket, amelyek a választott szín mögött húzódnak.

2025 év színe – Mocha Mousse – 17-1230

Pantone év színe 2025 Mocha Mousse

 

A 2025-ös Év színe egy gazdag, melengető, barna árnyalat. Ez a szín a csokoládé és a kávé ínycsiklandozó tulajdonságait idézve táplál minket, kielégítve a kényelem és kényeztetés iránti vágyunkat.

Egyszerű és megnyugtató: egy lágy, melengető barna, mely kifinomult, „földes” eleganciájával önmagában is megállja a helyét, vagy sokoldalú alapként szolgálhat, gazdagítva a legkülönfélébb palettákat – a minimalista megoldásoktól a gazdagon részletezett designokig – számtalan iparágban alkalmazható, ahol a színekkel kommunikálnak.

A mindennapi élvezetek iránti vágyunkra alapozva a PANTONE 17-1230 Mocha Mousse a tudatos kényeztetés szintjét fejezi ki. Kifinomult és buja, ugyanakkor egyszerű, klasszikus megjelenésű árnyalat, a PANTONE 17-1230 Mocha Mousse kiterjeszti a barna színek értelmezését a szerény és földhözragadt jellegtől egészen a törekvő és luxus minőségig.

 

Leatrice Eisemann, a Pantone Intézet igazgatója

Egyfajta befelé fordulást, az otthon apró örömeit helyezi a középpontba a Pantone, hiszen a külvilág olyan kaotikus és konfliktusokkal terhes, hogy csak erre van ráhatásunk.

A 2025-ös Pantone Év Színének egy lágy barna árnyalatot választottunk, melynek örökölt gazdagsága, érzékekre ható, megnyugtató melegsége tovább mélyíti vágyunkat a kényelem és az egyszerű örömök élvezete iránt – olyan örömöké, melyeket ajándékozhatunk és megoszthatunk másokkal.

 

Laura Pressman, a Pantone Intézet alelnöke

2024 év színe – Peach Fuzz – 13-1023

Pantone év színe 2024 Peach Fuzz

25. alkalommal hirdette ki a Pantone intézet az Év színét. A bársonyosan lágy barckszínű árnyalat a gondoskodás iránti vágyat fejezi ki. Egyszerre hat az elmére, a testre és a lélekre. Szinte érezzük a bársony érintését, az őszibarack ízét és gyengédség megtartó erejét. Megosztani a kedvességet, gyengédnek lenni – üzeni a Pantone 2024-re az embereknek.

Ez a finom pasztel árnyalat elegáns hatást kelt a lakberendezésben, kifinomulttá teszi a grafikai alkotásokat, jól kombinálható semleges és élénk színekkel egyaránt.

A közelség és a kapcsolatok iránti veleszületett vágyunkat tükröző árnyalat után kutatva olyan színt választottunk, mely ragyog, melegséget sugároz, modern és elegáns. Egy árnyalat, mely részvétet és vigaszt nyújt a kézzelfogható ölelés ígéretével kecsegtet. Könnyedén ível át fiatalos és időtlen között.

 

Leatrice Eisemann, a Pantone Intézet igazgatója

2023 év színe – Viva Magenta 18-1750

Pantone év színe 2023 - Viva Magenta
A Viva Magenta élénk, lendületes, vibráló árnyalat. Szinte feltölt energiával, és a természet életerejét hirdeti. Ez a pulzáló szín bátorságot tölt a szívekbe. Túláradó örömet, optimizmust áraszt, képessé tesz arra, hogy új megvilágításba helyezzük a dolgokat.

A 2023-as év színe erőteljes és motiváló. Erejét a tiszta örömből meríti, kísérletezésre és szabad, korlátok nélküli önkifejezésre ösztönöz. Szinte felkiáltásként ható merész árnyalat, mely felébreszti a lázadó szellemet.

Ebben a technológiai korszakban arra törekszünk, hogy a természetből és a valóságból merítsünk inspirációt. A Viva Magenta árnyalata a bíbortetűből nyert bíborvörössel rokon, amely hosszú idők óta az egyik legerősebb és legfényesebb festékanyag az emberiség történetében. A festékanyag előállításának története visszakapcsol minket a valósághoz. A természet életerejét hívja segítségül, hogy belső erőnket megerősíthessük, és energiával töltődjünk fel.

 

Leatrice Eisemann, a Pantone Intézet igazgatója

 

2022 év színe – Very Peri – 17-3938

Az év Pantone színe 2022-ban a Very Peri"

Ez az első olyan év, amihez a Pantone intézet egy teljesen új színárnyalatot kreált. Elszakadva a természettől, ez a vibráló árnyalat olyan, mintha egyenesen a képernyőre született volna.

A Pantone színválasztása mindig megpróbál reagálni a nagy társadalmi változásokra, így most is ott lapul a korona vírus járvány hatása, a fojtogató klímaszorongás és a társadalmi struktúrák válsága a Pantone 2022-es üzenete mögött. A nagy átalakulások korát éljük, a megszokott fogalmaink és alapvetéseink folyamatosan változnak. A Very Peri ennek az átmenetnek a szimbóluma, hiszen a stabil kéket pont annyi pirossal bolondították meg, ami az újdonság erejével hat. A kék ennél az árnyalatnál kezd lilába váltani, a mennyiségi változások minőségibe csapnak át.

Éppen csak kiléptünk az elszigetelődés intenzív élményéből, a valódi és a digitális életünk újszerű módon keveredik. A képernyők kékes fénye mögött új típusú online környezetek, mini társadalmak, vélemény-buborékok, és virtuális csoportok épülnek. Az online játékok, a kreatív alkotói közösségek, az egyre népszerűbb virtuális valóság kihat az életünkre. Ez a futurisztikus szín a valódi és a digitális énünk szoros, és építő kapcsolatára hívja fel a figyelmet.

A digitális eszközök segítenek kiterjeszteni a valóság korlátait. Kapcsolatot teremtenek földrajzi és kulturális értelemben egyaránt. Ugyanakkor egy dinamikusan fejlődő virtuális világra nyitnak ajtót, ahol a valóságtól elrugaszkodva új színárnyalatokat fedezhetünk fel és új formákat kreálhatunk a semmiből. A Very Peri azt is reprezentálja, hogyan képes a digitális világban keletkező gondolat, vagy akár színárnyalat valósággá válni, és fordítva.

A kreatív szellem félelmet nem ismerő, vakmerő természetét fejezi ki ez az árnyalat, ami segít átlátni a folyton változó lehetőségeket. Ebben a kékeslila fényben nyitottabbak leszünk az új víziókra, amelyekkel újraírhatjuk az életünk. Ezzel az árnyalattal azt üzeni a Pantone intézet, hogy itt az ideje a gyökeresen újfajta megközelítéseknek, hogy a kreativitás erejével végre valódi megoldásokat találjunk az égető problémákra. A PANTONE 17-3938 Very Peri árnyalata új fénnyel világítja meg a jövőt. Ez a trendteremtő ibolyaszín jelképezi a jövőt mozgató kreatív erőket, ebben bontakoznak ki az életünket övező új struktúrák és mechanizmusok.

Példa nélküli változások küszöbén állva a Peri választása újszerű megvilágításba helyezi a megbízható kék színcsaládot. A Very Peri magába foglalja a kék megnyugtató jelentéseit, ugyanakkora a violában megbújó piros dinamikus jelenléte örömteliséget csempész az árnyalatba, amely formabontó kreativitásra, és a képzelet gazdag kifejezésre bátorít.

 

Leatrice Eisemann, a Pantone Intézet igazgatója

2021 év színe megosztva – Illuminating 13-0647 + Ultimate Fray 17-5104

Az év Pantone színe 2021-ban az Illuminating és az Ultimate Gray

Egyetlen egyszer fordult elő, hogy a Pantone intézet két árnyalat együttesét jelölte ki az év legfontosabb mondanivalójának közvetítésére. 2016-ban a nemek közötti egyenlőséget hirdették a két erősen sztereotíp színárnyalat megválasztásával. Most is komoly társadalmi üzenetet fogalmaztak meg az Illuminating napsárgája és az Ultimate Gray halvány szürkéje mellé. Ez az év nem olyan, mint a többi. 2000 óta, amióta az Év színe kihirdetésre került, talán soha ekkora globális kihívással nem kellett szembe néznie az emberiségnek. Gyakorlati szempontból is nehezebbé vált az életünk, de lelki szempontból is embert próbáló ez az időszak.

A Pantone Intézet közleményében a két független szín egymásra hatását külön hangsúlyozták. A szürke által szimbolizált gyakorlatias alap hatalmas megtartó erővel bír, de szükségünk van a sárga által életre keltett felemelő szellemi hatásokra is. A szürke olyan sziklaszilárd alap, ami tartós, és amire építeni lehet, a sárga melengető és optimista. A lelki megküzdő képességhez mind a kettőre szükségünk van. Két lábbal a földön, szilárd támasztékon állva, az arcunkat a melengető napfény felé fordítva bizakodóan tekintünk a jövőbe. Ez a színpáros erőt és optimizmust sugall. Komolyság és racionális gondolkodás, vidámság és intuíció nem állnak háborúban egymással. Mind a két megközelítési módra szükség van ahhoz, hogy szembe tudjunk nézni a kihívásokkal.

Az emberek nem élhetnek remény nélkül. Az élénk sárga szín az éltető napfényt idézi meg, feltölt vitalitással, derűt és pezsgő jókedvet ígér. A szürke a tengerparti kavicsokat idézi, amelyeket a víz gömbölyűre koptatott. A Pantone szerint a kavicsok az ellenálló képességet is szimbolizálják, mindazt, amit megőrzünk magunkból bármilyen hosszú és nehéz utat járunk is be. A szürke csendet biztosít a lelki béke megőrzéséhez, a sárga ellenben azt a vágyunkat fejezi ki, hogy észrevehetőek legyünk, hogy láthatóak, hallhatóak maradjunk a külvilág számára.

A Pantone megfogalmazása szerint azt szeretnék sugallni ezekkel a színekkel, hogy higgadt bölcsességet, és a derűs intuíciót is használjuk a további utunk során, legyünk nyitottak az új gondolatokra, koncepciókra, mert képesek vagyunk megküzdeni az új kihívásokkal.

2020 év színe – Classic Blue 19-4052

Az év Pantone színe 2020-ban a classic blue

Egy nyugodt, megbízható árnyalatot választott a Pantone intézet a kezdeményezés 20. évfordulójára. Míg 2000-ben az égszínkékben rejlő reményre helyezték a hangsúlyt, addig idén a stabilitás és a nyugalom a Pantone üzenete. Időtlen, és tartós, elegáns és minden rafinériától mentes. A sötétedő égbolt színe a stabilitás iránti vágyunkat jelképezi, egy olyan biztos kapaszkodó jelenlétét, ami segít átvészelni a korszakváltás nehézségeit.

A psziché számára a kék megnyugtató menedék, az enyhet adó lelki béke szimbóluma. Az este energiái segítenek feldolgozni az egész napi stresszt és küzdelmet, hogy a biztonságban megpihenve készen álljunk az új nap által hozott helyzetekre.

2019 év színe – Living Coral 16-1546

Az év Pantone színe 2019-ben a living corall

A tenger alatti világot, az utazások izgalmát idézi fel ez a játékos és optimista színárnyalat. A Pantone szakemberei szerint óriási szükség van a felhőtlen, valódi kikapcsolódásra, a virtuális tereken kívüli találkozásokra és élményekre. A modern társadalom, a városi életmód és tempó szorongást kelt, és magányossá tesz. Az, hogy egymás online lenyomatait vizslatjuk, még nem kapcsolat. Forduljunk szeretettel és vidámsággal egymás felé, akár egy valóságos utazás, akár a közösségi média keretei között találkozunk.

2013 év színe – Emerald 17-5641

Az év Pantone színe 2013

„Eladnak majd neked több ezer zöldet.
Veronazöldet és smaragdzöldet és
kadmiumzöldet és mindenféle zöldet,
amit szeretnél, de pont ezt a zöldet, soha.” 
Pablo Picasso (1966)

Népszerű volt a 2013-as Év színe. A Smaragzöld a megnyugvást, harmóniát és egyensúlyt hirdeti, és arra biztat, hogy élvezzük ki az életünk minden percét. Néhányan azonban a türkiz szörnyű unokatestvérének titulálták, és túl sok kék árnyalatot láttak benne ahhoz, hogy smaragdnak nevezhessük.

Általában véve igaz, hogy az Év színe választások kapcsán győztesnek kikiáltott szín és a megjósolt színtrendek önbeteljesítővé válnak, az előre jelzett divatszín önmagát valóra váltja. Így a Pantone nem csak irányzatirányító (trendsetter), hanem részleges végrehajtóvá is vált az évek során.

2012 év színe – Tangerine Tango 17-1463

Az év Pantone színe 2012

A 2012-es Élénk mandarin sokak szívéhez eljutott. A Pantone skálán az 17-1463-as számot viseli ez a pirosas narancs, avagy mandarin. A korábbi évek nagy visszatérést jelentettek a természetességhez, az organikus, bio, natúr felé. 2012-ben arra tapintott rá a Pantone intézet, hogy a friss, üde és meleg árnyalat éve következik, és jó nyitány volt ez az élénk, mély narancssárga szín. Bár napjainkban ez a szín kullog az utolsó helyen a valaha volt legjobb Pantone Év színei rangsorában.

A modern színipar a divat iparágából született és évtizedekig köthető volt hozzá, még akkor is, ha hatalmas befolyást gyakorolt a fogyasztói termékek távoli részeire, például az autóiparra, belső építészetre, lakberendezésre. Az Év színe bejelenése után cikkek tucatjai jelennek meg minden évben arról, hogyan varázsoljuk át környezetüket az Év színére. Nagyon gyorsan viszontlátjuk a nyertes szín árnyalatait vasalókon, bögréken, iPhone tokon.

2011 év színe – Honeysuckle 18-2120

Az év Pantone színe 2011

A Lonc színét választották 2011-ben az Év színének. Még a gazdasági válság kellős közepén jártunk, amikor a Pantone a biztató, stresszoldó, energikus mályvás rózsaszín mellett döntött. Maga az intézet „színes pillanatfelvételként tekint a globális kultúránkban érzékelt hangulatról és hozzáállásról” egy-egy döntése kapcsán. Ekkora azonban már az is kiderült, hogy a színválasztás komoly üzlet. Az internet felemelkedése, különösen a közösségi médiában való fotók megosztásának robbanása kapcsán körvonalazódott egy kulturális jelenség: a vizualitás népszerűség és a színek iránti lelkesedés.

2010 év színe – Turquoise 15-5519

Az év Pantone színe 2010

A webdesign területén elengedhetetlen a következetes színkódolás. Fontos, hogy a névjegykártyára nyomtatott szín megegyezzen az elkészült honlap színpalettájával. Azonban más-más színteret kell használunk digitális felületre és nyomtatott anyagokra. Tehát például arculattervezéskor biztosan számíthatunk rá, hogy nem csak egyféle színmódra lesz szükségünk.

Digitális felületre az RGB színmódot használjuk, nyomtatásra pedig a CMYK színmódot. Sok esetben érdemes a Pantone színskálával kezdeni a munkát. A Pantone mindig számokkal jelöli színeit, pl. a fenti türkiz színhez nagyon hasonló direkt szín a Pantone 7472 C. A Pantone honlapján van egy színkereső funkció , itt írd be ezt a számot. A színcsempére kattintva megkapod ennek az RGB, HEX, CMYK kódjait (RBG: 92 184 178, HEX: 5CB8B2, CMYK: 54 0 27 0).

2009 év színe – Mimosa 14-0848

Az év Pantone színe 2009

Az ezredforduló új kommunikációs szokásai, a közösségi média terjedése, a képalapú alkalmazások (pl. Pinterest, Instagram) sikere gyors ritmusú képözönt jelentett a felhasználóknak. A növekvő vizualitás velejárója, hogy rohamosan nő a kép és a szín szerepe. Miközben nagyon kevés tudatos ismeretet, szakértelmet és jártasságot tudhatunk magunkénak a képi információközlés területén. A Pantone Intézet megkönnyítette a szín globális használatát egy közös digitális színnyelv létrehozásával és a világ egyik legbefolyásosabb szereplőjévé vált.

A cég elsősorban mint nyomtatással kapcsolatos vállalatként gondolkodott magáról egészen 2009-ig, mely a Pantone márka számára kulcsfontosságú év lett. Ekkor lép ki a cég ugyanis a közösségi média színtereire. A Facebook, az Instagram, a Pinterest, a Behance és a Twitter platformjain is növekszik népszerűsége egy olyan design közösségben, amely egyre fiatalabb és fiatalabb.

Ha tetszik 2009 Pantone színe, nézd meg, milyen iparágak és témák választották a weboldal fő színének a sárgát.

2008 év színe – Blue Iris 18-3943

Az év Pantone színe 2008

A 2008-as év színe egy kiegyensúlyozott kék-lilás árnyalat lett. A Blue Iris (Iriszkék) a megbízható kék és a misztikus lila színek kombinálásából jött létre. A Pantone közleménye szerint az Iriszkék megnyugtató és meditatív, kicsit mágikus és érzelmileg stabil szín. Ezzel kielégíti vágyunkat a nyugalom és spirituális iránt.

A Pantone a színek kifejező erejét mindig is patetikusan kommunikálta, miközben kihasználta a színekhez kapcsolt gondolattársításokat. A színasszociációk nem csak egyéni életünk emlékképei alapján alakulnak ki. Létezik egyfajta kollektív, egyetemes színélményünk is. Így hát például semmilyen kék árnyalattal nem lehet melléfogni, hiszen nemcsak a magyar népesség, de világviszonylatban is a felnőtt népesség legkedveltebb színe a kék.

A színasszociációkat befolyásolja az árnyalat is, vagyis ahány kék, annyi érzés. Designer-ként dönthetünk például a kék bármely árnyalata mellett, nem kötelező az Év színét használni. Közben pedig ügyesen felhasználhatjuk marketingeszközként az Év színét kísérő általános figyelmet és kommunikációt.

2007 év színe – Chilli Pepper 14-0848

Az év Pantone színe 2007

Életkor, nem és kontextus szerint egyaránt más és más színpreferenciáink vannak. A kulturális hagyományok, életvitel és földrajzi környezet egyaránt befolyásolja a színek kedveltségét. A színekhez való viszonyulásunkat „tetszik – nem tetszik” skálán mérik, teljesen egyéni, szubjektív.

A 2007-es év színe a Chili pepper lett. „Semmi nem tükrözi jobban a kalandvágyat, mint ez a mély piros.” – így kommentálta a színt Leatrice Eiseman, a Pantone intézet igazgatója. Mint minden színhez, a vörös színhez is kétpólusú asszociációkat kötünk. A pozitív gondolattársítások: tűz, meleg, vér, élet, ünnep, szerelem, szenvedély. Negatív asszociációk: veszély, háború, erőszak, harag.

2006 év színe – Sand Dollar 13-1106

Az év Pantone színe 2006

A „Sand dollar” 2006-os év színe egy lapos, kerek tengeri állatról kapta a nevét, mely a tengeri sünök, tengeri csillagok családjába tartozik. Ez a semleges bézs szín reagálás volt az USA-ban 2006-ban kiindult pénzügyi válságra, mely hamarosan, 2008-ban kiterjedt az egész világra.

A színek letompultak, az organikus színek, formák, természetesség és naturális felé való fordulást jelképezte a Pantone színválasztása. Mindenesetre ez a neutrális árnyalat nem kapott nagy sajtóvisszhangot. Voltak, akik egyenesen cikinek tartották a döntést, mások szerint azonban a semleges színek erősen alulértékeltek napjaink hamisan csillogó és giccses látványvilágában.

2005 év színe – Blue Turquoise 13-1106

Az év Pantone színe 2005

Földvári Melinda, akinek zseniális ismeretterjesztő és kutatómunkáját a színkommunikáció oldalon találhatjátok, azt írja, hogy a „színforradalom” 100-150 éve kezdődött : mind az új festékek, mind a fényszínek korábban sosem látott színgazdagságot tettek elérhetővé, így feltételezhető, hogy (igen lassan, évtizedek alatt) még nőni fog a az alapszínnevek száma.

Évek óta zajlik a „határvillongás” például a kék és zöld között, ami az önállósodási folyamatra utal. A kékeszöld vagy zöldeskék vagy türkiz színeket sok ember nem tudja egyértelműen megnevezni, vagy kéket, vagy zöldet mondanak rá, amit a beszélgetőpartner vitat. Valójában egy új színkategória van kialakulóban, aminek egyelőre nincs általánosan elfogadott neve. A legnagyobb esélye a türkiz szónak van arra, hogy alap-színnévvé váljon. Ezt erősíti az a tény is, hogy a Pantone Intézet 2005-ben a Blue Turquoise (Kék Türkiz), öt évvel később, 2010-ben Turquoise (Türkiz) színt választotta az Év színének.

2004 év színe – Tigerlily 17-1456

Az év Pantone színe 2004

2004-ben a Tigrisliliomról kapta nevét ez pirosas narancssárga árnyalat, amivel azt üzente a Pantone Intézet, hogy az újjászületés folytatódik, és kreativitás lendületben van. A színeknek nem csak az érzelmi hatásait szokták vizsgálni, a kutatók arra is keresik a választ, hogy képviselnek-e értéket a színek. Az egyik emberi színasszociációkat vizsgáló 2003-as kutatásból kiderült, hogy melyik színt kötik az emberek az „olcsó” fogalmához. A válaszadók legerősebben a narancssárga színt társították hozzá. Második és harmadik helyen a sárga és a barna következett. Érdekesség, hogy az eredmény erősen korrelált a legkevésbé kedvelt színekkel, vagyis ugyanezeket a színeket jelölték meg a válaszadók, mint a legelutasítottabbakat. A narancssárga vezetett itt is, sorban utána a barna és a sárga következett.

A „kiváló minőség” fogalmához a válaszadók 42%-a a fekete színt társította. Az, hogy a narancssárga szín a „jutányos, akciós, kedvezményes” fogalmához társítható ugyanannyira nem meglepő, mint a fekete szín kapcsolása a luxushoz és az előkelőhöz. Az izgalmas kérdés ebben a kutatásban az, hogy a narancssárga a legelutasítottabb szín címet is elnyerte. Hogy milyen tényezők erősítenek fel tendenciákat és milyen elemek járulnak hozzá a színekhez való érzelmi viszonyhoz, sajnos már nem kutatja a vizsgálat.

2003 év színe – Aqua Sky 14-4811

Az év Pantone színe 2003

A 2003-as év színe az Aqua Sky, egy szép vizes kék. A kék szín uralkodását és annak okait két vizsgálat ismertetése után jobban megértjük.

A Paul Herbert, amerikai UX designer és grafikai tervező 2016-ban elhatározta, hogy ír egy PHP szkriptet és ezzel a programmal megvizsgálta, hogy a világ 10 leglátogatottabb honlapja milyen színt használ.

Saját bevallása szerint gyakran küszködött a weboldalak színpalettáival, és egyszerűen kíváncsi lett, hogy melyik az internet legnépszerűbb és leggyakrabban használt színe. A vizsgált oldalalak között volt a: Google, Facebook, Amazon, Youtube, Yahoo, Wikipedia, Twitter.

Nem az oldalakon található képek színeit analizálta, hanem kizárólag az címoldalakon és stíluslapokon használt CSS és HTML színkódokat. Az eredmény a kék szín nyomasztó többsége. Az uralkodó kék után a második helyen a szürke és árnyalatai, harmadik helyen a türkiz nyert. Nagyon látványosan illusztrálja az eredményt, érdemes rápillantani.

Egy 2011-es kutatás is kimutatta, hogy toronymagasan a kék színhez kötik az emberek a „hozzáértés, kompetencia” tulajdonságokat. A kutatás alapja a marketingben létező márkaszemélyiség fogalma. J. Aaker dolgozta ki az elméletet, miszerint a márkákhoz emberi tulajdonságok társíthatók. Aaker létrehozott egy mérési módszert is, mellyel azt kutatják, hogy milyen személyiségjegyek vagy emberi jellemzőket társítanak egy-egy márkához. A 2011-es kísérletet is ezzel a mérési módszerrel végeztek. Egy fiktív cég logóját 10 különböző színben ítéltették meg a válaszadókkal. A kék színű logóhoz kötötték tehát a szakértelmet, a fehér logóhoz az őszinteséget, a feketéhez a kifinomultságot.

2002 – True Red 19-1664

Az év Pantone színe 2002

Az embernek mélyebb kapcsolata van a vörös színnel, mint bármely más színnel a spektrumon. Kivételezett helyzetét annak is köszönheti, hogy a vörös színtartomány különösen fontos volt az emberi evolúció folyamatában. Brent Berlin és Paul Kay teórája szerint az első alap színnevek, melyeknek minden kultúra önálló nevet ad: a fehér és fekete. Kifejezik ősi élményünket a sötét és világos, a nappal és éjszaka váltakozásával kapcsolatban. A harmadik színfogalom azonban minden nyelvben a vörös/piros. Ez a színkategória alakult ki először a gondolkodásunkban. A piros szín tehát nagyon sikeres abban, hogy felhívja az észlelő figyelmét.

A marketing rendre ki is használja azt a sürgető érzést, amit a piros szín kelt a szemlélődőben. Nem véletlen, hogy számtalan gyorsétteremlánc márkájában uralkodó szerep jut a piros színnek, derül ki a A Business Insider cikkéből.

2001 év színe – Fuchsia Rose 17-2031

Az év Pantone színe 2001

A Cymbolism egy szórakoztató kísérlet arra, hogy számszerűsítse a színek és szavak közötti kapcsolatot. Ezen a figyelemre méltó közösségi oldalon a készítők egy érdekes asszociációs játékra invitálják a látogatókat. Amikor az oldalt megnyitod, bal oldalon egy angol szót látsz, és az angol nyelvű értelmező definícióját. Mellette találsz 19 színt. Ezek közül kattints arra a színre, amelyik eszedbe jut a szóról. Amint szavaztál, azonnal megjelenik az összes eddig leadott szavazat százalékos megoszlása. A tíz éve működő oldalon közel 300 szót találsz, és több mint egy millióan szavaztak már. Külön is rá lehet keresni a szavakra leadott voksokra a „Words” menüpontban, tehát megtudhatjuk, hogy egy-egy kifejezésre melyik színt társították az emberek.

A „Colors’ menüpontban azt találod meg, hogy melyik az top tíz szó, amit egy-egy színhez rendeltek. Színenként közel 5000 fő szavaz, ami tekintélyes mennyiség és akár reprezentatív mintának is tekinthetjük.A 2001-es Pantone év színe kapcsán megkerestük, hogy a Fuchsia (#ff00ff) színre milyen gondolatokat társítanak a szavazók.Íme az eredmény: aranyos (53%), női (52%), édes (48%), hiúság (28%), tánc (27%), bolondos (26%), party (25%), szépség (22%), romantikus (18%).

2000 év színe – Cerculean blue 15-4020

Az év Pantone színe 2000

Első alkalommal 2000-ben, az ezredfordulón hirdette ki az „Év színe” -t a Pantone, amely az Égszínkék (Cerulean Blue) lett. Ezt a színt rögtön millenniumi színnek is kinevezték, bár sokkal inkább az új évezredbe vetett hitet jelképezte, mint a gondtalan 1999-es évet.

Töltsd le a kinyomtatható Pantone színek posztereket

A teljes változat 7,15 Mega és egy négyes, illetve egy hármas elsoztású táblázatot tartalmaz.

Pantone év színe, Pantone színek története

Szeretnél egyéni Pantone színek tablót készíteni?

Ha szeretnél hasonló kreatív alkotásokat létrehozni, kezdd azzal, hogy kitalálod a palettát és abból dolgozol. Ezek a képek tulajdonképpen egyfajta hangulattáblának is tekinthetőek. Nézd meg a blogban, hogyan kell hangulattáblát készíteni.

  1. Alkosd meg először a szín nevét és kódját bemutató címkéket.
  2. Keress egy olyan képet, amely a szín mögöttes tartalmára is utal.
  3. Ha szükséges, módosítsd az árnyalatokat valamilyen grafikai programmal, hogy minél pontosabban illeszkedjen a fotó tónusa a kiválasztott színhez.
  4. Illeszd össze az alkatrészeket.
Pantone év színe, Pantone színek története